Academische rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:24

Academisch valt onder klassieke dressuur, het is een methode. Idem aan Antoine de bodt. Bij klassieke dressuur wordt er uitgegaan van het skala der ausbildung. Ik weet niet hoe het bij de academische rijkunst zit maar bij AdB is het bijvoorbeeld zo dat niet het normale lijstje van het skala wordt aangehouden maar dat rechtrichten op 1 wordt geplaatst.

Als ik het zo goed heb.

PetraVANL

Re: Academische rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:14

Rechtrichten is ook iets wat in de (ik noem het voor het gemak even sport-dressuur) voorkomt. Je moet je eigenlijk realiseren dat er in het klassieke dressuur 2 stromingen zijn, de duitse en de franse. Beiden geen voorstanders van elkaar, ze denken het allebei beter te weten en om het zelf beter te weten denk ik dat je allebei moet beheersen. Klassieke rijkunst is eigenlij keen benaming voor allebei deze richtingen..

Zoals de sportdressuur is ontwikkeld(lees als lichtelijk verpauperd, anders kunnen de minder slimbedeelde mensen het niet bijbenen) is hij afgeleid van de duitse school, bij de bodt of branderup oid wordt eigenlijk gewoon de duitse school nagebootst.

In de (in mijn ogen echt)klassieke dressuur tref je dus ook de franse mening(spaans portugees is tevens franse rijschool) aan zoals alles in frankrijk is ook de rijkunst zeer verfijnd, er zijn dan ook heel weinig mensen die hier les/clinics in geven. grootmeester(helaas nog niet al te lang geleden overleden) is hierin denk ik toch wel JC Racinet, hebben jullie vast wel van gehoord.

Academisch is dus klassiek dressuur gebasseerd op de duitse rijschool met de naam academisch als verkoop praatje.

Overig zie je in beiden stromingen wel het welzijn van het paard voorop staan alleen in de duitse school(streng,regeltjes) wordt dit minder zichtbaar door "protocollen"

ConnyVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:09

Ik ben begonnen met het werk aan de kaptoom. Puur om mijn paarden zacht te houden in hun mond en goed te laten buigen in hun lijf. Of het nou academisch is, Engels, Duits of klassiek wat maakt het uit. Als je maar op een goed manier met veel plezier met je paard bezig bent. Dat de mensen er geld mee willen verdienen lijkt mij logisch als je ziet hoeveel tijd ze er in stoppen. Ik heb ook wel prive les gehad en dan betaalde ik ook 50,- per uur. Die instructeur deed dat ook niet voor niks. Ook toen moest ik mijn paard wat erg scheef loopt rechtrichten. Dus voorhand voor de achterhand plaatsen. Maar ik reed wel met een bit en daar kwam ze erg tegen in verzet. Zo kreeg ik een rechtlopend paard met een onderhals die veel te sterk was. De osteophaat heeft haar bekken en nek gekraakt om dat probleem op te lossen. Van hem moets ik haar veel schoudervoor en schouderbinnenwaards laten lopen. Dan kom je al snel bij de trainingsmethode van de academische rijschool.Het fijne is dat je veel bewuster met je paard bezig bent en het werk aan de hand schept een nog betere band. En het gaat prima en mijn paarden voelen zich er lekker bij. Dat is mijn belangrijkste doel. Een happy atlete.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 19:33

PetraVANL schreef:
academisch is allemaal in het leven geroepen door 1 man, en 2 extreem comemrcieel ingestelde dames(zal hier geen namen noemen) maar er zit geen verschil tussen..

das net als ik baucher zou beheersen (wat voor iedereen minstens de basis zou moeten zijn) en het dan "petras nieuwe rijden" ga noemen:P

de correcte benaming is klassiek dressur, dat academische is gewoon een verkoop praatje:D

hahaha oke... :D ik denk dat ik al weet wie 1 van de dames is

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 19:37

PetraVANL schreef:
Rechtrichten is ook iets wat in de (ik noem het voor het gemak even sport-dressuur) voorkomt. Je moet je eigenlijk realiseren dat er in het klassieke dressuur 2 stromingen zijn, de duitse en de franse. Beiden geen voorstanders van elkaar, ze denken het allebei beter te weten en om het zelf beter te weten denk ik dat je allebei moet beheersen. Klassieke rijkunst is eigenlij keen benaming voor allebei deze richtingen..

Zoals de sportdressuur is ontwikkeld(lees als lichtelijk verpauperd, anders kunnen de minder slimbedeelde mensen het niet bijbenen) is hij afgeleid van de duitse school, bij de bodt of branderup oid wordt eigenlijk gewoon de duitse school nagebootst.

In de (in mijn ogen echt)klassieke dressuur tref je dus ook de franse mening(spaans portugees is tevens franse rijschool) aan zoals alles in frankrijk is ook de rijkunst zeer verfijnd, er zijn dan ook heel weinig mensen die hier les/clinics in geven. grootmeester(helaas nog niet al te lang geleden overleden) is hierin denk ik toch wel JC Racinet, hebben jullie vast wel van gehoord.

Academisch is dus klassiek dressuur gebasseerd op de duitse rijschool met de naam academisch als verkoop praatje.

Overig zie je in beiden stromingen wel het welzijn van het paard voorop staan alleen in de duitse school(streng,regeltjes) wordt dit minder zichtbaar door "protocollen"

Bedankt. Ik snap het ook nog niet helemaal, net als bokker "doei" maar ik zal wel eens op onderzoek uitgaan, want ik kan dat best :o . Wel lekker lui om te vragen haha ;). Maar is de Duitse school meer streng en met regeltjes dan? Ben ik nieuwsgierig naar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:45

de duitse school is al heel oud en vroeger ging alles nu eenmaal anders qua discipline..ik haal veel uit het werk van steinbrecht en als je daar sommige stukjes leest ,ja zo gaat het nu niet meer maar het principe\doel ja dat weer wel

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:54

PetraVANL schreef:

Men meet zich een mooie snor aan, gaat zitten op een troon, houdt het karwatsje loodrecht omhoog en pretendeert een nieuwe methode te hebben uitgevonden. Vervolgens zoekt men een legio volgelingen die bereid zijn de beurs ver open te trekken om vage en peperdure cursussen te volgen waarvan ze zelf eigenlijk ook geen barst snappen...

Ook mensen zijn kudde dieren.

Heb reeds goede lessen gevolgd van échte meesters die de klassieke kunst zeer goed beheersen. Allen kenmerken zich door bescheidenheid, vakkundigheid en rust. Die doen niet aan reclame campagnes, zelfverheerlijking en grootspraak. Hoeven ze ook niet, want echte liefhebbers weten hen wel te vinden, van over heel de wereld.

Zodra het ego van de leermeester groter is dan die van een gemiddelde "lastige" hengst, krijg ik toch mijn ernstige bedenkingen.
Laatst bijgewerkt door NouJaDan op 09-11-10 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:56

;) ook jij snapt m

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:00

Heeft me wel een paar jaartjes gekost hoor! Wijsheid komt met de jaren zal ik maar zeggen ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:06

hier ook hoor ,kan me wel nog steeds verbazen over de onwetendheid van vele ruiters. hoe onbewust velen aan het rijden zijn
onbewust onbekwaam-onbewust bekwaam -bewust onbekwaam
ik denk dat als meer mensen zich eens gaan verdiepen waar dat paardrijden vandaan komt en wat er eigenlijk allemaal gebeurd met een paard vanaf het moment dat je bedenkt dat je erop gaat zitten dat er al een heel verschil onstaat...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 07:42

Dat is niet van deze tijd. In deze tijd moet alles snel, snel, snel anders is het niet meer interessant. Resultaat moet snel zichtbaar zijn..........

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 08:40

knollentuin schreef:
hier ook hoor ,kan me wel nog steeds verbazen over de onwetendheid van vele ruiters. hoe onbewust velen aan het rijden zijn
ik denk dat als meer mensen zich eens gaan verdiepen waar dat paardrijden vandaan komt en wat er eigenlijk allemaal gebeurd met een paard vanaf het moment dat je bedenkt dat je erop gaat zitten dat er al een heel verschil onstaat...

_/-\o_

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 08:42

Mistral1 schreef:
knollentuin schreef:

_/-\o_

sluit me ook aan

ConnyVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:01

Ook daar heb je gelijk in. Paarden worden op 6 jarige leeftijd over hindernissen van 1.40 gestuurd. Als ze 4 zijn moeten ze de oefeningen van het Z ongeveer kunnen. Dat kan nooit goed zijn. Maar als ze hun kunstje doen en het lijkt erop ook al lopen ze op de voorhand krijgen ze toch een 6 en komen ze toch aan winstpunten. Dat zou niet moeten kunnen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:14

nee en dan zit ik de nieuwe plannen van de knhs te bekijken wat ze met de z-z2 en zz-l gaan doen ik weet niet wat ze ermee willen hoor? wissels minder in het z-2 want het is te moeilijk t zijn er teveel. makkelijkere lijnen? zz-z makkelijker maken? en waar blijft dan straks iedereen hangen? is het niet gewoon tijd dat we het over de jurering gaan hebben ,dat dat anders moet.
we kunnen wel overal alles makkelijker gaan maken maar bereik je daar wat mee?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:26

Interessant topic.
Krijg ook sinds kort les richting Adademische Rijkunst met mijn dier a la Bent Branderup. Vreselijk interessant. Ben er al paar jaar in theorie mee bezig.
Vind een goede basis voor mijn 4-jarige zo enorm belangrijk. Tijd vind ik niet belangrijk. Kwaliteit des te meer.
Zo onzettend veel ruiters zijn zich niet bewust van hun eigen spieren en werken onbedoeld het paard tegen. Niet alleen vrijwel alle paarden zijn van nature scheef, de mens net zo.

Ik zie trouwens regelmatig zogenaamde Z-paarden langs komen die er vreselijk opgekropt bij lopen en totaal niet lekker over de rug lopen.
Alles moet snel en dat zie je ook weer in het resultaat. Erg jammer.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:30

@ Noujadan: goed dat je het alvast zegt; dan trap ik er niet in ;). Gelukkig heb ik er nog geen stuiver aan uitgegeven, of....eurocent.

En ik vind het ook belachelijk hoe sommige dingen gaan hoor. Ik vraag me dan af: doe je dat met je paard omdat je het leuk vindt of....?? Ik ben zelf behoorlijk kritisch, maar daardoor leer je ook wel veel. Zelf wil ik heel bewust bezig zijn met de sport en ik vraag m'n instructeur dan ook de hemd van z'n lijf hahaha....WAAROM moet dat dan? Tja zo zit ik in elkaar hoor. Ik ga tot mijn grote schrik steeds meer zien wat er allemaal verkeerd gaat bij instructie.... |( .

Yinith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:50

LiVetime schreef:
Ik zie trouwens regelmatig zogenaamde Z-paarden langs komen die er vreselijk opgekropt bij lopen en totaal niet lekker over de rug lopen.
Alles moet snel en dat zie je ook weer in het resultaat. Erg jammer.

Nou vind ik eigenlijk dat dit lang niet overal is.
Ben het er ook niet mee eens dat de Z lichter moet worden dat zou stom zijn.
Ik ken ook genoeg mensen die hun paard wel goed trainen en niet verkrampt laten lopen omdat ze een kunstje moeten uitvoeren.
Dat niet iedereen academisch rijd wil niet zeggen dat de gewone dressuur klasse meteen dier onvriendelijk is.
Ik denk dat je dit vooral aan moet passen op het paard.
Kijken naar waar het paard zich het prettigst bij voeld.
Ik ben nog niet zo heel veel thuis in academisch rijden of klassiek what ever you want to call it.
Ik vind de insteek prachtig werken MET je paard i.p.v. het paard werkt voor jou.
Maar ik vind het zo idioot dat de meeste "volgelingen" meteen tegen gewoon dressuur keren.
Tuurlijk zitten er een paar debieltjes tussen die gewoon geen idee hebben wat ze aan het doen zijn maar laat ajb de gene die wel hun best doen en vanuit het paard werken in hun waarde.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:17

Ik heb niets tegen sport dressuur maar tegen de (meeste) mensen die dat uitvoeren, ik heb een merrie gekocht van 5 die zo snel mogelijk in klasse M moest komen.. Paard heeft een laag rooster en is met een slof en een "zacht" bit net zo lang naar beneden getrokken tot het wel zou zakken..

resultaat, littekenweefsel in rooster en op lagen, beschadigde 3e en 4e nekwervel en een paard wat zich veilig voelt door onder het zadel in een soort hyperflexie te lopen, zodat we haar niet nog meer pijn kunnen doen..

Prima als je een paard koopt om puntjes voor je eigen ego te scoren maar 99,99% is simpelweg te dom om langs de sport naar het paard te kijken..

Ik ben nu al bijna een jaar bezig met dat paard en nog steeds duikt ze af en toe weg, ik weet wat ik er aan moet doen maar op stal kreeg ik van zo'n sport debiel te horen dat mijn paar zo mooi verzameld liep :O

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:37

@ Yinith: ook goed stukje, want inderdaad; je hoeft niet te kiezen tussen beide rijstijlen, maar je kunt ze ook combineren. Probeer ik ook te doen, alleen ik weet nog veel te weinig van de klassieke rijkunst. Ben al vanalles aan het lezen op internet en wil een boek kopen.
In het voorjaar wil ik lekker buiten wedstrijdjes starten in M1 met de fries van mijn oom die ik rijd. Dus ik stop ook niet met de reguliere dressuur.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:16

Dit is hoe ik het zie.....
Ik denk dat de dressuur zoals het op de wedstrijden gereden wordt, oorspronkelijk anders bedoel was dan dat er nu gereden/gejureerd wordt. Denk dat er veel standpunten op de achtergrond geraakt zijn die voor de verfijning zouden moeten zorgen.
Het lijkt er op dat er veelal gereden wordt uit een soort van show element. En niet meer om het best mogelijke uit je zelf en vooral uit je paard te halen.
Bij de klassieke dressuur en ook bij het academische gaat het er juist wel om het beste uit je paard te halen. Om je paard zo te trainen dat hij met plezier en gemak de gevraagde oefeningen laat zien. Met een ruiter die samen met het paard werkt en dus kleine/onzichtbare hulpen kan geven.
Er wordt gezegd dat de wedstrijden er voor zijn om te kijken hoe je er trainings technisch voor staat. Maar helaas is dat in mijn ogen niet zo. Veelal hoor je mensen alleen maar praten over het niveau wat ze rijden en hoeveel maar vooral hoe snel ze winstpunten rijden. Lijkt wel of dat het enige doel voor een hoop ruiters is.

Mijn doel is simpel; wil lol hebben met mijn paarden, wil het beste uit ons samen halen wat betreft los, recht, buigzaam, verzameld etc., maar wil dat alles alleen vanuit kleine hulpen en zonder dwang. Hiervoor neem ik de tijd, en wil graag dat ze nog steeds fijn hun werk doen als ze een jaar of 20 zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:28

De academische rijkunst die ik tot nu toe heb gezien (DVD, filmpjes op internet en lessen die iemand anders kreeg) vond ik nou niet echt verheffend. Paarden verveelden zich over het algemeen te pletter, liepen weg over de buitenschouder en ruiters worden vooral bezig gehouden met veel blabla en hebben vooral veel peperdure les nodig omdat ze niet goed leren hoe ze de oefeningen zonder instructie kunnen uitvoeren.

Gelukkig kan ik me wel één goed voorbeeld herinneren van een paard wat echt opknapte, maar dat had ook te maken met een zeer getalenteerde ruiter...

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:43

Japeloup schreef:
Dit is hoe ik het zie.....
Ik denk dat de dressuur zoals het op de wedstrijden gereden wordt, oorspronkelijk anders bedoel was dan dat er nu gereden/gejureerd wordt. Denk dat er veel standpunten op de achtergrond geraakt zijn die voor de verfijning zouden moeten zorgen.
Het lijkt er op dat er veelal gereden wordt uit een soort van show element. En niet meer om het best mogelijke uit je zelf en vooral uit je paard te halen.
Bij de klassieke dressuur en ook bij het academische gaat het er juist wel om het beste uit je paard te halen. Om je paard zo te trainen dat hij met plezier en gemak de gevraagde oefeningen laat zien. Met een ruiter die samen met het paard werkt en dus kleine/onzichtbare hulpen kan geven.
Er wordt gezegd dat de wedstrijden er voor zijn om te kijken hoe je er trainings technisch voor staat. Maar helaas is dat in mijn ogen niet zo. Veelal hoor je mensen alleen maar praten over het niveau wat ze rijden en hoeveel maar vooral hoe snel ze winstpunten rijden. Lijkt wel of dat het enige doel voor een hoop ruiters is.

Mijn doel is simpel; wil lol hebben met mijn paarden, wil het beste uit ons samen halen wat betreft los, recht, buigzaam, verzameld etc., maar wil dat alles alleen vanuit kleine hulpen en zonder dwang. Hiervoor neem ik de tijd, en wil graag dat ze nog steeds fijn hun werk doen als ze een jaar of 20 zijn.

Helemaal mee eens !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ook ik wist eerst niet beter en ging net als 'iedereen' wedstrijden rijden, gewoon, omdat 'iedereen het deed'.
Maar eigenlijk vind ik het helemaal niet leuk en oersaai......mede doordat heeeeeeeeeeel veel ruiters alleen maar praten over:
- hoeveel punten had je
- wat ging er allemaal fout?
Nou echt geen bal aan. En inderdaad: kijken of je training goed gaat is wel 1 van de 'doelen' van wedstrijden. Maar dan heb je nog de jury's en de ene let hierop en de andere daarop, dus ik vind dat eigenlijk geen objectief beeld vormen.

Zelf ben ik 2 keer M1 gestart en dat ging best prima, maar ik merk dat ik het paard niet goed genoeg aan mijn been vind, dus ik ga voorlopig niet op wedstrijd en eerst weer de basis heel goed oefenen. Dan krijg je reacties als:
- ah man het gaat toch heel goed? gewoon doorgaan! (ja....en halfgebakken naar het Z)
- gewoon heel veel wedstrijden oefenen!! dan gaat het vanzelf goed (nou echt niet mee eens: de basis moet je oefenen!!)
- en nog meer blablabla.....

Gelukkig ben ik kritisch, zoals de meesten hier :D , en gaan mijn ogen steeds meer open voor de schijn van de dressuur in Nederland.
De laatste tijd heb ik zelfs zoiets: uhw...daar wil ik niet bijhoren. Maar dit is misschien te overdreven, gaat wel weer over.
Als ik zelf maar heel goed weet wat ik met mijn paard doe, dan mogen anderen zeggen wat ze willen.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:45

Wendy schreef:
De academische rijkunst die ik tot nu toe heb gezien (DVD, filmpjes op internet en lessen die iemand anders kreeg) vond ik nou niet echt verheffend. Paarden verveelden zich over het algemeen te pletter, liepen weg over de buitenschouder en ruiters worden vooral bezig gehouden met veel blabla en hebben vooral veel peperdure les nodig omdat ze niet goed leren hoe ze de oefeningen zonder instructie kunnen uitvoeren.

Gelukkig kan ik me wel één goed voorbeeld herinneren van een paard wat echt opknapte, maar dat had ook te maken met een zeer getalenteerde ruiter...

Peperduur is het idd!!! Dat is ook de belemmering voor mij om er meer over te weten te komen, naast internet en boeken.
Ik dacht: deze manier straalt wel veel rust uit. Maar paarden zouden zich volgens jou zelfs vervelen? Hoezo denk je dat?

En weglopen over de buitenschouder heb ik ook al een paar keer op een filmpje gezien.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:47

Mijn (zeer binnenkort waarschijnlijk 'vorige' ;)) instructeur zei altijd:
"Je moet zó binnenkomen op wedstrijd, dat de jury denkt: wow, dáár komt wat aan!"
Tja...oftewel het paard 'heet' maken. Leuke hobby....ahum.