Longeren: Hoe lang en hoe vaak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:48

marjolein_el schreef:
dat met touwtjes longeren, heeft iemand daar een foto van voor mij?

Afbeelding
Wel beetje ver weg..

S_imonee

Re: Longeren: Hoe lang en hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:52

@monica08; oeh, dat ziet er wel wat ontspannender uit dan bij mij :')

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:54

ik longeer ongeveer 1-2 keer in de week, en dan helemaal los (zonder bijzet). Net zo lang tot mijn paard lekker ontspannen met zijn neus omlaag rondloopt. Dat is meestal 20-30 minuutjes. Daarna stap ik nog even met hem aan de hand.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:02

ik longeer op dit moment 3 x per week met bijzetteugels. Normaal altijd maar 1-2 in de week maar door dat mijn paard nog weinig spier heeft en gewoon wat sterker moet worden, longeer ik hem 3 keer in de week.
Ik laat hem altijd rechtom 5 min. stappen en linksom 5 min. instappen.
Daarna allebei de kanten draven en een paar pasjes galop. En dan nog even paar min. uitstappen.
Bij mekaar ongeveer 30 minuten.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:31

Ik longeer afhankelijk per week ,1 tot 3 keer per week. Vind longeren naast rijden en dagje vrij toch wel een essentiel deel van de training.
Longeren doe ik vaak met een los elastiekje zodat hij zelf die ontspanning opzoekt , of een losse slof eraan. Dubbele lijnen heb ik ook , alleen mijn pony reageerd er vrij heftig op als die om zijn kont loopt (trappen en achterwaarts lopen) dus die gebruik ik heel erg weinig. Soms ook alleen met een lijn , zonder bijzet en dan over balkjes heen.

Ik longeer gemiddeld 45 minuten , kan de ene keer wat langer zijn de andere keer wat korter. Ik kijk gewoon mijn pony aan om te zien of hij al moe is of niet. Ik stap meestal 5 minuutjes in , paar rondjes aan de ene kant en een paar aan de andere kant. Daarna ga ik veel stap/draf overgangen rijden , vanuit daar naar de draf en wat strekken , om vervolgens draf/galop overgangen te gaan maken en daarna bouw ik het langzaam af(natuurlijk tussendoor regelmatig op de andere hand). Op het laatst haal ik het stiekje/slof eraf en laat ik hem nog even lekker vrij aan de lijn uitstappen.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 00:43

Supervixen schreef:
Mag ik vragen waarom paarden moeten bijkomen als je ze van het land haalt?? Ik neem aan dat ze gewoon rustig staan te grazen?
Longeren doe ik zelf ongeveer een keer per twee weken, ik gebruik een pessoa en ik longeer tussen de 30 en 40 minuten.

Dit doe ik zodat ze haar eten wat kan laten zakken.
Ze plast ook zo goed als nooit in het land dus dat kan ook mooi gedaan worden in de box.
Merk bij haar echt verschil als ik haar gelijk uit het land pluk en aan het werk zet of dat ik haar even de tijd geef om "bij te komen"
Ik heb een ietwat gulzige haflinger dus die gaat aan 1 stuk door met eten, dus die heeft er baat bij om het even te laten zakken :D

Moet zeggen dat ik het wel leuk vind om te zien dat iedereen toch weer op een andere manier kijkt naar de training van zijn of haar paard :)

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:37

Lobke_ schreef:
Moet zeggen dat ik het wel leuk vind om te zien dat iedereen toch weer op een andere manier kijkt naar de training van zijn of haar paard :)

Mee eens :j
Leuk om te zien!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:01

Ik longeer ongeveer 1x per week en dan met dubbele longe.
Meestal ong een half uur, met lessen was ik 45min kwijt maar bij elkaar is het net zo intensief.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:20

idd leuk om te merken dat iedereen op zijn eigen manier met zijn paardje bezig is!
Zelf longeer ik 1 tot 2 keer per week. We zijn dan ongeveer 20 minuten echt bezig
dat is dus zonder in en uitstappen. Ik longeer altijd met de passoa, ik merk aan hem dat hij zijn rug beter
kan ontspannen en oprekt als ik hem regelmatig longeer.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:23

Dus je maakt eigenlijk die touwtjes vast aan een laag ringetje, en dan door het bit heen naar een hoger ringetje? Gaan ze daar niet heel erg op hangen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:28

Ik doe de touwtjes/pessoa/elke bijzet zo los dat hij er niet op kan hangen. Het enige wat hij er niet mee kan is sterren kijken en de rest zakt hij, omdat hij achter aan het werk gaat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:40

Ik longeer niet vaak en al helemaal niet lang. Mijn paard vindt het behoorlijk saai die rondjes lopen. Dus ik doe nu eigenlijk alles met dubbele longe. Dat doet ze erg goed loopt er ook heel fijn aan. Opzich vindt ik het wel prettig omdat je zelf je paard kunt sturen en je niet met touwtjes/bijzet moet werken en zelf in kan stellen hoe je wil dat ze lopen. Maximaal is 20 minuten en dan vooral stappen en kleine stukjes draven. Ik vindt het fijn om er zo wel aan te werken maar draven doe ik eigenlijk niet zoveel aan de lange lijnen. Moet zeggen dat ik 45 min tot 1 uur longeren erg veel vindt. Lijkt me erg belastend voor het paard omdat je toch op een kleine volte aan het werken bent. Lange lijnen is dan weer anders omdat je ook daarmee rechten lijnen kunt maken en de gehele bak kunt gebruiken. En zeker als je dat ook nog 2 á 3 keer per week doet vindt ik dat erg pittig. Ik probeer heel veel af te wisselen en max 2 x per week lange lijnen. Longeren wil ik nog wel goed gaan leren maar voor nu ben ik meer in gevecht met mijn paard dan dat ik of zij daar ook maar enige lol aan beleven.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:12

Met lange lijnen wil ik misschien ook wel gaan proberen. Heb alleen niemand die me ermee kan helpen.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:36

Mijn paard wordt 1x per week (elke maandag) gelongeerd door mijn verzorgster. Alles bij elkaar zo'n 35/40 minuten. Eerst los (met hoofdstel zonder bijzet) paar rondjes linksom paar rondjes rechtsom stappen. Dan paar rondjes linksom en rechtsom draven en 1/2 rondjes galop. Dan touwtjes eraan en weer wat draven en galopperen, tempowisselingen, middendrafje, verruimen in de galop, dat soort dingen. Soms met een balkje om te helpen bv in draf wat te verruimen. Op beide handen uiteraard. Dan touwtjes er weer af en even rondje uitdraven beide kanten op en daarna nog rondje of 5 uitstappen. Meestal mag ze daarna nog even los in de bak om lekker te rollen en wat te keutelen ;) Ik vind het belangrijk om mijn paard minimaal 1 dag per week onbelast (zonder ruiter) te longeren. Zo kan ze verschillende spieren trainen en oprekken zonder dat een ruiter daarbij in de weg zit. Het houdt haar lekker los in d'r lijf!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 02:02

Lobke_ schreef:
Ik moet zeggen dat het me verbaasd hoe kort mensen longeren, en dan voornamelijk het in en uitstappen.

Een halfuur ben ik toch zeker wel kwijt aan het "echte" longeren, dit doe ik dan ook standaard 1x in de week.

Maar bereik je dan ook echt iets in dat half uur/uur dat je aan het longeren bent?
Want je doet dit toch niet voor niets neem ik aan? Loopt jouw paard pas na een half uur ontspannen?

MyWishMax schreef:
Ik doe de touwtjes/pessoa/elke bijzet zo los dat hij er niet op kan hangen. Het enige wat hij er niet mee kan is sterren kijken en de rest zakt hij, omdat hij achter aan het werk gaat.

Hangen kunnen ze altijd, zeker als je een touwtje zo ver aantrekt dat ze niet kunnen sterrenkijken. (dat is ook de bedoeling maar goed)

Het is een kwestie van proberen, sommige paarden lopen er super op. Sommige paarden hangen op touwtjes, dan probeer je een elastiek, gogue of chambon, net wat bij het paard past. Het princiepe is hetzelfde maar de werking is in detail net wat anders om het paard toch lekker ontspannen te krijgen.

Margot_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 03:24

Ergens begin dit jaar stond er een artikel in de bit over longeren.... en inderdaad dat dit erg belastend is voor de spieren en pezen en dat het voor een paard veel meer inspanning vergt. Het komt er op neer dat je max 20-30 min kan longeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:23

Is bovendien ook erg eentonig dat rondjes lopen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:46

ik longeer die van mij 2 keer per week met de dubbele longeerlijn. De een wat langer (totaal 30-45 min) de ander een stuk korter, meestal zo'n 20 minuten. De eerste is een stuk stugger en door het longeren kan ie mooi onbelast loslaten en zijn rug ontspannen, de tweede is een stuk losser van zichzelf maar nog een gup, voor hem is het afwisseling en sterker maken. Ze worden er iig een heel stuk sterker en soepeler van.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:53

Ik longeer los met kaptoom voor al het alleen beweging is en met bijzet als ik hem aan het werk wil hebben
Nooit langer dan 20-25 min dat is genoeg heeft ie alles gedaan wat ik wilde dat hij deed.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:17

anneliesdj schreef:
Is bovendien ook erg eentonig dat rondjes lopen.

Daarom is een dubbele longe zo handig, kun je tussendoor wat oefeningen aan de lange lijnen doen :P

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:52

Ik longeer zeker 1 keer in de week, soms minder, soms meer.
Eigenlijk ga ik vooral longeren als ik geen zin heb in rijden of als ik minder tijd heb.
Als ik weinig tijd heb is het gewoon even benen los gooien aan een halster en wat tempo overgangen.
Als 'vervanging' van het rijden longeer ik met gogue en heel soms dubbele longe maar daar ben ik geen pro in. Dan werk ik ook op tempo overgangen (vooral om de galop wat meer in balans te krijgen), het aanspringen in galop (paard is deels draver dus was altijd een moeilijk punt) en dan nog de ontspanning daarbij behouden.
Vaak ben ik dan tussen de 30 en 40 minuten bezig inclusief instappen. Uitstappen doe ik buiten aan de hand.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:31

Kan niet echt zeggen hoe vaak in longeer. :+ Gewoon als ik daar zin in heb. :') En dan gewoon los in de longeer ring. Ze reageert prima op lichaamstaal en ik hou juist niet van al die hulp dingen. :') Ik stap wat rondjes links om en rechts om en draaf dan aan. Dat wissel ik af met stap en af en toe een overgang galop en halthouden. En ik wissel gewoon vaak van hand. Ook doe ik veel tempo wisselingen. In alle gangen. Ben denk ik in totaal een half uur bezig. Vind ik lang zat. :')

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:47

Ik denk dat ik Sanne ongeveer 1 keer per week longeer aan de dubbele lange lijnen :)
Duurt vaak een half uur/3 kwartier, vind het zelf veel fijner dan allemaal bijzetdingen, net als met het rijden heb je zelf de 'teugels' in je handen en kan je ook andere oefeningen doen behalve het rondjes lopen.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:50

ik longeer nu wat vaker, 3 keer in de week. Dat komt omdat Majoor zijn zadel niet goed meer ligt en de zadelpasser pas begin augustus komt kijken.

Verder rijd ik zonder zadel nu en laat ik hem ook een aantal keren in de week los.

Als ik longeer doe ik dat met hoofdstel, maar zonder bijzet.

Majoor is 5 dus ik longeer niet lang, hooguit een half uur.

Ik laat hem goed instappen, omdat bij ons de weides nogsteeds helemaal blank staat (helaas).
daarna lekker losdraven. Ik ben meestal alleen in de binnenbak als ik longeer, dus laat hem dan de hele bak doorgaan, zo kan ik verschillende voltes met hem doen, hem middendraf laten doen op de AC lijn etc.

laat hem meestal alle twee de kanten 1 keer galopperen, en dan weer lekker uitdraven. en lekker lang uitstappen..

en als beloning natuurlijk lekker rollen in de bak, want hij heeft zooo'n jeuk. haha

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:38

Ik longeer meestal 1x in de week
Dan laat ik hem (in)stappen,draven en als het goed gaat soms een galopje :)

Als ik longeer doe ik dat meestal met een hoofdstel waaraan zo'n soort kettingkje zit met een ring n 't midden waar je de longe aan vast kan maken ;)
Ik longeer zonder bijzetteugels,longeersingel enz.

'k Longeer nooit langer dan 20 minuten.