Gek doen met Longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:44

Uhw? :? Waarom zou je Bokt over je heen krijgen?
Het is toch logisch dat als ze te ver naar binnen valt je een ophouding op de buitenteugel maakt?

Maar je moet helemaal niet in je eentje gaan beginnen aan met de dubbele longe werken.
Dat is al zo moeilijk op zichzelf. Dat moet je leren op een braaf paard en niet op een probleempaard.

Steffiee_

Re: Gek doen met Longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:02

Ik ga proberen met die 2 ringen te longeren, ik heb daar een goed gevoel over, ik ga het morgen in elkaar knutselen bij m'n paarden, en proberen, als het goed gaat, probeer ik het nog is, en nog is, en als ze zich netjes gedraagt, en het gaat goed, filmt een vriendin van me het, dan zal ik het jullie laten zien.

De dubbele longe gebruik ik met name voor mijn andere pony, die draait heel snel naar mij toe, maar dit gaat nu ook stukken beter!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:10

oke, succes. Laat weten hoe het ging. Ben ik erg benieuwd naar.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:15

Ziet er inderdaad uit alsof ze je voor de gek houdt. En eerlijk gezegd, snap ik het nog ook :+ Je praat tegen haar alsof ze een enorme prestatie levert, terwijl ze enkel een rondje stapt. Ze laat in het begin van het filmpje wel zien dat ze snapt wat de bedoeling is, maar ze wordt weinig uitgedaagd waardoor ze niet wil werken.
Ik zou toch een zweep gebruiken, als verlengde van je arm. Mijn paard heeft dit ook een poos gedaan & met een consequente drijvende hand (incl zweep) stopt ze met het trucje.

Je zegt dat ze niet reageert op overgangen terug. Probeer haar langzaam op een kleinere volte te pakken wanneer je haar langzamer wil laten lopen & gebruik hierbij neutrale maar duidelijke stemhulpen (geen poekie poekie, maar bijv de woorden lang maken en met een lage stem uitspreken).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:04

Iris82 schreef:
Uhw? :? Waarom zou je Bokt over je heen krijgen?
Het is toch logisch dat als ze te ver naar binnen valt je een ophouding op de buitenteugel maakt?

.

Nou bij het woord: ''trekken, ,martigaal, tik'' etc kun je sommige bokkers al woest maken hoor := (laat staan bij Sporen,schop(je) , trek,hulpteugel)

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:43

Ik denk ook dat ze er vooral misbruik van maakt dat jij onzeker bent..
Die van die 2 ringen vind ik een hele goede manier! Dan ben je zelf veilig en kan je idd rustig aan je lichaamshouding etc. gaan werken.
En als ze aan de normale longe zo gaat "staken" zal ik het maar noemen, kan je haar dan toch niet vooruit laten gaan? Want dan moet ze uiteindelijk toch gaan luisteren..

Succes! :)

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:31

Het ziet er nu zo uit:

En het gaat nu goed, met Kavely moet ik nog wat oefenen met de overgangen, wat nu ondertussen ook wel beter gaat! filmpjes zijn van gister.

& Moxa:

En Moxa die over de draad heen springt, Ik weet het dat ze dat niet mag, ben daarna gelijk weer aan de slag gegaan met haar! En flink boos geworden.

Edit: Moxa loopt niet helemaal zuiver, dat weet ik, maar we hebben haar al laten controleren door de dierenarts / osteopaat, en die konden allebij niks vinden, ze vertoont ook geen tekenen van pijn, hier liever geen reacties op..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:06

Fijn dat het nu lukt
Paar puntjes...
Ga eens aan de hand met haar aan het werk (halster en touw) en oefen met haar commando ho. Als je het tien keer herhalen moet, treed gewenning op bij het paard en heeft het 0,0 effect. oefenen met halster dus en bij het commando 'ho' geef je 3 tellen de kans om te stoppen. Tel 1 = commando met lichaamstaal (ff in verdiepen als je er niet thuis in bent), Tel 2 = lichte druk op het halster, Tel 3 =zoveel druk op halster als nodig om daadwerkelijk stil te staan. Ho = ho. oefen dat totdat het een gewoonte voor haar is om op het ho commando te stoppen en oefen hetzelfde later met de draf.
Als je heel vaak een commando moet herhalen, wordt je paard 'doof' ervoor en went eraan dat het niet hoeft te doen wat je vraagt.

Straffen heeft geen zin, omdat het paard geen duidelijke uitleg heeft gekregen. Die doe je dus aan de hand. Zorg dat je rustig te werk gaat, steeds exact hetzelfde commando geeft op dezelfde toon en met hetzelfde gebaar en dat je consequent eerst lichte druk en daarna zoveel druk als nodig toepast. Gewoon rustig te werk gaan. Niet boos worden, niet druk worden, niet meer zeggen dan nodig. Een commando is voldoende.

Over Moxa... ze is nogal gespannen zo te zien aan de houding. Daar kan onregelmatig lopen ook zijn oorsprong in hebben, als er verder niets aan de hand is. Dat ze wegspringt, is ook een gevolg daarvan. Ze wil niet bij je zijn. Flink aan het werk zetten en straffen gaat dit bepaald niet verbeteren. Integendeel. Behalve het feit dat straf in de regel niet erg zinvol is, ben je ook nog eens veel te laat ermee en legt het paard het verband tussen het weglopen en de straf allang niet meer en zal nog meer gespannen raken.
Ook met haar zou ik eerst gewoon grondwerk gaan doen en zorgen voor heel erg veel duidelijkheid en helderheid, zodat ze zich veilig kan gaan voelen.
Ze voelt zich veilig als jij volkomen voorspelbaar bent en ze snapt wat je van haar wil

Misschien goed om je te verdiepen in paardentaal?
Kan je engels?

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:44

Heeee,
Bedankt voor de tips,
Opzich kan ik wel engels, wil het graag leren,
Met Kavely gaat het nu goed, ze loopt ook zonder iets achter me aan, en met rennen doet ze dat ook!
Met Moxa ga ik het zeker proberen, ze komt ook vaak zomaar even kroelen uit het niets ofzo..
dat vind ik wel erg fijn, dat geeft ook een band aan, zeggen ze...
Bedankt voor je hulp!