Paard valt niet te longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:27

hexodrien schreef:
En wat doet ze als je vanuit het midden de lijn naar haar achterhand gooit? (sorry als ik er overheen gelezen heb) Dus als ze los loopt, jij in het midden staat en je de lijn naar haar achterhand gooit.

Als paardlief al niet schrikt van een knetterend plastic zakje, denk je dat hij schrikt van een longeerlijn die naar zijn achterhand wordt gegooid?

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:29

hexodrien schreef:
En wat doet ze als je vanuit het midden de lijn naar haar achterhand gooit? (sorry als ik er overheen gelezen heb) Dus als ze los loopt, jij in het midden staat en je de lijn naar haar achterhand gooit.

Dan bekijkt ze me met een blik van "Ja dus? Wat wil je, ik ga heus niet lopen voor dat touwtje" _O- "

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:30

En dubbele lijnen met één achterlangs al eens geprobeerd?

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:32

[***] schreef:
@ Amy_92: Maar willen ze ook (samen met jou) het probleem oplossen? Want als ze jou het probleem willen laten oplossen op 1 of 2 dagen per week (ik zeg maar wat) en er daarna fijn mee aan de slag willen vrees ik er toch een beetje voor :=

Ze willen best helpen, maar ik vrees er sowieso voor met aankomende winter. Je kan ik onze binnenbak niet longeren en buiten in de drap is alleen maar leuker! Dan gaat ze in het midden van het water staan, liefst nog veel spetteren, maar no way dat je haar er uitkrijgt zonder naar haar toe te gaan. Heb ik al een keer geprobeerd, in de hoop dat de plas een hindernis was, zodat ze niet de hele bak stampvoetend doorging, maar helaas pindakaas, water is fijn!

@Freggle_Edge: dubbele lijnen zijn een evengroot drama, dat snapt ze ook niet. Ben ik ook een beetje bang voor dat ze met haar getrap in een lijn komt, dat gevaar is met een enkele lijn veel kleiner.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:33

Sorry over dat plastic heb ik heen gelezen. Dubbele lijnen lijkt me niet zo handig bij een paard wat makkelijk achteruit wil. Denk inderdaad dat het zaak is om iets te vinden waar hij wel op reageert, grote bos rood wit lint, zwiep geluid van de lijn. En, heel belangrijk, jouw eigen houding (weet je waarschijnlijk al wel), ben zelf overthuigd en maak je groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:35

Amy_92 schreef:
[***] schreef:
@ Amy_92: Maar willen ze ook (samen met jou) het probleem oplossen? Want als ze jou het probleem willen laten oplossen op 1 of 2 dagen per week (ik zeg maar wat) en er daarna fijn mee aan de slag willen vrees ik er toch een beetje voor :=

Ze willen best helpen, maar ik vrees er sowieso voor met aankomende winter. Je kan ik onze binnenbak niet longeren en buiten in de drap is alleen maar leuker! Dan gaat ze in het midden van het water staan, liefst nog veel spetteren, maar no way dat je haar er uitkrijgt zonder naar haar toe te gaan. Heb ik al een keer geprobeerd, in de hoop dat de plas een hindernis was, zodat ze niet de hele bak stampvoetend doorging, maar helaas pindakaas, water is fijn!

:') Die van mij zoekt ook altijd net die ene modderplek op omdat hij goed genoeg weet dat ik hem daar niks kan maken (zonder zelf wat te breken :+ ). Slimme dieren zijn het :j (heb ik nu trouwens opgelost om als het echt heel erg is dat stuk gewoon af te zetten zodat hij er niet naartoe kan, als het maar een beetje modder is kan hij er wel gewoon doorheen :P, maar dat ligt dan niet midden in de bak natuurlijk ;) ).

Kan je in de binnenbak wel grondwerk? Neem aan van wel toch? Dan zou ik het longeren even laten en daar mee aan de slag gaan .. om het echt goed uit te bouwen ben je wel een winter zoet, en dan kan je in het voorjaar weer met een frisse start beginnen ;)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:37

Mijn paard was er ook zo één. Ik kreeg op gegeven moment niks meer van haar gedaan. Verzette geen stap. Toen ze in training ging om ingereden te worden is loswerken & longeren ook meegenomen. Het kwam er toch op neer dat zij mij de baas was, een dominantieprobleem.
Dat zal bij jou ook zo zijn. Je moet hulpen geven net zo lang tot ze reageert. En dat mag zeker geen 40 minuten duren.
Begin met een kleine hulp en steeds groter tot ze reageert. Betekent dat dat je hulp zo groot is dat je een paar flinke meppen moet geven met de longeerzweep dan is dat zo. Het paard wil soms naar jou slaan, dan is een mep terug op z'n plaats. Gebeurt in een kudde ook. Zo'n grote hulp heeft ze dan nodig. Niet uit woede, maar gewoon om de verhouding duidelijk te stellen. Stel je geen duidelijk grens dan zal ze wellicht echt een keer slaan of op je afkomen als iets haar niet zint.
(De kleine hulpen waar je altijd mee moet beginnen zal ze in het begin zeker negeren. Toch moet je ze steeds aanbieden zodat ze de kans heeft ook op kleine hulpen te reageren. Als jij haar weer de baas bent zul je zien dat ze op steeds kleinere hulpen gaat reageren.)

Ik wilde mijn paard ook niet slaan, maar toen ze een keer recht op me afsprong omdat ze dacht niks te hoeven doen, heb ik haar toch een paar flinke meppen verkocht. Dan wordt het gewoon echt gevaarlijk en moet een grens gesteld worden. Toen ik dat gedaan had was het ook klaar. Ze wist dat het niet meer kon. Ik heb haar daarna nooit meer hoeven slaan. Daarna heel hard gewerkt aan mijn houding en hulpgeving met loswerken, want een groot deel lag ook gewoon bij mijzelf. Het is niet alleen in de voorste of achterste cirkel van je paard staan. Er komt meer bij kijken. Kijk anders eens in een boekje van voest of parelli ofzo.
Mijn paard is nu superbraaf, doet stap, draf, galop met loswerken en longeren.

Dubbele lijnen moet je pas doen als ze aan een enkele lijn braaf is.

hexodrien

Re: Paard valt niet te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:39

perfect verwoord!

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:40

@Sabine: Grondwerken kan wel in de binnenbak, als ik een rustig momentje opzoek stoor ik niemand. Maar dan ben ik nog steeds niet verder van haar weg, en heb ik volgens de merrie nog steeds alle controle, die ik aan de longeerlijn niet heb. Het maakt het er ook niet simpeler op dat ze niet sensibel is voor dingen van buitenaf, en erg groot.

@Meerhof: ik heb haar al enkele keren echt moeten slaan om er niet zelf onder te zitten, dan schaam ik me er achteraf wel voor, maar liever een wrang gevoel dan een paard dat op je springt omdat mevrouwtje niet wil stappen. We hebben het dan nog niet eens over draf of galop. Ik ben alleen bang dat ze gaat beseffen dat ze daadwerkelijk sterker is dan ik, en we dan helemaal in de gracht rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:40

Trouwens, nog even als extraatje ... Ik ben mijn pony beginnen "longeren" met een leidtouw als hulp, na een aantal lessen grondwerk en bewust worden van lichaamstaal etc. zijn we daarmee begonnen. Pony los en ik had een lang touw en daar deden we het mee. Ik moest er namelijk geen longeerzweep bijnemen want hij had dan die associatie nog, en wilde dan totaal niet meewerken ...

Nu we weer een stukje verder zijn heb ik recent nog eens de longeerzweep genomen ipv het touw, en daar loopt ie nu wel gewoon braaf mee .. Het zit 'm allemaal in kleine dingen, blijven zoeken tot je iets gevonden hebt wat voor je paard wel werkt, en jammer genoeg is dat niet voor ieder paard hetzelfde ;)

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:42

@Sabine: een handleiding zou anders wel handig zijn :=
Misschien moet ik voor het grondwerken ene touwhalster aanschaffen? Ik werk nu met een kaptoom omdat ik haar hoofd dan meer kan controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:43

Amy_92 schreef:
@[naam]: Grondwerken kan wel in de binnenbak, als ik een rustig momentje opzoek stoor ik niemand. Maar dan ben ik nog steeds niet verder van haar weg, en heb ik volgens de merrie nog steeds alle controle, die ik aan de longeerlijn niet heb. Het maakt het er ook niet simpeler op dat ze niet sensibel is voor dingen van buitenaf, en erg groot.

Daarom ook dat je de tijd moet nemen om het uit te bouwen ;) Zorgen dat je een steeds langere lijn hebt en ze het ook nog steeds even goed blijft doen, lukt het niet meer weer een stapje dichter en opnieuw beginnen. En dan dat allemaal ook nog eens los .. En dan kan je weer terug aan longeren gaan denken :)

(of zo zie ik het toch, en zo heeft het bij ons gewerkt, vertel alleen maar uit eigen ervaring en mijn paardenwereld is niet zo heel groot natuurlijk ;) ).

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:46

Ik ga wel aan de gang met de tips die hier gegeven worden. Eigenlijk, om het goed te doen, zou ik het een paar dagen/weken na elkaar moeten doen om haar duidelijk te maken dat ze er niet onderuit komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:48

Amy_92 schreef:
@[naam]: een handleiding zou anders wel handig zijn :=
Misschien moet ik voor het grondwerken ene touwhalster aanschaffen? Ik werk nu met een kaptoom omdat ik haar hoofd dan meer kan controleren.

Oh, hoe vaak ik dat al niet gevraagd/geroepen heb _O- Nog steeds trouwens .. we zijn nu ook met vrijheidsdressuur bezig en ik lees overal dingen om bepaalde dingen aan te leren, en dan probeer ik die en dan staat pony daar van: en wat wil je nou? En uiteindelijk moet ik dus hele andere dingen verzinnen om hetzelfde resultaat te krijgen :+ Maar dat maakt het ook leuk natuurlijk .. vind ik toch ..

Ik zit trouwens ook niet meer in het "ik wil & dit moet"-fase .. Ok, ik wil nog wel veel (een mens moet doelen hebben), maar als het komt dan komt het en anders maar niet. Erop rijden bv. is voor mij op dit moment (door diverse redenen) totaaaaal niet meer nodig, waar anderen zoiets hebben van: hoe kan je nu een pony hebben en er niet op rijden? Dat soort dingen. Waarmee ik niet wil zeggen dat als ik wil dat pony rechts gaat en pony wil links dat ik hem dan links laat gaan ;) maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik wil zeggen.

Of je een touwhalster nodig hebt of niet is ook weer iets wat een ander moeilijk kan zeggen, je kan het in ieder geval proberen, je hulpen komen beter door en dat kan net de extra hulp zijn die je paardje nu in het begin nodig heeft :j Maar het kan ook van niet, en dan moet je weer wat anders proberen .. Leuk hé? :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-10 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:50

Amy_92 schreef:
Ik ga wel aan de gang met de tips die hier gegeven worden. Eigenlijk, om het goed te doen, zou ik het een paar dagen/weken na elkaar moeten doen om haar duidelijk te maken dat ze er niet onderuit komt?

Ideaal zou zijn dat jij even alleen met paard aan de gang gaat, maar dat zal waarschijnlijk niet zo makkelijk zijn .. En of het met een paar weken voldoende is is ook moeilijk van hier te zeggen natuurlijk. Daarom dat ik al eerder had gezegd dat het een nadeel is dat het niet je eigen paard is .. en als de eigenaars er niet actief aan willen meewerken (en alleen achteraf het willen onderhouden) dan wordt het wel helemaal moeilijk :\

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:51

Paarden denken niet zoals mensen! Ze doen alles voor hun leider, als je die kunt zijn tenminste! Een paard doet dingen niet omdat ie het wel of niet wil! Als ie iets niet doet is het omdat het of niet begrijpt, of lichamelijk niet kan! Hou dat in je achterhoofd. Voorderest heel veel geduld hebben en er veel tijd en energie in steken! Maar zo te lezen heb je al een heleboel tips gekregen. Succes!

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:53

Ik begrijp dat het vervelend is om je paard te slaan. Maar als zij zo doet is het voor een keer echt niet erg. Als je denkt dat het uit de hand kan lopen, lijkt mij de beste weg er goede hulp bij te halen. Iemand met veel ervaring met dergelijke paarden.
Ik had mijn paard ook nooit aan de gang gekregen zonder hulp. Simpelweg omdat ik de hulpen zelf nog niet goed genoeg kende.
Als je dan ook nog een paard hebt wat totaal niet gevoelig is voor de hulpen, wordt het erg lastig.

Jij zelf bent de enige die kan bepalen of je genoeg in huis hebt om dit paard aan de gang te krijgen. Als je twijfelt zou ik hulp inschakelen. Maar het is natuurlijk ook niet je eigen paard, dus dat moet je willen en de eigenaar moet akkoord zijn.
Eén ding is zeker, als je hulp zoekt en je gaat het redden met dit paard, zul je er enorm veel van leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:53

mirandavb schreef:
Paarden denken niet zoals mensen! Ze doen alles voor hun leider, als je die kunt zijn tenminste! Een paard doet dingen niet omdat ie het wel of niet wil! Als ie iets niet doet is het omdat het of niet begrijpt, of lichamelijk niet kan! Hou dat in je achterhoofd. Voorderest heel veel geduld hebben en er veel tijd en energie in steken! Maar zo te lezen heb je al een heleboel tips gekregen. Succes!

Of gewoon echt maling heeft aan dat kleine mensje dat daar maar wat staat te doen, maar eigenlijk totaal niks te zeggen heeft ... (zoals je eerst zegt: als je leider bent doen ze alles voor je .. maar dat komt er in je latere zin dan weer niet in terug ;) ).

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:56

Verschillende dingen uittesten om tot een resultaat te komen is idd leuk, je wordt er iig creatief van. :+
Ik probeer het ook zoveel mogelijk te doen zoals NH het voorschrijft, lichaamstaal gebruiken, maar het is zo lastig als het paard geen interesse toont...

@Miranda: ik ben het niet met je eens, dit paard doet dit wel degelijk omdat ze het absoluut niet wil doen. Ze doet soms wel een paar rondjes, en als je haar dan goed beloont heeft dat geen enkel effect, terwijl ze andere "kunstjes" op drie keer oefenen foutloos uitvoert. Lijkt me héél sterk dat ze het longeren dan nog steeds niet zo begrijpen, ook niet als ze compleet los is. Opjagen lukt ook niet. Ze ziet me simpel weg niet als leider als ik verder weg sta, maar dat heeft niets te maken met "niet begrijpen".

@Meerhofd: ik mag volledig mijn zin doen met dr, het is niet dat ze me iets verbieden, zij willen ook graag kunnen longeren, al is het maar aan een halster rondjes laten rennen, maar zelfs dat wil ze niet.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:02

Dan zou ik zeker hulp van een goede NH instructeur inschakelen zodat je de leiding over kan nemen.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:07

Wie kun jij aanbevelen?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:27

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Astrid vd Ploeg en Sandra Strating, maar die zitten in noord-holland.
Je woont in friesland toch? hmm, ik weet niet of er daar veel nh instructeurs zijn....
Ik ken er iig niemand persoonlijk, maar weet wel dat het balingehof bekend is. Instructeurs van Voest zijn goed maar die zitten in Drente en de rest vh land.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:27

Ik ben het eens met Cassidy & meerhofh.

Dit paard heeft zo te horen flink wat duidelijkheid nodig en degene die hem trainen moeten zelf leren duidelijker en consequenter te worden :j
Het longeren of cirkelen hoeft niet direct perfect te gaan, maar het paardje hoort wel netjes voor jullie opzij te gaan en te vertrekken wanneer dit gevraagd wordt. Hup, in ieder geval in beweging, kom nou :D !

En duidelijkheid is niet 'zielig' voor het paard, maar dit vinden paarden juist erg fijn dat ze weten waar ze aan toe zijn.
Ik heb meerdere mensen geholpen met paarden die gingen 'dreigen' wanneer er iets gevraagd werd, vervelend doen, steigeren, noem maar op. Maar toen de eigenaren hadden geleerd duidelijk te zijn voor het paard, werden de paarden meewerkend, aandachtig en alert!
Dit soort paarden hebben gewoon wat tegengas nodig en vinden dit vaak nog heerlijk ook :)

Ik weet niet waar je in Friesland woont, maar ik geef ook grondwerk lessen en help mensen met dit soort 'problemen'. :)
Voor meer info PB maar :)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:49

Ik ben het eens met Bojangles. Als je dit paard voor je krijgt, heb je er een superpaard aan!

Mijn merrie is nu heel werkwillig en braaf. Ze doet echt haar best voor me. Als ze iets moeilijk vind zal ze het laten merken, dat is het type paard, maar er zit geen gemenigheid meer in. Zolang ik haar eerlijk en duidelijk benader doet ze alles.
Ik kan nu wel waarderen dat ze duidelijk laat blijken wat ze ergens van vindt. Erg handig met de training want dan weet je precies hoever je kunt trainen :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:44

mirandavb schreef:

Helemaal mee eens :j Paarden reageren vanuit instinct.

Je moet los longeren ook niet zien als opjagen, dan is 't geen los longeren meer. Maar met behulp van jou lichaamstaal je paard aan 't lopen te krijg. In jouw tempo en de kant op die jij wil.