Steigeren, hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:41

nouksjens schreef:
Mijn schoonzusje heeft zondag haar paard gekregen, en maandag ging ze er voor het eerst op.
Paardje was gespannen en mijn schoonzusje beetje angstig dus thank god stond ik er naast, maar blijkbaar trok ze de teugels iets te strak aan en hoppakee, paard stond rechtop! Echt schrikken als je het niet verwacht! Maar dit paard blijkt dus allemaal vd truukjes te kunnen waarover ons niets was verteld.

Niets op tegen, lijkt mij ook erg leuk om te gaan doen met mijn paarden, maar zou er wel mee uitkijken als je je paard ooit verkoopt. Het zou zomaar verkeerd af kunnen lopen namelijk!

Precies, en dat vind ik ook weer zoiets... Stel je verkoopt je paard en die kent allemaal VD oefeningen... Aanleren is makkelijker dan afleren. No offence hoor, maar dan moet het wel goed en duidelijk aangeleerd zijn en met de juiste informatie het paard verkocht worden. Ik moet er niet aan denken dat mijn paard bij een vinger omhoog al steigert. :n

Captain

kehdra schreef:
je kan het op commando zetten, maar zo heb ik nog nooit een correct uitgevoerde steigering gezien.

Dat je het nog nooit gezien hebt betekent niet dat het niet kan. ;)
Mijn vriendin vraagt het steigeren met een voorbereidend commando..
Als ze stapt zegt ze; 'Leeeeet op!' Paard weet dan dat er wat aan komt en weet ook dat hij dan moet steigeren, hij brengt de achterhand onder en komt omhoog. Voíla, perfecte steiger op commando. :)

Eknowledge

kehdra schreef:
Cavalli_x3 schreef:
Ik gebruik het onder een commando omdat het bij mij onder VD valt. Mijn paard kan op de grond steigeren onder commando, waarom erop niet?
Kan jij mij dan uitleggen hoe jij een paard laat steigeren onder de man bij een dressuurmatige oefening?

je kan het op commando zetten, maar zo heb ik nog nooit een correct uitgevoerde steigering gezien.

TS legt het in de OP heel knap uit, steigeren (of levade) is een oefening die voortkomt uit verzameling, een soort van ultieme verzameling dus.

En ook jou paard luistert prima, jij legt het waarschijnlijk niet goed uit wanneer ze 'niet luisteren' *. ;)

*geld 9 van de 10 keer ;)

Ja dat is ook zo dat het uit een verzameling komt, anders krijg je zo een paard dat met een ingetrokken rug zit te steigeren, daar ben ik van op de hoogte ;) Maar ik snap niet waarom het dan niet onder commando mag komen te staan?
En wat bedoel je met die laatste zin?

kehdra

Re: Steigeren, hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:43

Ik bedoel daarmee dat 9 van de 10 keer dat steigeren op commando staat het niet correct wordt uitgevoerd. Het kán wel (zie voorbeeld Nalanta), maar ik heb het nog niet gezien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:44

Ik heb vandaag toevallig in een aantal topics zitten lezen en dacht meteen hetzelfde .. Eerst dacht ik: wauw, is iedereen al zover dat je zo'n dingen zonder problemen kan aanleren (kom ik aan met mijn basis :') ) maar gaandeweg kreeg ik door dat dit helemaal niet het geval was. Filmpjes etc. zagen er in mijn ogen echt niet leuk uit, en commentaar hierop bevestigde dit (gelukkig :+ ). En dan vraag ik me af: waarom? Is het nu echt zo stoer om een steigerend paard te hebben? Ik vind er niks stoers aan :=

Ik heb véél liever dat ik mijn dominante, ik-kan-alles-wel-alleen-aan-heb-jou-echt-niet-nodig (hij gaat nogal eens in een eigen wereldje zitten :+ ) pony zover krijg dat hij samen met mij wil lopen en rennen en spelen en eens een keer neen-schudden of eens flemen of ... dan dat ik hem zou leren steigeren. Want dat zou ie best wel snel begrijpen, ben ik zeker van, maar de gevolgen wil ik niet weten ... Mijn pony staat samen met andere paarden, hierdoor komen ook andere mensen in de weide. Ik heb een bijrijdster van 11 jaar. Ik wil het echt niet op mijn geweten hebben dat pony ineens recht voor hun neus staat omdat hij denkt dat hij dan braaf is en een snoepje heeft verdiend.

Want zoals gezegd: ik zit nog aan de basis. Het gaat goed, maar het kan altijd nog beter. Ik heb bv. afgelopen zondag ontdekt (was voor het eerst) dat het nog niet altijd heel goed loopt. We hadden een fotoshoot en meneer deed erg hard z'n best, heb ik totaal niet over te klagen (zelfs flemen ging eigenlijk makkelijk <3 , terwijl hij daarvoor enkel maar even z'n lip op trok en het dan wel weer goed vond ) maar wanneer hij het wel weer had gezien ging hij spontaan voetje geven, net als ik erlangs stond .. En dat vond ik nu niet zo interessant, dus daar moeten we aan werken. Nu is voetje geven niet zo'n ramp (alhoewel ik toch liever zijn knie niet in mijn knieholte heb :+ ) maar stel je voor dat hij steigeren zou gaan gebruiken? Want dat zou hij een veel leuker kunstje vinden, ben ik zeker van, dus zou hij ook eerder gaan gebruiken .. Brrr, moet er niet aan denken ... Anderen vinden mij misschien een watje, maar ik zal niet degene zijn die hier een zielig topic moet gaan maken omdat pony achterovergeslagen is (met of zonder ruiter) of dat persoon x of y gewond is geraakt na het in contact komen met mijn pony ...

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:45

Dat kan goed zijn ;)
Wij leren en wij zijn niet perfect ;)
Dus als gij een steiger niet goed uitvoert mag hij enkele passen naar achter waarbij zijn achterhand nog meer onderin komt en gaat hij correct omhoog.

Ter info; ik doe al meer dan een jaar aan VD. Mijn paard die kon voor het steigeren zo goed als alles wat er geleerd kan worden bij de VD
. ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:48

Cavalli_x3 schreef:
Dat kan goed zijn ;)
Wij leren en wij zijn niet perfect ;)
Dus als gij een steiger niet goed uitvoert mag hij enkele passen naar achter waarbij zijn achterhand nog meer onderin komt en gaat hij correct omhoog.

Dat klinkt meer in de richting inderdaad :j

Met mijn post reageerde ik op de post van TS en generaliseer ik. ik zeg dus niet dat het in specifieke gevallen zo is, maar in de meeste gevallen, hiernaar wordt in de openingspost ook gevraagd.

Wie de schoen past... ;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:50

kehdra schreef:
ik denk dat ik weet nav welk topic je dit topic opent ;)

ik heb net ook een stukje uitleg gegeven aan TS dat steigeren vanuit de verzameling moet komen.

ik denk dat veel mensen het gewoon voor de leuk maar doen, maar niet begrijpen waar het steigeren vandaan komt...

denk ook dat ik weet na welk topic ze het opent ben het zelf 99% zeker :d maar ga geen namen of detais van dat topic noemen voor dat is een pb naar mij genoeg :d

Eknowledge

Inderdaad, ik wil niet dat mijn paard zo lekker hoog gaat steigeren, nooit. Ik wil hem niet laten omgaan. Daarom dat ik twijfelde om het onder de man te leren, ook omdat ik geen goed commando vind ervoor. En dat een paard trucjes tegen iemand gebruikt komt door de trainer zelf :) Mijn paard deed dit in het begin ook, nu nooit meer. En heb hem nooit geen slaag of dergerlijke ervoor moeten geven :)

kehdra: Ja sorry, had het misschien in het begin beter moeten uitleggen ;)

Firefly4

Het steigeren aanleren lijkt me heel gaaf... maar is niet iets wat ik zomaar zou doen.
Mijn paard heeft toen ik haar net kreeg, heel vaak in de stal gesteigerd, hierdoor heb ik meteen geroepen, Steigeren, misschien leert ze het van me ooit, maar zolang ze het nog doet in de stal (wat ik haar nu echt afgeleerd heb) ga ik haar het echt niet leren. Dan weet ik zeker dat ze het tegen me gaat gebruiken. Denk ook echt dat het per paard afhankelijk is. Vind het super mooi en gaaf eruit zien, maar ik zal het niet zomaar gaan leren!! Respect voor iedereen die het de paarden wel super goed heeft geleerd!! :)

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:53

ben het hier volledig mee eens zeg, al die pennymeisjes die al die kleine shetjes welshjes andere paarden al dat steigeren voordoen, wat is steigeren nou eigenlijk? hij ziet er mooi uit ja, maar stoer/leuk/schattig/ en wauw effect is het ook maar ooit ook aan de binnenkant van het paard gedacht? een paard vind het niet stoer weet ik veel, het kan voor een paard leuk zijn maar dan moet je paard wel ontspannen zijn zoals TS zegt :o

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:55

gohya schreef:
Ik heb gehoort dat je een paard nooit moet léren steigeren.
Het paard kan het ook tegen je gaan gebruiken.

Bij mij was het juist andersom... (maar dan praat ik niet over een rijpaard, maar over een bejaarde shet :') )
Meneer steigerde om alles en niets (en dan is 'ie toch best hoog), toen heb ik het hem op een (duidelijk) commando geleerd, en nou doet 'ie het niet meer als ik het níet vraag :Y)

Ben het met TS eens, veel jongere kinders vinden alleen het steigeren de moeite waard om hun pony te leren (want ja, dat ziet er toch wel héél stoer uit, de Penny is dr niks bij.. :z ) en vergeten voor het gemak de basis

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:20

helemaal waar ik persoonelijk zou mijn paard nooit leren stijgeren vindt het gevaarlijk eerlijk . Want je paard mag dan nog de best opgevoedste paard zijn ooit ie kan atijd het mis inschatten en op de gene die het vraagt belanden . En dan ben je verder bij huis .

Ja vooral penny meisje leren het hun paard ik vind dat een stijger zo natuurlijk mogelijk moet zijn dus niet met middelen zoals een bit en longeerlijn en niet in een box of kleine piste .In mijn ogen moet een paard als je het al leert plaats hebben om het uit te voeren .

mvg.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:26

Daarom dat ik mijn paard eerst vraag om achteruit te gaan als ik een steiger vraag, zelf kan je ook zien dat je paard niet op jou land. Gevaarlijkste is denk ik een te enthousiaste steiger en het paard dat achterover valt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:32

Het is jammer dat het nog niet logisch is om les in vrijheidsdressuur te nemen als je er mee aan de gang wilt gaan. Iedereen vindt het logisch dat je paardrijles neemt als je begint met rijden, of menles als je begint met mennen. Maar vrijheidsdressuur wordt gezien als iets voor erbij wat niet zo serieus genomen wordt, gewoon een beetje spelen met je pony. En uiteraard begin je dan daar waar je het liefste mee aan de gang wil gaan, liggen en steigeren. Helaas is liggen heel wat moeilijker aan te leren dan steigeren ;) Maar zelfs mensen die zeggen bij de basis te beginnen slaan m.i. vaak een heel belangrijke basis over. Mee stappen, draven en galopperen en halthouden is geen basis VD, dat is basis opvoeden. Basis VD is beleefd leren omgaan met voedselbeloning. Pas als je paard dat kan kan je verder met VD.

Ik zou iedereen die met VD aan de gang wil aanraden om op zijn minst 1 les te nemen bij een instructeur. Op dit moment zijn er behoorlijk wat mensen die hier les in geven, dus zo moeilijk is het niet meer om instructie te vinden. En als je 1 of 2 lessen neemt, vergelijk dat dan eens met het geld wat je in je rijlessen steekt, dan vallen de kosten ook nog eens echt reuze mee en het is de investering zeker waard :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:37

Amable schreef:
Mee stappen, draven en galopperen en halthouden is geen basis VD, dat is basis opvoeden. Basis VD is beleefd leren omgaan met voedselbeloning. Pas als je paard dat kan kan je verder met VD.

Hee, zo heb ik het eigenlijk nog nooit gezien maar klinkt wel héél logisch! :))

Overigens heb ik ook nooit lessen gevolgd, ik ben zonder enige ervaring begonnen en dat is gewoon héél goed uitgepakt. :) Denk dat lessen niet eens noodzakelijk zijn, als je je maar wel goed ingelezen hebt en bij problemen wél hulp zoekt. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:44

Ik vind toch zeker voor je ook maar aan iets als VD begint je paard zeker een basis moet hebben. Ik gaf het voorbeeld van hier op stal en daar doel ik dan ook het meest op. Pony's zijn wel mak en lief en weet ik wat, maar kunnen nog wel enorm veel leren voordat al die VD erin gestampt wordt. ;)

Dat is dan ook een punt wat ik duidelijk wil maken, ik ben bang dat mensen zonder dat het paard DIE basis kent VD aangeleerd wordt en dat is zo zonde.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:50

Pfff ben ruim 5 jaar bezig geweest om het mijn paard af te leren,bij haar vorige eigenaar is zij niet netjes behandeld en het steigeren werd door haar gebruikt als aanval en later bij mij om overal onderuit te komen.

Ik heb juist haar vertrouwen moeten winnen om het haar af te leren, dus nee ik ga niet meedoen aan deze hype

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:02

H_Nalanta schreef:
Amable schreef:
Mee stappen, draven en galopperen en halthouden is geen basis VD, dat is basis opvoeden. Basis VD is beleefd leren omgaan met voedselbeloning. Pas als je paard dat kan kan je verder met VD.

Hee, zo heb ik het eigenlijk nog nooit gezien maar klinkt wel héél logisch! :))

Overigens heb ik ook nooit lessen gevolgd, ik ben zonder enige ervaring begonnen en dat is gewoon héél goed uitgepakt. :) Denk dat lessen niet eens noodzakelijk zijn, als je je maar wel goed ingelezen hebt en bij problemen wél hulp zoekt. :)

Dat kan idd goed uitpakken, maar vaak ook niet. Kijk maar naar alleen al alle topics en reacties hier op bokt met dingen als " daar is mijn paard te dom voor", "daar is mijn paard te lui voor", "mijn paard snapt het niet", "hoe leer ik dit of dit weer af/aan" enz.

Als mensen pas les nemen bij problemen moet je het paard weer vanalles gaan afleren, direct correct aanleren is voor alle partijen fijner.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:06

Het leuke is wel dat ik nu net in een ander topic véél (heel veel) uitleg heb gegeven, en dat TS nu wel begrijpt dat haar manier niet de juiste is.
ik denk ook dat voorlichting de enigste weg is...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:18

Ik dacht er ook aan topic over te maken... Wat een hype tegenwoordig. Dan wordt iets steigeren genoemd en ik zie alleen maar maaiende benen van een onstabiel (en niet meewerkend) paard. Steigeren is en blijft (in mijn ogen) nog altijd iets wat uit pure verzameling en een sterke achterhand en rug moet komen Dus wat pas na kilométers ervaring ter sprake mag mag komen.

Hopelijk wordt het snel vanzelfsprekend dat er hier ook lessen voor genomen moet worden. Want op deze manier zie ik het wel gebeuren dat er snel een topic komt waarin staat dat bokker X slachtoffer is geworden van het steigeren. :n

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 08:50

magda_90 schreef:
Hopelijk wordt het snel vanzelfsprekend dat er hier ook lessen voor genomen moet worden. Want op deze manier zie ik het wel gebeuren dat er snel een topic komt waarin staat dat bokker X slachtoffer is geworden van het steigeren. :n

tsja, ik heb een beetje het idee dat iedereen denkt dat VD je paard gewoon simpelweg kunstjes aanleren is. Om eerlijk te zijn, dat dacht ik ook, tot ik een jambette tegen mn kont kreeg :') daarna ben ik back to basic gegaan en nu gaat het ammel erg erg erg goed :Y)

oftewel, ik ben ook ooit niet goed bezig geweest :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:51

Iedereen toch?! Je wil niet weten wat voor fouten ik heb gemaakt, maar daar leer je weer van. :)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:58

Super topic TS :j

Mijn shetlandertje die kan ook steigeren op commando, maar ik weet zeker dat dit op de juiste manier is aangeleerd. iig op een vriendelijke manier :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 08:59

H_Nalanta schreef:
Iedereen toch?! Je wil niet weten wat voor fouten ik heb gemaakt, maar daar leer je weer van. :)

ja okay, maar dan moet je wel met een kleine oefening beginnen, om het steigeren gelijk aan te leren en te laten mislukken, dan heb je een heel wat groter probleem dan de jambette of het flehmen :')