Vrij longeren = minder controle?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:18

Persoonlijk lijkt me dat heel link, via bitring aan de singel. Wat als hij dan omdraait of gigantisch wegknalt om wat voor reden dan ook (mocht je een ploffer hebben, om in jouw termen te blijven :+ ) ? Dan trekt hij zichzelf toch helemaal krom?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:19

Je longleerlijn is officieel je teugel. En dient ook op dezelfde wijze gehanteerd te worden. Door een lichte, contstant verende verbinding te hebben. Stelling vragen aan de lijn kan door hem door een bitring naar de singel te halen. Het nadeel van een bijzet eenzijdig strakker zetten is dat ze vaak gaan kantelen ipv. inbuigen. :)

Hetzelfde als dat je eigenlijk stil moet staan in de cirkel, overmatig bewegen en beweegruimte heb je tijdens een goede longeersessie eigenlijk NIET nodig.

Lijn via bitring naar singel is alleen gevaarlijk als je iemand hebt die niet kan loslaten. Anders no problemo. En dat moet je idd niet doen bij een 3jarige die voor de 1e x aan de longe loopt. Maar het is de beste manier. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:20

dat doet ie dan zelf, moet ie maar niet ploffen ;) Doen ze maar 1x :P. Overigens zou ik die methode ook niet zomaar bij elk paard gebruiken en bij voorkeur is een ronde circel

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:21

Mijn paarden mogen zich zelf beweging geven wanneer ik ze los gooi in de bak, daar ga ik niet achteraan jagen.
Aan de longeerlijn train ik ze, en dat gebeurd inderdaad aan de longeerlijn omdat je de lengtebuiging ook goed kan trainen wanneer je een grote volte afwisselt met een klein volte, en dat lijkt me toch wel lastig zonder longeerlijn.

Met bijzet zonder longeerlijn lijkt mij ook niet fijn, tenzij je een enorm braaf paard hebt die nooit schrikt. Die van mij is buiten vaak erg druk en schrikt van elk blaadje dat ie hoort ritselen, en wanneer een paard schrikt en op de "vlucht" slaat zal het mijn stemhulp negeren en dan ben ik blij dat ik een longeerlijn heb waar ik toch meer overgewicht aan heb dan aan mijn stem. Willen ze echt vluchten heb je ook met een longeerlijn weinig te vertellen, maar de meeste paarden snappen dan wel als ze weerstand voelen dat ze een bocht om moeten, ook in hun "vlucht"gedrag wat ze hebben na het schrikken.
Maar ik kan me voorstellen mocht je paard lekker rustig zijn, en je een rustige omgeving hebt waar ze niet snel worden afgeleid lijkt het mij ook heerlijk om je paard eens lekker te laten lopen zonder longeerlijn maar wel bijgezet, en kan mij inderdaad ook voorstellen dat sommige paarden toch steun zoeken op de longeerlijn, en dat is uiteraard ook niet de bedoeling.

Ik heb het vluchten tussen aanhalingstekens staan, want mochten de paarden schrikken zullen ze een keer wegschieten en harder gaan lopen, en die van mij zullen dan mijn stemhulp negeren maar zullen nog wel reageren op de weerstand die ze voelen van de longeerlijn. Voor het echte vluchten moeten ze toch wel met iets hééél spannends aan komen zetten.

ponymeid1

Re: Vrij longeren = minder controle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:24

@ Stef; ok. Klinkt ergens wel grappig, probeer ik ook maar eens. Nu heb ik wel een heel simpel paard 'op de grond' dus ik kan in feite alles met hem proberen. Dubbele lijnen en passoa daargelaten. Meneer tolereert NIETS achter zijn kont langs :+

Kijk, hij is een hoop gewend, kan me voorstellen dat je in een open bak zoiets minder gauw doet, of met een jong paard.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:51

stef schreef:
Hoe ik mijn lijn gebruik verschilt nogal van het doel van het longeerwerk ;)
Op dit moment zit de lijn aan een halster die over het hoofdstel heen zit omdat ik het paard niet ook nog in de mond wil storen met de lijn, de bijzets vind ze moeilijk genoeg (kaptoom kan ook, maar die heb ik niet ;) )

Wat ook kan is de lijn door de binnenste bitring aan de singel zetten, kan je heel veel mee spelen.

Voordeel van mijn lijn is dat mijn paard niet zomaar om kan draaien en dat ik ten alle tijde de controle hou. Paard moet rustige beweging ivm revalidatie en mag dus niet ploffen (mag zowiezo niet aan de lijn, maar dat ter zijde). De kans dat ze ploft is zonder lijn even groot als met lijn (hoewel ze het verschil weet) maar met lijn is ze makkelijker te corrigeren.

Je longeerlijn kan ook als teugel gebruikt worden, met je lijn kan je nl spelen. Als ik mijn paard aan een ik noem maar ff wat, elastiek longeer, kan ik niet tussentijds een ophouding aan dat elastiek maken, maar dan moet ik mijn paard stil zetten, naar me toe halen, elastiek aanpassen etc.
Met de lijn kan je wel een ophpuding maken

Geloof me, met een lijn eraan kan een paard prima omdraaien. deed de mijne heel erg in het begin, kwam er zelfs een keer in vast te zitten. Daarom ben ik los gaan longeren, zodat ie eerst leerde om gewoon door te lopen. Toen dat omdraaien verholpen was, ben ik weer met lijn gaan longeren, maar ga nog steeds regelmatig in alle vrijheid aan het werk. Maar dan meer op de manier van Parelli en andere freestyle dingen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:52

als je paard gewoon netjes kan longeren en jou houding ten opzichte van het paard is goed (achter de schouder dus) en je hebt een begrenzing aan de buitenkant (hek) kan een paard IMO nooit omdraaien.
Alleen tja, daar ga je dus weer... ben je aan het longeren of aan het rondslingeren? Daar zit een groot verschil in

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 22:54

stef schreef:
als je paard gewoon netjes kan longeren en jou houding ten opzichte van het paard is goed (achter de schouder dus) en je hebt een begrenzing aan de buitenkant (hek) kan een paard IMO nooit omdraaien.
Alleen tja, daar ga je dus weer... ben je aan het longeren of aan het rondslingeren? Daar zit een groot verschil in

echt longeren is het niet, maar ik wil het ook geen rondslingeren noemen. dat klinkt meer alsof je je paard beweging geeft omdat het nu eenmaal moet, meer niet. Maar ik verwacht ook zonder lijn wel degelijk iets van m'n paard. Ik wil zien dat hij geconcentreerd is op mij, lekker voorwaarts loopt en respect heeft voor me.

Daarna ga ik dan aan de slag met oefeningen vanaf de grond, achterwaarts oid

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:57

Zowel mijn paard als mijn bijrijdpaard kan ik los longeren in een longeerkraal. Alles gaat op stem en houding en ze luisteren er super naar! Na het instappen mogen ze ff gek doen.. en daarna aan t werk.
Ze hebben dan niets om.. hooguit een halster, maar die zit nergens aan vast.
Heeeeel af en toe gaan ze iets harder, maar dat terugnemen gaat makkelijk op stem en zouden ze ook met lijn af en toe proberen.
Halthouden en omkeren gaat ook super. Ideaal vind ik. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:09

Ik wissel alles zo vaak mogelijk af: longeerwerk aan de enkele lijn met pessoa, longeerwerk aan de dubbele lijn, en los longeren.

Bij het los longeren stap ik mee als ik van het paard wil dat ze op de hoefslag blijft. Blijf ik staan, dan zal ze rond mij een cirkel gaan maken. En jawel, ze loopt de hoeken netjes uit als ze op de hoefslag gaat.

Ik kan mijn paard laten schakelen en overgangen maken bij het los longeren, laten keren en het begin van de diagonaal zit er ook in. Voorts mag ik op de hoefslag cavaletti leggen, paard zal er in alle gangen netjes overheen gaan. Ook een kleine sprong kan ik zetten zonder zijsteun, mevrouw gaat mooi rechtdoor.
Volgende stap is de cavaletti iets ophogen, en eventueel een in-uitje zetten.

Ik merk toch, ook bij het los longeren, dat er makkelijk ontspanning bereikt kan worden én gebruik van de achterhand. Bij overgangen naar een lager tempo laat ze netjes de kont zakken, zet ze mooi onder, ik kan ze actief laten draven ipv 'slepen met de voetjes'...

Bij het los longeren gebruik ik uit veiligheidsoverwegingen NOOIT enige hulpteugel. Een bijzet heeft toch geen zin omdat ze daar op inspelt door voorin wel halsbuiging aan te nemen, maar achteraan inactief te blijven...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:19

Ik gooi mijn paard altijd los en zonder tuig in de longeerbak, en ja, ik noem het longeren. Het paard loopt in de gang die ik haar vraag en op mijn tempo. Mijn doel is dat ze lang-laag gaat lopen en de ontspanning opzoekt. En dat lukt ook. Dus onze training gaat in de longeerbak gewoon door, ook zonder toeters en bellen. Natuurlijk zet ze het ook wel eens op een rennen, maar zolang dat sporadisch is, vind ik het geen probleem. Om nog even antwoord op je vraag te geven, ik heb niet minder controle bij vrij longeren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:09

Ja, je hebt meer controle met een lijn eraan, simpelweg omdat je een extra hulpmiddel hebt.

Ik vind dat je een paard moet kunnen longeren met of zonder lijn. Je legt alleen bij beide de nadruk op verschillende dingen. Bij longeren zonder lijn leg ik meer de nadruk op verantwoordelijkheden van het paard en met lijn kan je meer gymnastiseren en nieuwe dingen aanleren omdat je een extra hulp hebt en een "vangnet" bij niet-begrijpen.
Ik longeer niet met hulpteugels, daar zie ik het nut niet van in. Dat zou ik ook nooit zonder lijn doen trouwens.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 22:16

sanne83 schreef:
Ja, je hebt meer controle met een lijn eraan, simpelweg omdat je een extra hulpmiddel hebt.

Ik vind dat je een paard moet kunnen longeren met of zonder lijn. Je legt alleen bij beide de nadruk op verschillende dingen. Bij longeren zonder lijn leg ik meer de nadruk op verantwoordelijkheden van het paard en met lijn kan je meer gymnastiseren en nieuwe dingen aanleren omdat je een extra hulp hebt en een "vangnet" bij niet-begrijpen.
Ik longeer niet met hulpteugels, daar zie ik het nut niet van in. Dat zou ik ook nooit zonder lijn doen trouwens.

en wat wilde je met die lijn doen? Eraan hangen om het paard af te remmen? Pijnlijk voor het paard :\

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:28

Je hoeft echt niet aan een lijn te hangen om een paard af te remmen hoor.. :n
Een simpele ophouding is al voldoende..

Maar het is net wat Stef zegt.. je hebt trainen aan de longeerlijn, en beweging geven aan de longeerlijn :+
Maar goed longeren (trainen) is ook een vak ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 22:33

femmefatale1 schreef:

Maar het is net wat Stef zegt.. je hebt trainen aan de longeerlijn, en beweging geven aan de longeerlijn :+

Niet als je een jong paard hebt dat nog wel eens een uitpatting wil hebben en dan echt niet gaat luisteren naar een ophouding. Heb 'm toch liever loslopen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:36

Ook 'oude' paarden willen nog wel eens een uitspatting hebben.

Ik denk dat een ieder die een prima opgevoed paard hebben hoeven heus niet aan een longeerlijn hoeven te hangen om hem af te remmen (als een goed opgevoed paard überhaupt al een 'uitspatting' zal hebben als hij getraint wordt!)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:49

Dilan1993 schreef:
femmefatale1 schreef:

Niet als je een jong paard hebt dat nog wel eens een uitpatting wil hebben en dan echt niet gaat luisteren naar een ophouding. Heb 'm toch liever loslopen.

Ervaring genoeg met jonge paarden hier (= mijn werk).. en nee.. geen problemen mee.. :n
Ook met een jong paard maak ik gewoon ophoudingen tot ik de gewenste reactie krijg..
Het zal ook met de manier van communiceren te maken hebben ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 22:50

ik communiceer anders prima met m'n paard, al heb ik daar geen katoenen lijn voor nodig. Heb zonder lijn al meer met 'm bereikt dan met lijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:57

Maar ligt dat aan het paard, of aan de kundigheid van degene die longeert?
Zoals ik al zei is goed longeren (trainen) een vak.. niet iedereen is daar even handig in.
Bovendien is het ook de vraag of het paard het correct heeft geleerd, met lijn bedoel ik..

Dus niet trekken aan de lijn, niet te dichtbij komen lopen, luisteren naar de stemhulpen voorwaarts en terug, en als dat allemaal goed gaat ook stelling en buiging mee pakken vanuit het achterbeen..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:01

Ik kon dat ook met mijn paard (toen ik dr nog had :+), longeren met lijn was altijd een drama..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 23:02

Paard had dat niet geleerd aan de lijn. Toen ik ging kijken, voor ik 'm kocht, liep ie bij die mensen ook niet netjes, viel steeds naar binnen enzo. Van keren had hij nog nooit gehoord. Stemhulpen zaten er wel in, maar niet 100%

Heb 'm eerst los alles geleerd, daarna met lijn eraan. gaat nu al veel beter dan in het begin

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:07

Waarom zou je een paard niet zonder tuigage (hulpteugels, longe, pessoa etc) kunnen trainen? En dan bedoel ik dus stelling en buiging vragen, hoofd hoger/lager dragen, verzameling, verruiming etc.

Goed longeren met tuig is net zo 'moeilijk' als goed longeren zonder tuig. Ik heb thuis een arabier en een lusitano die ik volledig tuigloos train, correcte stelling etc, geen 'losgooien' of 'beweging geven' ik weet ook dat ik niet de enige ben die dat doet en correct kan. Ik snap dus niet helemaal waar al die reacties vandaan komen van 'je kan je paard niet correct trainen zonder lijn en/of hulpteugels'.
Als je een goede band met je paard hebt en je weet hoe je dmv. het correcte gebruik van je eigen lichaam, je paard hulpen kan geven is het precies hetzelfde als wanneer je tuig gebruikt. Waar je overigens ook de kennis over moet bezitten voor je er imo zelfs maar naar mag wijzen, verschil is er dus niet als het neerkomt op effectiviteit.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:16

Shahazai schreef:
Waarom zou je een paard niet zonder tuigage (hulpteugels, longe, pessoa etc) kunnen trainen? En dan bedoel ik dus stelling en buiging vragen, hoofd hoger/lager dragen, verzameling, verruiming etc.

Goed longeren met tuig is net zo 'moeilijk' als goed longeren zonder tuig. Ik heb thuis een arabier en een lusitano die ik volledig tuigloos train, correcte stelling etc, geen 'losgooien' of 'beweging geven' ik weet ook dat ik niet de enige ben die dat doet en correct kan. Ik snap dus niet helemaal waar al die reacties vandaan komen van 'je kan je paard niet correct trainen zonder lijn en/of hulpteugels'.
Als je een goede band met je paard hebt en je weet hoe je dmv. het correcte gebruik van je eigen lichaam, je paard hulpen kan geven is het precies hetzelfde als wanneer je tuig gebruikt. Waar je overigens ook de kennis over moet bezitten voor je er imo zelfs maar naar mag wijzen, verschil is er dus niet als het neerkomt op effectiviteit.

Als ik nu naar het filmpje kijk wat in je onderschrift staat zie ik niet wat ik wil bereiken met longeren.
Ik zie geen ondertredend achterbeen, geen ruggebruik, geen correcte stelling of buiging.. :n
Imo praten we hier dus over het beweging geven of grondwerk.. niet over longeren (als training).
Ik bedoel dit filmpje:

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 23:26

ik zie in hhet filmpje ook geen achterbeengebruik of buiging :n

Vind het wel knap dat je paard zo goed luisterd naar je lichaamstaal, maar echt trainen van de spieren is het niet.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:27

Aaaah Longeren is drama bij mij, ze draaien altijd bestiekem rond opeens. Maarja blijven proberen!:P