Wat voor oefeningen voor groen paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Re: Wat voor oefeningen voor groen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 14:46

Die Andalusier is super gegaan met beleren. Die is nu verkocht en loopt erg fijn onder hetzadel bij zijn nieuwe baasje :)

Klopt, die keer na mijn operatie had ik er niet op moeten stappen. Daarvoor kon ik haar wel door het staken heen rijden, dit is mijn eigen fout geweest.

Ik ben echt niet eigenwijs hoor! Ik ben niet onzeker, ik vraag gewoon om advies. En fysiek was ik toen inderdad niet in orde. Nogmaals dat was stom. Maar nu ben ik fysiek wel in orde

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:51

Calimero_ schreef:
Die Andalusier is super gegaan met beleren. Die is nu verkocht en loopt erg fijn onder hetzadel bij zijn nieuwe baasje :)

Waarom staat er dan dit in je topic van je onderschrift? en waarom was het dan een verkeerde keuze voor jou als ik vragen mag?

Calimero_ schreef:
Hee !

Na een heel gedoe met mijn vorige pony Linda die artrose bleek te hebben.
En daarna Don Grego gehad te hebben. Een geweldig paardje maar helaas voor mij de verkeerde keuze.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 14:53

Klopt. Hij was me te lief, te makkelijk. En ik wil graag de wedstrijden in en moet dan bij de paarden rijden, en hij was een pony.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:13

Calimero_ schreef:
listiglistje schreef:
Oefeningen? jij moet gewoon de baas worden, paard moet naar jou luisteren en niet andersom ;)

Een van de zovelen verhalen op Bokt: onervaren paard met een angstige/afwachtende ruiter met te weinig ervaring met jonge paarden.
Je paard is jong en onzeker en jij hebt niet de kennis/overmacht om je paard zekerheid/leiding te bieden.

Lees dit topic eens, beetje zelfde verhaal: [RT-P] gevaarlijk paard

Jonge paarden doorrijden is een vak apart ;-)

Sorry, maar dit vind ik niet kloppen.
Ik heb genoeg ervaring met jonge paarden.
Ik heb hiervoor een zelf beleerd.
maar ik heb dit soort gedrag nog niet eerder meegemaakt.
Ik weet dat ik de baas moet zijn, en dat ben ik ook wel.Maar met rijden lukt dat nog iets moeilijker.
Daarom vroeg ik oefeningen om mijn 'baas' zijn te versterken.

Het is altijd het zelfde verhaaltje als het mis gaat.
Het eerste dik gedrukte stuk. Je hebt helemaal niet genoeg ervaring met jonge paarden. 1 paard zelf beleren is niet genoeg ervaring, en tien paarden zelf beleren is ook nog niet genoeg ervaring.

Je vind nog steeds dat zelf de baas bent? Ik denk dat als je zelf oven terug leest ook wel tot de conclusie komt dat je niet de baas bent. Als je een instructeur op de grond nodig hebt om je paard in beweging te houden dan is er van de baas zijn geen spraken.

Een keer eronder schoppen is de oplossing zowel als je er naast staat als dat je erop zit.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:22

sporter,
ik ben het niet eens met jouw 'oplossing'. Naar mijn mening is dat juist waar heel erg veel problemen ontstaan.

Het is wel de bedoeling dat de mens het uiteindelijk voor het zeggen heeft. Simpelweg omdat die situaties in kan schatten op veiligheid. Daar zullen we het over eens zijn.

Echter lijkt het me dat je een samenwerking met het paard wilt bereiken. Daarvoor heb je een leider en een volger nodig. Vrienden. Niet een werkgever(baas) en werknemer. Dat laatste is wat je tracht te bereiken met jouw 'oplossing'. Ik ken paarden die dit absoluut niet pikken en paarden die zich er door onder laten sneeuwen. Beide zou je toch niet moeten willen?

Werken naar een fijne samenwerking gaat niet met dwingen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:32

Malenka schreef:
sporter,
ik ben het niet eens met jouw 'oplossing'. Naar mijn mening is dat juist waar heel erg veel problemen ontstaan.

Het is wel de bedoeling dat de mens het uiteindelijk voor het zeggen heeft. Simpelweg omdat die situaties in kan schatten op veiligheid. Daar zullen we het over eens zijn.

Echter lijkt het me dat je een samenwerking met het paard wilt bereiken. Daarvoor heb je een leider en een volger nodig. Vrienden. Niet een werkgever(baas) en werknemer. Dat laatste is wat je tracht te bereiken met jouw 'oplossing'. Ik ken paarden die dit absoluut niet pikken en paarden die zich er door onder laten sneeuwen. Beide zou je toch niet moeten willen?

Werken naar een fijne samenwerking gaat niet met dwingen.

Ik weet niet hoe jij met je vrienden omgaat, maar tussen mij en mijn vrienden bestaat er geen verdeling kwa leider en volger, bij mij werkt vriendschap op basis van gelijkheid. En wat het niet pikken betreft ik heb nog nooit en dan bedoel ik letterlijk nog nooit een paard gezien die het niet accepteerde op zijn flikker te krijgen op het moment dat hij/zij niet luisterde en de correctie dus terecht was.

Het hele verhaaltje heeft niks met dwingen te maken maar met het feit dat je paard niet luisterd en dus geen respect voor je heeft.
Ik hoop oprecht dat je de fijne samenwerking die je wil snel bereikt maar ik weet uit ervaring dat het lastig samenwerken is zonder respect.
Laatst bijgewerkt door sporter op 01-12-10 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:35

sporter,
ik ben de ts niet. ;)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:37

He Calimero,

Wellicht overbodig maar misschien voor jou ook wel van belang. Ik heb ook een jonge merrie van 5 jaar oud (die weliswaar niet staakte) waarbij ik met het rijden merkte dat het niet lekker ging.

In eerste instantie wilde ik dus uitzoeken of er niets lichamelijks aan de hand was. Dus er een chiropractor bijgehaald, de dierenarts de tanden na laten kijken (hoewel ze 10 maanden geleden nog is geraspt, en een goede zadelpasser laten komen.

Wat bleek; flinke haken op haar kiezen en het zadel bleek veel te smal (hoewel ik dit vorig jaar door een andere zadelmaker heb laten checken).. Geraspt en tijdelijk een passend zadel geleend.. en ik merk dat ze veel is veranderd. Zowel met rijden als in de omgang.

Kan het bij je paardje zo zijn dat ze last heeft van haar gebit c.q. het zadel?

Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat ze alleen respect heeft voor je instructrice maar dat ze alleen loopt omdat ze de longeerzweep ziet en daar dus 'angst' voor heeft...

Wellicht kun je er iets mee..

Groetjes en succes! ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:54

Malenka schreef:
sporter,
ik ben de ts niet. ;)

8)7 Ik zat weer te slapen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:58

Geeft niets.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 18:17

Citaat:
Het is altijd het zelfde verhaaltje als het mis gaat.
Het eerste dik gedrukte stuk. Je hebt helemaal niet genoeg ervaring met jonge paarden. 1 paard zelf beleren is niet genoeg ervaring, en tien paarden zelf beleren is ook nog niet genoeg ervaring.

Je vind nog steeds dat zelf de baas bent? Ik denk dat als je zelf oven terug leest ook wel tot de conclusie komt dat je niet de baas bent. Als je een instructeur op de grond nodig hebt om je paard in beweging te houden dan is er van de baas zijn geen spraken.

Een keer eronder schoppen is de oplossing zowel als je er naast staat als dat je erop zit.

Zoals ik net uit heb gelegd is dit gekomen omdat ik geopereerd ben.
Voordat ik geopereerd was kon ik haar wel aan en ging het rijden super. Had ik geen hulp nodig.
Toen ben ik er een paar weken tussenuit geweest en er weer te vroeg opgestapt.
Hierdoor heeft ze gemerkt dat ik nog te zwak was en daarom ging het mis.

Hierdoor wil ik graag weer vanaf het begin beginnen en dus eerst op de grond.

En ik snap niet hoe jij via internet kunt zien hoeveel ervaring ik heb?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 18:20

Tafje schreef:
He Calimero,

Wellicht overbodig maar misschien voor jou ook wel van belang. Ik heb ook een jonge merrie van 5 jaar oud (die weliswaar niet staakte) waarbij ik met het rijden merkte dat het niet lekker ging.

In eerste instantie wilde ik dus uitzoeken of er niets lichamelijks aan de hand was. Dus er een chiropractor bijgehaald, de dierenarts de tanden na laten kijken (hoewel ze 10 maanden geleden nog is geraspt, en een goede zadelpasser laten komen.

Wat bleek; flinke haken op haar kiezen en het zadel bleek veel te smal (hoewel ik dit vorig jaar door een andere zadelmaker heb laten checken).. Geraspt en tijdelijk een passend zadel geleend.. en ik merk dat ze veel is veranderd. Zowel met rijden als in de omgang.

Kan het bij je paardje zo zijn dat ze last heeft van haar gebit c.q. het zadel?

Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat ze alleen respect heeft voor je instructrice maar dat ze alleen loopt omdat ze de longeerzweep ziet en daar dus 'angst' voor heeft...

Wellicht kun je er iets mee..

Groetjes en succes! ;)

Bedankt voor je reactie.
Ze naar de tandarts geweest bij mij, en er is iemand geweest om het zadel op maat te maken.
Hier zal het dus niet aan liggen !

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:26

Hoeveel geduld heb je?

Je hebt je jonge paard nog maar 2 maanden, en nu al rijden vind ik persoonlijk erg vroeg. Ik wil je wel uitleggen hoe ik mijn jonge paard getraind heb aan de hand, maar niet als je haar bijv. over 2 maanden wilt kunnen starten. Mag je in de bak grondwerk doen?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 19:22

_Cindy schreef:
Hoeveel geduld heb je?

Je hebt je jonge paard nog maar 2 maanden, en nu al rijden vind ik persoonlijk erg vroeg. Ik wil je wel uitleggen hoe ik mijn jonge paard getraind heb aan de hand, maar niet als je haar bijv. over 2 maanden wilt kunnen starten. Mag je in de bak grondwerk doen?

Genoeg geduld hoor. Ik hoef zeker niet binnen een paar maanden wedstrijden rijden.
Ik wil beginnen met wedstrijden als we eraan toe zijn.

Ja, ik mag grondwerk in de bak doen!

Edit: Hoe bedoel je ik vind het te vroeg om te rijden? Ze was al beleerd toen ze bij me kwam hoor. Dat heb ik niet zelf gedaan.