Balou longeren (Michelle Groeneboom)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Balou longeren (Michelle Groeneboom)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:21

Ik vraag me af hoe het longeren nu bij jou gaat, ts ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 19:24

RianneH schreef:
Ik vraag me af hoe het longeren nu bij jou gaat, ts ;)

Heel goed, enkel stond hij al een tijd stil en vind ik het dan niet fijn om zelf gelijk te beginnen, ik weet dat ik dan onzeker ben en dat voelt hij natuurlijk ook, vandaag zelf gelongeerd ging top :)
Die onekerheid zit gewoon in m'n hoofd, want hij was gisteren ook heel braaf :)

bijdehandje1 schreef:
Sorry, ik vind dit een nare manier van een paard aan de longe zetten.
Pak dan twee lijnen en sla het longeren een dag over, als het materiaal niet aanwezig is.
Op jullie manier komt er veel te veel druk op de binnenste bitring en door het vertragingseffect, de manier waarop jullie de lijn hebben vastgemaakt, geef je twee keer zoveel druk, dan je zelf voelt.
Het ziet er enorm paardonvriendelijk uit.

Er stond geen druk op de lijn als hij zelf niet trok dus hier ben ik het niet mee eens :)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:32

zoals ik van de foto's en film kan zien is er maar heel weinig contact tijdens het longeren met de lijn. Het is belangrijk om wel contact te hebben, zeker met een paardje dat steeds uitbreekt. Het lijkt me met dit dier veel handiger om met dubbele lijnen te longeren zodat je steeds een gelijkmatige aanleuning, begrenzing en hulp kunt geven ( in de vorm van kleine ophoudingen en geven van de lijn) op zowel de buiten als de binnenlijn. ook loopt de longeerster steeds te veel mee waardoor er geen vaste aanleuning kan ontstaan. Laat haar veel meer op de plaats blijven en met openen en sluiten van lichaamshouding, arm en vingers tempo en richting bepalen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 19:40

Normaal longeer ik dus zelf en heb inderdaad geleerd stil te staan :)
Maar zoals te lezen durfde ik het niet aan, (heel raar, want op stage paar jaar terug, kwam ik de gekste beesten tegen, bijv. voor het eerst bijzetten, vond ik allemaal geweldig) Dit is mijn eigen paard en daar ben ik zoveel voorzichtiger mee, heel jammer..

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:52

kim1207 schreef:
zoals ik van de foto's en film kan zien is er maar heel weinig contact tijdens het longeren met de lijn. Het is belangrijk om wel contact te hebben, zeker met een paardje dat steeds uitbreekt. Het lijkt me met dit dier veel handiger om met dubbele lijnen te longeren zodat je steeds een gelijkmatige aanleuning, begrenzing en hulp kunt geven ( in de vorm van kleine ophoudingen en geven van de lijn) op zowel de buiten als de binnenlijn. ook loopt de longeerster steeds te veel mee waardoor er geen vaste aanleuning kan ontstaan. Laat haar veel meer op de plaats blijven en met openen en sluiten van lichaamshouding, arm en vingers tempo en richting bepalen.

Bij een paard dat uitbreekt kan je juist beter mee lopen en zorgen dat je ter hoogte van de achterhand loopt zodat hij niet uitbreekt ;) Gaat dit goed dan steeds minder mee lopen...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 19:55

iloveyah87 schreef:
kim1207 schreef:

Bij een paard dat uitbreekt kan je juist beter mee lopen en zorgen dat je ter hoogte van de achterhand loopt zodat hij niet uitbreekt ;) Gaat dit goed dan steeds minder mee lopen...

Ik zelf sta dus wel stil, als hij dan wil omdraaien (ik ken hem goed genoeg om te zien hoe en wat, een simpel momentje met het oor etc.) dan spring ik er letterlijk achter (schuin, buiten trap bereik).
Eerst deden we inderdaad overdreven meelopen om hem voorwaarts te houden :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:57

klopt iloveyah87 zo is het mij ook geleerd heb al behoorlijk wat jaartjes ervaring met probleempaarden en jonge paarden en deze manier werkt toch het beste. Dit filmpje is ook wel van vrij in het begin daarna kon ik hem steeds vrijer laten :) Maar ik wilde wel voorkomen dat hij continu uitbrak omdat als hij het een keer kan winnen dan blijft hij het doen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:57

Het was niet op jou gericht ;) Meer op de quote ;)

Ik heb namelijk zelf het zelfde probleem gehad. :)