Friese merrie van 1,5 jaar Iemand tips voor het spelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

In_Black

Re: Friese merrie van 1,5 jaar Iemand tips voor het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:28

Kusjes worden vaak bijtjes :D en dat doet zo gemeen zeer!
Targetten gaat veel te ver bij zo'n jonkie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:30

Ik denk dat sommige mensen een paard benaderen als een hond.
Spelen met een jong dier is leuk...... tot op zekere hoogte.

Speelgedrag heeft een functie.
Bij honden passen vecht- en rangordegedrag en het oefenen van jacht in een roedel. Een hond ervaart spelen en aandacht als een beloning op zich. Daarom past het oefenen van kunstjes prima bij de natuur van een hond.

Katten spelen, maar alleen wanneer zij daar behoefte aan hebben. Aandacht en voedselbeloning hebben een veel kleinere rol.

Paarden in de vrije natuur spelen voornamelijk waar het rangorde betreft en in veel mindere mate dan bijv. honden of katten.
Speelgedrag is een veel kleiner onderdeel van het dagelijks leven.
Vandaar dat je een paard gemakkelijk overvoert met 'kunstjes'. Het past veel minder bij de natuur van het paard. Omdat het geen jacht is beloning door voedsel een minder effectief (snel uitgekeken).
Beloning bestaat uit ontspanning (weghalen van druk), plezier in beweging, voedsel en aandacht in zekere mate.

Ga je paard niet opvoeden als een hond. Leer 'm de dagelijkse vaardigheden die hij nodig is.
Als je kunstjes en spelletjes wilt doen, kun je beter een hond nemen. Deze zal daar meer plezier aan beleven.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:41

Bij VD (en zeker bij VD met paarden, of bijvoorbeeld met katten) hoeft beloning niet persé uit voedsel te bestaan. Ik heb een veulen dat werkelijk àlles doet om eens lekker tussen haar voorbenen gekriebeld te worden. Om te voorkomen dat ik haar te veel volstop met voer, of zij happerig wordt of gaat bedelen om voer beloon ik haar daarmee :j Een 'VD sessie' met haar duurt overigens nog geen minuut. Ik gebruik het bijvoorbeeld om haar te leren dat ingeënt worden helemaal niet eng is (om maar een voorbeeldje te noemen). Ze heeft namelijk met chippen een hele nare ervaring opgedaan en om te voorkomen dat enten de rest van haar leven een issue blijft doe ik er nu wat aan, en niet pas als ze 3 of 4 is.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:43

Maar dat noem ik een andere "vd" als waar ik het over had ;)
Deze mevrouw leerde haar paard op anderhalf jarige leeftijd werkelijk alles, targetten en apporteren en dat soort dingen, die noem ik slecht, niet de standaard dingetjes waar je even 5 minuten mee bezig bent en daarna niet meer ;)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:46

Ik zie het verschil niet. Ook ik vraag concentratie van mijn paard. Of ze nou moet leren om te ontspannen als ze in haar hals geprikt wordt (met een vinger, en stomp stokje, enz), of moet leren om op een commando mijn hand aan te raken (wat ik haar ook leer), qua geestelijke en lichamelijke belasting maakt het geen verschil. Sterker nog, het leren ontspannen voor een enting is voor haar eigenlijk veel enger (=geestelijke belasting) dan targetten. En ook met targetoefeningen met zo'n jong dier moet je per keer niet langer dan een minuut bezig zijn.

Dus zoals ik al zei, als ze de jeugd van haar paard verpest heeft met VD, ligt het niet aan de leeftijd van het paard of de vd an sich, maar aan de manier waarop. Ik kan het vanachter een pc natuurlijk niet helemaal zeker weten, maar ik gok dat ze te veel heeft gedaan, en de sessies duurden te lang.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 18-11-11 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:49

Lekker laten spelen met zijn leeftijds genootjes af en toe borstelen en wandelen is genoeg.
Er zijn genoeg paarden die vanaf jongs af aan al allerlei dingen moeten doen en als ze 3 zijn willen ze niks meer en zijn hun eigenaar de baas.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:50

Op een gegeven moment ga je echt te ver, en de dingen die ik gezien heb, waren echt nog teveel voor een anderhalf jarige... Tuurlijk heb ik mijn jonge paard ook geleerd voetjes te geven, en haar leren lopen aan een lijntje. Maar apporteren en targetten (op een afstand!) nee, dat hoor je bij een jong paard niet te doen :n Dan heb je het verkeerde dier gekozen ;) Als je ze niet met rust kan laten en iets wil gaan doen, had dan een volwassen paard genomen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:51

Citaat:
Maar apporteren en targetten (op een afstand!) nee, dat hoor je bij een jong paard niet te doen

wie bepaald dan wat wel en niet hoort?

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 15:53

het gaat er mij niet om dat ze op 1,5 jarige leeftijd al veel moet doen maar puur dat ze energie heeft en graag bij mij in de buurt is. ze staat bij twee andere merries waar ze wel door wordt op gevoed. En aan het touwtje mee lopen doet ze echt super. een keer in de zoveel weken dan ga ik met haar wandelen. vrachtwagens bussen enz interesseren haar niet ( doe dit wel op een veilige afstand). het is meer om met haar te spelen niet dat ze iets moet. het duurt ook altijd maar heel even, maar merk aan haar dat ze het leuk vind en steeds een andere uitdaging zoekt.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:54

tjah, dat zijn wij twee dan niet met elkaar eens ML. Verder niets mis mee hoor. zoveel mensen zoveel meningen. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat je dit specifieke geval gelijk als modelvoorbeeld neemt van 'hoe het nu eenmaal gaat' als je met een jong dier gaat VD'en. Dat het in dat geval verkeerd is gegaan, betekent niet dat de TS van dit topic geen VD-dingetjes kan doen met haar 1,5-jarige.
Ik ben wel met je eens dat van de 'standaard' vd-oefeningen, er een heleboel nog niet geschikt zijn om aan te werken met een 1,5-jarig paard.

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 15:54

en wat ik persoonlijk een beetje denk is dat je naar het paard moet kijken. ieder mens is anders zo ook ieder paard

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:56

flamon schreef:
het gaat er mij niet om dat ze op 1,5 jarige leeftijd al veel moet doen maar puur dat ze energie heeft en graag bij mij in de buurt is. ze staat bij twee andere merries waar ze wel door wordt op gevoed. En aan het touwtje mee lopen doet ze echt super. een keer in de zoveel weken dan ga ik met haar wandelen. vrachtwagens bussen enz interesseren haar niet ( doe dit wel op een veilige afstand). het is meer om met haar te spelen niet dat ze iets moet. het duurt ook altijd maar heel even, maar merk aan haar dat ze het leuk vind en steeds een andere uitdaging zoekt.

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel :j VD kan een hele goede stimulans zijn. Het is een leuke afwisseling en het zorgt ervoor dat je even echt helemaal bezig kunt zijn met je jonge paard. Waarom er in hemelsnaam ooit bedacht is dat we veulens met rust moeten laten tot ze 3 zijn is me een raadsel. Zolang je het dier er plezier mee doet (en dat doe je dus door de sessies kort te houden, de oefeningen simpel en de beloningen gewild) kan ik het alleen maar aanraden :j

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:58

Zo is het maar net flamon, lang niet ieder paard is hetzelfde, maar het moet wel verantwoord blijven ;)

Colway, omdat je nu eenmaal aan veel paarden kunt zien of ze het kunnen hebben of niet, maar veel mensen zien dat niet, dan kun je er beter helemaal vanaf blijven ;) Want heel veel paarden kunnen het dus niet hebben...

Ik vind dat het niet hoort en daar kun jij een andere mening over hebben, die respecteer ik ook..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:07

Citaat:
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel VD kan een hele goede stimulans zijn. Het is een leuke afwisseling en het zorgt ervoor dat je even echt helemaal bezig kunt zijn met je jonge paard. Waarom er in hemelsnaam ooit bedacht is dat we veulens met rust moeten laten tot ze 3 zijn is me een raadsel. Zolang je het dier er plezier mee doet (en dat doe je dus door de sessies kort te houden, de oefeningen simpel en de beloningen gewild) kan ik het alleen maar aanraden

inderdaad iemand heeft het ooit bedacht dus vinden we het allemaal nu zo :+

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:14

En uit ervaring weet ik waarom ze het hebben bedacht ja, dat is voor veel paarden niet zo gek hoor..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:30

Je hebt met 1 paard ervaring, toch Milan_Lover? Het is altijd een risico om je mening op 1 situatie te baseren, er zijn tenslotte zoveel variabelen in zo'n situatie...

Ik heb ondertussen met meerdere jonge dieren gewerkt in de leeftijd van 1 tot 3 en zolang je naar het dier blijft kijken vinden ze een beetje hersengymnastiek juist heerlijk. En waarom is voetjes leren optillen of stil staan voor een prikje anders als iets aanraken of iets oprapen? Voor ons is het anders want het ene vinden we nuttig en het andere niet (hoewel ik overigens beide nuttig vind, maar dat is een andere discussie ;) )
Als je daarna overigens een paard hebt die alles vast pakt dan is er in je training ergens iets mis gegaan...

Mijn ervaring is dat je hele speelse, enthousiaste vrolijke dieren creeert waarbij de stap naar het werk en inrijden vele male kleiner is als een dier wat groen van de wei komt. Uiteraard moet de training correct en consequent gebeuren, dat is vooral bij die jonge paarden, maar ook bij volwassen paarden, heel erg belangrijk en als je dat niet kan dan kan je er inderdaad beter afblijven.

@ Flamon > Kijk vooral naar je paard, wat vindt ze leuk om te doen. Stukje schriktraining is nooit verkeerd, gewend raken aan vanalles om en aan haar lijf, maar ook knallende zwepen of wapperend plastic. Daarnaast idd vd, ze kan heus leren om op een zweep aanraking voetjes te geven, met haar staart je hand aan te raken, ergens naast gaan staan (handig voor het opstijgen tzt), achterwaarts lopen enz.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:32

Ik heb met meerdere paarden ervaring, maar met dit paard was het extreem ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:34

Je geeft dus zelf al aan dat dit extreem was en dus een uitzondering...

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:35

Ja, maar die andere paarden hebben toch ook alternatief gedrag aangetoond? Geen zin meer in het werken, geen zin meer om te lopen, alleen dat paard was extreem. In het begin vinden ze het leuk ja, maar als je ze dan met een jaar of 4 bekijkt is het naar mijn ervaring omgekeerde wereld..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:42

Dan heeft die eigenaar teveel gevraagd. Of die is ineens anders gaan werken op het moment dat het paard de leeftijd heeft bereikt waarop het gereden mag worden. Wat ik zeg, zoveel variabelen. Mijn ervaring is iig dat je er een werkwillig en blij paard aan over houdt die met plezier met je mee gaat...

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:44

Maar ik zeg ook, dat kan ook, dat ligt aan het karakter van het paard..
Maar er kan zoveel misgaan, misschien komt het ook wel doordat de moeilijke paarden bij ons komen en dat ik misschien bevooroordeeld ben ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:51

Dat kan best schelen. Zo heb ik vrienden met een trainingscentrum die friezen vreselijk vinden. Waarom? Ze krijgen altijd van die stugge friezen op stal. Typisch is dat het fries paard om z'n fijne karakter bekend staat... Zij zien dus alleen die paarden waar het de eigenaar zelf niet lukte, die hebben dus A. al een geschiedenis en zijn B. de uitzonderingen van het ras. Van de meeste andere rassen krijgen ze allerlei dieren omdat mensen met die paarden er vaak zelf al niet eens aan beginnen.
Dus idd, als jij op een stal werkt waar paarden getraind worden dan heb je goed kans dat je de paarden in handen krijgt waarbij er in de training toch wat mis gegaan is of die qua karakter niet bij de training paste (dus ook een trainingsfout) en daardoor de uitzonderingen als regel bent gaan zien.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:02

Daar ben ik het wel mee eens, en dat is ook misschien een rede dat ik dit vind ja. Maar ik zie een trainingsfout bij een paard van anderhalf al als er al teveel mee wordt gedaan..
Zo krijgen wij ook ponykampers die doodleuk al zijn begonnen met VD zonder verstand (hoe oud het paard ook is) dat is in bijna alle gevallen mis gegaan (met uitzonderingen daar gelaten) paarden die gevaarlijk werden, enz. enz...
Zelf doe ik ook wel een beetje aan VD, maar pas toen de basis er echt goed in zat...

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:12

Milan_lover: als je het over ponykampers hebt, heb je het dan over 11 jarige?? in die zin kan ik begrijpen dat de training mis gaat.

ik ben het juist wel met amable en GreaseMonkey eens, een paard kan je gerust (ook op jonge leeftijd) wat bezig houden. kan alleen maar nuttig zijn voor strakjes. niks zo fijn als een paard dat tijdens het inrijden niet op flapperende zeilen hoeft te letten.

TS: je kunt rustig wat kleine oefeningen met je paardje doen hoor :) houdt het kort en leuk voor het dier, en je zult zien dat ze het echt wel spannend blijft vinden om voor (en met) je te werken/spelen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:13

Dat is het grote nadeel van clickertraining en vrijheidsdressuur, veel mensen beginnen er zonder begeleiding aan. Het lijkt redelijk eenvoudig, maar ongemerkt gaat er vaak in vooral de timing een boel mis waardoor mensen belonen voor schooierig, happerig en dominant gedrag. Daar krijg je uiteraard een vreselijk vervelend paard van en vervolgens krijgt de methode de schuld...