Hoe te beginnen met Jazz merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:45

Ik weet hoe het in elkaar zit. Heb het wel eens eerder meegemaakt. Ben ook geen schijterd, maar wel voorzichtig en veiligheid voorop. Daarom wou ik haar niet gelijk de weg mee opsleuren. :)

Bedankt allemaal, ik ga er wat mee doen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:46

Vesceron schreef:
RandyOrton, ben het helemaal met je eens, zijn schatten van paarden maar kunnen out of the blue (voor ons is dat out of the blue dan :P ) flippen.. en een gestressed baasje drijft zo'n paard tot waanzin...
Er zijn uitzonderingen, maar zo te horen heb jij ook een gevoelig Jazzje... los het niet op met geweld, dat brengt je echt terug naar af, met veel geduld, rust en vooral overtuigingskracht kom je heel ver!
Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat ze zich mag misdragen, grenzen zijn grenzen maar er zijn ook andere manieren dan de zweep eroverheen!

Héél erg bedankt!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:47

Inderdaad gewoon doen alsof je oliedom bent en gewoon heel lomp overal langs stampen en nergens iets van aan trekken. Mocht je toch een beetje bang zijn (wat helemaal niet raar is met 600kg stuiter en snuif naast je) roep dan hulp in. Maar echt wat iemand anders ook al zei, doe alsof het allemaal de normaalste zaak van de wereld is!

Succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:48

Met prikpaaltjes (goedkoop bij agradi) een soort roundpen creeeren.
Zodat jij samen de ruimte hebt met het paard zonder dat de andere paarden zich ermee bemoeien.

Stap iedere dag links en rechtsom wat rondjes en leer HO, stap en naar achter.
Wanneer ze dit feilloos kent kan je met haar naar buiten gaan, ik zou niet in 1x de hele route pakken maar in stukjes, iedere dag iets verder.
Wanneer het paard afgeleid is en niet meer op jou let laat je haar stilstaan en zet je haar naar achter, zorg dat jij aan de "enge" kant loopt.

Ook kan je haar dagelijks lekker gaan poetsen en haar hele lijf aanraken.

Succes!

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:52

anneliesdj schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, paard hoort overal en altijd te luisteren, ook in de weide.
Als jij op het land niets met je paard wilt doen is dat een keuze maar mocht het ooit zo zijn dat het nodig is te longeren dan moet hij ook gehoorzaam zijn. Als er wederzijds respect en vertrouwen is kan je paard altijd zichzelf zijn ;)

Wat mij betreft zit er wel groot verschil tussen "werken" op het land en gewoon gehoorzaamheid....

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:53

doei schreef:
Met prikpaaltjes (goedkoop bij agradi) een soort roundpen creeeren.
Zodat jij samen de ruimte hebt met het paard zonder dat de andere paarden zich ermee bemoeien.

Stap iedere dag links en rechtsom wat rondjes en leer HO, stap en naar achter.
Wanneer ze dit feilloos kent kan je met haar naar buiten gaan, ik zou niet in 1x de hele route pakken maar in stukjes, iedere dag iets verder.
Wanneer het paard afgeleid is en niet meer op jou let laat je haar stilstaan en zet je haar naar achter, zorg dat jij aan de "enge" kant loopt.

Ook kan je haar dagelijks lekker gaan poetsen en haar hele lijf aanraken.

Succes!

Dit is super! Dit ga ik doen!
Wij hebben zelf nog prik paaltjes e.d!
Bedankt!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:53

Een paard is een paard is een paarde is een paard....
Ze mjoeten respect voor je hebben en ik snap dat je verschillende temperamenten hebt maar feit blijft dat je paard respect moet hebben. En voor wat betreft het Jazz-gebeuren: dit heb ik al vaker gehoord maar de Jazz-afstamming die ik ken is superbraaf en geen hitteppetit.
Als het paard al genoeg heeft aan een vingerknip, dan doe je dat! Straffen kun je op verschillende manieren...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:54

Op het land waar mijn paard stond heb ik hem ook ingereden, dat ging prima.
Nooit problemen gehad.

edit:
Je kan trouwens ook nog verder gaan in die roundpen!
Pionnen neerzetten, over een vuilniszak heenlopen, balkje noem maar op!
Zo heb jij alvast geoefend om haar over te halen op enge dingen, is ze meer gewend, leer je haar reactie kennen en ben jij optijd en zo vertrouwd het paard jou meer en meer.

Trouwens nog wat tips:
- Wanneer er verkeer van achter komt draai het paard om en zet haar stil.
- Stel ze ziet links iets engs ga zelf doodleuk naar rechts kijken, waar jij kijkt kijkt het paard ook want dat is intressanter.
Laatst bijgewerkt door doei op 17-05-11 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:55

Succes en uh misschien een ITP als het goed gaat? :D
Houd ons op de hoogte!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:57

veersche schreef:
Een paard is een paard is een paarde is een paard....
Ze mjoeten respect voor je hebben en ik snap dat je verschillende temperamenten hebt maar feit blijft dat je paard respect moet hebben. En voor wat betreft het Jazz-gebeuren: dit heb ik al vaker gehoord maar de Jazz-afstamming die ik ken is superbraaf en geen hitteppetit.
Als het paard al genoeg heeft aan een vingerknip, dan doe je dat! Straffen kun je op verschillende manieren...

Yep, maar respect moet je verdienen en kun je niet afdwingen, ook bij paarden niet. Dat heet dan namelijk geen respect meer maar angst of submission (kan niet op het nl woord komen).
Er zijn ook uitzonderingen in de Jazz nakomelingen, maar uit het verhaal blijkt toch dat deze geen uitzondering is..
Corrigeren kan idd op meerdere manieren :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:58

klotshtiduj schreef:
anneliesdj schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, paard hoort overal en altijd te luisteren, ook in de weide.
Als jij op het land niets met je paard wilt doen is dat een keuze maar mocht het ooit zo zijn dat het nodig is te longeren dan moet hij ook gehoorzaam zijn. Als er wederzijds respect en vertrouwen is kan je paard altijd zichzelf zijn ;)

Wat mij betreft zit er wel groot verschil tussen "werken" op het land en gewoon gehoorzaamheid....

Dat vinden jij en ik maar je paard kent dat verschil niet ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:15

Je hebt haar via bokt..
Dan heb je haar van een bokker...
Je zou het aan haar kunnen vragen :)*
Het leven kan zo makkelijk zijn.

Linda2B

Re: Hoe te beginnen met Jazz merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:39

hier de bokker.... Geef haar even de tijd om te wennen, je bent de derde eigenaresse in haar leven en zo te horen is ze toch behoorlijk gestressed, wat eigenlijk ook niet zo gek is. Ze kent alle commando's, en ze kent ook grondwerk, maar is heel gevoelig op gebaren en op gevoel, je doet al snel te veel bij d'r. Wel mag je gewoon consequent zijn, nee is nee en ho is ho. Pistache is redelijk dominant aangelegd, dus je moet wel de leiding nemen maar over het algemeen is het geen paard dat je omver zal lopen, ook al is ze schrikkerig, ze blijft normaal gesproken goed in de hand.
Snurken doet ze graag!.... de beste manier is om gewoon te doen wat jij wil doen, niks aan de hand, ze wil graag voor je bezig zijn dus als ze je vertrouwt komt de rest vanzelf. Het pakken etc was bij ons nooit een probleem, dat zal vanzelf wel beter gaan denk ik.
En enten, dat deden wij meestal op stal, dan had ze niet zoveel ruimte maar ik kan me niet herinneren dat het een groot probleem was. Ontwormen wel! ;-)
Succes he!

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Hoe te beginnen met Jazz merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 22:42

Bedankt Linda!
Ik stuur je nog een leuke foto want tot m'n grote verbazing waren pistache en m'n ruin elkaar vandaag aan het kriebelen, ze zijn dus gelukkig al vriendjes. :)
En inderdaad, het pakken gaat nu goed en normaal. Ik merk wel dat je zelf ook zeker moet zijn. Anders wordt zij onzeker. :=

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:47

Gaat helemaal goed komen met jullie, weet ik zeker. :j

En Pistache houdt normaal gesproken het meest van mannelijke soortgenoten, dus ook dat zal wel loslopen, ze hebben even tijd nodig gehad om de rangorde te bepalen, en ze rook natuurlijk anders toen ze aankwam, was gestressed etc. etc. Ik heb er alle vertrouwen dat je een mooie kudde gaat krijgen.
NB.. let er wel even op als ze drachtig is straks, dan kunnen ze nog wel eens veranderen qua gedrag. Bij ons heeft ze tijdens de dracht trouwens gewoon tussen de anderen gestaan, maar je weet nooit....