Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Nu lukt het gewoon niet, maar gebeurt er verder weinig. Echter kan je de pony al niet (meer?) aan een longeerlijn, wat als die los ook z'n zin gaat verderdrijven? Dan lig je er binnenkort misschien onder, is het dat waard?
Ik heb zelf misschien 10 lessen gehad, als het dat al was, en na de eerste 3 lessen kon ik al zelfstandig dingen die daarvoor nooit lukten (o.a. los longeren), als je ziet wat ik er nu mee doe, dat had ik toen niet eens durven dromen! En daarvoor moet je echt niet elke week maanden aan een stuk intensief les volgen hoor 

Juul schreef:Ja maar ik bedoel bokken als in mijn richting op bokken en me bijna raken.. Sta je dan niet te dichtbij?
Als je je niet veilig voelt alleen in de ring met een vrij paard... dan echt niet aan beginnen, een paard fop je niet en je eigen veiligheid staat boven alles!

) maar mijn pony heeft mij doen zandhappen omdat hij het niet eens was met wat ik vroeg (ik wilde blijven stappen en hij wilde draven, ik zat zonder zadel en we gingen bergaf), we zijn samen tegen de grond gegaan en tegen een betonnen muur gekwakt omdat meneer even niet de zin had om te luisteren, hij heeft me gewoon omvergelopen (en een fietspad is hard op zo'n moment) en hij heeft me een hersenschudding bezorgt (op 1 seconde tijd) omdat hij héél even met zichzelf bezig was en geen rekening ermee hield dat ik nog op z'n rug zat ...
Maar ik heb toen dus wel die lessen gehad, anders was ik nooit ergens geraakt, behalve misschien nog eens in het ziekenhuis...
Op wat voor signalen moet je dan iig letten? Want als ze voor me gaat staan bijvoorbeeld, en haar hoofd omhoog gooit, wat wil ze daarmee zeggen? Want dat is toch wel een beetje een intimiderende houding denk ik?
Heb ik daarstraks toevallig nog een filmpje over gezien (stukje, want ik vond het niet leuk gefilmd, keek niet fijn
), zal even kijken of ik het terugvind .. Je mag blij zijn dat ze alleen haar hoofd omhoog doet en niet helemaal de lucht in gaat