Super lief paard, trapt gericht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:32

consequent zijn, een tik op de neus of gewoon negeren!

Collie2008

Re: Super lief paard, trapt gericht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:36

Totaal geen respect voor jou dus. Dat eerst aanpakken lijkt me

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:39

droversrun schreef:
hij is heeeelemaaaaal niet onder de indruk van de zweep,
hij krijgt er alleen mee te maken als die het verdient maar dan ook wel goed en duidelijk.
Maar het paard heeft meestal wel heel veel respect voor me, vandaar dat ik het zo raar vind.

Vandaag heb ik hem met longerne en zijn trap actie een klap gegeven met de zweep maar toen begon die keihard te rennen en een kop te trekken alsof ik hem regelmatig in elkaar sla???? (normaal lacht die me uit als ik aankom met een zweepje)

Meestal veel respect voor je? Hoe bedoel je dit precies?

Als ik je verhaal zo lees is dit gewoon een dominantie probleem, dit zou dan niet echt kloppen met bovenstaande opmerking. Wellicht is jou visie op respect van je paard voor jou anders als voor hem zelf.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:40

Citaat:
Ik woon op het eilandje goeree overflakee.
[/quote]

In Oudenhoorn zit Annemarie van der Toorn, kan nooit ver weg zijn voor jouw.
Ligt ergens achter hellevoetsluis.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:47

Ik hik tegen hetzelfde probleem aan.
Weten jullie of er iemand bezig is met deze materie in de buurt van Hulst, Zeeland? Paard staat net over de grens in Moerbeke.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:51

Moatsje schreef:
Laura_x_ schreef:
Heeft een paard één keer proberen te doen bij mij, hij heeft het nooit weer gedaan ;)

Consequent zijn, hij heeft geen respect voor jou ruimte.

Inderdaad beter 1x goed aanpakken dan je leven niet zeker zijn. Je paard krijgt er niks van hoor om hem 1x goed met de zweep te raken. En al gaat hij hard rennen, beter dat dan dat hij naar jou slaat.

Heb je wel eens naar wilde paarden gekeken, die klappen die zij elkaar geven komen veel harder aan dan dat wij kunnen slaan.

Wil je dat het paard respect krijgt voor jou of voor de zweep? En inderdaad, paarden trappen elkaar ook. Maar die vragen dan ook niet of het andere paard saai rondjes om hem heen wilt rennen. Niet dezelfde situatie, dus niet te vergelijken.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:54

Jeetje wat lastig.. en nog gevaarlijk ook!!
Ben eerder te soft dan te onvriendelijk normaal gesproken, maar ik ZOU hem toch een paar schoppen verkopen als een paard zoiets deed :+ . (gewoon met mijn laarzen.. niet met zweep, al zie ik dat laatste ook als optie nog).
Zoiets kan echt niet! Zo snel mogelijk de kop in drukken..
Als hij zoiets flikt bij een hogere in rang in de kudde krijgt ie heel wat hardere klappen.
Grondwerk erbij is prima, maar ik zou hem heel hard straffen als hij het doet. Dan wel METEEN natuurlijk, omdat hij dan de link kan leggen.

Succes!!!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:56

Sassol schreef:
*zucht* de zweep is niet om mee te slaan mensen.

Mijn paard heeft dit ook eventjes gedaan, niet heel uitgestrekt maar wel zo van: nou, ik wil niet harder.
Op het moment dat ze richting jou trappen respecteren ze je ruimte niet, ik stel dan meteen even vast dat dat dus niet kan door hem met mijn lichaam HEEEL SNEL uit mijn ruimte te jagen. En flink doorlopen daarna!

Benen zijn ook niet om mee te schoppen :z , als je paard een ander paard slaat krijgt hij net zo goed een trap terug (ook als ie mist) :Y) . Sommige paarden zijn niet zo onder de indruk van alleen je groot maken en een beetje bluf.

Ik ken wel een paard dat het ook deed trouwens alleen met loswerken. Maar die was ook echt dominant in alle vlakken, stand altijd in je ruimte, liep soms bijna over je heen (En helemaal als je je niet flink kwaad maakte), beet heel veel, etc. Maar dat paard verveelde zich ook duidelijk erg veel, als je hem niet bezig hield tijdens het werk of ergens naar zijn zin te lang over deed (bijv poetsen, zadelen, stilstaan in het algemeen) ging hij lopen klieren, als je hem iets nieuws ging leren was hij hard stikke braaf en deed hij goed zijn best. Die heeft ook menig tikjes gehad hoor is ie niets slechter van geworden en je hoeft hem ook echt niet in elkaar te slaan als de boodschap maar door komt en het is natuurlijk mooi als dat zonder tik kan maar als hij mij in mijn 'kijk eens hoe groot en eng in ben stand' gewoon van de sokken probeert te lopen laat ik dat toch niet gebeuren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:11

liedje89 schreef:
Sassol schreef:
*zucht* de zweep is niet om mee te slaan mensen.

Mijn paard heeft dit ook eventjes gedaan, niet heel uitgestrekt maar wel zo van: nou, ik wil niet harder.
Op het moment dat ze richting jou trappen respecteren ze je ruimte niet, ik stel dan meteen even vast dat dat dus niet kan door hem met mijn lichaam HEEEL SNEL uit mijn ruimte te jagen. En flink doorlopen daarna!

Benen zijn ook niet om mee te schoppen :z , als je paard een ander paard slaat krijgt hij net zo goed een trap terug (ook als ie mist) :Y) . Sommige paarden zijn niet zo onder de indruk van alleen je groot maken en een beetje bluf.

Ik ken wel een paard dat het ook deed trouwens alleen met loswerken. Maar die was ook echt dominant in alle vlakken, stand altijd in je ruimte, liep soms bijna over je heen (En helemaal als je je niet flink kwaad maakte), beet heel veel, etc. Maar dat paard verveelde zich ook duidelijk erg veel, als je hem niet bezig hield tijdens het werk of ergens naar zijn zin te lang over deed (bijv poetsen, zadelen, stilstaan in het algemeen) ging hij lopen klieren, als je hem iets nieuws ging leren was hij hard stikke braaf en deed hij goed zijn best. Die heeft ook menig tikjes gehad hoor is ie niets slechter van geworden en je hoeft hem ook echt niet in elkaar te slaan als de boodschap maar door komt en het is natuurlijk mooi als dat zonder tik kan maar als hij mij in mijn 'kijk eens hoe groot en eng in ben stand' gewoon van de sokken probeert te lopen laat ik dat toch niet gebeuren.

Ik heb het ook niet over een beetje groot maken en bluf. Ik bluf echt niet hoor, meen het heel serieus als ik met mijn lichaam duidelijk maak dat het paard nu héél snel weg moet wezen uit mijn ruimte. Desnoods ren ik er op af, geen paard die mij nog probeert terug te trappen hoor. Doordat je paard daarna door moet blijven lopen is het gedrag voor hem negatief. Hij wou niet harder, trapt daarom en moet dan verdomme nog langer en harder rondlopen. Niet zo handig dus voor het paard om te trappen.

En zoals ik eerder al zei: het trappen hier en het trappen van paarden onderling is geen eerlijke vergelijking, andere situatie.

En een tik op de neus of schouder met je hand vind ik toch echt wat anders dan die lange longeerzweep die ineens van achteren aan komt zwiepen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:32

Mijn instructeur meende ook heel serieus maar die kwam er toch ook niet onderuit om dat paard zo af en toe een tik te geven, terwijl hij wel veel ervaring heeft met grondwerk. En ik denk dat mijn longeerzweep niet perce hoeft harder aan hoeft te komen dan mijn hand of het halstertouw komt ie bij mij iig niet want dan zou ik al enkele malen heel veel blaren op mijn handjes hebben gehad :Y) . Een tikje is geen aframmeling, en dat kan je ook met een zweep prima dozeren. Ik hecht iets teveel waarde aan intacte botten om erop af te rennen op een moment dat de benen al door de lucht vliegen }:0 , Ik longeer meestal zonder harnas namelijk :x .

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:05

Ik denk dat je toch het beste les kan nemen in grondwerk met je paard.
Heb even op Google Maps gekeken en Annemarie v/d Toorn (Monty Roberts Nederland) zit 37 minuten van Sommelsdijk vandaan. :)
Kijk hier maar even: http://www.annemarievandertoorn.nl/grondwerk/

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 17:09

Citaat:
Als ik je verhaal zo lees is dit gewoon een dominantie probleem, dit zou dan niet echt kloppen met bovenstaande opmerking. Wellicht is jou visie op respect van je paard voor jou anders als voor hem zelf.

Ik bedoel als we bijvoorbeeld een stuk gaan wandelen dan blijft hij altijd netjes achter me, en als ik hem met longeren of uit de wei halen roep dan blijft die altijd netjes 2m bij me vandaan..? Misschien dat ik er niet meer consuquent genoeg in ben en in stal ook niet ofzo, want dan loopt die soms wel over me heen?..

Bedankt voor de tips, zal eens kijken voor Annemarie ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:47

-> GVL

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:51

Maar dan klopt de naam van het topic toch niet, super lief paard trapt gericht. Dan ben je toch niet lief of wel?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:00

In het wild krijgen ze egt wel hardere klappen hoor!
Dus een tik met die zweep kan egt geen kwaad. gewoon duidelijk maken dat jij de baas bent,
dadelijk gebeuren er nog ongelukken als hij dat blijft doen. ;)

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:47

droversrun schreef:
Citaat:

Ik bedoel als we bijvoorbeeld een stuk gaan wandelen dan blijft hij altijd netjes achter me, en als ik hem met longeren of uit de wei halen roep dan blijft die altijd netjes 2m bij me vandaan..? Misschien dat ik er niet meer consuquent genoeg in ben en in stal ook niet ofzo, want dan loopt die soms wel over me heen?..

Bedankt voor de tips, zal eens kijken voor Annemarie ;)

Met een jong paard, moet je altijd conseguent zijn.
in iedere situatie, zul jij de baas moeten zijn.
Zoals jij hierboven al schrijft dat hij soms toch over je heen loopt!

Duidelijkheid!! Succes

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:09

marleen_usar schreef:
Maar dan klopt de naam van het topic toch niet, super lief paard trapt gericht. Dan ben je toch niet lief of wel?

lekker belangrijk ;)verder is het een schatje.

Ja dan ben ik denk ik gewoon niet consuquent genoeg.. zal er meer opletten en advies vragen aan mensen met verstand van grondwerk

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:13

?! dat jullie allemaal je paard méppen omdat jullie zíjn ruimte niet respecteren.
Als mijn paard me beet krijgt hij ook een mep of een kneepje in zn hals, dat deed ie vroeger een keertje,
maar dat zijn gewoon dominantieproblemen.
Eraan werken, niet eruit meppen of insnoeren.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:16

lifeofmarit schreef:

dat er ook nog eens bij, we willen natuurlijk allemaal kopschuwe paarden die later bijten als je hun neus wilt kroelen.
zo gaat ie goed, hoor..

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:29

droversrun schreef:
Hee allemaal,

Ik heb een super lieve fries staan, echt een knuffel.
Hij is bijna 4, nog een maandje, en hij doet alles super braaf.

Maar hij heeft iets nieuws uitgevonden en dat is gericht naar mij trappen. Hij doet dit nooooit in stal oid maar als ik hem ga longeren en hij moet harder gaan lopen of hij luistert niet en ik wil hem straffen dmv met de longeerzweep dreigen dan trapt hij gericht naar me.
In het begin deed die het nooit maar het wordt steeds erger en ik vind het heel vervelend. Hij doet dit ook wanneer ik hem
in de bak een beetje los probeer te laten lopen.

Ik denk dat het overigens niks met zn rug te maken heeft want met rijden heeft hij nergens last van, heeeel afentoe een klein bokje met aanspringen in de galop maar het blijft een fries natuurlijk.

Iemand tips?

het is nog een jong paardje,zou het niet kunnen dat de druk die jij op dat moment geeft met de zweep net even iets teveel is voor hem en hij je dit zo duidelijk wilt maken? (dit kwam in me gedachten door de dikgedrukte zin van je eigen openingspost)
heb dit namelijk ook met een paardje gehad toen ik hem net had,kan perfect lopen aan de longe,maar als de druk net even teveel werd voor hem (idd bijvoorbeeld wanneer hij een beetje moest gaan doorlopen en ik een zweep erbij had) kwam hij ook in verzet dmv zijn kont naar je toe draaien en soms een bok naar je geven,ik weet dan dat dit aan mij ligt en het rustiger moet vragen,sommige paarden zijn hier heel gevoelig voor ..
misschien handig om beter te leren werken met je lichaamstaal zodat je op die manier meer energie erin kan krijgen met longeren en dus niet veel druk hoeft te geven met je longeerzweep?
vind het altijd makkelijk gezegt van iedereen : dominantie probleem,soms kun je het ook meer bij jezelf zoeken ;)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:32

brr begint me altijd zo te jeuken als ik dat lees grondwerk grondwerk, dat dier verdiend gewoon een lel om zn oren :r

femmieie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:43

hoi, ik heb ook een merrie en die doet precies hetzelfde, maar zei doet dit niet alleen met longeren,maar ook met in stal komen en voeren,heb drie paarden met de andere twee gaat het goed, maar de ander is nu 3 en is echt onzeker en bang, en dan kan ik goed rechtop naar haar toe staan om te laten zien wie hier dominant over haar moet zijnen het simpele grondwerk met haar doen(dat gaat trouwens uitstekend), maar ze is moeilijk te bereiken in haar hoofd en zo gauw ik wat longeer werk wil doen bokt ze ook gericht, en niet 1 keer maar 15 keer.
STRAFFEN MET ZWEEP Z-I-N-L-O-O-S!!!! een zweep is om te drijven en niet te straffen!!! jou houding naar het paard moet het doen, en kijk naar het paard waarom dat ie het doet, misschien vraag je te veel of begrijpt ie het niet(ik heb trouwens ook friezen).en blijf vooral rustig,daar bereik je wat mee en praat met hem ,wat je van hem wilt, zeg het hem op een conseqente rustige manier en doet ie dat belonen met je stem.blijf met hem praten hoe die het doet en en tegelijkertijd ook conseqent.
kijk naar wat ie jou vertelt door te kijken hoe is zich gedraagt en ga dan denken waarom doet ie dat.
hoop dat je er wat aan hebt,ik heb er veel meer bereikt bij mijn merrie en doe ook aan naturall horsemanship.

maar ieder een eigen keuze! jij moet het paard begrijpen en het paard jou ook en zo ben je een team,anders werkt het niet!
succes gr femke

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 00:53

Bedankt voor de tips allemaal, zal eeens kijken wat het best bij mij werkt.

En a.u.b geen discussies over wel/niet slaan of wel of niet met zweep (ookal is het misschien goed bedoeld ;)) maar ik vraaag niet om wat de meningen hier zijn maar om een advies, danku :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:23

Slofje schreef:
lifeofmarit schreef:

dat er ook nog eens bij, we willen natuurlijk allemaal kopschuwe paarden die later bijten als je hun neus wilt kroelen.
zo gaat ie goed, hoor..

Als je maar goed timed en eerlijk bent. Van mij krijgt een paard een tik op zijn neus als hij bijt. Ze zijn er nog nooit kopschuw van geworden.
Wel als je ten onrechte en totaal onverwacht een tik gaat geven zonder enige aanleiding.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:34

xJasmijn schreef:
In het wild krijgen ze egt wel hardere klappen hoor!
Dus een tik met die zweep kan egt geen kwaad. gewoon duidelijk maken dat jij de baas bent,
dadelijk gebeuren er nog ongelukken als hij dat blijft doen. ;)

Daar ga ik volledig in mee.
Dit paard verkent zijn grenzen en is bij jou tijdens het longeren zijn grens nog niet tegen gekomen. Dit gedrag kan dus alleen nog maar erger worden. Het is nu belangrijk dat je dit gedrag stopt. Persoonlijk zou ik dit op de 'simpele' manier doen. Tijdens het longeren met de zweep afstraffen. Net zo lang die overgangen doen, met correctie totdat dit gedrag stopt. Zo weet je paard precies weer tot waar hij kan gaan.
Longeren kan best lastig zijn, misschien is er iemand op stal die je hiermee kan helpen?