Meisje van 9 longeren / VD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Meisje van 9 longeren / VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:53

Een shetlander daar kan een meisje van 9 inderdaad nog makkelijk op rijden, gewoon een lekkere grote nemen! Maar ik zou er dan wel een grotere bij kopen... Want een shetlander groeit natuurlijk niet mee ;)

Tess_Dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:03

Wat leuk die foto's :)) Zelf heb ik ook een shetlandertje van 1,5 jaar, ik longeer hem 1à2x in de week hij doet het super! en ik ben zelf ook pas 12, zolang de pony niet dominant of te gek is kan het prima, met VD moet je altijd oppassen dat je paard het leuk vind en de basis goed kent anders kan het gevaarlijk worden(denk maar aan een been in je gezicht) :n
Als je VD gaat doen moet je op youtube wat filmpjes kijken bv van eva roemaat ofzo,
hier een voorbeeld>> http://www.youtube.com/watch?v=ZX6KPNIJmpQ je vind allerlij makkelijke uitleg! zo ben ik ook begonnen! :D Trouwens.. hoe plaats je eigelijk fotos in een bericht? :o

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:25

Tess_Dirkje schreef:
Wat leuk die foto's :)) Zelf heb ik ook een shetlandertje van 1,5 jaar, ik longeer hem 1à2x in de week hij doet het super! en ik ben zelf ook pas 12, zolang de pony niet dominant of te gek is kan het prima, met VD moet je altijd oppassen dat je paard het leuk vind en de basis goed kent anders kan het gevaarlijk worden(denk maar aan een been in je gezicht) :n
Als je VD gaat doen moet je op youtube wat filmpjes kijken bv van eva roemaat ofzo,
hier een voorbeeld>> http://www.youtube.com/watch?v=ZX6KPNIJmpQ je vind allerlij makkelijke uitleg! zo ben ik ook begonnen! :D Trouwens.. hoe plaats je eigelijk fotos in een bericht? :o

Dat gebeurd er dus met kinderen zonder begeleiding: die weten niet waar ze aan beginnen :p een pony van 1,5 jaar longeren lijkt me niet zo best voor de pony Tess_Dirkje..

@TS: Denk dat een meisje van 9 dit prima moet kunnen leren, mits ze er goed mee begeleid wordt zoals hierboven ook al door anderen wordt gezegd. Maar is ze wel oud genoeg om zich te realiseren dat ze over een aantal jaar dan niet meer op haar pony's kan rijden? VD, longeren enz zijn leuk om te doen, maar kan me voorstellen dat ze het rijden ook kan gaan missen. Maar aan de andere kant, een d-pony is misschien nu nog een beetje te groot, en een b/c pony groeit ze net zo snel uit als uit een stevige shet.
Het lijkt me opzich niet erg dat jullie er maar 3x per week heen kunnen als de pony op een pensionstal staat. Elke dag lijkt me ook wat veel gevraagd van zo'n jong meisje, en met 3x per week blijft het misschien langer leuk, maar ik weet natuurlijk niet hoe fanatiek ze is :p

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:27

mijn zusje van 9 longeert soms ook mijn pony van 5, (E-pony, welsh), deze is dan ook wel braaf maar ze weet hier heel goed mee om te gaan :j

Tess_Dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:26

_suus19_ schreef:
Tess_Dirkje schreef:

Dat gebeurd er dus met kinderen zonder begeleiding: die weten niet waar ze aan beginnen :p een pony van 1,5 jaar longeren lijkt me niet zo best voor de pony Tess_Dirkje..

@TS: Denk dat een meisje van 9 dit prima moet kunnen leren, mits ze er goed mee begeleid wordt zoals hierboven ook al door anderen wordt gezegd. Maar is ze wel oud genoeg om zich te realiseren dat ze over een aantal jaar dan niet meer op haar pony's kan rijden? VD, longeren enz zijn leuk om te doen, maar kan me voorstellen dat ze het rijden ook kan gaan missen. Maar aan de andere kant, een d-pony is misschien nu nog een beetje te groot, en een b/c pony groeit ze net zo snel uit als uit een stevige shet.
Het lijkt me opzich niet erg dat jullie er maar 3x per week heen kunnen als de pony op een pensionstal staat. Elke dag lijkt me ook wat veel gevraagd van zo'n jong meisje, en met 3x per week blijft het misschien langer leuk, maar ik weet natuurlijk niet hoe fanatiek ze is :p

een pony van 1,5 jaar longeren kan prima hoor! Zo lang hij het leuk blijft vinden, en er niks aan overhoud kan het best! Ik longeer ook niet met tuig, alleen een halster en longeerlijn. En er is niemand die zegt dat het slecht is, ik weet best wat ik doe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:35

@Tess_Dirkje: niet om je de grond in te boren hoor, maar ik denk dat je nog niet echt een idee hebt van wat de impact kan zijn van longeren. Longeren (kleine rondjes lopen) is voor jonge paarden zeer belastend voor de pezen en gewrichten. Dat geldt zelfs voor paarden van 3 of 4 jaar oud nog steeds, dus laat staan voor ééntje van anderhalf! Er is niks mis mee als een jong paard op tijd alvast een beetje leert hoe hij zich moet gedragen, maar voor het lichaam van een zeer jong paard kan ik me betere dingen bedenken dan longeren. Denk bijvoorbeeld aan zich netjes gedragen aan de hand en bij de hoefsmid.

Tess_Dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:51

nee ik snap dat jullie het niet verkeert bedoelen maar ik longeer hem in een grote bak dus loopt hij zeker geen kleine rondjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:08

Überhaupt rondjes zijn slecht, en longeren is eigenlijk per definitie kleine rondjes... Tenzij je een longeerlijn hebt van 20 meter en echt een mega-bak, maar dat denk ik niet ;)

Tess_Dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:23

ik denk dat jullie me verkeert begrijpen want er is niks slecht aan! het is niet zo dat ik heb een heel tuig omdoe en hem kei hard laat werken! ik laat hem meestal ff instappen, stukje draven en galoperen en het is dus niet zo dat hij helemaal in een klein rondje loopt! en dan stap ik hem uit aan de hand. dus er is helemaal niks ergs aan het is vooral om hem even zn energie eruit te gooien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:47

Jij snapt het denk ik verkeerd. Het tuig enz dat doet de pony geen kwaad, het zijn de rondjes. Nouks zegt het al, de pony loopt gewoon rondjes, want een longeerlijn is 8 meter lang, dus tenzij jij helemaal meerent moet ie toch op een grote volte lopen. Maar goed, het is jouw pony dus je moet het zelf weten, mijn manier is het iig niet.

Tess_Dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:54

ik snap je wel, en idd, ik loop stukken mee zodat hij dus de ruimte heeft om te rennen, zoals ik al zei ik laat het beestje niet werken hoor, ik laat hem alleen rennen zodat hij zn energie kwijt kan

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:56

Tess-Dirkje: waarom laat je hem niet gewoon los?
en hoezo moet hij zijn energie kwijt? ik mag toch hopen dat hij een vriendje heeft om mee te spelen en regelmatig in een weiland of paddock komt?
wij hebben ook een shetje van 1,5 jr, die loopt in een gemengde kudde (verschillende formaten en leeftijden, hengsten en ruinen) en die heeft echt geen behoefte om zijn energie kwijt te kunnen aan een touwtje, die loopt de hele dag te spelen en te ravotten met zijn vriendjes of ligt languit te slapen in zijn inloopstalletje
Laatst bijgewerkt door Alfi2010 op 10-03-12 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:02

TS: om antwoord te geven op je vraag: ik dénk het wel, zeker als ze volwassen is voor haar leeftijd, en onder begeleiding natuurlijk!!
ik geef kinderen les met en op mijn pony. Dus grondwerk, en rijlessen. De jongste op stal is nu 12 jaar. dus dat scheelt wel 3 jaar.. Maar dit gaat allemaal hartstikke goed, want mijn lespony is echt heel braaf, en tegelijkertijd leren ze er enorm van omdat ze geen robot is. Maar er zit geen kwaad in!

Ik heb ook een meisje op een shet van 1.10m lesgegeven, dit jaar moet het helaas stoppen want ze is nu wel een beetje te groot, ze is nu 13!!! Ze is dan ook van normale lengte, en nog lekker iel, maar die lengte doet t em.
Persoonlijk vind ik dat ze er nog wel ff op verder kan hoor, zomaar zonder zadel, maar de eigenaar vd shet vind het nu genoeg dus mag ze verder op de paarden!

Dus ik zou zeggen nu een shet.. en later een grotere. En als je een kruising neemt kom je ook al gauw net wat groter, en een stevige kruising maakt dat ze je dochter nog wat langer kunnen dragen dan b.v. een toch wat 'iele' c pony.

Tess_Dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:35

Alfi2010 schreef:
Tess-Dirkje: waarom laat je hem niet gewoon los?
en hoezo moet hij zijn energie kwijt? ik mag toch hopen dat hij een vriendje heeft om mee te spelen en regelmatig in een weiland of paddock komt?
wij hebben ook een shetje van 1,5 jr, die loopt in een gemengde kudde (verschillende formaten en leeftijden, hengsten en ruinen) en die heeft echt geen behoefte om zijn energie kwijt te kunnen aan een touwtje, die loopt de hele dag te spelen en te ravotten met zijn vriendjes of ligt languit te slapen in zijn inloopstalletje

hij staat op een manege en als ik hem los laat in de bak ontsnapt hij, dus da is nie zo handig als er een pny los rent over een terrein me veel kinderen.
hij heeft niet heel veel ruimte in zijn wei, maar ik ben er 4x in de week en dan laat ik hem dus rennen.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:52

Hoi!
Ik heb op mn 9e een shet veulen gekregen, we wonen op een boerderij dus ruimte genoeg maar me ouders hebben helemaal nix met paarden! Het was nog een hengst ook! Met n jaar laten ruinen, helemaal zelf beleerd enzo, ging m toendertijd ook echt elke dag poetsen :P
Maarja, 3 jaar, kennis zadelmak gemaakt en huppa dr op! Nu is hij ong. 1.05 meter, ik 13 jaar en ong 50kg en vorig jaar kon ik dr nog makkelijk op rijden! Nu rijd ik er nog heel af en toe op (ben 1.70), hij kan me nog wel dragen maar qua lengte kan het echt niet ;)
Nu ben ik sinds een paar weken begonnen met vd, zie onderschrift. Hij vind het helemaal geweldig en pakt het super op! Toen ik 10 was kreeg ik er een grote b pony bij, september was ik er echt te groot voor, dus verkocht en d pony gekocht. De d pony wordt in mei 3 jaar en heb ik zadelmak gemaakt, laatst voor het eerst een xtje op gezeten en vant zomer echt beleren.
Duss ik zou zeggen; brave (kruising) shet en over een paar jaar c/d pony dr bij :P
Iig veel succes ;)

uitgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:53

Het kan wel ,maar het is wel handig als het geen wilde pony is .
verder zou ik geen rede zien waarom het niet zou kunnen