Is pessoa teugel slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Is pessoa teugel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:54

Ik ben ook geen voorstander van de pessoateugel. Dan zou ik liever kiezen voor het trainen aan een dubbellonge, waarbij je het gevoel in handen houdt en dus bewuster je paard kan trainen op de grond :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:02

Het nadeel van de pessoa vind ik dat het voor minder ervaren mensen moeilijk is om de juiste instelling te vinden. Je zet je paard idd snel te strak vast, stelt hem snel te hoog in, en dat heeft gevolgen voor het paard.
Ik ga met Moll en anderen mee wat betreft de dubbele longe. Ik vind het echt een groot voordeel dat je veel meer gevoel in je handen hebt, je kunt sneller aanpassen. Hang er idd eventueel een gogue aan. Gogue vind ik sowieso ook fijn, doordat de teugel rondloopt, zet je het paard ook nergens vast.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:17

Alles wat je gebruikt bij/op je paard kan goed én slecht in werken. Het allerbelangrijkste is dat je heel goed weet waar je mee bezig bent, anders maak je meer kapot dan je lief is.
Ik heb goede en slecht ervaringen met pessoa en met de dubbele longe, maar in de slechte ervaringen kwam dat voornamelijk door dat de paarden verkeerd 'vast' gezet werden. Want hij zal en moet met z'n kop naar beneden lopen (Deze term hoor ik regelmatig) en dan maakte het blijkbaar geen moer meer uit dat je paard zo loopt vanwege pijn en niet meer uit ontspanning.
Dus weet wat je doet en doe het niet omdat iedereen het doet!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:20

Niets aan toe te voegen!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:28

Interessant om te lezen. Ik kreeg juist het idee dat paarden bij de pessoa heel goed lopen. Ik longeer al jaren met dubbele longe, maar zie eigenlijk iedereen met een pessoa aan de slag. Daar zouden paarden beter op lopen, dus ik wilde deze week ook maar een gaan kopen. Maar ik begrijp hier dat ik dat geld beter op zak kan laten. :D