Hoe werken jullie met lichaamstaal!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:34

VisibreTeam schreef:
@yelabrenda
het van handveranderen doe ik altijd anders. Ik zet het paard stil en block zijn voorwaartse beweging, daarna draai ik mn schouder tegen hem in en dan draait hij :)

dat kan natuurlijk ook :) !

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:41

Als jij stil gaat staan, gebruik je al lichaamstaal. Ik vind dat je dat freestylen, emiel voesten, grondwerken, etc. niet moeilijker moet maken dan het is. Dat is precies de reden waarom er bakken met geld aan wordt verdiend. Door omgaan met paarden ingewikkeld te maken moet je ineens op cursus, trainingsweekend of moet je een boek kopen.

Volg gewoon je gevoel. Vrijwel al je communicatie verloopt al via lichaamstaal. Je moet je hier bewust van worden en dit consequent toepassen. Daarnaast wijken paarden voor druk, simpel principe waar vrijwel iedereen mee werkt. Of jij nu je paard leert stilstaan aan de hand door je vingers in je neus te stoppen, je hand omhoog te doen, je paard drie klopjes op zijn linkerachterhoef te geven of gewoon stil te gaan staan maakt weinig uit. Als je maar 1 hulp aan 1 opdracht koppelt.

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:59

oké verzamelen lukt mij zowieso niet maar wijken kan wel. dan moet je met je hoofd naar je paard toe gaan staan en op je benen laten letten.je moet het zelf eigenlijk voordoen dus met je benen langs elkaar gaan lopen je zweepje langs de hals tot het achterwerk, en mijn paard doet het... ik snap misschien wel dat dat niet de belangrijkste manier is... Maar wat ik doe is ook meer grondwerk..

NikkivanOlst

Re: Hoe werken jullie met lichaamstaal!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:00

ik werk het wijken vanaf de hoefslag, dus eigenlijk gewoon schoudervoor, door mn buitenschouder weg te draaien, meer druk richting de achterhand te geven en voor licht te begrenzen met mn hand :)

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 22:41

Pfoeh wat een informatie inneens! Dankjulliewel en het is ook super leerzaam!

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:51

Okeej, dat ga ik ook eens proberen met dat wijken zo.... Bedankt voor de info.. Mijn paard reageert heel goed op me dus het moet hoop ik wel lukken.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:48

Gas/ rem doe ik met het kantelen met mijn bekken. Bekken naar voren = gas (daarmee maak je je ook groter, automatisch) en bekken naar achter is remmen. Sturen met je schouders. Dus zelf met jou lichaam richting aangeven.

In eerste instantie deed ik dit met mijn paard zo dat ik er voor liep. Dan heb je het meeste fysieke controle. Dan heb je namelijk meer ruimte om "bij te sturen" als hij niet reageert op lichaamstaal, door bijvoorbeeld je handen te gebruiken, met sturen door te wijzen, met remmen door je hand op te steken.
Nu zijn we een stuk verder en bezig met verzamelen etc. En dan sta ik ook naast zijn schouder of achterhand, omdat ik dan meer controle kan hebben over zijn lijf. Dat kan ook nu, want 1 kleine kanteling van mijn bekken en hij staat stil, doordat hij mij imiteert (en ik ook als het ware door mijn achterhand zak) doet hij het halthouden/ afremmen ook nog mooi op zijn achterhand!

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 09:48

oke bedankt! ;)
Heel fijn al die info!

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:57

O ja, dan ben je al een heel stuk verder als mij... maar ik ga het ook nog eens proberen...