Paard stijgerd en trapt gericht rijdens longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:37

Mijn pony plakte ook erg en had ook wat kleine probleempjes, al kwam het niet eens in de buurt bij jouw problemen.. Kwam er achter dat een hoop werd veroorzaakt doordat ik het plakken goed vond. Heb m toen in de bak geparkeerd en ben een aantal dagen gaan werken aan wegsturen. Gewoon zweepje of halstertouw in je hand en wapperen als ze in de buurt wil komen (die van mij was zo volhardend en stoïcijns dat ie t touw ik weet niet hoe vaak tegen zn hoofd kreeg := Tsja, ik wapperde ermee in mijn ruimte en als hij zo nodig met zn neus er bovenop wil staan moet ie dat zelf weten) na een paar dagen al niks meer nodig gehad en nu volstaat een wapper van mn arm als het eens nodig is. Alle kleine problemen waren toen ook meteen over. Maar als je half het idee krijgt dat t te link wordt: haal er iemand bij die er verstand van heeft hoor! Geen onnodige risico's gaan nemen!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:44

Doe je soms grondwerk met haar ? Zoja , kan je ze achteruit sturen op een veilig afstand en dan haar de cirkel opsturen mss :)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:05

amyz schreef:
Mijn pony plakte ook erg en had ook wat kleine probleempjes, al kwam het niet eens in de buurt bij jouw problemen.. Kwam er achter dat een hoop werd veroorzaakt doordat ik het plakken goed vond. Heb m toen in de bak geparkeerd en ben een aantal dagen gaan werken aan wegsturen. Gewoon zweepje of halstertouw in je hand en wapperen als ze in de buurt wil komen (die van mij was zo volhardend en stoïcijns dat ie t touw ik weet niet hoe vaak tegen zn hoofd kreeg := Tsja, ik wapperde ermee in mijn ruimte en als hij zo nodig met zn neus er bovenop wil staan moet ie dat zelf weten) na een paar dagen al niks meer nodig gehad en nu volstaat een wapper van mn arm als het eens nodig is. Alle kleine problemen waren toen ook meteen over. Maar als je half het idee krijgt dat t te link wordt: haal er iemand bij die er verstand van heeft hoor! Geen onnodige risico's gaan nemen!

Precies!! Want het probleem heeft niet zo veel met longeren te maken, als wel met dat zij in jouw ruimte komt, zonder dat je haar uitnodigt. Dat gebeurt in de wei, waarschijnlijk in stal (als ze een stal heeft), en in de longeerkraal dus ook. Aangezien je bang bent geworden (en dat is heel goed te begrijpen) zou ik een goede instructeur zoeken die dit samen met jou oplost. Want met de zweep een tik uitdelen is idd een idee, maar dan moet je dat wel zo kunnen doen, dat het voor jou veilig is en daarnaast ook nog ns op het juiste moment met volle overtuiging. Zo te horen is de pony nog veel te dichtbij om dat zo maar te doen en voor je het weet, sta jij met sterretjes boven hoofd rond te tollen, omdat de trap deze keer raak was. Er is van alles te leren hierover en daar zul je heel veel plezier van beleven. Want het is ook nog ns leuk om te doen!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:29

verkoop ze is een mep!! ik had het al gedaan als ze 1x bokt tijdens longeren (weet ze ook gelijk dat ze het niet meer moet doen). want jij bent de baas niet je paard. als je het zelf niet meer durft/eng vind dan zou ik eerst iemand inschakelen die het wel durft; en eerst een keer laten nakijken door een DA mischien heeft ze pijn tijdens het lopen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:57

Moos99 schreef:
heb je idd gelijk in, maar wat doe jij als een paard niet bij je weg komt, tenzij je de zweep gebruikt waarop ze dan meteen richting jou begint te trappen? en natuurlijk, flink aanpakken, maar het kan dan al te laat zijn! dit is dus altijd nogal een risico.

Been there, done that: Heb hem aan een grondig lesje grondwerk onderworpen.... Zacht als het kan, hard als het moet. Er IS geen vriendelijke manier om haar duidelijk te maken dat JIJ de baas bent. Zowiezo dus niet met longeren meteen de strijd aangaan, maar eerst gedegen grondwerk doen (MET begeleiding!!). Als daarin de basis weer goed gelegd is, kun je wrs zonder problemen (met les!!) aan het longeren verder gaan. Met longeren komt jullie verstoorde relatie beter boven drijven omdat ze onder het werk uit wil komen. In de basis (dus haar gedrag in de wei/ box etc) zit het probleem al, maar ben je het gewoon geworden (Ach ze is zo lief als ze wil knuffelen en schuren....)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:06

aerdenhout1 schreef:
En waarom denk je dat die zweep ooit is uitgevonden??????
Dan...als jij echt zo veel weet over paarden gedrag en respect en rangorde, dan moet je eens beter kijken naar een kudde paarden!
Wij als mens kunnen nooit zo hard slaan of schoppen als een paard kan!

Geen geweld gebruiken?...een flink pak op z'n donder moet ie hebben!Wat nou baasje aanvallen....respect moet hij hebben!

Mee eens.
Paard dat gericht naar mij schopt kan tochecht een flinke knal terugverwachten. :n je hebt het hier wel over paard van rond de 400kg, niet een baby van 10 kg.

Paard moet gewoon luisteren klaar, en dit gaat niet lukken met lief vragen of ie het niet wilt doen, als een paard iets niet aanstaat in het wild van een ander paard ku nen ze ook een trap verwachten en reken maar dat die harder is dan een knal met de zweep.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:29

EskeGirl schreef:
listiglistje schreef:
Een longeerzweep is land genoeg om van een afstandje je haf een keer van achter flink te raken ~~}>

Ik weet zeker dat 1 of 2 flinke tikken achter de broek genoeg is om jou te respecteren en van je af te houden....wedden dat je haf het niet meer doet ;)

Bij mij op stal staan die meiden met een aantal haflingers ook zo te pielen....kom ik 1 keer in de bak dan is het over :Y)

Ik heb 2 dingen van commentaar hierop:
1: Een zweep is niet om mee te slaan
2: Een goede leider gebruikt geen geweld om respect te krijgen.

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, 1 fikse tik en die flauwekul is over.....
Sorry maar jij bent 13....ik zit al meer als 32 jaar in de paarden en geen 1 die de baas over mij speelt ;)

mensen behandelen tegenwoordig hun paarden veel te soft met allerhande problemen en gevolgen van dien! Bokt staat er vol mee...[/quote]

Ik ben 13, maar zie me niet als een meisje die een tikje zielig vind.
Mijn verzorgpony,de dominante, trapte ook gericht, heb ik ook wel eens een paar flinke tikken geven op de neus.
Maarom nou gelijk te gaan rammen met de zweep(ik weet niet of je dit bedoelde) is overdreven.
Een tik kan natuurlijk, maar ik vind dat je geen respect afdwingd door te gaan meppen.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:05

EskeGirl schreef:
Mijn verzorgpony,de dominante, trapte ook gericht, heb ik ook wel eens een paar flinke tikken geven op de neus.
Maarom nou gelijk te gaan rammen met de zweep(ik weet niet of je dit bedoelde) is overdreven.
Een tik kan natuurlijk, maar ik vind dat je geen respect afdwingd door te gaan meppen.

Nee? wat denk je dat paarden in het wild doen? Als het puur op kracht aankomt wint je paard ("maar" 400 kg als je geluk hebt en al snel 600 kg bij een gemiddeld rijpaard) het altijd. Het moet niet eens in z'n hersens opkomen om te kijk wie er gaat winnen met een potje worstelen... Jij bent de baas en een paard dat dat op de proef stelt moet z'n plaats weer even op gaan zoeken, of dat nou aan de hand, op stal of onder het zadel is. Bij sommige paarden is een vriendelijke reminder genoeg, bij anderen niet. Ik durf zonder enig probleem toe te geven dat ik wel eens een zweep stukgeslagen heb, en daarmee ook wel eens een toekijkende penny aan het huilen heb gekregen (niet dat het me om de penny ging...)

Ik hoop voor de TS dat het zo ver niet hoeft te komen, maar mocht dat wel zo zijn, dan is dat wel zo, als er iets dikhuidig is is het een haflinger...

Nikka

Re: Paard stijgerd en trapt gericht rijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:18

Een keer een goede knal op het juiste moment en je probleem is zo over. Geen enkel jong dier gaat graag bij je vandaan met het longeren en sommige zijn wat lastiger daarmee. Niet mee trutten en iemand met ervaring vragen.

@EskeGirl : een paar tikken op de neus bij een gericht trappend paard kan bijna geen goed getimede actie zijn. Ik denk dat je eerst nog wat kilometers moet meegaan.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 01:11

Als ze "vrolijk" naar je toe komt of bij je loopt te plakken: wegjagen! En goed ook! 1 keer een zeer duidelijk commando (en de juiste lichaamshouding om haar weg te sturen) reageert ze niet direct (!) dan een mep. Niks op de grond slaan met de longeerzweep, maar raken. :o

Ze is je aan het uitproberen en als je nu niet scherp reageert dan gaat het van kwaad tot erger en lig je binnenkort misschien knock out in de longeercirkel door een hoef op je hoofd. Als je twijfelt of niet goed weet hoe je het aan moet pakken, haal dan hulp erbij en laat het je uitleggen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 01:18

EskeGirl schreef:
listiglistje schreef:
Een longeerzweep is land genoeg om van een afstandje je haf een keer van achter flink te raken ~~}>

Ik weet zeker dat 1 of 2 flinke tikken achter de broek genoeg is om jou te respecteren en van je af te houden....wedden dat je haf het niet meer doet ;)

Bij mij op stal staan die meiden met een aantal haflingers ook zo te pielen....kom ik 1 keer in de bak dan is het over :Y)

Waar zegt zij rammen dan?
Ze zegt 1 of 2 flinke tikken en die mogen idd wel eens uitgedeeld worden als een paard zo doet ja.
Knap ook dat jij je paard tikken op de neus geeft als ie trapt.. worden ze lekker kopschuw van. Alleen tik op de neus bij bijten, verder niet op de neus. Vraag me ook af hoe je dan doet als je paard gericht trapt, want dan kun je moeilijk bij zn neus he?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:26

amber2588 schreef:
EskeGirl schreef:

Nee? wat denk je dat paarden in het wild doen? Als het puur op kracht aankomt wint je paard ("maar" 400 kg als je geluk hebt en al snel 600 kg bij een gemiddeld rijpaard) het altijd. Het moet niet eens in z'n hersens opkomen om te kijk wie er gaat winnen met een potje worstelen... Jij bent de baas en een paard dat dat op de proef stelt moet z'n plaats weer even op gaan zoeken, of dat nou aan de hand, op stal of onder het zadel is. Bij sommige paarden is een vriendelijke reminder genoeg, bij anderen niet. Ik durf zonder enig probleem toe te geven dat ik wel eens een zweep stukgeslagen heb, en daarmee ook wel eens een toekijkende penny aan het huilen heb gekregen (niet dat het me om de penny ging...)

Ik hoop voor de TS dat het zo ver niet hoeft te komen, maar mocht dat wel zo zijn, dan is dat wel zo, als er iets dikhuidig is is het een haflinger...

Ik weet dat ze in het wild ook als een gek trappen, je hebt wel gelijk, maar ik blijf meppen als een oplossing zien om op dat moment respect te krijgen, en om het echt op te lossen bijvoorbeeld grondwerken.
Maar daar heeft ieder een eigen mening over :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 09:16

bedankt voor alle reacties!
De reden dat ik het soms moeilijk vind om dus een mep te verkopen is omdat we verder een hele leuke en goede band hebben, vergis je niet, dat aanhankelijke van haar gebeurd niet op een lompe manier. Het is gewoon echt een knuffel, als ik aangeef in de wei dat ze gewoon weg moet gaan, doet ze dit ook. ze gehoorzaamd verder prima. Dus longeren is echt het enige probleem! ik heb iig genoeg tips gelezen, ik ga ze zeker toepassen. Misschien dat ik binnenkort een x een filmpje kan laten maken zodat ik kan laten zien wat ze precies doet.

dankjewel iedereen!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:42

En, hoe is het met je puberpaard?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:13

Ik heb een soortgelijk probleem, paard blijft bij me staan bij longeren, heel moeilijk om hem met de zweep weg te sturen want hij staat naast je, en dan is die longeerzweep te lang.
Hoe krijg ik em weg?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:52

KirstenVosje schreef:
Ik heb een soortgelijk probleem, paard blijft bij me staan bij longeren, heel moeilijk om hem met de zweep weg te sturen want hij staat naast je, en dan is die longeerzweep te lang.
Hoe krijg ik em weg?

instructeur bij halen. Die kan ter plekke zien wat er gebeurd en welke signalen niet goed gegeven worden. Bijv een grondwerk instructeur. Zo op de PC is niet te zien of hij het doet uit dominantie of omdat hij jou niet begrijpt (omdat je het commando niet duidelijk geeft bijv) Ook lichaamstaal is belangrijk. Ik kan mijn paard best met wilde gebaren proberen weg te sturen, zolang ik in wezen mijn paard bij me wil houden en het niet ECHT meen, doet ie het niet. Mijn paard doet geen commando's om de commando's. Maar alleen als ik het echt meen :7 Met hem werken terwijl ik zelf ook geen zin heb, heeft dus geen nut. Dan blijft ie mij aankijken met een blik van: als JIJ het niet wilt, WAAROM doen we het dan??? :? Dus je inwendige drijfveer, je motivatie moet bij mijn paard echt aanwezig en duidelijk zijn. :D Anders prikt ie er zo doorheen.... en vertikt ie het :P

Zot_Geval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:12

gewoon de overschot van je longe richting schouder gooien

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:34

Heb niet alle reacties gelezen, maar herken je beginpost wel een beetje TS.

Mijn haf is een tijd alleen gelongeerd en was daar behoorlijk zat van. Hij wilde dus ook niet meer weg, voor geen meter. Zweep en alles hielp ook niet, daagde je gewoon uit, maakte zich groot en begon al te steigeren op het eind. Ellende dus, en als je niet oppaste zat je met je hand vast in de longeerlijn en kon je gaan zandhappen (of je kreeg bijna een trap). Mijn haf was altijd de makkelijkste met longeren, stemcommando's, bijzetteugels, etc. Dat was na een jaar door anderen gelongeerd te zijn allemaal weg.

Toen hij weer bij mij op stal stond, ben ik hem gaan losgooien. Ook dan wilde hij namelijk voor geen mogelijkheid weg. De eerste keer dat ik hem losgooide ben ik zodra hij de bak inliep erachteraan gerend met een zweep en een tik op z'n kont gegeven. Ik sloeg niet hard, maar hij was erg beledigd en "opeens" kreeg ik hem iedere keer wel weg met losgooien. Ik hoefde maar naar de zweep op de grond te kijken en hij was weg. Daarna heb ik dvd's van pat parelli gekregen en ben ik de eerste stappen gaan doen. Je kunt ze ook vinden op youtube onder "7 games pat parelli". Goed kijken naar wat hij doet, desnoods filmpje 2 x kijken/opschrijven en probeer het een paar keer met je paard.
Vooral de yoyo game is erg handig voor jou denk ik. Hierbij "zwaai je met je vinger' en je paard gaat achteruit. Als je paard ver genoeg weg is, zet je hem met je houding/zweep op de volte. Dit heeft mij heel erg geholpen en voor ik ga longeren doe ik dit altijd. Het is een onderdeel van longeren geworden bij mij. Problemen heb ik gelukkig niet meer, werd er zo wanhopig van!

Hoop dat je wat hebt aan deze tip!

ChanelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:18

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 27-09-23 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:47

mijn net 4 jarige is ook een lekkere knuffel, maar heeft wel respect voor me en die raak je echt niet kwijt om haar eens een tik te geven. die van mij heeft met longeren in het begin 1 keer gesteigerd en heeft toen echt een tik tegen zijn kont gehad en hem even goed laten lopen. daarna heeft hij het nooit weer gedaan. op het moment dat hij mocht stoppen kwam die net zo lief en vriendelijk naar mij toe, maar denk dat de boodschap op dat moment wel even duidelijk was en dat ik zoiets niet accepteer. wat ik ook regelmatig met hem doen, juist omdat hij zo aanhankelijk is, is het wegjagen van hem en hij mag pas in mijn ruimte komen wanneer ik het zeg. dat houdt in het land nu ook in dat hij naar mij staat te kijken als ik aankom, hij loopt richting mij en wacht op een bepaald punt en als ik hem roep komt hij helemaal naar mij toe. natuurlijk krijgt hij zijn knuffel en plaktijd van mij, maar op het moment dat ik zeg dat hij weg moet gaat hij ook en hiermee is onze band alleen maar sterker geworden ipv beschadigd.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:01

Ik prik altijd met een bezem in zijn dikke kontje :)), heel veilig is het niet, maar mijn knollie is het wel gewend. :x

bschoutese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:59

Heb je al eens geprobeerd met een dubbele longe te longeren?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 01:04

listiglistje schreef:
[
listiglistje schreef:

EskeGirl schreef:
Ik heb 2 dingen van commentaar hierop:
1: Een zweep is niet om mee te slaan
2: Een goede leider gebruikt geen geweld om respect te krijgen.

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, 1 fikse tik en die flauwekul is over.....
Sorry maar jij bent 13....ik zit al meer als 32 jaar in de paarden en geen 1 die de baas over mij speelt ;)

mensen behandelen tegenwoordig hun paarden veel te soft met allerhande problemen en gevolgen van dien! Bokt staat er vol mee...

@Listinglistje mischien had EskeGirl niet zo'n zin als : ''Ik heb 2 dingen comentaar hierop'' moeten gebruiken ,maar om haar nu af te branden en ook met haar leeftijd is een beetje onzin vind je niet?
13 jarige kunnen ook wel wat weten en zijn heus niet dom.

Voorbeeld (maar dan met de paardensport) het ene paardenmeisje is is op haar 14e al Z en de andere paardenvrouw die al 20 jar met paardenwerkt zit nog in de L

Dus leeftijd maakt niet uit ;)

MAAR ben het wat betreft handeling wel met je eeens hor :P paard had van mij ook gewoon een tik gehad.