Dubbele longeerlijn bevestigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 22:01

JoyCiej007 schreef:
En áls ik zou willen, dan zou ik het binnenleidsel flink kunnen aanhalen en dmv de ring mijn pony haar hoofd op haar schouder kunnen trekken.... maar dan ben je toch echt zelf verkeerd bezig.
De buitenleidsel maakt vrijwel dezelfde hoek en wordt ook 'verstoord' door een ring en achterhand of rug paard, dus dan zou je op het buitenleidsel datzelfde 'hefboomeffect' moeten hebben? :?

Daarom snap ik het ook niet, je hoeft helemaal geen druk te zetten op je binnenteugel, dus hoe krijg je dan een hefboomeffect? En idd, met de buitenlijn zou je dan ook een hefboomeffect moeten hebben ;) Maarja, ik zou natuurlijk altijd kunnen proberen op het op de manier van de osteopate te doen en mischien bevalt dat wel beter, of niet ;)

JoyCiej007

Re: Dubbele longeerlijn bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:23

Wat je uiteindelijk gaat doen, moet je uiteraard zelf weten. Denk dat als je het probeert, dat je dan vanzelf wel ziet hoe iets bevalt.

Ik zal het igg niet snel veranderen; vind 'mijn' manier longeren ideaal voor mij en mijn pony's. Doe de lijnen soms ook door het bit heen halen en dan tussen de voorbenen onder de buik vastmaken. Ik weet dat je ze dan álla rollkur met de kin op de borst kan trekken, maar wederom; dan zet je zelf te veel kracht. Ik heb dan licht contact/lichte druk en ze worden er heerlijk los en fijn over de rug van. Touwtjes en bijzets vind ik niet fijn want dan zet je ze juist vast, en mijn shetmerrie is daar eens zó erg in gaan hangen, dat ze haar mond kapot had getrokken (en het stond allemaal héeel losjes).
Een pessoa heb ik geprobeerd maar is ook niet mijn ding; ze krijgen toch steeds kleine rukjes in de mond daar van en mijn welsh merrie ging in hevig verzet, die is erg zacht in de mond.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 02:04

Ik ben wel benieuwd hoe deze mensen dan stelling vragen tijdens het longeren. Immers als je erop zit is je hand tegen de hals houden en naar achteren vast zetten (of iets in die richting) niet echt de manier in mijn ogen.... Om nog maar te zwijgen van het hefboom effect dat je creeert... Of zeg ik nou iets heel raars, als recreatieruiter zijnde (wel longeren overigens)?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 05:04

Mijn longeersetje:

Afbeelding

_lot: Ik longeer niet met bit, om zo de mond te ontlasten. Ik gebruik een MR trainingshalster en ook de MR lijnen (2 aparte lijnen en met verzwaarde uiteindes, voor mij speelt veiligheid een belangrijke rol). Ik longeer zonder zweep, puur op lichaamstaal en spraak. Deze manier van longeren zorgt er ook voor dat je stelling kan vragen, recht kan richten, gymnastiserende oefeningen vragen zoals sb, travers, renvers, maar ook kan schakelen in de gangen (verzameling en verruiming in alle gangen) is hiermee te bereiken.

Ik volg cursussen in het longeren en neem hierin ook af en toe les. Wel een must!

TS: Het wel of niet vastmaken van de binnenste ring heeft mi alleen te maken met hoe je zelf met je lijnen omgaat (hefboomeffect: hoe harder je trekt) en jou uitgangspositie bij het longeren. Sta je ter hoogte van de ribben, dan maakt je lijn inderdaad een haakse bocht van 90 graden richting jou. Het longeren zoals ik dat doe, is je uitgangspositie (en dus een drijvende positie!) ter hoogte van de achterhand.
Mi is het met het niet gebruiken van de binnenste ring alleen maar makkelijker om je paard scheef en zonder of met te weinig lengtebuiging te longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:35

sannie275 schreef:
@sonja
Ik zeg nergens dat ik mijn hand vastzet, de osteopate zegt dat als je de binnenlijn door de singel doet dan je dan als het ware een stugge vaste binnenhand hebt als je het dan vergelijtk als je op het paard zou zitten ;)

@Moll
Ik snap de hele reactie niet? Dit gaat toch niet over de discussie??

Was ook een reactie op de uitspraak van je osteo, niet op jou persoonlijk.
Maar ik vind de opmerking van je osteo zo'n kul. Ook als je de lijn direct van mond naar hand laat lopen, mag hij niet hard zijn of vastzetten...

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:44

op die foto zie ik niet het effect wat je zou willen krijgen met dubbele lijnen (althans ik) om de achterhand mee te laten stellen; heb je er een reden voor om dit zo te doen?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:19

Mijn dubbele longe loopt eerst door de onderste ring, dan door het bit en dan maak ik 'm vast aan de bovenste ring. En dat aan allebei de kanten. Zo is het mij geleerd, die persoon doet dit ook al jaren en ik zie niet waaom het niet goed zou zijn

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:49

Het terug naar de singel brengen zoals hier boven beschreven, is de inwerking van de hand 10 keer sterker dan wanneer je de lijn op het bit bevestigd.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 17:35

_Lot schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe deze mensen dan stelling vragen tijdens het longeren. Immers als je erop zit is je hand tegen de hals houden en naar achteren vast zetten (of iets in die richting) niet echt de manier in mijn ogen.... Om nog maar te zwijgen van het hefboom effect dat je creeert... Of zeg ik nou iets heel raars, als recreatieruiter zijnde (wel longeren overigens)?

Zo! Hier had ik even niet over nagedacht nee, als je lichte druk vraagt aan je binnenhand zou je dus eigenlijk je binnenhand gewoon naar achter trekken??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:51

sannie275 schreef:
_Lot schreef:

Zo! Hier had ik even niet over nagedacht nee, als je lichte druk vraagt aan je binnenhand zou je dus eigenlijk je binnenhand gewoon naar achter trekken??

Is dit nou bedoeld in het geval dat je de binnenlijn níet door de ring heen hebt, of juist wél? want ik volg het even niet meer.... :o?

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 18:33

JoyCiej007 schreef:
sannie275 schreef:
[quote="_Lot"

Hier had ik even niet over nagedacht nee, als je lichte druk vraagt aan je binnenhand zou je dus eigenlijk je binnenhand gewoon naar achter trekken??

Is dit nou bedoeld in het geval dat je de binnenlijn níet door de ring heen hebt, of juist wél? want ik volg het even niet meer.... :o?[/quote]

Als je 'm wel door de singel heen hebt, want als je dan druk zou geven zou je dus eigenlijk aan je binnenhand trekken. Terwijl je als je erop zou zitten juist richting aan geeft en er verder niet aan zit ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:29

Dat is dus onzin, want dat betekent dat je trekt en niet de buitenteugel/ lijn toe staat en dus niet gewicht houd op de lagen gelijk houd, trekken aan de dubbel of aan de teugel is zowiezo niet de bedoeling. Dat je werkt met weerstand biedende hand is zowiezo de bedoeling aan de dubbel en wanneer je rijd, trekken en weerstand bieden is een groot verschil.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:38

Ik wilde net zeggen......... trekken?! Als je het hebt over trekken aan de longe, of dat nu binnen- of buitenleidsel betreft, dan moet je imo eerst maar eens een cursus goed longeren volgen. 8)7
Is overigens geen persoonlijke reactie op iemand, maar als ik naar mezelf kijk en hoe ik longeer, dan zie/merk ik toch echt helemaal niks qua hefboomwerking, trekken en dat soort dingen.... :n

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:40

Als je de lijn niet door een ringetje haalt kan je de binnenlijn rechtstreeks naar je hand laten lopen (logisch), daardoor is hij van de hals maar is de druk richting de schouder niet persee groter geworden, paard zal dan hoofd lang houden maar wel stelling aannemen van voren?

Als je de lijn wel door het ringetje doet is er geen ruimte om de lijn van de hals te brengen, door druk uit te oefenen op de binnenlijn wordt de ruimte die het paard aan die kant krijgt langs de hals korter, sommige paarden zullen dan wel de stelling aannemen, maar ik kan me zo ook voorstellen dat bijv. hoofd kantelen een gevolg kan zijn.

Kan iemand dit uitleggen? Ik doe wel lange lijnen/teugelen, maar niet met dubbele longe longeren, dus ben benieuwd!

Er is een grens tussen iets merken en dat er iets (niet) is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:53

Maar dan zijn 'wij menners' toch ook helemaal fout bezig, als die theorie zou kloppen? :?

Afbeelding

Ook wij vragen stelling en buiging, ook wij verplaatsen wel degelijk onze hand 'van de hals af', we hebben alleen een iets andere positie achter het paard dan bij het longeren, maar je zit ook niet altijd recht achter je paard.
Dan zou 'volgens die theorie' in zo'n geval ook sprake zijn van hefboomwerking etc. etc.? :=

@ Lot_: mijn welsh merrie heeft een boterzacht mondje, als ik daar iets te heftig in werk reageert ze echt per direct, dus dat zou ik dan zéker wel moeten merken.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:54

Bij het longeren sta ik toch echt wel een stuk schuiner langs m'n paard en ook een stuk verderweg, dat maakt mijns inziens wel verschil :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:55

Welk verschil dan volgens jou.?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:58

En dan het draaien van een hele scherpe bocht? (als ik wil kán ik echt heel scherp draaien, dan zit ik echt niet meer recht achter de pony) Ook in dat geval is het belangrijk om met buitenhand toe te staan, en met binnenhand iets te vragen.
Afbeelding

En het besturen van een tandem/vierspan/ander langspan dan?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:03

Ik heb sowieso geleerd dat het beste is met mennen te sturen door de buitenhand los te laten, niet door de binnenhand aan te spannen. Jij zit over het algemeen een stuk rechter achter je paard en vraagt niet aldoor stelling. Maar nu ik er zo over nadenk, ik was pas bij iemand die longeerde met dubbele lijnen, ook door de ring, en dat zag er niet raar, maar eigenlijk best fijn uit. Wel had zij over het algemeen een meer drijvende positie dan wanneer je met een enkele lijn zou longeren.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:03

Op de foto is goed te zien dat de teugels nog redelijk doorlopen van het bit naar de hand. Bij het longeren sta ik vaak vrijwel haaks op het paard, wat betekend dat de teugel enorm gebroken wordt op het ringetje. Hierdoor heb je geen rechstreekse verbinding meer waardoor de reactiesnelheid vermindert en je de mond minder goed voelt. Door de afstand heb je ook weer een langere reactietijd. Daarnaast heb ik als longeur een drijvende lichaamshouding en positie, zowel naar voren als naar buiten, waardoor aanhalen van de binnenteugel ervoor zorgt dat het paard met de voorhand naar binnen valt en de achterhand daarmee naar buiten uitwijkt (overdreven gezien), terwijl dit als je erachter staat resulteert in lengtebuiging. Daarom longeer ik met de binnenteugel los, zodat ik de binnenschouder niet belemmer en subtieler contact hou met de binnenteugel. Als ik aan de dubbele lijnen ga werken doe ik ze wel beide erdoorheen, omdat de binnen en buitenteugel dan een veel kleiner verschil in functie en fysieke inwerking hebben doordat je erachter staat ipv opzij van het dier.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:06

Moll schreef:
Het terug naar de singel brengen zoals hier boven beschreven, is de inwerking van de hand 10 keer sterker dan wanneer je de lijn op het bit bevestigd.

Dus? Dan ben ik verkeerd bezig volgens jou?

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:12

Moll schreef:
Dat is dus onzin, want dat betekent dat je trekt en niet de buitenteugel/ lijn toe staat en dus niet gewicht houd op de lagen gelijk houd, trekken aan de dubbel of aan de teugel is zowiezo niet de bedoeling. Dat je werkt met weerstand biedende hand is zowiezo de bedoeling aan de dubbel en wanneer je rijd, trekken en weerstand bieden is een groot verschil.

JoyCiej007 schreef:
Ik wilde net zeggen......... trekken?! Als je het hebt over trekken aan de longe, of dat nu binnen- of buitenleidsel betreft, dan moet je imo eerst maar eens een cursus goed longeren volgen. 8)7
Is overigens geen persoonlijke reactie op iemand, maar als ik naar mezelf kijk en hoe ik longeer, dan zie/merk ik toch echt helemaal niks qua hefboomwerking, trekken en dat soort dingen.... :n

Ik bedoel niet trekken aan de longeerlijn, maar als je longeert en je bied weerstand/ geeft lichte druk op je binnenhand, zou je dus eigenlijk in het opzicht van het paard de teugel naar achter trekken (dus als je erop zou zitten) of zie ik het zo dan weer verkeerd?

Edit; ik zit niet te trekken aan mijn leidsels hoor! Gelukkig niet..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:22

Dilan1993 schreef:
Moll schreef:

Dus? Dan ben ik verkeerd bezig volgens jou?

Verkeerd is een groot woord, je moet verdomd goed weten wat je doet en wat je voelt, want wat jij voelt on je hand voelde je paard 10,keer erger in zijn mond.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:23

sannie275 schreef:
Moll schreef:

JoyCiej007 schreef:

Ik bedoel niet trekken aan de longeerlijn, maar als je longeert en je bied weerstand/ geeft lichte druk op je binnenhand, zou je dus eigenlijk in het opzicht van het paard de teugel naar achter trekken (dus als je erop zou zitten) of zie ik het zo dan weer verkeerd?

Edit; ik zit niet te trekken aan mijn leidsels hoor! Gelukkig niet..

Dat zie je verkeerd een weerstand biedende hand is nog steeds mee in de beweging.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:27

Moll, goed punt. Dat de inwerking sterker is door de lijn zo te bevestigen, dat weet ik. Zodra mijn paard gewoon op de volte blijft lopen, hangen de lijnen ook bijna slap, met nauwelijk druk erop. M'n paard heeft wel eens geprobeerd om er doorheen te drammen, dat heeft hij denk ik wel even gevoeld. Hij doet het nu ook niet echt meer.

Wat ik wel fijn vind, ik hoef echt maar heel kleine hulpen via de lijnen te geven, voor het aankomt.