pony wilt zijn been niet optillen! hoe leer ik dan jambette?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:23

Probeer eerst eens druk te vragen, zodat je pony leunt op het andere been, en beloon dat.
Herhaal dit een paar keer, en probeer dan een soort van het beentje omhoog te wippen, dmv waar het been begint (wat aan de buik vast zit) die hoek je hand te plaatsen en omhoog te duwen. Elke beweging uitgebreid belonen!

Til je zelf het beentje op, zal het waarschijnlijk wel wat langer duren! En je moet zojuist belonen op het moment dat je pony het been omhoog heeft (dat jij hem beet houd), anders beloon je hem voor het beentje dat hij op de grond zet.

Anoniem

Re: pony wilt zijn been niet optillen! hoe leer ik dan jambette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:47

ik heb het hem geleerd met eerst op het blok laten staan en daarna ging het al automatisch

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:22

Ik pak een halstertouw, haal het touw door de klip, en doe die om de kroonrand ( waar springschoenen ook zitten ) En til het been doormiddel van het touw op, steeds als ze het been dan hoof heeft beloon ik, en dit herhaal ik tot ze zelf al met een lichte druk, tot geen druk haar been omhoog doet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:28

SaraSindy schreef:
Ik pak een halstertouw, haal het touw door de klip, en doe die om de kroonrand ( waar springschoenen ook zitten ) En til het been doormiddel van het touw op, steeds als ze het been dan hoof heeft beloon ik, en dit herhaal ik tot ze zelf al met een lichte druk, tot geen druk haar been omhoog doet.

Alleen deze manier is niet echt verstandig. Want je leert nu dat als jij druk geeft bij de koot gaat jouw paard de jambette doen.
Hoe doe je dat dan met hoefjes geven tijdens het poetsen?
Wat slimmer is is eerst druk geven achter de elleboog en dán pas het been optillen. En dat kun je dan beter met je handen doen, dan kun je het been net onder de knie pakken en gaat je paard de jambette en het voetjes geven niet verwarren.

malle4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:45

kijk op hyves even , en zoek op eva roemaat. zij weet alles van vrijheidsdressuur en heeft ook meerdere filmpjes !

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:52

H_Nalanta schreef:
SaraSindy schreef:

Alleen deze manier is niet echt verstandig. Want je leert nu dat als jij druk geeft bij de koot gaat jouw paard de jambette doen.
Hoe doe je dat dan met hoefjes geven tijdens het poetsen?
Wat slimmer is is eerst druk geven achter de elleboog en dán pas het been optillen. En dat kun je dan beter met je handen doen, dan kun je het been net onder de knie pakken en gaat je paard de jambette en het voetjes geven niet verwarren.

Voetje geven zelf doet ze gewoon, alleen nog niet naar voren. Wissel het ook vaak af, de ene keer met, en de andere keer als het goedgaat zonder. Bij haar werk het wel.

Sarah395

Woonplaats: In de buurt van een plaatsje vlakbij een ander plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:00

ik heb het een eigenwijze shet kunnen aan leren dus misschien dat dit helpt
eerst zoals andere mede bokkers al hadden gezecht zorgen dat hij zijn gewicht gaat verplaatsen
dan heb ik het kunnen aanleren door hem niet onder zijn oksel?? aan te tikken maar bij zijn sok aan te raken met een zweepje
en veel geduld hebben
hoop dat het je lukt of al is gelukt

Sylke104

Re: pony wilt zijn been niet optillen! hoe leer ik dan jambette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:42

Hier ook iemand met een eigenwijslander(shetlander) die inprincipe tegen alles is wat ik zelf bedenk. Mooi ingelezen over de jambette en aan de slag, maar hooooooo zo werkt dat niet. Ze tilde op aanraken van de zweep netjes haar achterbenen op, maar voorbenen stonden in het beton geparkeerd en kwamen er met geen best verzonnen truc vanaf en dit terwijl ze echt niet dom is en alles doet om een beloning te verdienen. Oke ik stel de vraag 1x, ook 2x keer, maar als zij een "fout" antwoord blijft geven dan moet ik toch mijn vraag eens onder de loep gaan nemen. Zo gezegd zo gedaan, met huiswerk naar huis en verder gaan nadenken
Ik kwam tot het volgende, als ik haar nou gewoon tijdens stappen beloon als ze met haar voorbenen de stick aan raakt, dan krijg haar misschien ook wel zo ver om die stick vanuit stilstaan aan te gaan raken.
Twee dagen alleen haar in stap tegen de stick laten aanlopen en beloont op het moment dat zij hem aanraakte, vandaar uit geduld gaan hebben en haar het denkwerk laten doen, het trucje heel klein maken. Stick nog geen 5 cm van haar voorbenen vandaan, zodra er beweging in een been kwam en ze de zweep aanraakte uitbundig beloond. Duurde hierna nog geen week en ze tilde beide benen hoog op. Leuke is dat ik nu zelf kan bepalen hoe hoog ze moet komen, aanraken met been=beloning, dus ze kan nu bijna met haar voor benen de tanden uit haar gebit peuteren, Helaas nog niet lang houden daar, maar dat is onze volgende stap

Succes ermee