mijn shet kan niet springen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 11:47

wendyP schreef:
Als de shetlander 3 is vind ik dit helemaal niet gek. Ik zou gewoon beginnen met een keer in de maand wat balkjes en een mini sprongetje. Dat is echt meer als genoeg voor zo'n jonkie.. en al helemaal niet zijn eigen hoogte springen :n . En klein voor je leeftijd, hoe klein dan?

ja z'n eigen hoogte springen was wel heel erg fout, dat begrijp ik nu ook. het was dan ook een eenmalige actie. kijken hoe hoog hij kon. we hadden niet verwacht dat hij zover zou komen.
met mijn lengte zit ik rond de 1.50. en ik weeg te weinig voor die lengte.

merithshadow

Re: mijn shet kan niet springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:51

springen is toch helemaal niet goed voor een 3 jarige.. zn heupen zijn toch pas vanaf het vierde jaar uitgegroeid. (verbeter me als het niet zo is ;))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:52

waarom geef je de shet haver en biks als je er maar een half uurtje oprijd? :+ Lijkt me een beetje teveel van het goede. Daarbij is het gewoon een kwestie van geduld. Misschien vind hij springen wel helemaal niet leuk, dan kun je hem beter ook niet dwingen

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:08

lifaya schreef:
waarom geef je de shet haver en biks als je er maar een half uurtje oprijd? :+ Lijkt me een beetje teveel van het goede. Daarbij is het gewoon een kwestie van geduld. Misschien vind hij springen wel helemaal niet leuk, dan kun je hem beter ook niet dwingen

als ie minder krijgt, word ie te dun.
ik dwing hem niet, ik laat hem gewoon rond lopen en op de ''hoefslag'' staat dan een hindernis. hij vind het wel best, probeert er ook niet langs te gaan of zo.

maargoed ik heb mijn besluit genomen, ik stop de komende tijd helemaal met rijden, hij gaat niet meer springen, dan zal hij ook minder voer nodig hebben. ik ga de komende tijd alleen poetsen, knuffelen en wandelen. en dan zien we later wel verder wat het wordt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:16

Kan je hem dan niet beter slobber geven met musli? daar komen paarden meestal van aan :j

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:16

sammy15 schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik kan je met bijna zekerheid zeggen dat hij pas 3 jaar oud is! Ts is 15 en als ik haar bericht eerder in dit topic moet geloven rijden ze er ook al op!!
Hemel, arm dier!!

sorry hoor? in de eerste plaats ben ik heel klein voor m'n leeftijd, in de tweede plaats is hij al een hele tijd 3 jaar (misschien zelfs ouder) en als we rijden meestal niet langer dan een half uur. en verder let ik heel goed op of hij het wel aan kan. Arm dier? >;)

En wanneer zie jij aan je pony dat hij het niet meer aan kunt?
Want ik weet zeker dat als ik met mijn 60 kilo op mijn shetlander van 95cm ga "rijden" dat ze gewoon vrolijk door blijft lopen. En dat je pas iets aan haar merkt op langer termijn (dus na een aantal jaren) en dan is het te laat..

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:24

lifaya schreef:
Kan je hem dan niet beter slobber geven met musli? daar komen paarden meestal van aan :j

hij hoeft niet aan te komen?
en nu ik stop met met hem te werken helemaal niet meer.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:26

Waarom stop je met werken dan? Je kan toch wandelen, rustig wat lange lijnen. Toch? (:

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:31

En wanneer zie jij aan je pony dat hij het niet meer aan kunt?
Want ik weet zeker dat als ik met mijn 60 kilo op mijn shetlander van 95cm ga "rijden" dat ze gewoon vrolijk door blijft lopen. En dat je pas iets aan haar merkt op langer termijn (dus na een aantal jaren) en dan is het te laat..[/quote]

hij blijft gewoon lekker soepel tijdens het rijden. ik merk aan mijn shet gelijk als iets hem niet lekker zit, dan laat ie het ook duidelijk merken. dus ik kan met zekerheid zeggen dat als hij het niet aankon dat ik dan nu niet aan het rijden was. dan was het gewoon niet gelukt.

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:32

wendyP schreef:
Waarom stop je met werken dan? Je kan toch wandelen, rustig wat lange lijnen. Toch? (:

als je terugleest kan je zien dat ik idd met hem ga wandelen. ik ga alleen niet meer serieus aan het werk. en dan over een tijd rustig opnieuw beginnen.
vind het wel een beetje jammer dat bepaalde mensen hier mijn pony een arm dier noemen, terwijl ze mij of mijn pony niet kennen. lijkt me niet dat je er dan goed over kan oordelen.

alicefjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:47

mischien moet je inderdaad les nemen en wat minder hoog springen. trouwens, hoe lang spring je eigenlijk al met hem en hoe groot is hij???

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 13:57

alicefjs schreef:
mischien moet je inderdaad les nemen en wat minder hoog springen. trouwens, hoe lang spring je eigenlijk al met hem en hoe groot is hij???

wat bedoelt iedereen toch met les nemen? ik heb het over VRIJspringen. en ik laat hem niet hoog springen. hij is 1 meter.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 04:11

Ik moet eigenlijk wel een beetje lachen. Je vind het niet leuk dat mensen zeggen dat je je paardje nog qua leeftijd met rust moet laten, maar je geeft ze wel gelijk door hem nu met rust te laten.
Beestje is 3, laat hem lekker groeien en spelen. Je kan er nog lang genoeg plezier van hebben.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:43

ga er lekker mee mennen

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:15

idefix4 schreef:
Ik ken eigenlijk geen shetties die voor hun lol springen. Kijk ook eens secuur naar de bouw van de shet? Korte pootjes en log lijf. Dat springt niet fijn. Mss kan hij wat beter gaan springen als zijn kontje wat sterker is? Als hij meer spieren daar heeft, kan hij ook makkelijker kracht zetten. Het niet willen springen kan ook duiden dat de achterhand van je pony niet zijn sterkte punt is. Zo te lezen hoeft dat bij hem geen te kortkoming te zijn. Jullie doen zat andere leuke dingen met hem.

Hier stond ook zo'n schatje tijdelijk te logeren, maar als ie naar haar waterbak wilde, dan had het kind dat haar vast had, toch echt niks meer te willen! :Y) En toch is het een erg lief shetje.

mijn shetlander vienna, heeft erg lange benen en is erg smal en hoog voor een shet, en toen ik er nog op reed had ik soms een parcourtje in de bak en vienna wou over elke hindernis heen die ze zag en ze vind springen leuk dat kan je aan haar merken :)
niet alle shetten hebben korte pootjes en een log lijf en vinden springen niet leuk :P

ook heb ik een shet thuis die korte beentjes heeft en wat stevig is en die vind springen inderdaad niet leuk maar dat licht denk ik meer aan de bouw van de pony ;) en deze pony heeft is wel mooi smal en niet stevig misschien is hij niet zo sportief ofzo? :o

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:23

onze shet vindt het aan de hand leuk om te springen en ook onder het zadel . onze dochter van 7 rijdt er op. hij kan vrij heel goed galopperen maar niet onder het zadel. korte benen en dan blijkt het moeilijk te zijn.
verder doet hij het prima. dus laten we het maar zo.

Wilette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:33

Je pony is 3, je vraagt gewoon te veel van hem daarom 'kan hij niet springen'.
Neem de tijd hiervoor en dan krijgt hij er vanzelf weer lol in is mijn mening. Succes met hem verder, zo te horen is het een leuk beestje :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:43

Mijn shetlander heeft een goede spring techniek (kijk maar op mijn profiel), maar hij is ook iets luxer gebouwt.
Het is gewoon veel oefenen. Hij moet ook leren springen en hij moet sterk worden. Probeer verschillende dingen,
laat hem los heel voorwaards springen of rem hem juist wat af door een balkje voor de spong. je kan hem ook aan de
hand laten springen en zelfs aan de longe maar dit is erg lastig voor de pony. ik heb gewoon heel veel geoefend en beloont als
hij het goed deed. Maak het springen ook niet te lang als hij het niet leuk vind.

En helaas, sommige shetlanders (paarden) kunnen gewoon niet zo goed springen :+

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 18:12

Silke_ schreef:
Ik moet eigenlijk wel een beetje lachen. Je vind het niet leuk dat mensen zeggen dat je je paardje nog qua leeftijd met rust moet laten, maar je geeft ze wel gelijk door hem nu met rust te laten.
Beestje is 3, laat hem lekker groeien en spelen. Je kan er nog lang genoeg plezier van hebben.

WAT? ik heb gezegt dat ik het niet leuk vind dat mensen precies schijnen te weten wat ik met mijn pony moet doen. en dan heb ik het niet alleen over of ik hem met rust moet laten of niet. dat ik hem nu niet meer laat werken, is omdat we er allebei gewoon geen plezier in hebben omdat het niet goed gaat. dus ga ik dingen met hem doen die we wel allebei leuk vinden. en trouwens, wat ik nog meer niet leuk vind is als mensen de dingen die ik zeg gaan verdraaien.