Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PetraVANL schreef:academisch is allemaal in het leven geroepen door 1 man, en 2 extreem comemrcieel ingestelde dames(zal hier geen namen noemen) maar er zit geen verschil tussen..
das net als ik baucher zou beheersen (wat voor iedereen minstens de basis zou moeten zijn) en het dan "petras nieuwe rijden" ga noemen:P
de correcte benaming is klassiek dressur, dat academische is gewoon een verkoop praatje:D
PetraVANL schreef:Rechtrichten is ook iets wat in de (ik noem het voor het gemak even sport-dressuur) voorkomt. Je moet je eigenlijk realiseren dat er in het klassieke dressuur 2 stromingen zijn, de duitse en de franse. Beiden geen voorstanders van elkaar, ze denken het allebei beter te weten en om het zelf beter te weten denk ik dat je allebei moet beheersen. Klassieke rijkunst is eigenlij keen benaming voor allebei deze richtingen..
Zoals de sportdressuur is ontwikkeld(lees als lichtelijk verpauperd, anders kunnen de minder slimbedeelde mensen het niet bijbenen) is hij afgeleid van de duitse school, bij de bodt of branderup oid wordt eigenlijk gewoon de duitse school nagebootst.
In de (in mijn ogen echt)klassieke dressuur tref je dus ook de franse mening(spaans portugees is tevens franse rijschool) aan zoals alles in frankrijk is ook de rijkunst zeer verfijnd, er zijn dan ook heel weinig mensen die hier les/clinics in geven. grootmeester(helaas nog niet al te lang geleden overleden) is hierin denk ik toch wel JC Racinet, hebben jullie vast wel van gehoord.
Academisch is dus klassiek dressuur gebasseerd op de duitse rijschool met de naam academisch als verkoop praatje.
Overig zie je in beiden stromingen wel het welzijn van het paard voorop staan alleen in de duitse school(streng,regeltjes) wordt dit minder zichtbaar door "protocollen"
PetraVANL schreef:Academisch is dus klassiek dressuur gebasseerd op de duitse rijschool met de naam academisch als verkoop praatje.
knollentuin schreef:hier ook hoor ,kan me wel nog steeds verbazen over de onwetendheid van vele ruiters. hoe onbewust velen aan het rijden zijn
onbewust onbekwaam-onbewust bekwaam -bewust onbekwaam
ik denk dat als meer mensen zich eens gaan verdiepen waar dat paardrijden vandaan komt en wat er eigenlijk allemaal gebeurd met een paard vanaf het moment dat je bedenkt dat je erop gaat zitten dat er al een heel verschil onstaat...
Mistral1 schreef:knollentuin schreef:hier ook hoor ,kan me wel nog steeds verbazen over de onwetendheid van vele ruiters. hoe onbewust velen aan het rijden zijn
onbewust onbekwaam-onbewust bekwaam -bewust onbekwaam
ik denk dat als meer mensen zich eens gaan verdiepen waar dat paardrijden vandaan komt en wat er eigenlijk allemaal gebeurd met een paard vanaf het moment dat je bedenkt dat je erop gaat zitten dat er al een heel verschil onstaat...
LiVetime schreef:Ik zie trouwens regelmatig zogenaamde Z-paarden langs komen die er vreselijk opgekropt bij lopen en totaal niet lekker over de rug lopen.
Alles moet snel en dat zie je ook weer in het resultaat. Erg jammer.
Japeloup schreef:Dit is hoe ik het zie.....
Ik denk dat de dressuur zoals het op de wedstrijden gereden wordt, oorspronkelijk anders bedoel was dan dat er nu gereden/gejureerd wordt. Denk dat er veel standpunten op de achtergrond geraakt zijn die voor de verfijning zouden moeten zorgen.
Het lijkt er op dat er veelal gereden wordt uit een soort van show element. En niet meer om het best mogelijke uit je zelf en vooral uit je paard te halen.
Bij de klassieke dressuur en ook bij het academische gaat het er juist wel om het beste uit je paard te halen. Om je paard zo te trainen dat hij met plezier en gemak de gevraagde oefeningen laat zien. Met een ruiter die samen met het paard werkt en dus kleine/onzichtbare hulpen kan geven.
Er wordt gezegd dat de wedstrijden er voor zijn om te kijken hoe je er trainings technisch voor staat. Maar helaas is dat in mijn ogen niet zo. Veelal hoor je mensen alleen maar praten over het niveau wat ze rijden en hoeveel maar vooral hoe snel ze winstpunten rijden. Lijkt wel of dat het enige doel voor een hoop ruiters is.
Mijn doel is simpel; wil lol hebben met mijn paarden, wil het beste uit ons samen halen wat betreft los, recht, buigzaam, verzameld etc., maar wil dat alles alleen vanuit kleine hulpen en zonder dwang. Hiervoor neem ik de tijd, en wil graag dat ze nog steeds fijn hun werk doen als ze een jaar of 20 zijn.
Wendy schreef:De academische rijkunst die ik tot nu toe heb gezien (DVD, filmpjes op internet en lessen die iemand anders kreeg) vond ik nou niet echt verheffend. Paarden verveelden zich over het algemeen te pletter, liepen weg over de buitenschouder en ruiters worden vooral bezig gehouden met veel blabla en hebben vooral veel peperdure les nodig omdat ze niet goed leren hoe ze de oefeningen zonder instructie kunnen uitvoeren.
Gelukkig kan ik me wel één goed voorbeeld herinneren van een paard wat echt opknapte, maar dat had ook te maken met een zeer getalenteerde ruiter...