Hoe oud longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:49

Buiten dat, ook bijdehante paarden kunnen zichzelf geestelijk overvoeren,als ze te jong zijn, (het lichaam is niet alleen iets om rekening mee te houden) hoewel ze zich 'aanbieden'.
Als je ze idd korrekt opvoedt, hoeft dat bijdehand zijn zich helemaal niet tegen je te keren.

Wat het bit aangaat, dat is bij mij het laatste waar ik mee bezig ga. Ik rijd jonge paarden op het halster in. Springen ze dan toch nog eens, dan krijgen ze geen ruk in de mond. Gaat het rijden lekker, qua basis, we kunnen halthouden, stappen en draven, komt het bit met hoofdstel onder het halster, en rijd ik met dubbele teugel, zodat het paard wat wendt aan lichte druk in de mond. Meestal gaat de overgang dan verder zonder problemen.

opisop_shop

Re: Hoe oud longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:56

klopt, bovendien kennen ze druk op de neus al een beetje als stuur en rem, van het vaststaan en meelopen aan de hand :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 16:21

Ik ga mijn diertje echt niet weg doen voor een paar jaar. Ik wil hem graag zien.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:25

:) Niemand die zegt dat dat moet, hoor. Maar kijk wel even naar wat een goede opfok je te bieden heeft.
Een training van hart, longen, beenderen en spiergestel, wat alleen maar in de opfok gered kan worden. Spelen en opgevoed worden door soortgenoten, op een manier die wij niet kunnen.

Door deze beide dingen krijg je een paardje wat de meeste kans maakt, een lang een gezond leven tegemoet te gaan.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 16:27

Hoe gaat het precis in zijn werk? Wat zou opfok kosten en is er dat in limburg ?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:40

Wat het gaat kosten, en wat ze aanbieden, is per opfok adres verschillend. Googlen en navraag doen bij stallen in je buurt

Naar mijn mening schaalt een goede opfok per geslacht en leeftijd in. Net gespeend gaan ze tijdelijk in een groepsstal waar ze leren vast staan tijdens het eten. Ze worden er 1 maal in de 8 weken bekapt, en gaan zomers 24/7 lekker het land op. S'winters zie ik dat ook graag, met eventueel bijvoer, en heel veel land waar ze op kunnen crossen, maar er zijn ook mensen die ze dan weer liever in een groepsstal zien, met dagelijks krachtvoer. Soms met uitloop. Dagelijkse controle van de stalhouder op gedrag en verwondingen is ook een pre. Prijzen varieren per opfok, tussen de 75 en 150 e per maand.