Jambette met jaarling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:34

minouesmee schreef:
2 a 3 keer per week? Sorry, vind je dat niet een beetje te veel? Zou 1 a 2 keer per week aanhouden. :)

Kom nou zeg, wat denk je, dat een paard van menselijk contact geestelijk en lichamelijk gaat breken? Zolang de andere aspecten zoals groepsgenoten en dergelijke goed zijn kun je best lekker simpel bezigzijn.

annick_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:35

er word weer eens van een mug een olifant gemaakt er word gevraagd vanaf welke leeftijd dit gedaan mag worden ze zegt niet dat ze ook maar iets gaat doen ik ben het eens met E_Nalanta ik zou er ook niet meteen mee beginnen maar dat is haar eigen keuze

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:36

minouesmee schreef:
2 a 3 keer per week? Sorry, vind je dat niet een beetje te veel? Zou 1 a 2 keer per week aanhouden. :)

Ik vind 't wel meevallen, een 3 jarig paard word vaak ook gewoon plotseling uit de opfok geplukt en daar word dan ineens een zadel etc. op gelegd. Ik vind dat ook niet echt "lekker paard zijn"

PippaLuca

Re: Jambette met jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:37

Maar je kunt dus ongeveer beginnen met 3 jaar, aan de jambette enzovoort?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:38

T_hijs schreef:
Ik vind 't wel meevallen, een 3 jarig paard word vaak ook gewoon plotseling uit de opfok geplukt en daar word dan ineens een zadel etc. op gelegd. Ik vind dat ook niet echt "lekker paard zijn"

Ben ik het mee eens :D

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:39

Ik vind 2-3 keer per week nu ook niet echt overdreven, het zijn waarschijnlijk ook geen superlange wandelingen.
Met een jong paardje kan je nu eenmaal niet zoveel doen als met eentje die al wat ouder is. :)

Verder denk ik dat ze op 3-4 jaar wel rijp zijn voor wat vrijheidsdressuur, ookal ken ik daar niet zoveel van. Al dacht ik dat jambette toch een oefening was die wat later aangeleerd wordt dan bijvoorbeeld flehmen enzo? Of heb ik het mis?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:40

minouesmee schreef:

Tsja, dat kwartiertje van de hele week is vast niet dodelijk! :D
(5 minuten per keer.)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:42

Oke, bedankt voor jullie reactie's, dan wachten we gewoon nog even! :D

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:42

ja idd! dus dit topic mag sluiten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:11

Britt_Mara schreef:
aerdenhout1 schreef:
Nou dan zal je het druk krijgen met het verwijderen van de antwoorden, want iemand die maar een klein beetje verstand van paarden heeft, gaat niet met een veulen vd doen.
En aan het indekken van de op, weet je dat zelf ook donders goed!!

ik wilde het gewoon weten hoor. je hoeft niet zo aan te vallen

Me dunkt dat jou O.T ook niet al te vriendelijk is. Ik WIL geen commentaar op...
En ja natuurlijk mag je het vragen op bokt, maar iemand met een beetje verstand van paarden zou weten dat je met een jaarling niets moet doen, buiten eens voetje geven een borsteltje erover, af en toe aan het halster een klein stukje mee lopen enz. enz.
Daarbij als je de zoekfunctie had gebruikt, dan was je er vanzelf achter gekomen dat hier al tig. topics over zijn en het advies altijd hetzelfde is....niets mee doen tot minimaal 2 jaar en dan nog heel weinig!
Ik vraag me af waarom je er zo'n haast mee hebt? Waarom moet de baby nu al zo nodig dingen leren?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:24

Beetje jammer dat iedereen zo moeilijk doet over het 'spelen' met de kleintjes.. Tuurlijk is het goed als je mensen er op wijst wat wel en niet kan, maar het lijkt me duideljk dat dit wel goed zit. Meerendeel van de bokkers geeft geen tips maar dringt meteen op dat dit paard zijn gedrag word onderdrukt. Alsof de beestjes psychisch en lichamelijk dood zijn op hun drie, terwijl er alleen wordgevraagd of het wel of niet kan... Beetje jammer.

En nu het antwoord op de vraag, ik denk dat jambette lichamelijk niet zo zeer de zwaar is maar geestelijk wel, het is een vrij lastig kunstje. Ik zou dus even wachten tot het hoofdje iets langer en meer concentratie kan opbrengen.

Succes :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:23

Iggypop...ga eens de zoek functie in, dan zal je zien dat het een soort van rage word om al zo vroeg met je paard te beginnen. Er bestaan al tig. topics met dezelfde vraag en ja je mag best wat doen met je jaarling, alleen word hier al een oefening gevraagd waar het dier te jong voor is.
En dan kan TS zeggen, maar wie zegt dat we het nu al gaan doen? De ervaring leert dat de vraag word gesteld omdat ze het willen gaan proberen! Anders stel je de vraag nog niet, want dat heeft dan weinig zin.
Vandaar dat iedereen het ten sterkste afraad om met een 1 jarige dit soort of welk soort van VD dan ook te doen!
Wil TS zich er echt in verdiepen, dan moet ze hulp zoeken, en een goede zal ook zeggen, wacht nog maar een jaar of wat!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:45

Ach joh, een jaarling valt gerust niet om van wat menselijk contact hoor :+
Met mijn pony ook veel in de weer geweest toen ie een jaar was.

Wel even vraagje; hoe ver zijn ze in de basisdingen? Kunnen ze al netjes voetje geven, gepoetst worden, enz? Zo lang je nog bezig bent met basisdingen aanleren kun je beter niet al te veel met VD in de weer gaan, dan komt er wel erg veel op de ukken af.

Verder wil ik écht aanraden een goed boek over VD aan te schaffen en dat eerst eens grondig door te lezen. Daar staat namelijk alles in wat jullie moeten weten over leeftijden, aandachtspunten, aanpak, enz enz. Ook wil ik jullie op het hart drukken om op de lange termijn te gaan denken. Een jaarling moet nog een heleboel fases door gaan maken... Waarin ie vreselijk gaat uitproberen en rommelen en doen. Believe you me, dan ben je écht niet blij als t beessie heeft geleerd met zn voorbeen uit te slaan om aandacht.

Ik denk dat jullie best lekker bezig zijn, met een jaarling wat rondhobbelen en aanrommelen kan heus geen kwaad, leren ze alleen maar van en als ze verder niet overbelast worden in het koppie en daarnaast zo veel mogelijk gewoon paard kunnen zijn is er echt niks in de weg hoor :)

Dan wil ik toch ook nog zeggen dat je een vraag stelt die niet gesteld zou moeten hoeven worden.. Een jaarling een jambette aanleren is zowel mentaal als fysiek veel te belastend, vraag dat ook nog niet van mijn 2-jarige. De kleine kunstjes zijn hardstikke leuk en kun je prima doen (houd dus alleen wel in de gaten dat je het niet te lang doet ivm concentratieboog). Maar echt waar, zo'n jonkie gaat zoiets ook echt gruwelijk misbruiken. Ik ben ook geen heilige, heb mijn uk ook ooit de Spaanse Pas geleerd (leukk, doen!), was niet zo heel tactisch want toen ie t kunstje snapte deed ie t te pas en te onpas :') Daarna dus ook maar een boek gekocht en me gerealiseerd dat ik niet zo erg slim bezig was. Nu ben ik al een dik half jaar verder en nóg worstel ik af en toe met die verrekte Pas die ik ooit zo nodig moest aanleren.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:39

De basisdingetjes, ( Hoefjes, Meelopen aan halster, Draven aan halster) kennen ze allebei al.

We wachten denk nog gewoon even, en dan schaffen we een boek aan, en dan komt 't vast helemaal goed.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:50

Net de schriktrainingstopics even bekeken :D Ziet er idd wel uit alsof de basis er wel in zit :j Boek is echt een handige hoor, heb m destijds zelf ook gekocht en vind m echt enorm handig. Staat zó veel in! Houd je wel echt aan de tips en handvatten die daar gegeven en geboden worden, niet eigenwijs zijn, geloof me :+

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:17

Haha oke, doen we! bedankt!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:48

als je niet aan het diertje gaat trekken, en het kort houd, denk ik dat het best kan. maar zorg dat ze het aanbieden. mijn pony was 2, we wouden de spaanse pas leren, maar hij ging stijgeren, hij bood dus aan om te stijgeren. we hebben hem nix gedwongen en keken naar wat hij deed.

maar hou het kort, als hij afgeleid word hem lekker laten gaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:22

Tinkerfunss ben het deels met je eens... Het beste is idd te werken vanuit het aangeboden gedrag.
MAAR je bent als eigenaar/verzorger wel de eindverantwoordelijke.. Mijn 2-jarige hengst zou het machtig mooi vinden om op commando te mogen steigeren, weet ik zeker. Wil niet zeggen dat als hij dat aanbiedt dat ik daarmee aan de gang ga. Sterker nog; als ie het probeert krijgt hij genadeloos op zn donder. Om een heleboel verrekte goede redenen.

Ts en Thijs (toch?) vergeet alsjeblieft niet dat júllie verantwoordelijk zijn en blijven!

Werken vanuit aangeboden gedrag is super, niet in de laatste plaats omdat je paard dan echt leert mee te denken en leert dat eigen initiatief geen doodzonde is. Maar ik stel wel duidelijke grenzen. Dingen waar hij fysiek niet aan toe is (bij de grote kunstjes in de VD wordt 2,5 als absolute ondergrens aangehouden) doen we niet, of we doen een ''lightversie''. Dingen die aan te merken zijn als ongewenst gedrag (steigeren, maaien (ja, die ^%$#&^* Spaanse pas die ik ooit heel eigenwijs aanleerde), duwen) zijn not done en dat weet mijn pony ook donders goed. Biedt ie dus ook niet aan. Die Pas komt soms nog wel eens bovendrijven als hij iets niet snapt, probeert ie dat maar, negeer ik dan ook ipv direct af te straffen (tenzij ik vóór hem sta, dan is het gevaarlijk gedrag) omdat ik immers zo stom was het hem aan te leren.

Dingen die je paard tegen je kan gaan gebruiken moet je imo pas aanleren als je paard in zn hoofd wat stabiel is. Bijv bij mijn hengst ben ik gewoon oerstom geweest om die Pas aan te leren, aangezien het een beweging is die vrij ''typisch'' is voor hengsten. Ergo; ik heb hem beloond voor iets dat hij op zekere leeftijd zou zijn gaan gebruiken uit dominantie. Heb ik nog mazzel gehad dat ik het enigszins af heb kunnen leren én dat ukkepluk zn grenzen kent bij mij. Een paard dat makkelijk omhoog komt zou ik dus echt geen steigeren op commando aanleren. Ja, je leert aan dat ie t alleen mag doen op commando.. Maar beter is met dat soort dingen om het af te leren, vind het te gevaarlijk om risico's mee te nemen.

Iig, waar mijn boekwerk in short op neerkomt; gebruik je verstand en blijf vooruit denken :) Dan is VD namelijk enorm leuk om te doen, ook op langere termijn :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:31

Lekker in de wei doen, beetje meer leren lopen, borstelen, ect.
Nog 4 á 5 jaar wachten en dan beginnen.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:34

4á 5 jaar? nou dat gaat 'm echt niet worden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:36

T_hijs schreef:
4á 5 jaar? nou dat gaat 'm echt niet worden.

als jij het beste wilt wel :j
je kunt ondertussen ook nog wat andere leuke dingetjes doen :P

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:38

Met vrijheidsdressuur misschien wel, maar ik wil mijn jaarling voor de kar gaan beleren, en daar ben ik wel van plan mee te beginnen als ze 3 is. (Lees: longeren, lange lijnen enzo.)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:40

T_hijs schreef:
Met vrijheidsdressuur misschien wel, maar ik wil mijn jaarling voor de kar gaan beleren, en daar ben ik wel van plan mee te beginnen als ze 3 is. (Lees: longeren, lange lijnen enzo.)

dat kan wel (het zwarte).
maar VD is echt verstandig 4 á 5 te beginnen minimaal

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:41

Nja hangt af van wat en hoe je het doet lijkt me hoor.. Kleine kunstjes zijn alleen maar erg leuk voor ukjes, die van mij vindt bijv apporteren prachtig :D Ze worden er niks slechter van als je je verstand maar blijft gebruiken, dus om daar nou pas met 4/5 jaar mee te beginnen...

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:35

het hangt er idd ook vanaf wat je plannen met de pony zijn, zoals ik mijn pony op 2 jarige leeftijd heb leren stijgeren, was omdat hij verder niet onder het zadel hoefde of zo. Hij heeft het trouwens tot nu toe nogsteeds niet tegen me gebruikt! ik zou een paard wat later nog echt aan het werk moet zeker nog niet leren liggen of stijgeren, dat zou ik pas doen als hij goed onder het zadel loopt en jullie elkaar vertrouwen.