'Grondwerk' met pony van 1,5?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:57

powerpaard schreef:
Ik doe al VD met een veulen van 6maanden..eeerst heb ik grondwerk gedaan, dat leerde hij al snel en nu bezig met doodliggen.

Dit vind ik ook wel erg vroeg.
In je profiel staat ook dat je bij 2,5 gaat zadelmak maken.....

amyz

Re: 'Grondwerk' met pony van 1,5?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:05

Beetje grondwerken kan prima hoor :j Probeer goed in de gaten te houden wat ze aan kan en, heel belangrijk, wat ze leuk vindt. Wandelen is alleen maar super, heb je straks een bomproof paard aan, en das heerlijk :D
Zou overigens niet al te veel laten snuffelen aan de Shetjes etc, ze moet juist leren dat ze haar aandacht bij jou houdt. Dat de paarden die ze passeert niet belangrijk zijn omdat ze alleen met jou bezig moet zijn. :)

Maar verder lekker doorrommelen hoor :) Heb ik ook gedaan en mijn pony loopt met zn 2,5 jaar zonder enig probleem een rondje dorp terwijl er vuurwerkbommen worden afgestoken 2 straten verderop :D

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:12

powerpaard schreef:
Ik doe al VD met een veulen van 6maanden..eeerst heb ik grondwerk gedaan, dat leerde hij al snel en nu bezig met doodliggen.

Mensen, TS heeft een een vraag, laten we daar op een nette manier op gaan reageren. Inplaats van op van die relschopper's te gaan reageren , de meeste mensen snappen denk ik wel dat het bericht wat ik heb gequoto met een korreltje zout moet worden genomen.

Laten we dat negeren en ons op ts's vraag richten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:44

[naam] heeft nooit in opfok gestaan, is nu negen en er is niks anders aan dan een shetlander die wel in de opfok heeft gestaan, dus dat slaat nergens op ;)

Je kan lekker wandelen met je pony, en fietsen, voetje geven, flemen, kusje geven, iets oppakken, voedsel weigeren,
Er zijn genoeg leuke dingetjes te doen hoor :D

Las net nog iets over wandelen, bomproof, vuurwerkbom,
[naam] reageert ook nergens meer op, super toch? :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 19:06

amyz schreef:
Beetje grondwerken kan prima hoor :j Probeer goed in de gaten te houden wat ze aan kan en, heel belangrijk, wat ze leuk vindt. Wandelen is alleen maar super, heb je straks een bomproof paard aan, en das heerlijk :D
Zou overigens niet al te veel laten snuffelen aan de Shetjes etc, ze moet juist leren dat ze haar aandacht bij jou houdt. Dat de paarden die ze passeert niet belangrijk zijn omdat ze alleen met jou bezig moet zijn. :)

Maar verder lekker doorrommelen hoor :) Heb ik ook gedaan en mijn pony loopt met zn 2,5 jaar zonder enig probleem een rondje dorp terwijl er vuurwerkbommen worden afgestoken 2 straten verderop :D

Ze kan haar aandacht nog niet goed vasthouden heb ik gemerkt, maarja ze is nog 1,5 jaar dus dat snap ik! En ik hoop dat ze bomproof word :)

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:47

Ik zeg gewoon doen lekker speelenderwijs grond werk vd en alles mijn mini shet van 1,5 ben ik ook gewoon mee begonne met grondwerk hij vind het geweldig leuk allemaal achter me aanrennen kleine vd kunstjes hij vind het allemaal leuk. :D

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 18:10

Cinzia__ schreef:
Ik zeg gewoon doen lekker speelenderwijs grond werk vd en alles mijn mini shet van 1,5 ben ik ook gewoon mee begonne met grondwerk hij vind het geweldig leuk allemaal achter me aanrennen kleine vd kunstjes hij vind het allemaal leuk. :D

haha wat leuk :D ik ben een beetje aan het kijken wat Viva allemaal leuk vind, maar tot nu toe vind ze eten het leukst denk ik :')

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:54

als et veulen er plezier in heeft? :9

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:55

powerpaard schreef:

Is er een reden dat je dit al zó vroeg doet?

TS, je kunt prima lekker met je jonge dier bezig zijn hoor, zolang je het maar niet 24/7 doet :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 18:28

E_Nalanta schreef:
powerpaard schreef:

Is er een reden dat je dit al zó vroeg doet?

TS, je kunt prima lekker met je jonge dier bezig zijn hoor, zolang je het maar niet 24/7 doet :)

oke, heel erg bedankt! :)

bedankt allemaal!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:47

Er is geen enkele reden waarom je niet bezig zal zijn met een zeer jong paard. Ze leren het meest in hun eerste jaar en buiten de dingen die ze "gewoon" tegenkomen is het best handig om ze dingen bij te brengen waar je later profijt van hebt. We hebben het niet over zware lichamelijke inspanning, maar over dingetjes leren en accepteren. Ik heb ooit een jaarling leren buigen en toen ik haar jaren later terugzag en niet zeker wist of ze het was, gaf ik het teken en ze boog zo. Ze vergeten het nooit meer, reden waarom je wel voorzichtig moet zijn met wat en hoe je het leert....
Opfok is leuk en aardig, belangrijk voor sociale vaardigheden, maar interactie met mensne is nodig om hun sociale vaardighedne op dat vlak bij te brengen. Ze zijn niet van nature lief en aardig voor mensne en ze respecteren niet van nature je persoonlijke ruimte. Een "onopgevoed" paard trekt, duwt, bijt, loopt letterlijk over je heen en wil van alles niets. Als je spelenderwijs kunt analeren dat jij in principe bepaald wat er gaat gebeuren krijg je een vriendelijker en makkelijker paard om mee te werken. Een veulen is een groot paard in de dop, dus je met het bijbrengen wat je in een groot paard wilt zien en afleren wat je ook niet van een groot paard wilt zien.
Het is ook een goede aanloop tot het latere werk. Een veulen/jong paardje dat al geleerd heeft om aandacht bij de begeleider te houden en dingetjes op commando te doen, vind nieuwe dingen als longeren, een zadel, een mens erop etc lang niet zo schokkend en eng als een paard dat na drie jaar van het land gerukt wordt en voor het eerst aan een halster mee leert lopen, bij wijze van spreke.
De concentratie span is inderdaad niet zo groot, dus een paar seconden tot minuten dit of dat oefenen is genoeg. Niet maar doorgaan tot het perfect is, want dan verliezen ze de aandacht en geduld en dat werkt ook tegen je. Het moet leuk blijven voor het paardje.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 19:08

@Lusitana: ik vind dat ook van de opfok, dat ze gelijk van het land moeten en meteen halster enzo aan moeten. Maar mijn pony heeft haar aandacht niet altijd bij mij als ik met haar bezig ben, en dat merk ik vooral bij het wandelen. dan is ze heel druk en trekt ze me echt vooruit. maar dan zet ik haar (met moeite) stil, en laat ik haar een paar stapjes achteruit lopen en paar seconden wachten en dan verder lopen, maar dat helpt niet!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:15

Nee stilzetten en achteruit laten gaan etc houdt haar alleen van haar doel: naar huis, dus wil ze daarna nog harder naar huis.
Beter kun je zorgen dat ze niet naar huis wil, maar bij jou wil zijn en dat doe je door zo af en toe eens wat uit je zak te voorschijn te toveren om te geven, zoals een stukje wortel. Niet te gek, zodat ze alleen maar naar je zak zit te staren, maar wel vaak genoeg om de aandacht er bij te houden(1 worteltje in stukjes voor de hele wandeling bv). Per keer dat je weggaat neem je steeds minder mee, en uiteindelijk geef je alleen wat als je weggaat en als je weer vlak bij huis bent.
Ik ben geen voorstander van dingen aanleren via voedsel, maar in het geval van leren bij jou blijven werkt positief bevestigen beter dan straffen. Ze moeten het nl wel leuk blijven vinden om met je te werken.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 19:19

dan zal ik dat maar eens gaan proberen, maar dan het liefste niet met brokken :) ik neem liever wortel mee idd, en ik zal eens kijken hoe ze daar mee omgaat en of het echt helpt. en net als vandaag, ze hoorde haar weidemaatje hinniken en ze begon helemaal te stuiteren en te springen! Dat was wel even een puntje waarvan ik d8, hm.. dat moet toch eens veranderen!

ultimo33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:54

Natuurlijk kan je al aan de slag met een 1,5.... maar denk er aan dat de botten en gewrichten nog lang niet uitgegroeid zijn. Niet te veel eenzijdige belasting zoals voltes enzo..... maar gehoorzaamheidsoefeningen zou ik gewoon doen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:03

Ach als het bij dit soort kleine oefeningetjes blijft kan het weinig kwaad. Maak het alleen niet te lang, dus 10 minuten is al voldoende
En... kijk uit dat als hij het makkelijk opneemt dat je niet te snel wil met nieuwe dingen, dat sluipt er makkelijk in n.l.
Wandelen met je veulen is ook heel leuk, ook hier weer, geen kilometers en uren, maar kleine stukjes en dan
" enge" dingen laten zien/ruiken!
Los in de baan en een plasic zakje.... dus spelen met hem, weg jaagen en naar je toe laten komen zijn allemaal leuke oefeningetjes om te doen met je baby!
En snoepjes..... mijn paarden zijn daar ook mee beleerd en nooit geen problemen gehad hoor!!!
Nog steeds heb ik altijd suikerklontjes of paarden snoepjes in mijn zak als ik b.v longeer, speel of rijd.

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:07

zo lang je niet overvraagt en dus goed let op wanneer het genoeg is, kan een hoop grondwerk echt geen kwaad.
wijken voor druk is ook erg leerzaam en goed voor jullie onderlinge relatie. en als voorbereiding op het rijden alvast.
voor het hele principe van wijken voor druk en ideeen daarover kun je aardig wat vinden op paardnatuurlijk.nl