pony wordt dominant tijdens longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:36

aerdenhout1 schreef:
Ga maar als de sodemieter hulp zoeken! Dit paard heeft nu door dat hij de baas is.
Jij hebt duidelijk niet voldoende ervaring en overwicht voor dit soort paarden, dus even iemand naast je die je leert hoe te handelen als het paard op je af komt en lelijk doet.

Hier ben ik het mee eens. Paard is dominant en jij hebt niet genoeg overwicht om nog dominanter te zijn. Daardoor denkt hij nu dat hij de baas is. Wie het meest zijn voeten gebruikt is onderdanig. Als jij hem longeert dan moet hij onderdanig zijn en daar heeft hij dus duidelijk geen zin in. Ik zou ook hulp halen die je de juiste houding/lichaamstaal aanleert en je verder kan helpen met (Veilig) longeren ;)

Succes

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:40

Longeren is meer dan alleen een paard aan een touwtje rondjes laten lopen...

De plek waar je staat tav de schouder is ook erg belangrijk etc etc.. haal er inderdaad iemand bij die met je mee kan kijken, zodat hij / zij je uitlegt wat je fout doet.

Dát je iets fout doet, daar kun je wel vanuit gaan, daar je verteld dat de pony het in het verleden wel goed gedaan heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:44

Longeren is idd een vak. Daar wordt ook les in gegeven. Het is niet simpelweg een paard rondjes laten lopen aan een lijntje.
Er zijn paarden die door iedereen gelongeerd kunnen worden, ook als ze er niet zoveel verstand van hebben, maar sommigen hebben echt wel een goede longeerder nodig en deze pony valt duidelijk in die catagorie. Omdat er ook al wat mensen gestopt zijn met longeren als hij steigerde is dit nu een handig trucje voor hem geworden om niet gelongeerd te worden.
Daar kan die pony verder weinig aan doen, dat is een gevolg van slecht longerende mensen.
als je er hulp bij haalt, laat die dan vooral ook JOUW leren correct te longeren, anders sta je nog steeds voor hetzelfde probleem zodra de longeer expert weg is, want het is niet iets dat ze even afleren, de longeerder geeft gelegenheid tot het gedrag.

peugotje

Re: pony wordt dominant tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:46

zo zijn er natuurlijk ook paarden die door iedereen 'gereden' kunnen worden...

ik zou niet longeren totdat je hulp hebt, en vanaf nu er op los google'en zodat je wat meer leest. al moet je dan niet alles uitproberen, alleen onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:20

Nou TS je hoort het, hulp zoeken dus. Begreep dat je al iemand gevonden hebt? laat je ons het weten hoe het verder gaat?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 11:26

@ Zidore

Maandag ga ik samen met iemand anders longeren.
Ik laat Maandag wel weten hoe het is gegaan.
Een iedereen nog bedankt voor zijn tips!

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:30

Mijn pony kan vreselijk dominant zijn met longeren. Na jaren heb ik ontdekt dat zij links, spierpijn heeft. Ook met rijden!
Sta je wel op de goede plaats? Sommige mensen geven dan een stop tegelijk met 'stappen' bijv. aan.
Dat was de eerste fout bij mij.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 20:21

Naomi schreef:
Mijn pony kan vreselijk dominant zijn met longeren. Na jaren heb ik ontdekt dat zij links, spierpijn heeft. Ook met rijden!
Sta je wel op de goede plaats? Sommige mensen geven dan een stop tegelijk met 'stappen' bijv. aan.
Dat was de eerste fout bij mij.

oke,

Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar tijdens het rijden
probeerd hij mijn been altijd tegen het hek te pletten. :')
Kan dat met spierpijn te maken hebben?

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:04

Geen idee, maar ik alleen problemen op 1 bepaalde kant. Met longeren en rijden. Als ze gewoon los is en ik doorzet, dan gaat het goed.
Maar mijn pony heeft een tijdje stilgestaan en als ik een tijdje niet rijd, dan begint het weer. Dus ik ben nu aan het opbouwen en gaat stukje bij beetje beter.

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:15

iloveyellow schreef:
Citaat:
juist... ga jij haar troosten als dat diertje zn nek breekt? dat is toch gevaarlijk! zon dier komt niet voor niets omhoog hoor!

nee zo heb ik ervaring en dat vertel ik we hebben een pony vroeger gehad echt een krengetje }> die kwam ook omhoog tijdens het beleren daar hebben we een stiek op gezet !no problemo!
Hij is nooit omgevallen en zo gauw zal een paard zijn nek niet breken ;)

Ten eerste, wat een waardeloos advies.
Het geheim van een goeie discussie is met argumenten komen :)
Ten tweede, je bent wel de hele tijd over de stiek bezig maar dit hoeft echt niet bij elk paard te helpen, ik ken er tevens genoeg.

Ook zeg je, Hij is nooit omgevallen. Jou verzorgpony, of eigen pony, is niet als ieder ander paard. Het ene paard komt hoger of juist lager van de grond en omvallen kan elk wezen. Trouwens, het breken van de nek van je paard gaat sneller als je denkt. ;)

TS; Kan je ook een punt geven waar hij ineens anders reageert? Als jullie de longeerbak al in gaan of later? Of met dat stappen wat je zei, wordt hij dan meteen agressief?

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:18

Je moet hem van achteren aandrijven door middel van lichaamstaal, op de juiste plaats staan..
dikke kans dat jij hem longeert op zadelhoogte of daar voor... probeer daar eens goed achter te staan.
Maar ik zou ook zeggen, neem een x les :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:22

Longeren is meer dan je paard effe rond jagen aan een lange lijn!
Waarschijnlijk hebben voorgangers het beestje al genoeg geirriteerd dat ie er nu totaal geen zin meer in heeft en dat dus uit.
Deze agressie komt hoogstwaarschijnlijk voort uit het feit dat het dus voorgaande keren goed fout is gelopen.
Heb je niemand in je buurt die je daarin een stukje kan begeleiden?Dit is iets wat je niet zomaar effe kunt oplossen,het kan zelfs gevaarlijk zijn.
Doe je het toch,zet dan in ieder geval een cap op.Je wilt toch geen hoef op je bolletje hebben landen,moet er niet aan denken brrrr

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 21:44

@ XNeLLeKe
Ik heb het al een keer geprobeerd met lichaamstaal, maar zodra ik bij zijn bibs ga staan en hem naar voren probeer te krijgen gaat hij achteruit lopen. Als ik het daarna nog een keer probeer gaat hij steigeren.

@Six

Ik sta altijd bij zijn achterhand als ik probeer te longeren.
Dit is toch de juiste plek?

@ funnyhorses

Ik jaag hem nooit op.
Ik probeer zo veel mogelijk te doen vanuit lichaamstaal.
Ik ben niet zo iemand die meteen de zweep erbij pakt ;)
En ik ga maandag longeren met iemand erbij. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:47

Je zult weer bij het begin moeten beginnen.
De pony moet weer leren dat lopen wél leuk kan zijn.En dat je lichaamstaal gebruikt wil niet zeggen dat je pony het ook begrijpt.
Daarom is het verstandig om iemand erbij te hebben die genoeg longeer ervaring heeft.

Nog een paar vragen aan jou:

Hoe longeer je?Dus met welke middelen?
Weet je zéker dat ie niks aan zn gebit heeft?
Hoe is het paard met rijden?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 22:05

funnyhorses schreef:
Je zult weer bij het begin moeten beginnen.
De pony moet weer leren dat lopen wél leuk kan zijn.En dat je lichaamstaal gebruikt wil niet zeggen dat je pony het ook begrijpt.
Daarom is het verstandig om iemand erbij te hebben die genoeg longeer ervaring heeft.

Nog een paar vragen aan jou:

Hoe longeer je?Dus met welke middelen?
Weet je zéker dat ie niks aan zn gebit heeft?
Hoe is het paard met rijden?

Hoe longeer je? ik longeer niet met middelen
Weet je zeker dat ie niks aan zn gebit heeft? Dat weet ik niet zeker. Hij eet wel normaal.
Hie is het paard met rijden? Sinds kort heel braaf. Op het begin probeerde hij wel uit maar nu is hij heel braaf. Hij is ook niet goed doorgereden dus ik ben blij dat het rijden nu goed gaat.
Hij probeert mijn been alleen steeds tussen hem en het hek te pletten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:49

Ow???Dus je gebruikt geen hoofdstel,geen kaptoom of halster?
Als je met hoofdstel longeerd en bitje dan kan het zijn dat ik pijn in zn mond heeft door bijv haken.Dat ie normaal eet hoeft niks te zeggen.

Dus hoe longeer je dan?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 10:16

@funnyhorses

oh sorry

ik longeer met hoofdstel en bit.

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:56

Ow. Wat vervelend! Misschien moet je het eens op stem commando proberen te doen? Als je dit gewoon telkens weer blijft herhalen, leert de pony het vanzelf aan dat het tijdens het longeren op de stem moet luisteren.

- Je zegt dat als je bij zijn bibs komt hij achteruit gaat lopen en als je hem weer vooruit wil krijgen met de zweep hij omhoog komt. Heeft hij, naar waar jij weet, slechte ervaringen met een zweepje? En doet hij met rijden ook vervelend, ik bedoel als je hem met zweepje rijdt?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:03

XNeLLeKe schreef:
Ow. Wat vervelend! Misschien moet je het eens op stem commando proberen te doen? Als je dit gewoon telkens weer blijft herhalen, leert de pony het vanzelf aan dat het tijdens het longeren op de stem moet luisteren.

- Je zegt dat als je bij zijn bibs komt hij achteruit gaat lopen en als je hem weer vooruit wil krijgen met de zweep hij omhoog komt. Heeft hij, naar waar jij weet, slechte ervaringen met een zweepje? En doet hij met rijden ook vervelend, ik bedoel als je hem met zweepje rijdt?

Met rijden gebruik ik altijd een zweepje.
Nog nooit gemerkt dat hij daar slecht op reageert
Hij is niet goed opgevoed met rijden/longeren.
Vandaar dat hij zo doet.
Ik denk dat hij het longeren weer opnieuw moet leren.
Ik heb daar alleen geen ervaring mee.
Met mijn stem werken heb ik al geprobeerd.
Hier reageert hij totaal niet op.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:04

Haal er iemand bij. Iemand die ervaren is en niet bang.

Onze pony deed dat in het begin ook, ze was agressief en viel aan. Door goed op mijn eigen houding te letten en duidelijke signalen te geven (lees het boek van Lammert Haanstra eens over longeren, je houding is alles bepalend!!) kon ik dit oplossen. Uiteindelijk kon ik zowel ons paard als onze pony zelfs zonder longeerlijn (en helemaal 'bloot', ook zonder halster) echt alles laten doen, in een doodgewone rijbak. Inclusief van hand veranderen, volte verkleinen en vergroten, alle overgangen en nuances. Houding is alles, ook bij agressievelingen, of misschien JUIST bij agressievelingen.

Succes!

*oh ja, gebruik in het begin zeker geen rare teugeltjes of andere dingen, eerst de basis leren.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:07

Oke

Ik denk dat ik idd ook aan mijn houding moet gaan werken.
Ik denk dat ik te onzeker overkom. :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:26

Zorg eerst maar eens dat het gebit van de pony nagekeken word.
Als het dier met haken op de kiezen loopt en daardoor pijn heeft als er ook nog eens een bit in zit en daar hangen weer onervaren kids aan,dan lijkt het me logisch dat ie zo in verzet gaat.

Probeer anders om de pony met halster te longeren,maar eerlijk gezegt zou ik het longeren weg laten.Zo te lezen gaat het zowiezo fout,rij hem gewoon onder het zadel en probeer het eens met lessen. ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:04

1906 schreef:
Oke

Ik denk dat ik idd ook aan mijn houding moet gaan werken.
Ik denk dat ik te onzeker overkom. :j

daarom is het goed dat je een ervaren iemand er bij haalt, die kan je dan aanwijzingen geven
dat boek van lammert vind ik ook wel een goede tip, dan kun je er iig iets over lezen
doet ze het tijdens het rijden ook? hoe doet ze als je longeert met iemand op de rug???

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:25

@ Zidore

Met rijden steigert hij nooit.
Ik rij altijd zonder zadel dus ik wil graag eerst zorgen dat het longeren goed gaat en daarna pas longeren als ik er op zit.

alecmaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:24

Je mag m gerust een tik geven, hij moet het leren.
Als je toch 'n beetje bang bent doe een cap op :P

Maar eigenlijk is het beste gewoon doen.
Jij moet leren wat je moet doen als hij niet luisterd
hij moet leren longeren *D

x