wat vinden jullie van het leren steigeren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

het steigeren leren is gevaarlijk!

ja
50 (53%)
nee
43 (46%)

Totaal aantal stemmen: 93

Ragdollcat

Re: wat vinden jullie van het leren steigeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 02:39

Er zijn er ook die het steigeren graag willen afleren, tja eigen schuld, nu zitten ze ermee.

Ikzelf ben er niet voor, zeker niet als het dier niet gebruikt wordt voor de shows en of circus.

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:25

mijn vriendin zegt ook wel eens heb je lien steigeren geleerd?
terwijl ze zelf niks van vd weet :o

ik denk dat het gewoon duidelijk aan geleerd moet worden en duidelijk zijn als hy het verkeerd doet!!

x

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:28

Nista_RX schreef:
Hmmm, ligt er aan in welke situatie het zich afspeelt!

Sommige mensen beginnen met het steigeren op commando, en hebben totaal géén basis, dan vind ik het idd gevaarlijk worden

Ook de houding van het paard speelt een grote rol, het is niet alleen voor de show, het gaat ook om het paard!

Verder ook het commando... heb je het goed aangeleerd?

Ik stem nergens op, het heeft zo allerlei kanten :j

inderdaad robin de basis is heeeeeeeeel belangrijk!!

en goed aanleren

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:30

Nista_EH schreef:
Helemaal met Nikki & de rest eens. Je kunt nog wel zo goed zorgen dat je paard het niet 'tegen' je gaat gebruiken, dus basis en beheersing van vrijheidsdressuur algemeen is wel vereist, maar er word overheen gekeken dat je paard soms erg slecht neerkomt, zijn rug hol maakt, koppie te ver in de lucht etc. En dat is ook een súper belangrijk punt. Ik stem ook voor niets; als je genoeg ervaring hebt met het vrijheidsdressuur, en je weet hoe je de houding van je paard positief kunt beinvloeden, dan is het geweldig om zo met je paard te werken. Lukt dit nog niet, dan gewoon niet aan beginnen, eerst meer informatie opdoen! :j

dit vind ik ook! de basis is gewoon heel hard nodig en leer het goeed en duidelijk aan.
ze kunnen zeggen dat ze het gevaarlijk vinden maar doen hun aan vd?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:12

Steigeren zie ik eigenlijk niet echt als een typische VD oefening, eerder iets dat je kan doen vanuit de verzamelde hogere dressuur. Een paard als op commando omhoog laten komen, en je paard correct laten steigeren zijn 2 verschillende dingen vind ik.

Voorbeeld foto's van google geplukt (weet niet of het mag? kan een mod het anders ajb weghalen?)

Dit vind ik een voorbeeld van onjuist steigeren.
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... geren2.JPG

Dan kijk ik liever naar dit:
http://fc05.deviantart.net/fs70/f/2010/ ... rdre_T.jpg

Zie je het verschil in houding, verzameling, en kunde?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:22

Telpeva, wat jij zegt is waar, de eerste is een goed voorbeeld van heel verkeerd steigeren; rug weggedrukt, hoofd in de lucht.
De tweede is mooi verzameld en dat is waar de meeste mensen (met verstand) naar toe willen. :j
In de VD is het ook meestal idd een hogere dressuur oefening, en wordt pas gedaan als het paard de basis kent. :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:27

Telpeva,

Het steigeren in de VD hoort ook gewoon vanuit verzameling en balans te worden getraind, er hoort ook een HELE weg aan vooraf te gaan :) Heel veel mensen denken: LEUK STEIGEREN!
maar het is belangrijk dat een paard het goed uitvoert en zijn lichaam weet te gebruiken... Waardoor het eigenlijk véél moeilijker is om het goed uit te voeren dan om het aan te leren :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:41

VisibreTeam schreef:
Telpeva,

Het steigeren in de VD hoort ook gewoon vanuit verzameling en balans te worden getraind, er hoort ook een HELE weg aan vooraf te gaan :) Heel veel mensen denken: LEUK STEIGEREN!
maar het is belangrijk dat een paard het goed uitvoert en zijn lichaam weet te gebruiken... Waardoor het eigenlijk véél moeilijker is om het goed uit te voeren dan om het aan te leren :)

Precies, dat bedoelde ik ook te zeggen met 'vanuit de verzamelde hogere dressuur' daarmee bedoelde ik niet zozeer rijden op hoog niveau en steigeren onder het zadel, maar meer dat je de kunde en ervaring in huis moet hebben om het op een succesvolle manier uit te kunnen voeren :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:03

idd :)
maar dat is NIET alleen met het steigeren zo, neem bijvoorbeeld de spaanse pas

Hier word de rug weggedrukt, hoofd omhoog, achterhand blijft maar een beetje achter hangen...
Afbeelding

Terwijl dit paard hem mooi over de rug en verzameld uitvoerd:
Afbeelding

Of het compliment:
doorgezakt in knie, doorgezakt in de rug, uit balans
http://www.flickr.com/photos/c_a_bray/2930644354/

Hier mooi in balans, bovenbeen verticaal op het horizontale onderbeen en goede plaatsing van de achterhand voor evenwicht
Afbeelding

Bij het zitten worden ook érg vaak fouten gemaakt. Het schuin zitten is erg slecht voor de rug en kan een paard scheef van worden, daarnaast zit hij niet in balans:
Hier is zegmaar het evenwicht volledig naar de verkeerde kant :')
Afbeelding

terwijl dit weer netjes recht en wél in balans is :)
Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:23

Gaaf die voorbeelden. En even heel eerlijk, ik wist eigenlijk niet eens dat die andere oefeningen ook niet 'zomaar' uitgevoerd konden worden, naar mijn idee waren het (voornamelijk) aangeleerde kunstjes. Weer wat geleerd vandaag! :D

Leuk ook om de foto's zo te zien, je ziet echt duidelijk de verschillen. Zouden de 'slechte' voorbeelden denk je nog zegmaar een 'work in progress' zijn en dat de eigenaren het nog aan het oefenen zijn om het beter te maken, of zijn dit eindresultaten van mensen die eigenlijk niet zo goed weten wat ze doen? (sorry als mijn vragen off topic zijn, mag eventueel ook per PB hoor! ik vind dit gewoon interessant)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:32

Telpeva, voor je laatste vraag, beiden. :P
Bepaalde mensen zijn er goed mee bezig, en zijn nog bij het 1e punt en moeten alles nog uitbreiden.
Andere mensen leren kunstjes aan zonder er bij na te denken, dan is dit idd het eindresultaat en dat zal zich uiten in een pony die zich níet lekker voelt bij die kunstjes. :n

Emlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:25

Ik vind steigeren geen foute oefeningen, mits hij correct word aangeleerd en gebruikt. En dus niet bij een paard dat eigelijk voor kinderen is of iemand die zijn paard er misbruik van laat maken.

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:47

Ik vind het gevaarlijk, het paard gaat het zowiezo tegen je gebruiken.
Hoe dan ook ooit gaat die het tegen je gebruiken. En het comando steigeren en bokken leveren ernstige verwondingen op.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:50

xElmoni...
Tuurlijk zal een paard het een keer tegen je gebruiken. Maar als je het gelijk afkapt en afstraft écht niet meer ;)

Paardrijden zelf kan ook ernstige verwondingen opleveren :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:52

Ik ben het mijn meissie ook aan het leren, met het commando 'OP!', waarbij in dan m'n hand in de lucht steek en zelf mee spring.

Ze weigert dit te doen als ze met haar voorbenen mijn kant op moet, dus denk dat ze ook wel weet wat de bedoeling is.
En steigeren tegen mij gebruiken onder het zadel heeft ze tot nu toe nog nooit gedaan.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:54

Ik vind het leren van steigeren het foutste, wat je een paard kan gaan leren. ;)
Omdat wanneer het paard het tegen jou gaat gebruiken, het paard hier weer de dupe van gaat worden. :(:)
En het paard word vevolgens weer gestraft , voor zijn gevaarlijke gedrag, wat je hem zelf hebt aan geleerd.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:21

Een paard word ook gestraft als hij gaat wijken onder het zadel terwijl hij rechtuit moet ;) een paard word ook gestraft als hij een vreugde bokje maakt.

Waarom denk je dat alles goed op commando moet staan en er een basis aan moet zitten? Om een paard al vanaf het begin aan te leren dat als hij iets zonder commando doet het niet goed is en hij niet beloont word. Dat als hij gaat bedelen en doorvragen in zijn gedrag dat hij zelfs gestraft word ;)

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:28

Idd ik ben er wel mee eens met hier boven .
Steigeren is gevaarlijk , Je moet het goed aanleren .
En je paard moet een goede basis kunnen .

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:40

Mijn mening , jij bent 11 , het is niet je eigen pony, steigeren is een gevaarlijk iets ;)
Ik zou er niet mee verder gaan.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 18:16

xhenkexspons schreef:
Mijn mening , jij bent 11 , het is niet je eigen pony, steigeren is een gevaarlijk iets ;)
Ik zou er niet mee verder gaan.

Eigenaar helpt me der mee :D Dus hij zal het wel niet erg vinden :P En ik ben 13 niet 11

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:01

Ik deedja,en vooral als je paard oud is.