Start-up problemen, tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:51

LecyTinker schreef:
Heb r net buiten in de weide gezet en mevrouw zat weer boven op me. Maar ze doet het dus niet met opzet, want als ze uit de weide gehaald wordt dan loopt ze netjes en rustig mee.

Niet met opzet? "Oeps, vrouwtje zat ik ineens bovenop je, hoe kan dat nou" :oo

Een paard weet heel goed waar hij z'n voeten neerzet. Zo zitten ze dus niet 'per ongeluk' op je, en gaan ze ook niet per ongeluk op je voet staan. Dat doen ze heel bewust;)
Het kan natuurlijk zo zijn dat ze niet op je letten, maar dat is dus ook fout.
Als je dingen probeert te zien vanuit hun perspectief is dat alleen maar goed! Maar jij moet reageren vanuit een leider-positie. Je moet dus ook dingen vanuit het perspectief van een leider zien.
Een beetje druk gedrag of gesteiger negeer ik ook gewoon. Daar reageert mijn merrie ook niet op (leider in de wei). Zolang het allemaal buiten mijn ruimte blijft en ik me dus niet benauwd voel door het gedrag!

LecyTinker

Re: Start-up problemen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 14:09

sassol... _O-_O- _O- uiteraard gaat dat niet geheel per ongeluk, want als ze me de ruimte zou geven dan zou het niet gebeuren.
Ik bedoelde te zeggen dat het niet bedoeld was om mij pijn te doen of bang te maken.
Ze ziet de andere de weide op gaan en wordt dan helemaal ongeduldig omdat ze ook wil en dan heeft ze geen oog meer voor mij.
Ze is 150 en mega breed, dus ik verdrink een beetje in haar bijzijn qua grootte ( ik ben 167) en als ze dan haar lijf omdraait om de rest te zien, dan houd ze geen rekening meer met mij.
Dus daar werken we aan, echt waar.
En ze ging een klein stukje de lucht in, maar het was echt op een beheerste manier. Geen zwaaiende benen of wat dan ook, alleen een energie explosie op de plaats.
Ik weet dat ik eraan moet werken en ik ben aan het rondkijken voor een BP die me steun aan mn rug kan geven zodat ik niet steeds als eerste denk dat ik mn rug verder beschadig als ik een flinke rug geef of krijg.
Dus dat zou al heel erg veel helpen denk ik.
Ik ga echt strenger zijn, ben het nu ook al, maar daar zit gewoon wat werk en tijd aan vast.

Ik vind het wel heel erg vriendelijk van jullie dat er gewezen wordt op de punten waar ik echt aan moet werken. vaak zie je dat zelf net zo heel duidelijk. Ik weet de grote dingen waaraan we moeten werken en hoopte met de VD wat afwisseling te kunnen vinden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:19

Ik ben ook niks vergeleken met mijn paard hoor. Weeg nog geen 1/10 van wat zij weegt :+ Mooie stevige Gelderse knol dat ze is <3

Natuurlijk ben je niet van de één op de andere dag super streng en consequent, wel leer je het snelst door het veel te doen. Ik zou vanaf nu dus proberen HEEL streng te zijn als het aankomt op jouw ruimte. Dus is ze rustig maar net iets te dichtbij? Ook dan een stapje terug zetten.
Je kunt aan de reactie van je paard zien of jouw reactie goed is. Geef je dus een tik, maar blijft ze het doen? Dan was jouw tik niet hard genoeg en is het zonde dat je hem gegeven hebt.

Je kan wel soft willen zijn, maar dit soort ik-zie-geen-mens-want-ik-loop-er-doorheen paarden hebben oha een keer een harde knal nodig.

Maar volgens mij komt dat wel goed hoor met jullie^^

Als je een BP gaat kopen, let dan goed op dat hij écht past! Als je hier zelf geen verstand van hebt haal er dan iemand bij. Als hij te groot of te klein is heeft het juist een tegenovergesteld effect.

Succes met z'n 2tjes!

tamary

Re: Start-up problemen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:40

Als je een paard corrigeerd moet je het absoluut menen, anders kan je het net zo goed laten. Hier is de regel dat al het gedrag wat voor mij gevaarlijk is verboden is, reden interesseerd mij niet. Ik kan ze niet helpen/beschermen als ze mij blesseren. Dat ze dat ook weten kwam ik paar dagen terug achter. Had de stroom er nog niet af (normaal wel) dus jonkie dacht kantjes te kunnen snoeien, kreeg dus klap van draad, maakt noodsprong maar staat vervolgens stil, want baas staat daar. Ik had zeker 2m ruimte ondanks die actie vrij dichtbij en op klein oppervlak.

Nu heb ik van de tinkers die ik zie niet het vertrouwen dat ze dat ook zo zouden doen, maar gewoon naast je wandelen en op de mens blijven letten moeten ze ook makkelijk kunnen. Ze moeten het alleen noodzakelijk vinden en daar moet je dus mee bezig. Paard aandacht kwijt? Zet haar aan het werk.Op jouw tempo letten, halthouden, achteruit, etc. Jij beslist wat er gedaan wordt, rest is niet belangrijk, dat geldt zowel voor waar je naar toe gaat als voor andere paarden onderweg. Kudde is jij en je paard, wat andere paarden onderweg doen (of de kudde waar ze in staat) is niet relevant zolang ze aan jouw touwtje zit.

Beginnen met VD/klikkertraining en zakkenrollen naar voer : begin met een hek ertussen, dan kan je wat meer ruimte nemen zodat ze het gewoon niet meer kan doen. Ze leert echt vanzelf dat zeuren, drammen en pogingen tot zelfbediening juist niks opleveren.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 14:47

moet idd naar een zaak gaan waar ze verstand van hebben. Ik gebruik nu een rugband/korset voor mn rug, maar wordt af en toe gek van dat ding omdat het mn ribben onwijs bont en blauw duwt.
Dus misschien een goede BP die dat kan verhelpen.
Heb haar net uit de weide gehaald (regent hier en dan lopen ze mn weide naar de knoppe, is erg nat land) en dan geeft ze me alle ruimte.
Dus het komt wel goed hoor, maar af en toe wat advies geeft me weer een zelfvertrouwen boost dat ik best wel wat strenger mag zijn.

Tamary. Ik kan haar wel uit mn zakkenhouden hoor, ben niet bang van haar, heb r al van dat ze 4 maandjes is. Maar het kan dus gewoon een uur duren voordat ik haar zover heb dat ze uit mn zakken moet blijven en dan na dat uur heb ik geen zin meer om wat dan ook te doen. En dan de volgende keer begint het verhaal weer helemaal opnieuw en zo door... misschien is het gewoon dat ik te lui ben om dat af te leren. Dat is het denk ik. Want idd, misschien kost het me een week elke dag een dik uur om het af te leren, maar dan ben ik er wel vanaf.
Ik zal daar idd maar eens mee beginnen en het netjes naast lopen ongeacht wanneer.
Dat zijn toch wel heel erg belangrijke dingen... we zijn misschien gewoon nog niet toe aan VD dingetjes...
Wat wel jammer is, want ik zou zo genieten van relaxt wat te kunnen klussen met haar.
Goed first things first. Ga daar aan werken.