Als ik uitga van het Art of Natural Dressage forum, waar ik het meeste gelezen heb over dressuur in vrijheid, proberen veel van de mensen die daar zitten door middel van clickertraining hun paard te gymnastiseren. En daarbij wordt veel gewerkt met het eigen initiatief van het paard. Allereerst wordt het paard geleerd dat het leuk is om mee te doen, door zelf enthousiast te zijn en te belonen als het paard geinteresseerd is.
In zekere zin kan ik met LeonieL mee gaan als ze zegt dat ongeveer alles aan aanwijzingen een vorm van druk is. Maar wat nu als je paard de keus heeft om mee te trainen? Je bent samen bezig op een positieve manier, en op het moment dat je paard "geen zin" (laat ik het even geen zin noemen, maar eigenlijk is het natuurlijk niet begrijpen, meer gemotiveerd om te eten oid) heeft, geef je het de keus niet meer mee te doen aan de training in plaats van dat je sterkere aanwijzingen gaat geven om het toch te laten doen wat jij wil.
Zelf heb ik het nog niet helemaal zo in de praktijk ervaren, maar ik denk dat het wel klopt dat als een paard de keuze krijgt om niet aan iets mee te doen, het juist interessanter voor hem wordt mee te doen, omdat het nooit gedwongen zal worden perse mee te doen. Natuurlijk probeer je wel om het zo interessant te maken dat je paard toch graag kiest om mee te doen.