Dressuur in vrijheid, nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:59

Kijk om te beginnen eens op dressuurinvrijheid.nl , gewoon in het Nederlands dus voor iedereen hier te begrijpen. :P
Als ik uitga van het Art of Natural Dressage forum, waar ik het meeste gelezen heb over dressuur in vrijheid, proberen veel van de mensen die daar zitten door middel van clickertraining hun paard te gymnastiseren. En daarbij wordt veel gewerkt met het eigen initiatief van het paard. Allereerst wordt het paard geleerd dat het leuk is om mee te doen, door zelf enthousiast te zijn en te belonen als het paard geinteresseerd is.
In zekere zin kan ik met LeonieL mee gaan als ze zegt dat ongeveer alles aan aanwijzingen een vorm van druk is. Maar wat nu als je paard de keus heeft om mee te trainen? Je bent samen bezig op een positieve manier, en op het moment dat je paard "geen zin" (laat ik het even geen zin noemen, maar eigenlijk is het natuurlijk niet begrijpen, meer gemotiveerd om te eten oid) heeft, geef je het de keus niet meer mee te doen aan de training in plaats van dat je sterkere aanwijzingen gaat geven om het toch te laten doen wat jij wil.
Zelf heb ik het nog niet helemaal zo in de praktijk ervaren, maar ik denk dat het wel klopt dat als een paard de keuze krijgt om niet aan iets mee te doen, het juist interessanter voor hem wordt mee te doen, omdat het nooit gedwongen zal worden perse mee te doen. Natuurlijk probeer je wel om het zo interessant te maken dat je paard toch graag kiest om mee te doen. :D

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:01

Het klinkt allemaal wel heel erg interessant dit! :) Ik ga me er binnenkort ook maar 's in verdiepen!
Ik loop bij mijn pony nu alleen al tegen het probleem aan dat hij heel erg snel afgeleid is, ik probeer 'm gemotiveerd te houden door voedsel beloning, want voor een aai of een knuffel vind hij het niet echt de moeite waard om dingen voor mij te gaan doen :+
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Want ik kan natuurlijk niet de hele tijd met voer aan de kant gaan staan :p
Dus ik ben wel heel benieuwd hoe jullie je paarden/pony's gemotiveerd houden tijdens dit soort bezigheden en oefeningen?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:03

LeonieL schreef:
Nee, dat bedoeld ze niet ;) Ik heb er wel eens wat over gelezen,. maar ook ik weet niet hoe ik ermee moet beginnen.

oh nee dan heb ik niks gezegt!

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:12

Vaak is mijn pony erg gemotiveerd, maar soms ook juist niet, heeft ook te maken met de plek waar we oefenen.
Ik zou niet weten waarom je niet de hele tijd met voer aan de kant kunt staan? Het geeft je misschien het gevoel dat je pony het voor het eten doet, maar ik merk zelf dat ik met een pony die zelf kunstjes probeert uit te vinden heel erg veel lol heb. Als ik een halve appel in stukjes snijdt en daarmee 20 minuten bezig ben, ach dan heeft hij een halve appel op na die tijd. Daar heeft hij wel lang voor gewerkt. :D
Bij mij is het belangrijk dat ik op tijd stop, op het moment dat het goed gaat. Wat ik ook meer weer gaan proberen, is na een paar minuten oefenen aangeven aan mijn pony dat hij mag grazen als hij wil (ik heb een commando wat betekend dat hij z'n eigen gang mag gaan = meestal eten) maar meestal vind hij het te leuk om ernaar te luisteren.
Vaak begin ik met een ongeinteresseerde pony. Ik loop wat rond, speel bijv. met een bal en op het moment dat hij even interesse toont door op te kijken, beloon ik. Daarna zet hij misschien wel een stapje in mijn richting en beloon ik weer en dan is hij vaak al zover dat hij er weer helemaal in zit en mee wil doen. Soms ook niet, en dan stop ik als hij een beetje interesse toont. Er zijn ook dagen dat het helemaal niet lukt, en dan is het pech en doen we het weer een andere keer. Wat ik persoonlijk wel belangrijk vind, is om een duidelijk onderscheid te maken tussen mogen werken en moeten werken. Als wij vrijheidsdressuur/dressuur in vrijheid doen, heeft hij niets om z'n hoofd en heb ik m'n dressuurzweep mee. Moet hij wel echt werken (loswerken of grondwerk) dan heeft hij op z'n minst een halster om en wordt hij zoiezo aan het werk gezet.

Oja, dit filmpje is heel interessant, over scratchen (ehm, je paard krabben? :P ) als secondary reinforcer. http://www.youtube.com/watch?v=a8qN6J8w ... ture=feedu
Het heeft me wel op het idee gebracht ook meer te doen met aaien als beloning, mijn pony is dol op een lekkere kriebel bij z'n schoft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:25

[***] schreef:
ik heb een vraagje :P ik was gewoon met de oefeningen begonnen aan het halster. maar ik doe ze nu ook los. alleen met wijken wijkt mijn ony alleen naar rechts, links snapt ze het niet.
en als ik spaanse pas van der vraag dat vind ze zo leuk dat ze het een beetje overhaasd gaat doen!

ik heb de filmpjes bekeken, en ik vind dat stukje dat als ze van golop stil moeten staan, en ze dan een soort pirouette maken en ze dat dus ook echt uit gaan bouwen in een pirouette wel intressant. mijn pony hupst ook zo erg als ik dat met der doe. maar hoe krijg je je pony zo ver dat ie dat snapt dan :')

is er iemand die tips voor me heb?
dan kan ik het vanmiddag uitproberen!

SanneK

Re: Dressuur in vrijheid, nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:42

@swaatjuh: ik vind het ook niet erg om met voer aan de kant te gaan staan hoor ;) maar ik zou het ook wel erg leuk vinden als mn pony het voor alleen een aai zou doen :p
stoppen op het goede moment moet ik idd ook heel erg op letten, en dat helpt wel heel goed want zo blijft hij het wel leuk vinden!
dat belonen wanneer hij interesse toont ga ik 's proberen! :) en dat onderscheid maken ga ik ook doen! bedankt voor de tip!

werken jullie ook allemaal met een clicker? en zo niet, hoe beloon je dan?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:50

Ik werk met een clicker. mijn verzorgpony weet dat er na een klik wat lekkers komt, maar soms is het ook alleen een aai op haar kroelplekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:24

Wow, wat een reacties! :D
Ik ga ze zo even allemaal doornemen :Y) Ik wil wel meteen zeggen dat ik ook een pure beginner ben, dus dingen als "hoe moet ik dit of dit oplossen" .. tja .. ik zou het niet weten :o Maar ik ga zeker wel eens met Josepha erover praten, en misschien heeft Myriam ook wel zin om haar kennis met ons te delen. Ik ga eens kijken wat mogelijk is ;) Het lijkt me erg interessant om ook wat in het nederlands te hebben en daar feedback op te krijgen :Y)

Ben trouwens net terug van poon .. we hebben vandaag ook weer met de clicker gewerkt .. maar (nog) niet voor de dressuur in vrijheid, meer voor andere dingetjes .. Maar ik ga proberen alles in een topic te gieten ;) Zit ook een filmpje met dressuur in vrijheid bij (hééééééééél erg basic) en als het goed is staan de basislosmaakoefeningen ook op film (maar heb nog niet gekeken of we eigenlijk wel in beeld stonden :7 ).

Ik kom hier nog terug :Y)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:27

Wat is het hier gezellig druk :D

Morgen ga ik naar Silke (m'n paardje, we zijn nog 'nieuw' voor elkaar) dan gaan we lekker aan de slag.
We houden het nog heel erg bij de basis, wijken ga ik wel meepakken.

Ik lees dat aardig wat mensen een clicker gebruiken.
Silke en ik werken met respect en zonder voer, clicker of wat dan ook :)

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:49

Op de site D in V werken ze met iets waar de pony achteraan "moet" of kan volgen, maar die andere link is meer op lichaamstaal, wat is nou slim om mee te beginnen?? Ik vind het namelijk ook wel belangrijk als er een stukje beweging aan te pas komt. Morgen ochtend ga ik er ook maar eens mee aan de gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:12

Het topic!
[GVL-ITP] Stoere poon in VD/DV-training
:D

@ kiomiamigo : ik denk dat het belangrijkste is dat je begint met wat je paard het leukst vindt ;) Die van mij vindt er bv. nog niks aan om iets te achtervolgen (in stap lukt het al, maar ga geen versnelling hoger want dan bekijkt hij je alsof je gek bent :+ ) maar ik zelf vind het ook belangrijk om er toch wat beweging bij te hebben. Dus wij werken gewoon los .. of we longeren .. Je mag gerust nog dingen aan een lijn doen hoor, het moet niet meteen & alleen maar los ;) Of dat denk ik toch niet :P Belangrijkste is dat je werkt met wat je paard aanbiedt, en geen dingen gaat eisen en die gaan verkrijgen door middel van touwen, zwepen, veel druk, etc. etc. Maar als je er een lijntje aan hebt hangen en je paard loopt vanzelf zeg maar, dan zie ik het probleem niet.

Mij lukt het bv. nog niet om echt samen te spelen .. Dus dat hij rondloopt en ik erlangs loop en hij doet met mij mee enzo, of hij loopt achter mij aan of dat soort dingen .. Dat lukt nog niet, geen idee of het ooit gaat lukken maar dat is geen probleem, want er zijn ook andere manieren. Ik werk bv. vanuit het longeren-idee .. ik doe alsof ik ga longeren, en dan loop ik eens wat pasjes mee enzo .. Ik doe maar wat :Y) Maar het werkt wel :) (zie je ook een stukje van in bovenstaande topic ;) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:44

haha, ik ga er ook niet van uit dat je het allemaal weet hoor.
maarja ik ben wel benieuwd wat jullie zouden proberen en mijn geval :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:02

Ok, ik heb even alle reacties gelezen, had ik nog niet gedaan :+
Even wat reacties van mijn kant uit ...

Alou : ik zou het echt niet weten .. Ik ben nog niet bezig met wijken & spaanse pas .. Het wijken aan het halster gaat wel goed? Of heb je daar ook problemen naar links? Bij de spaanse pas zou ik, als het te gehaast is, niet reageren, en zodra het wat minder extreem is heel hard belonen .. Dan leert je paard (hopelijk) dat gewoon ook wel al goed genoeg is ;) Dus niet straffen, niet reageren, gewoon niks, doen alsof je het niet gezien hebt ;) Zodra er een pas komt die ook maar iets minder extreem is, meteen heel erg belonen. Zo zou ik het proberen :) Maar ik heb er dus geen ervaring mee ;)

Ik maak trouwens ook onderscheid tussen gewoon werken & spelen (ik noem dressuur in vrijheid spelen :Y) ) ... In die zin dat als ik gewoon eens wil longeren dat ik hem een kaptoom aan doe en er een lijn aan heb hangen, en dan gaan we gewoon longeren. Heb ik er niks aan hangen dan kijken we wel wat er komt en profiteer ik ervan van wat er ook komt. Het is dus niet zo dat ik vanaf nu gewoon alleen maar in vrijheid werk en alleen maar doet wat mijn pony wil doen ... ik probeer een gezonde afwisseling te vinden. Trouwens, ook aan het halster krijgt hij van mij ook inspraak hoor .. als ik wil proberen op het blok en hij heeft er echt geen zin in ga ik hem niet op het blok dwingen ... Het hangt allemaal een beetje er vanaf wat we aan het doen zijn en op welk moment alles gebeurd. Sommige dingen moeten even, anderen mag hij best zelf kiezen ;)

SanneK : denk dat iedereen wel droomt van een pony die hemel en aarde beweegt om een aai te krijgen .. maar jammer genoeg lopen er volgens mij niet zoveel rond ;) Ik weet dat bij die van mij er altijd iets voer-achtigs in de buurt moet zijn ... Anders zal hij in het begin meewerken maar heel snel z'n interesse verliezen. Hij heeft soms een extra stimulans nodig ;) En ik kan daar wel mee leven, ben al blij dat hij wil meedoen en hij krijgt echt niet voor elke scheet die hij laat een voerbeloning hoor ;)

Daarom is de clicker trouwens interessant, ik ga toch proberen die weer meer te gaan gebruiken ... Na een click komt sowieso een beloning .. maar dan kan ik ook met mijn stem werken en hem aanmoedigen/belonen zonder dat daar altijd een stukje wortel bij moet komen. Soms kijkt hij me dan wel eens aan van: aaaaah, toe nou, ik deed het toch zo goed? Maarja, ik ga 'm echt niet constant zitten volproppen :+ Ik beloon vooral bij nieuwe dingen, dan krijgt hij heel veel, en als iets lang geleden of moeilijk is ook ... Maar dingen die hij kent en gewoon meteen doet (flemen bv.), daar krijgt hij maar af en toe wat voor ... En als we aan het loswerken zijn krijgt hij ook niet bij elk goed drafstukje een voedselbeloning (wel stem), dat is dan als we even pauzeren of op het einde ;)

Rider01 : super dat dat kan zonder voer etc. Dan heb je wel een heel enthousiast paardje ;)
Soms wil ik dat ook wel :+ Maar langs de andere kant: die van mij heeft ook wel iets :Y)

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:17

@[***]; Nee er lopen idd niet veel paarden rond die het alleen voor een aai doen helaas. Al moet ik zeggen dat ik mn shetlandertje wel heel ver kan krijgen zonder voer. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat het bij mn pony niet lukt ;) die heeft echt wat extra motivatie nodig om mee te doen.
Even een vraagje over je profiel :+ daar heb je een hele beschrijving over je pony staan, heb je dat uit dat boek van hempfling of kan je dat ook ergens van internet halen? Vind het namelijk wel interessant zulke beschrijvingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:28

Ik heb het boek van Hempfling hier liggen, maar wat op mijn profiel staat komt van internet. Via google gevonden denk ik .. is ook maar een soort samenvatting, in het boek staat het uitgebreider maar had geen zin om dat over te typen :+ (heb dus wel het boek gebruikt om er proberen achter te komen waar mijn pony in thuishoort, heeft even geduurd :)) )

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:29

Heel interessant dit.. Ik heb ooit eens mijn paard geleerd zijn hoef op te tillen op commando, maar loop ook tegen wat probleempjes aan.
Ga me eens goed inlezen (heb nu toch vakantie! :P) en kijken welke oefeningen en methodes geschikt zijn om mee aan de slag te gaan. Ben op dit moment echt een leek ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:32

Dressuur in vrijheid gaat niet over dingen als een hoef optillen op commando, dat is vrijheidsdressuur ;) Dus als je daar tips over wil moet je eerder daar naar zoeken ... Al gebruik je voor dressuur in vrijheid ook wel dingen uit de vrijheidsdressuur, bv. de spagaat om te stretchen, de jambette & spaanse pas om die regio te versterken (schouder/schoft enzo zeg maar) ...

Maar waar het vaak (lees: niet altijd) bij het vrijheidsdressuur erom gaat om kunstjes aan te leren, worden bij dressuur in vrijheid die kusntjes gebruikt om andere dingen te bereiken. Bij vrijheidsdressuur vergeten ze nogal eens te kijken naar het ruggebruik bv. bij de spaanse pas ... En dat doe je bij dressuur in vrijheid wel, alles wat je doet heeft als doel dat je paard z'n lichaam goed gaat gebruiken en zo sterker wordt.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:44

[***] schreef:
Dressuur in vrijheid gaat niet over dingen als een hoef optillen op commando, dat is vrijheidsdressuur ;) Dus als je daar tips over wil moet je eerder daar naar zoeken ... Al gebruik je voor dressuur in vrijheid ook wel dingen uit de vrijheidsdressuur, bv. de spagaat om te stretchen, de jambette & spaanse pas om die regio te versterken (schouder/schoft enzo zeg maar) ...

Maar waar het vaak (lees: niet altijd) bij het vrijheidsdressuur erom gaat om kunstjes aan te leren, worden bij dressuur in vrijheid die kusntjes gebruikt om andere dingen te bereiken. Bij vrijheidsdressuur vergeten ze nogal eens te kijken naar het ruggebruik bv. bij de spaanse pas ... En dat doe je bij dressuur in vrijheid wel, alles wat je doet heeft als doel dat je paard z'n lichaam goed gaat gebruiken en zo sterker wordt.

Ik heb de site van dressuur in vrijheid doorgelezen en snap het principe nu iets beter. Ik zie het onderscheid tussen vrijheidsdressuur nu ook meer. Waar ik moeite mee heb is dat mijn paard zo op mijn snoepjes reageert, dat hij niet meer bij mij weg te slaan is. Belangrijk dus dat ik de 'halt' aanleer, denk ik? Zoals word weergegeven in de filmpjes op de site?

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:47

Nou ik ging vanmorgen vol goede moed aan de gang. Wel een appel in stukjes gemaakt, omdat het voor hem ook de eerste keer is en het dan misschien iets sneller medewerking van hem krijg. Nou lachen hoor ja hij kwam meteen en ja hij liep ook met me mee. Ik kon hem zelf stretchten links en rechtsom en ook achterwaarts lukte. Maar toen was meneer er klaar mee en ging mooi gras eten _/-\o_ Ik had bewust gekozen voor zijn weiland, omdat hij de bak gauw ziet als echt werken (maar misschien is dit toch iets handiger voor de volgende keer) Maar ja nu had meneer natuurlijk nog mooi niks gedaan qua beweging. Heb het ook maar zo gelaten, vond het er niet duidelijker op worden als ik hem nu nog mee zou nemen voor werk. Had het misschien beter andersom kunnen doen, eerst longeren en afsluiten met spelen. Maar we hebben wel gelachen en dat is ook belangrijk!!

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:27

Ik ben wel geïnteresseerd, we gaan ook proberen een lesje van Josepha te regelen. Helaas woont die gewoon heel ver weg en betalen we veel meer voor vervoerskosten dan voor de les...
Dus we proberen nog wat geïnteresseerden te vinden om die kosten te kunnen delen. Als er hier mensen zijn, het gaat om regio Leuven:)

Hopelijk kunnen we binnenkort dan eens een lesje nemen en dan ben ik wat wijzer, want nu ken ik er nog niet veel van:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:32

@ Mloei : sowieso moet je paard respect hebben voor je ruimte, en dit graag ten alle tijde (natuurlijk kunnen ze zich eens tijdens het spelen "vergissen", maar ze moeten niet constant op je hangen). Verder is halt houden & blijven staan een handige :j En ook voedsel weigeren kan je aanleren, daar krijg je beleefde paarden van ... Die van mij bv. is heel geïnteresseerd in voer en leeft echt voor voedselbeloningen, hij kan dan ook heel erg lonkend staan kijken en als ik geclickt heb (ik werk met een clicker) dan zie je hem echt van "hebben, hebben, hebben, kom nou!!" .. maar dit wel vanop afstand en met respect .. en dan heb ik daar ook geen problemen mee ;) Heb nu geen tijd om het hele voedsel weigeren uit te leggen, maar daar vind je veel info over op vrijheidsdressuur-sites, of zelfs hier op bokt al ;)

@ kiomiamigo : haha, het is een beetje zoeken inderdaad .. Gewoon eens wat dingen proberen en zien wat ervan komt .. Ik wilde bv. vorige keer de basisoefeningen op het einde doen, als afsluiter ... ik kreeg er niks meer uit, hij had zelf al besloten dat het al afgesloten was :+ Nu heb ik ze in het begin even gedaan en tussendoor nog eens meegenomen en nu deed hij prima mee .. Dus het is, zeker in het begin, altijd wat zoeken ;) Maar dat maakt het leuk vind ik, dan voelt het zoveel beter als je iets bereikt hebt :Y)

@ Chacha1 : leuk dat je interesse hebt! Hopelijk lukt het inderdaad wel, ik zit niet echt in de buurt dus kan je niet helpen :) Maar er zullen vast wel mensen zijn, toch? ;)

Ik ga nu werken .. misschien dat ik vanavond nog even langskom :Y)

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:59

Bestaan er bij dressuur in vrijheid ook paarden met te weinig potentie? Omdat de paarden hier dingen zelf aanbieden en gemotiveerd worden om zelf steeds meer aan te bieden?
Aangezien er vaak in de "gewone dressuur" wordt gezegd dat het paard niet hoger kan komen en mensen overgaan op een "getalenteerder" paard. Ligt dit dan niet gewoon aan de manier van opleiden? Dat de paarden die niet zo ver komen te vaak afgekapt worden wanneer ze eigen initiatief tonen?
Dat schoot me ineens te binnen en ben eigenlijk wel benieuwd of dat inderdaad ook zo is ;)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:21

SanneK, goede vraag!
Ik ben nog geen paarden tegengekomen met 'te weinig potentie' wel paarden die er wat langer over doen voor ze de bedoeling doorhebben.
Heb ook oefeningetjes gedaan met een ardenner, als meneertje dik en lomp het kan, kan ieder paard het ;)
Het sleutelwoord is 'geduld' iets wat je in de gewone dressuur tegenwoordig bar weinig tegenkomt...

Ik ben benieuwd hoe de anderen daar over denken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:41

Dat is een mooie :j
Mijn idee op dit moment: het hangt van verschillende dingen af.
Het hangt het er vanaf wat je verstaat onder dressuur in vrijheid ... is voor jou gewoon loswerken in stap/draf/galop waarbij je paard z'n lichaam goed gebruikt en op jou let/reageert voldoende? Of wil je echt richting hogere dressuur, met piaffe & passage en de hogeschoolsprongen? De ene groep paarden zie ik dat laatste namelijk eerder/beter doen dan een andere groep ...
Daarnaast hangt het af van het karakter van je paard .. Sommigen werken nu éénmaal liever (mee) dan anderen, je kan wel heel veel bereiken met je paard te laten kiezen en dingen doen die hij leuk vindt, maar ik denk dat je op een bepaald moment tegen een grens gaat aanlopen. Ik denk niet dat je eindeloos kan motiveren. En dan kan het er wel allemaal in zitten, maar of je het er ook uit krijgt is een 2e ;)
Verder denk ik ook dat het niet noodzakelijk aan het paard moet liggen dat het niet meer lukt .. Ik denk dat heel wat paarden, die door mensen afgeschreven worden als "niet getalenteerd", bij een andere begeleider een stuk meer zouden laten zien. Misschien heeft die andere net wat meer geduld, of pakt ie het net wat anders aan, etc. etc.

Zo denk ik erover :)

Ik heb trouwens reactie gehad van Josepha op mijn filmpjes in mijn topic (zie onderschrift), ik ga die zo in het topic zetten .. is misschien ook wel interessant voor degene die er interesse in hebben ;)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:23

[***] schreef:
Dat is een mooie :j
Mijn idee op dit moment: het hangt van verschillende dingen af.
Het hangt het er vanaf wat je verstaat onder dressuur in vrijheid ... is voor jou gewoon loswerken in stap/draf/galop waarbij je paard z'n lichaam goed gebruikt en op jou let/reageert voldoende? Of wil je echt richting hogere dressuur, met piaffe & passage en de hogeschoolsprongen? De ene groep paarden zie ik dat laatste namelijk eerder/beter doen dan een andere groep ...

Wat voor paarden denk je dat in de ene groep en in de andere groep horen? Maak je dan een verschil in karakter of ras/bouw?