Het longeren van een jong paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Re: Het longeren van een jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:24

Zou zoiezo zorgen dat je een stukje van ongeveer 15x15 afzet. Zodat hij alleen rond kan lopen. Werkt voor jouw prettiger omdat ze zo steun hebben aan de afzetting.
Kent het paard wel wat stemcommando's?
Denk dat het paard gewoon totaal geen idee heeft wat er van hem verwacht wordt. Als je hem aan de lijn doet zorg je dat er iemand naast het paard loopt voor een paar rondjes maar probeer wel om degene die in het midden staat commando's te geven. En degene die naast hem loopt is dan alleen de hulp.
Zelf laat ik de longeerzweep altijd liggen en gebruik ik die helemaal niet als ze het net leren.
Wat zegt de eigenaar ervan heeft hij geen tips voor je. Ik je paard voor de rest niet dus nogal lastig.

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 19:38

hij kent al wel goed stem commando's want als ik hem losgooi en hij is eenmaal uitgerend is het draf en hij draaft en zeg ik stap stapt hij weer en is met galop het zelfde dus stemhulp gaat goed maarja het longeren nu nog,
heb het nog mar 1x geprobeert maar ikdacht laat ik es hulp vragen en kijken of andere me kunnen helpen.
de eigenaar heb niet zo heel veel tijd dus dat ik het hem nou juist.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:13

Wat je trouwens ook kan doen als je alleen staat is het paard eerst kleine rondjes laten lopen zodat hij alleen om je heen kan en dan stukje bij beetje wat verder van je af.
Mijn jong paard heeft het nu 2x op deze manier gedaan. Gezien ze te heftig is om haar helemaal los te laten.

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 17:50

dankjewel voor de tip, ik ga het vandeweek gelijk uitproberen als ik tijd heb! deze is ook best heftig enzo maarja komt goed. maar aangezien dat mn andere paard nu komende 2weken niet uit de bak mag omdat ie kreupel is moet ik kijken hoe ik het ga doen.
xxx

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:38

In een cirkel (los) longeren, dus eigenlijk freestyle, wil doorgaans wel helpen. Kijk eens naar een video-instructie van Emiel Voest: die geeft heel duidelijk aan hoe je dit het beste kunt doen en wat de achterliggende gedachte is. ;)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:39

PP => GVL

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:00

xstefanie schreef:
ja is erg leuk voor je maar je weet niet hoe het paard is klaar,
beter bemoei je jezelf er niet meer mee JA!

als mensen er zich niet mee mogen bemoeien, moet je het ook niet op bokt zetten. dan kan iedereen het lezen en mag iedereen zijn/ haar tips geven.
als je het dar niet mee eens ben. gewoon er niet meer opzetten :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:11

natasjuhh schreef:
xstefanie schreef:
ja is erg leuk voor je maar je weet niet hoe het paard is klaar,
beter bemoei je jezelf er niet meer mee JA!

als mensen er zich niet mee mogen bemoeien, moet je het ook niet op bokt zetten. dan kan iedereen het lezen en mag iedereen zijn/ haar tips geven.
als je het dar niet mee eens ben. gewoon er niet meer opzetten :)

helemaal mee eens :)

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:58

Wel, ik ben ook begonnen met longeren van mijn twenter. Mijn peter (die er verstand van heeft) heeft me voorgetoond met haar hoe het moet , haar reacties enz. nu mijn 1e keer ging het niet al te best , redelijk zeg maar, ze liep me wel gemakkelijk omver enzo. Maar ik moet het toch ook leren ? Gewoon longeren met een paard dat alles al kan is nogal een stuk makkelijker hé. Kijk, ik ben nu net 16 geworden en met de juiste begeleiding van vorige week heb ik mijn lieverd op het eind van de 2e dag perfect kunnen doen longeren, mét al wat reactie op de stemhulpen.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:28

Je moet eigenlijk samen met iemand anders aan de gang, ook vanwege jou veiligheid,
maar dan geeft de ene de hulpen en de andere begeleid het paard, zo heb ik het ook gedaan, en dat gaat nu heel goed

Marjolein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:21

Ik ben net ook begonnen met het longeren te leren van een 3 jarige wat ik doe, ik heb een stuk van de bak afgezet en gewoon los zonder de longeerlijn met longeerzweep gedaan, ik ben gewoon met mijn houding wijzend zeg maar gaan staan, dat ie wel vooruit moet, een paar keer is hij de hoek in gegaan of proberen stoppen omdraaien etc, maar gewoon doorgaan en later liep ie perfect zijn rondjes. Zo ga ik verder dat ie er vertrouwen in krijgt en met de stemhulpen gaat werken En dan uiteindelijk klik ik pas de longeerlijn er aan en ga ik verder :)
Het helpt bij mij erg goed, dus misschien een tip om het zo ook te proberen, succes ermee!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:30

Ga hulp vragen aan een ouder ervaren persoon die jou kan uitleggen hoe je dit moet aanpakken. En je dan ook meteen gaat leren hoe je een paard kan "lezen"!
Vanaf bokt kan niemand je helpen met de oplossing!
Je moet gewoon iemand naast je hebben( net als in de dressuur of bij het springen) die op het moment dat het mis gaat ziet wat JIJ verkeerd doet en je dan ook direct de oplossing kan geven!

P.S
En de antwoorden die je af en toe terug geeft, maakt je niet echt geliefd op bokt kan ik je vertellen!!!!