Vrijheidsdressuur met stembeloning vs. snoepbeloning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:49

Tja weet je wat gewoon belangrijk is en dat is niet alleen op gebied van vrijheidsdressuur, maar ook op algemeen gebied van het trainen van paarden: Staar je niet blind op 1 methode.
Denk niet dat het 1 goed is en het ander per definitie slecht, maar probeer het beste te halen uit de diverse trainingsmethoden.

Als ik mij enkel had blindgestaard op 1 methode of 1 manier, dan was ik niet gekomen waar ik nu was ;)

Dus dat is gewoon mijn beste advies, blijf openstaan voor alle mogelijkheden op gebied van training bij paarden.

LecyTinker

Re: Vrijheidsdressuur met stembeloning vs. snoepbeloning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:55

Bojangles, ik had eigenlijk mijn eigen styl overboord gegeooit omdat ik het op de manier van VD (ja, was wat naief in mn denken. Ik dacht namelijk dat het allemaal knuffels en snoepjes trainingen waren) wilde gaan doen. Het idee van alles in harmonie leek me zooooo heerlijk. Vooral door mn rugbressuure trok het me enorm aan.
Moet het nu net zijn dat ik een stormwals heb die het heerlijk vind om te knuffelen, maar niet echt opkijkt van stemverheffing of het passief straffen... dus besef nu dat ik lekker mn eigen methode aan moet houden en dat die harmonie van knuffelen en snoepjes later wel komt als we er aan toe zijn.
Het begin is net als al het andere... werk op de manier die werkt...
Dus je hebt helemaal gelijk, pak van alles wat voor jou als persoon en paard werkt en houd niet vast op 1 ding.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:47

KLfan schreef:
Sinds kort ben ik bezig met mijn shetlander met vrijheidsdressuur. Dit doe ik met stembeloning. Maar waarom doen zoveel mensen bezig met vrijheidsdressuur met snoepbeloning. Leuk dat je paard het kan. En leuk dat hij het zo goed opvangt. Het is toch veel mooier als je paard genoegen neemt met een stem beloning en als het paard dit heel goed doet dan verhef je je stem extra. Dressuur paarden worden toch ook niet beloont voor elke pas wijken of elke nette wending om de achterhand. En dat zijn eigenlijk ook trucjes. Waarom doen zoveel mensen dit met snoep beloning. Want eigenlijk gaat je paard dan toch schooien op commando. Wat vinden jullie?

excuses als dit verkeerd is geplaatst, gelieve dit dan te verplaatsen naar het juiste forum

Nou, als ik uitbundig ga lopen roepen hoe goed mijn paard het doet, dan kijkt hij mij vervolgens aan met een blik van " ben jij wel helemaal goed?", het is voor hem zeker geen motivatie om kunstjes te gaan laten zien. De meeste paarden zijn egoistischer dan je denkt hoor, die gaan echt geen kunstjes doen om jou daarmee een plezier doen, ze doen de dingen vooral om er zelf beter van te worden, bijv omdat de druk wegvalt van bijv het bit of omdat ze wat lekkers krijgen voor hun inspanningen. Dus ik denk dat daarom de mensen veel met voer werken.

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:13

Even een vraagje, gewoon om te weten: Hier werd hoe je het zou doen moest je paard niet vooruit willen tijdens het rijden. Nu vraag ik me af, hoe zou je dit doen als je met (voedsel)beloning werkt, dus het actief belonen geloof ik. Hoe maak je het paard wijs dat het vooruit moet gaan? Je moet toch ergens bezig zijn met druk, of niet?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:20

Chacha1 schreef:
Even een vraagje, gewoon om te weten: Hier werd hoe je het zou doen moest je paard niet vooruit willen tijdens het rijden. Nu vraag ik me af, hoe zou je dit doen als je met (voedsel)beloning werkt, dus het actief belonen geloof ik. Hoe maak je het paard wijs dat het vooruit moet gaan? Je moet toch ergens bezig zijn met druk, of niet?

bedoel je dit onder het rijden?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:48

KLfan schreef:
ik vind/denk dat het anders kan(kan dus niet moet)

Ja, dat denk je. ;)
Heb je ervaring met het trainen van meerdere dieren? Verschillende paarden?
Ik ken er namelijk ook een paar die super reageren op stem en soms niet eens een biksje aan willen nemen. Maar bij 9 v/d 10 paarden werkt dat niet. Die worden veel gemotiveerder door voedsel omdat dat een primaire levensbehoefte is.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:25

Mijn ex-paard Vienna beloonde ik steeds minder met voer, ze kreeg pas na een hele serie een paar bixjes voor de smaak... Daar werk ik soms met hetzelfde principe zoals in de dressuur, druk geven en druk wegnemen. Bijv voor het steigeren druk van voor geven, dan blijft er voor het paard geen keus dan omhoog gaan, gaat ze omhoog, is de druk gelijk weg. Voor het compliment, een tikje tegen het been, zakt ze netjes is het goed, schiet ze overeind zet ik haar terug. Ze snapt dat als ik 'braaaf, goedzoooo' zeg dat ze iets goed heeft uitgevoerd, bix is voor haar eigenlijk alleen maar bijsmaak :) bij het aanleren van nieuwe oefeningen is het wel makkelijk met voer te belonen, dat is net een stukje motivatie.

Silke daarintegen.... die doet ALLES voor voer, dus die motiveer ik met voer. Nike vind spelen alleen al leuk, dus die hoef ik niet zo nodig te motiveren.

Elk paard is anders te motiveren, maar de meesten gaan toch voor iets lekkers tussen de kiezen, paarden zijn graasdieren, gewend veel te eten om te overleven, dus dat is de simpele reden dat ze makkelijk zijn te motiveren met voer :)

als je een eenzaam paard hebt (bijvoorbeeld Nike die ik train) die zal het ook al snel doen voor sociale bezigheid, dus die is daar weer makkelijk mee te motiveren.

Water is ook heel belangrijk voor een paard, maar wat lastiger om hem mee te motiveren.
Daarnaast is rust ook nog wat, maar dat kun je weer teruglaten vallen op druk.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:51

@VisibreTeam . Mocht jij ooit verdwalen in de buurt waar ik woon, dan hoop ik dat je bij mij op de koffie komt, want ik heb altijd met onwijs veel genot jouw topics gevolgt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:04

Haha, wie weet :)
ik heb er nooit iets op tegen gezellig hoi te gaan zeggen bij iemand :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:10

VisibreTeam schreef:
Haha, wie weet :)
ik heb er nooit iets op tegen gezellig hoi te gaan zeggen bij iemand :+

Nou, zullen we dan GELIJK een datum prikken? :P :+

jvd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:44

LecyTinker, bedankt voor je tips en aanvulling op de uitleg van de 4 manieren. kwam er op Wikipedia niet helemaal uit, na jouw uitleg wel, thanks

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:49

jvd01 schreef:
LecyTinker, bedankt voor je tips en aanvulling op de uitleg van de 4 manieren. kwam er op Wikipedia niet helemaal uit, na jouw uitleg wel, thanks

_O-

heel erg bedankt, maar ik heb dat rechtstreeks uit mn boek gehaald hoor. Ik zou het zelf ook niet weten als ik het niet in mn boek gelezen had en kan het soms ook niet op een rijtje zetten in mn hoofd wanneer ik het in praktijk probeer te brengen. Actieve uitvoering geen probleem, maar passief is een ander verhaal.