Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lara_Silver schreef:Sorry maar de join up is geen kunstje wat je een paard kunt aanleren, maar een spreekwoordelijke grote klap in het gezicht van je paard om de omgangsverhoudingen weer te laten kloppen. Een join up krijg je niet voor elkaar door prutsen. En als ik je posts zo lees ben je precies dat aan het doen, aanprutsen. Meid haal die gedachte uit je hoofd voordat je je pony voor niets de schrik van zijn leven wil aanjagen. Brrrrrr word er helemaal naar van al die onwetende die denken dat de join up iets is wat je zomaar even doet. Alsof het een soort longeren is. Bah bah. De problemen die jij beschrijft komen voor omdat je waarschijnlijk niet adequaat bent om correct te reageren, dus neem les!
DaiskeLover schreef:Jasmin8 schreef:Jullie kunnen haar wel allemaal dik gaan zitten afkraken met haar join up, maar als zou dat nou wil of moet doen, laat haar dan lekker.
nu is haar probleem nogsteeds niet opgelost.....
zelf zou ik (zoals al iemand zei) een hele hoge draad spannen, dan 1tje wat minder hoog en dan 1tje laag.
dat doen wij thuis ook als wij de merrie's en de ruin samen bij de 2 2,5 jarige hengsten willen zetten..
en vaak hebben we er dan ook nog een op normale hoogte draadje achter zodat ze ook niet kunnen gaan snuffelen..
Bedankt voor de tip namens ons (mij en deena8)
xDeena_ schreef:Ik weet best wat ik doe en verdiep me best in paarden, het was ook niet mijn idee om een join up te doen. De eigenaar stelde het voor. Nou krijg ik dit, en ik kan niet zomaar les nemen, het is niet mijn eigen poaard!
En ik wil even iets zeggen, ik wil soieso niet overkomen als 12 jarig penny meisje dat maar wat doet want dat ben ik zeker niet.
Lara_Silver schreef:Sorry maar de join up is geen kunstje wat je een paard kunt aanleren, maar een spreekwoordelijke grote klap in het gezicht van je paard om de omgangsverhoudingen weer te laten kloppen. Een join up krijg je niet voor elkaar door prutsen. En als ik je posts zo lees ben je precies dat aan het doen, aanprutsen. Meid haal die gedachte uit je hoofd voordat je je pony voor niets de schrik van zijn leven wil aanjagen. Brrrrrr word er helemaal naar van al die onwetende die denken dat de join up iets is wat je zomaar even doet. Alsof het een soort longeren is. Bah bah. De problemen die jij beschrijft komen voor omdat je waarschijnlijk niet adequaat bent om correct te reageren, dus neem les!
geerke schreef:ik begrijp er niets van hoor...als jij er op zit gaat ze evengoed naar de modderkant?
Dat moet toch niet mogen?
Jij bent toch de baas?Ik zie niet in wat een join-up hier aan meerwaarde geeft.
Misschien eens les nemen?
Slofje schreef:Ik denk het toch wel. Jij doet "zomaar even" een join-up omdat eigenaar het voorstelt, terwijl het iets éénmaligs is bij paarden waar mensen niet meer mee kunnen werken.
En doe jij dit 1 keer, omdat het paard onhandelbaar is? Volgens mij niet.
sallandval schreef:met het longeren gaat het toch wel goed? Dan doe je dat toch? Waarom wil je 'het' per sé los kunnen dan?
xDeena_ schreef:sallandval schreef:met het longeren gaat het toch wel goed? Dan doe je dat toch? Waarom wil je 'het' per sé los kunnen dan?
Ik hoef het niet te kunnen, eigenaar zei het en ik had er wel eens over gelezen. Ik longeer ook gewoon aan de lijn, maar probleem blijft, ik longeer ook al zonder zweep maar pony sleurt me nog steeds mee.
lifaya schreef:Ik denk toch dat ze gewoon los longeren bedoelt hoor... althans, dat hoop ik maar.
Ik doe ook aan los longeren bij mijn verzorghengst (geen pennyverhaal) en dat doe je door middel van stem en lichaamstaal
grondwerk is het belangrijkste van een basis van een band. Het vergt een hoop tijd om een paard volledig naar eigen wille aan het werk te zetten. Paarden kunnen nou eenmaal eigenwijs zijn, daar zijn het paarden voor. Haflingers zijn daarbij vaak nog een tikje eigenwijzer. Je moet het ze niet afleren/afstraffen maar wel ermee leren omgaan en weten hoe je adequaat moet reageren als ze iets doet wat jij niet wilt.
Citaat:misschien kun je beter ophouden met dingen zeggen als "ik ben wel de baas máár..." als je eerlijk bent tegenover jezelf ben je het ook tegenover de pony en kun je aan jezelf werken om steviger in je schoenen te staan. Hier is geen snelle oplossing voor, het is een kwestie van veel oefenen en steeds beter worden. Koop rubberen laarzen en neem grondwerk-les, lees veel over grondwerk en pas dat dan toe. Je zou met de seven games van parelli kunnen beginnen.
xDeena_ schreef:Slofje schreef:Ik denk het toch wel. Jij doet "zomaar even" een join-up omdat eigenaar het voorstelt, terwijl het iets éénmaligs is bij paarden waar mensen niet meer mee kunnen werken.
En doe jij dit 1 keer, omdat het paard onhandelbaar is? Volgens mij niet.
Sorry, maar eigenaar legde me uit dat ze dit vaker gedaan het. Dat ik het mocht proberen, paard is niet onhandelbaar, en ik doe inmiddels geen join up meer met haar. ..