Inspiratie gezocht voor kapot paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

Re: Inspiratie gezocht voor kapot paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:46

Ja ik snap wel wat je bedoelt.
Die patronen ken ik ook niet hoor. ik ken alleen de games, dat vind ik de basis, en dat wil ik later uitbreiden, maar daar gebruik ik alleen mijn eigen fantasie voor :+
Het enigste wat dus wel belangrijk is is dat je de games dus kent. ik heb 1 DVD van Parelli en daar staan de 7 games op, en zo weet ik dus hoe je ze uitvoert, en hoe ze eruit horen te zien.
er zijn alleen zoveel valkuilen dat je met alleen een DVD daar zeker intuimelt. daarom vind ik les zo fijn :j

Een jong paard opvoeden met parelli is erg handig, dan hoef je er later alleen nog maar op te stappen :p
Ook spannende (nieuwe) dingen doen is erg handig wanneer je paard parelli kent :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:49

Hele stukken wandelen? Vd'en? ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 17:55

Euh... topic lezen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:09

@Stef
Heeft je paard zijn bekken overbelast of is er iets "stuk" bij/rondom het bekken?
Zijn de banden rondom het SI gewricht ook gescand? (Rectaal)
Daar kan nl ook iets mis mee zijn
Zwemmen is dan heel goed bij dit soort blessure''s http://www.paardenzwembad.nl
Lijkt me ook een leuke afwisseling voor je paard :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:12

Nee, die zijn niet gescanned.
Ik ga niet verder dokteren met haar, zolang ze geen pijn heeft mag ze blijven, and that's it.

Betreft t zwemmen, tja, grappig, maar mij te kostbaar en paard gaat de trailer niet op (en geen grondwerk ;) )

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:02

Op zich hoef je niemand achter na te lopen als je je in een methode verdiept hoor Stef. Ik snap namelijk heel goed wat je bedoelt ;) Ik gebruik overigens voor steady pressure gewoon de achterkant van mijn zweep, dus het handvat, werkt ook :j

Ik denk namelijk wel dat Parelli grondwerk iets is waar je wat mee kan :j Zelf zit ik op het NH-forum en daar kom ik eigenlijk al hele leuke voorbeelden en ideeen tegen om te doen. Leuk om eens rond te snuffelen!

Wellicht is de "circus" vrijheidsdressuur ook wel leuk, dus het in circels om je heen lopen waarbij je haar laat komen, van hand veranderen, omdraaien enz op commando. Is wel veel in beweging, maar niet verzameld en je kan daar je pony eventueel voor de extra uitdaging meteen bijzetten. Is iets wat ik tzt ook met mijn 2 knollies wil gaan doen en waar ik met Jauke al een beetje mee bezig ben. Tzt met Llevado erbij wordt de uitdaging natuurlijk nog groter, tegen elkaar in laten lopen, om elkaar heen laten draaien, hoofden over elkaars rug leggen enz.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:07

dat laatste 'circus' vrijheidsdressuur heeft parelli ook een beetje. immers de circling game en driving game ziet er erg spectaculair uit.

Al met al een leuke combi :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:09

Klopt idd, maar bij Parelli zitten ze vaak nog lang aan een lijn en wordt er zelden met meerdere paarden gewerkt. Maar je kan er idd wel weer inspiratie uit halen :)

Overigens vind ik de parelli dingen zoals over iets heen springen en slalommen, 8-tjes draaien ed ook vaak heel erg leuk om te zien, wil ik ook nog steeds eens meer mee gaan doen.

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:12

je kan haar ook leren helpen. Emmers dragen bijvoorbeeld, Deuren openmaken bojvoorbeeld. Stro en hooi slepen.
Paarden leren dat soort dingen vrij makkelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:21

Deuren openmaken... laten we dat maar niet doen... Mevr heeft tegenwoordig al door hoe ze dr touw los moet maken als ze aangebonden staat en dan is het weleens een verrassing waar je je paard ergens treft ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:27

ik heb twee stalgenootjes die ook vanalles met Parelli doen, en onze pony's kunnen (net als in het circus) netjes in een cirkel, en komen allemaal naar binnen wanneer gevraagd :) :), ook verschillende gangen kunnen gevraagd worden :D

tegen de richting is is lastig, maar zou theoretisch moeten lukken met parelli minded paarden :) simpelweg twee keer de circling game inzetten :j
Klopt dat het verder weinig gebeurd :j

echt, hoe meer je ermee doet, hoe leuker het wordt :j

Dat bedoelde ik ook, dat je met parelli, wanneer je de basis er eenmaal in hebt, je dus je fantasie de vrije loop kan laten gaan :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 11:49

hmmz, en hoe kom ik aan die basis? Vrijwilligers? :P