Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
haf_sjakie schreef:[***] schreef:Gewoon een vraag uit interesse .. waar zit het verschil met NH?
Want ik meen mij te herinneren dat ik ook al filmpjes gezien heb van 'echte NH's' () die hun paard laten liggen enzo? Ik weet heel zeker dat ik ooit een topic gelezen heb dat als je goed met je paard omgaat dat dat liggen wel vanzelf komt het op juiste moment .. (was iemand die vroeg hoe je liggen aan kon leren en als je dat moest vragen was je er nog niet klaar voor
).
Je paard laten liggen is een vorm van wijken voor druk
mika11 schreef:Daarom zou ik niet willen dat ik haar kunstjes zou leren, dat maakt haar zo slaafs en dat wil ik niet.
Solleke_Noah schreef:haf_sjakie schreef:
Je paard laten liggen is een vorm van wijken voor druk
Dat hoeft helemaal geen wijken voor druk te zijn, mijn paard kan ook liggen op commando en dit is aangeleerd vanuit het natuurlijke gedrag, dit belonen en later op commando zetten. Komt geen halster, touw of druk aan te pas (ook niet in de beginfase van de oefening).
1Boefje schreef:Ik ken wel mensen die NH/Parelli geweldig vinden, maar nog steeds niet op hun 7-jarige zonder problemen in het bos kunnen rijden.
Dus volgens mij levert het 'werken' met je paard op de grond niet echt een betere band op.
Het vertrouwen in jou onder het zadel is een hele andere band.
[***] schreef:mika11 schreef:Daarom zou ik niet willen dat ik haar kunstjes zou leren, dat maakt haar zo slaafs en dat wil ik niet.
Waarom staat kunstjes leren gelijk aan het slaafs maken van een paard?
Dat is net hetzelfde als dat mensen zeggen dat je paard een robot wordt als je aan Parelli doet ...
Ja, dat kan best wel zijn, als je het niet goed doet en het idee erachter totaal niet begrijpt .. en dat is net hetzelfde met VD.
Die van mij heeft meer vrijheid en meer plezier met het VD-en dan met bv. gewoon dressuur rijden.
Voor mijn gevoel dwing ik mijn paard veel meer en maak ik hem veel meer slaafs als ik gewoon dressuur zou rijden zoals 99% van de mensen gewoon doet ...
1Boefje schreef:van de grond af een band opbouwen is hetzelfde wat je doet met andere dieren.
Je raakt ze aan, wijst je persoonlijke ruimte en beloont of bestraft ongewenst gedrag. Dan noemen ze opvoeden, niet grondwerk.
ninajojo schreef:@haf_sjakie
Als je kijkt naar de manier waarop ik het zie. Ben je er dan ook nog steeds tegen?
haf_sjakie schreef:Solleke_Noah schreef:
Dat hoeft helemaal geen wijken voor druk te zijn, mijn paard kan ook liggen op commando en dit is aangeleerd vanuit het natuurlijke gedrag, dit belonen en later op commando zetten. Komt geen halster, touw of druk aan te pas (ook niet in de beginfase van de oefening).
Sorry, het kan een vorm van wijken voor druk zijn, in de nh-wereld wordt dat zo gezien (volgens mij)
Maar nu even over jou paard, hoe beloon je dat liggen dan en bedoel je met commando een stem commando of een lichamelijk gebaar? Het ging hier namelijk over hoe ze een paard bij nh leren laten liggen. Ik geloof dat jou methode weinig met nh te maken heeft... (maar ik kan het mis hebben)
maar dit even terzijde, verder met de interessante discussie
haf_sjakie schreef:ninajojo schreef:@haf_sjakie
Als je kijkt naar de manier waarop ik het zie. Ben je er dan ook nog steeds tegen?
Nee helemaal niet, volgens mij denk jij goed na over wat je doet en waarom je het doet. En daar gaat het mij juist om, dat mensen zich bewust zijn van waarom ze iets doen zoals ze het doen, en het niet doen omdat het er zo leuk uitziet ofzo. Evenals dat het paard het voor jou doet en niet voor het 'snoepje'. Dat je samen een band opbouwt dus je probeert te verplaatsen in het paard en vanuit daar probeert het paard te begrijpen en dezelfde taal te leren spreken.