Paard breekt los tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 08:59

Ik ben nog niet overtuigd... Hij KON het prima, want hij brak nooit uit. Er is dus kennelijk iets veranderd. Hoe voelt het gebied vlak achter het zadel (lendenen) aan? Paarden met rugproblemen zijn over het algemeen ook niet zo gek op galopperen. Zou je willen laten weten hoe zijn rug aanvoelt? Probeer te voelen het keihard is, of juist zacht, warm of koud en prik er eens een beetje in. Wat voel je dan?

Ik ben blij dat je het even laat voor wat het is. En kijk 'em eens goed aan. Is hij er werkelijk op uit om jou dwars te zitten of is het 'gewoon' een leuk paard dat doet wat ie kan?

Century

Re: Paard breekt los tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 12:49

Het was echt van het ene op het andere moment, er was niets bij hem veranderd. Galopperen ohz is ook geen probleem, en hij galoppeert ook wel eens in de wei. Zoals ik eerder schreef doet hij het vaker op deze manier: bij iets nieuws doet hij het eerst prima, maar na een paar keer gaat hij dingen uitproberen. Ik ben ook nog niet overtuigd dat er echt iets lichamelijks aan de hand is ;).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:25

Naar mijn idee is hij erg scheef. Je geeft aan eerst zonder lijn te longeren (dus hij kon doorlopen zonder te buigen) en dat als je hem nu buigt hij dat niet leuk vind. Paarden zijn van nature links of rechts, dus kunnen de ene kant beter opbuigen dan de andere. Doordat hij dit nooit hoefde te doen, is het logisch dat dat nu pijn doet (als je zelf rechts schrijft kan je ook niet van de 1 op andere dag links schrijven). Paarden lossen dit vaak op door er voor weg te rennen.

Dus aan de hand het buigen gaan oefenen zoals EllenB omschrijft. Beginnen vanuit stap, daarna in draf en uit eindelijk galop!

Succes!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 14:21

Dat zou best kunnen, buigen vindt hij inderdaad niet zo leuk, ook niet ohz. Als hij het te moeilijk vindt probeert hij er onderuit te komen. Maar dat betekent niet dat hij zomaar weg mag rennen. We zijn ook ohz ermee bezig, het gaat al veel beter. Ik wil ook niet teveel van hem vragen hoor, we zijn niet voor niets even gestopt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:27

Als je zonder bit longeert:
-Kaptoom
-Touwhalster
-Touw door beide zijden van het halster halen en dan aan de lijn vastmaken. Dan *knijpt* het zeg maar.

Met hoofdstel doe ik altijd het touw door de ene bitring en dan over het hoofd heen aan de andere bitring.
Dan werkt je bit als een soort ophaaltrens en heb je meer controle.
Mijn paard is nogal sterk en trok mij ook altijd door de bak heen. Door deze manier is het een stuk minder geworden.

Verder een stuk afzetten.
Hij vind het waarschijnlijk moeilijk dat hij moet buigen.
Dan zou je hem kunnen helpen met van die prikpaaltjes met touw/lint

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:38

Nou ja, hij mag misschien niet wegrennen, maar omdat het buigen hem pijn doet lost hij het zo op. Zie het als struikelen, als jij struikelt ga je ook versnellen om niet te vallen. Dat doet je paard ook.
Door het buigen moet hij namelijk het binnen been recht onder zijn lichaam plaatsen, dat wil niet zo 1, 2, 3 en is voor het paard best moeilijk ;)

Je kan dit dus goed aan de hand oefenen (zelfs alleen met halster) in stap. Dan maak je een volte en duw je hem naar buiten (op de plaats waar je voet normaal zit). Des te kleiner de volte, des te meer het paard moet instappen en buigen. Dat kan je dan gaan opbouwen, wanneer het paard goed buigt zal die er ook niet meer voor wegrennen.

gerdina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:20

k gooi mijn paard altijd eerst een tijdje los dat hij even zijn energie kwijt kan. Daarna begin ik pas met longeren.
k heb veel gehad aan de dvd correct longeren van Lammert Haanstra. Via webwinkel galopparuitersport besteld had hem binnen drie dagen in huis. Problemen met longeren zit vaak in kleine foutjes van de longeerder. Ik overweeg nu ook nog het boek Training van ruiter en paard van Lammert Haanstra aan te schaffen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:26

Deed mijn pony eerst ook. Heb het ook met heel veel geduld aangepakt, hem proberen voor te zijn etc. maar toen hij het de '100e' keer deed was ik het beu. Toen heb ik een keer de longeerlijn enkel aan de binneste bitring vastgemaakt. Toen hij probeerde uit te breken heb ik een ongelooflijke ruk gegeven. Hij stond in één keer stil. Toen opnieuw laten lopen, ook een tweede keer probeerde hij het, dus weer een flinke ruk in de mond. En sinds die twee flinke rukken heeft hij het nooit meer gedaan, en dat is nu 2 jaar geleden. Normaal ben ik niet van rukken in de mond. Maar soms heb je imo een manier nodig om je paard heel duidelijk te maken dat het gewoon diréct moet stoppen met de onzin die hij uit haalt. En liever één (of in mijn geval twee) keer een flinke correctie wat de situatie oplost, dan blijven proberen met zachte methodes en de situatie alleen maar erger maken.