Leren longeren tweejarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 11:20

Iris82 schreef:
Zet een stuk wei af zodat je een mooie cirkel hebt en gooi m er los in.
Ga eens kijken wat jouw lichaamshouding met hem doet. Wat heb je nodig om m te laten stappen, draven, galopperen? Hoe kun je m om laten draaien? Wat moet je doen om m een langzamere gang te laten gaan? Als je die antwoorden gevonden hebt, hoef je er maar een touwtje aan te klikken en je kunt longeren. :)

Dat ga ik doen, kijken of hij dan wat beter naar me luisterd. Moet ik dan ook een chambrière (longeerzweep) gebruiken, of beter van niet?

Momenteel heb ik verschillende stem signalen: "au pas" (stappen) "Ho" (stop) en "doucement" (rustig) en "avance" (schiet op!) Ik woon in frankrijk, franspaard, franse signalen.
Plus nog een paar anderen maar die hebben niets met longeren te maken.
Ik wandel ook met hem, doe ook schriktraining en andere dingen. Van schrik training wordt hij heel nerveus, dus ik doe het niet te vaak (want anders begint hij al te stressen als ik alleen maar in zijn wei kom) en wandelen is vooral voor mij te zwaar om elke dag te doen (er is hier geen horizontaal stuk pad te vinden, wel iets van 30° omhoog of omlaag.
En volgensmij vind hij longeren wel leuk, want zodra ik hem terug naar zijn wei heb gebracht volgt hij me in de wei in galop tot hij bij het hek komt (wat hij bij wandelen of schriktraining niet doet!)

Ojajoh

Re: Leren longeren tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:27

als ik het zo lees wat je verteld lijkt het mij een dier wat gewoon veel leiderschap nodig heeft waarop hij kan vertrouwen
en ik denk dat hij dat een beetje mist in bijv de schriktraining
ik zou je daar eens in verdiepen.......

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:38

Probeer eerst te grondwerken met je paard zodat hij je begrijpt. Mijn 2.5 jarige was ook niet te longeren. Ben nu bezig met grondwerk en het longeren wordt dadelijk weer opgepakt.
Elk paard is anders op 2 jarige leeftijd en ik denk dat ts zelf wel kan bepalen of haar paard er aan toe is.
De mijne in ieder geval wel.
De meeste moeten niet zo muggenziften, als je zo begint kun je het beste je eigen paard ook niet meer berijden en hem in een kudde zetten...
Vroeger werden de paarden ook met rust gelaten door de mensen...

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:25

hierbook een longeerster ;) op jonge leeftijd, mijn hengst is momenteel 2 jaar en 7mnd oud is 1.70m hoog en al een hele knaap heb hem vanmorgen voor het eerst een kwartiertje gelongeerd met hoofdstel aan op een grote volte, wel afgemaakt, met een longeersingel om zonder bijzetteugels. het ging heel goed.
en hier is in mijn ogen niets mis mee, puur voorbereidend werk op het inrijden volgend jaar even 1 keer id week longeren. Hengsten moet je soms gewoon overbluffen :D
succes!!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:38

Waarom stop je niet sneller? Als het elke keer na die tijdsduur is, zou ik daarvoor al stoppen. Dan weet je zeler dat je je training goed afsluit. Dus als het iedere keer na 5 minuten gebeurd, zou ik na 4 minuten stoppen. Dat een tijdje aanhouden en als dat echt een tijd goed blijft gaan ga je een halve minuut omhoog of zo.

Gezien hij eerder wel luistert, ligt het blijkbaar aan wat anders dan aan je stopteken. Als het daaraan zou liggen, zou hij al eerder ook niet luisteren. Het lijkt erop dat hij zo aangeeft dat het over is met de concentratie.

Persoonlijk vind ik 2,5 ook wel jong. Dat die hengsten zo jong gekeurd worden is ook alleen een geldkwestie, niets anders. Hetzelfde als dat de dravers zo jong voor de sulky gaan. Als ze kunnen dekken of koersen gaan ze geld opleveren. Dat heeft dus echt niets met het welzijn van het paard te maken. (waarmee ik niet zeg, dat ze geen rekening houden met het welzijn van het paard, maar dat je mee moet met dat soort dingen, als het je vak is) Zou me daar dus zeker niet aan meten.

Anatomisch en mentaal is een paard/pony er op die leeftijd gewoon nog niet aan toe.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:39

Het gaat nu beter, hij stopt nu braaf (ook al loopt hij soms nog drie meter door, en meestal stop ik daarna dan),
Ik heb gisteren de laaste keer longeren gedaan, pas over minstens een maand begin ik weer opnieuw.

Ik heb één fout gevonden in mijn stopgebaar, maar dat licht ook enigzins aan hem: als ik hem laat stoppen doe ik mijn zweep voor zijn neus (of daarheen gericht), en om hem weer te laten lopen doe ik hem eerst naar beneden en dan opzij om achterhem het teken voor "lopen" te geven.
Meneer had alleen begrepen dat dat naar beneden doen al "lopen" betekend. Dus ik deed mijn zweepje maar een paar centimeter naar beneden en hij vertrekt alweer.

Overigens lijkt hij het erg leuk te vinden, hij hinnikt nu als ik eraan kom (wat hij eerst nooit deed), en stapt lekker door.

KAD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:35

een stap terug gaan en het gewoon weer proberen.
kijk naar jezelf, daarna naar het paard.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:01

dat het "officieel" gezien oké is om hengsten op hun 2,5 jaar te longeren (keuring) heeft waarschijnlijk enkel en alleen te maken met het feit dat hun groeischijven vroeger sluiten dan bij ruinen of merries.

maar een paardje op 2,5 jaar 1 keer per week, op een grote volte, max 10 minuutjes longeren, daar zie ik geen kwaad in. vaak vinden ze het nog leuk ook als je ze goed beloont.

ik vindt het veel paardvriendelijker een paard zadelmak te maken als die WEL in conditie is.
ja je paard kan je er makkelijker afkieperen, maar als het beleren op een correcte manier gebeurt zal hij dat niet eens proberen.
stel je voor dat jij iets moet dragen waar je spieren absoluut niet sterk genoeg voor zijn? daar krijg je pijn van idd.

om de commando's er goed in te krijgen is het misschien aangeraden om het eerst aan de hand, met halstertouw te oefenen tot ze er echt ingebakken zijn.

probeer ook je zweep zo weinig mogelijk te gebruiken, dan kun je daar alvast geen verkeerde signalen mee uitzenden, lichaamshouding en stem is ngo steeds het belangrijkste.