Jambette en compliment

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:01

Rowenaduke schreef:
IK heb het gister weer geprobeert, ben ongeveer een kwartier/20 minuten bezig geweest, maar hij begrijpt het nog steeds niet, ik pak telkens z'n voet vast steek hem naar voren en terwijl ik hem naar voren doe raak ik hem aan bij z'n oksel, omdat ik wil dat hij uiteindelijk z'n voet naar voren steek als ik hem daar aanraak, als ik z'n voet dan ook naar voren steek zeg ik het woord been, dat zeg ik een paar keer. En dan na ongeveer 10 keer, zeg ik het wordt been en raak ik hem aan bij z'n oksel met de zweep, maar volgens mij snapt die het nog steeds niet, moet ik ook een snoepje geven als ik z'n been naar voren steek en als ik het woord been zeg? Of moet ik hem alleen maar een snoepje geven wanneer die het uitzichzelf doet, zonder dat ik hem hoef te helpen?

Je moet het hem geven als hij het gedaan heeft, met of zonder hulp, maar hij moet het wel juist doen. Volgens mij wil je veel te snel gaan. Bij een eerste keer ben ik al lang tevreden als ze als ik hun been vastneem zoals ik het doe als ik zou helpen en er het commando voor de show bij zeg het zelf doen.
Waarom zou je dier meteen de link moeten maken tussen het commando, een tikje achter zijn oksel en die beweging als hij die beweging zélf nog niet kent?

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:11

Nou,, dan begrijpt die het misschien sneller, normaal genomen snapt die dingen echt snel, maar nu kan die de link volgens mij niet echt makkelijk leggen. Hoe moet ik het nu verder doen? Want ik denk dat hij denkt als ik z'n been vastpak en naar voren steek en als die daar dan een snoepje voor krijgt, dat hij zoiets heeft van ik krijg een snoepje als zij m'n been vast pakt, en dat die zo dan gaat denken dat die niet begrijpt dat die het uiteindelijk zonder mijn hulp moet kunnen. Zou het misschien helpen om een touwtje bij z'n been te doen, helemaal onderaan onder de kogel, niet vastknopen ofzo maar gewoon touwtje erachter doen en dan dat ik het woord been zeg en dat ik touwtje naar voren doe (niet trekken, maar gewoon zachtjes) zodat die z'n been naar voren doet, zou dat misschien een goede optie zijn? heeft iemand verder nog tips?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:15

Als je zijn been vastpakt en hem naar VOOR doet, als hij merkt dat hij geen koekje krijgt als je gewoon zijn been vastpakt gaat hij de link naar dat naar voor wel leggen. Let wel op dat je zijn been anders vastpakt dan wanneer je zijn hoef zou optillen, anders zit je met problemen :P. Als hij het snapt als je zijn been vastpakt schakel je gewoon over naar een tikje op dezelfde plaats met je hand, dan evt. de zweep en dan pas naar de oksel en als hij dat niet snapt gewoon steeds iets hoger verschuiven. Mijn pony doet het ondertussen zelfs als ik op haar kont tik XD.
Touwtje zou ik niet doen, omdat dat pijnlijk zou kunnen zijn, maar het is eventueel wel een optie. Alleen hang je dan weer aan dat touwtje vast ... hoe wil je van daaruit naar de oksel overgaan?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:17

met dat touw zou ik absoluut níet doen!! pak gewoon zijn been vast, of tik zachtjes tegen zn been aan met je hand of zweep. wanneer die hem optilt belonen steeds weer opnieuw, wanneer hij zn voet iets verder naar voren/omhoog doet helemaal de hemel in prijzen. :) gewoon oefenen

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:23

Oke, ik blijf wel gewoon herhalen om z'n been naar voren te doen totdat die het opeens snapt! Uitzichzelf gaat die niet z'n been naar voren slaan hij blijft gewoon z'n been in de ''hoefuitkrab'' houding doen uitzichzelf :P , en dat zit er zo dik in dat die dan niet ineens begrijpt dat die hem naar voren moet slaan, Dus ik ga gewoon telkens z'n been naar voren doen, en dan doe ik wel geen touwtje.. Met alle liefde,geduld,en respect komen we er wel! Hoelang heeft het bij jullie geduurd?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:25

Bij mij was jambette het eerste dat ik aanleerde en dat heeft ongeveer een maand geduurd, elke keer na het rijden oefenen. Overschakeling naar onder zadel was geen probleem.
Buigen ging ook redelijk snel, maar over het compliment hebben we toch een stuk langer gedaan, eer ze dat door had ... meer kent ze voor het moment niet.

Rowenaduke

Re: Jambette en compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:27

Oke, dus de jambette heeft toch nog een tijdje geduurd dan.. buigen kan mijn pony ook al, dat ging ik vorig jaar leren en nu kan die dat wel best goed, ik ga als ik de jambette geleerd heb fleme, kusje geven en dat soort kunstjes leren denk ik, en dan met de grotere kunstjes verder.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:28

die van mij had ook eerst een hoefuitkrab houding, opeens uit het niets strekte ze een been. heb dr toen ernorm beloond, na 2 dagen deed ze dr andere been ook, al mepte ze daar meer mee dan dat ze hem elegant omhoog hield :P onder het zadel doe ik nog niet aangezien we nog bezig zijn met de basis ;)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:28

Rowenaduke schreef:
Oke, dus de jambette heeft toch nog een tijdje geduurd dan.. buigen kan mijn pony ook al, dat ging ik vorig jaar leren en nu kan die dat wel best goed, ik ga als ik de jambette geleerd heb fleme, kusje geven en dat soort kunstjes leren denk ik, en dan met de grotere kunstjes verder.

die van mij kende de jambette in 3 dagen :P

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:33

oké, ik ga het strakjes weer doen met Duke, misschien doet die het nu ook wel :P
Hij kent wel al de spaanse pas, alleen dat doet die al sinds dat ik hem heb, in zowel stap als draf :P
Alleen dat doet die uitzichzelf niet met aanwijzingen ofzo, hij doet het als die lange teugel heeft, alleen tegenwoordig eigenlijk niet meer, want had het hem een beetje afgeleerd omdat het wat minder is als die het tijdens een wedstrijd in me proef doet :P , ik wel het wel nog leren, maar dan op commando.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:45

Jambette is toch dat ze hun voorbeen hoog opgooien zeg maar? Ik snap de link alleen niet zo tussen dat ze eerst de jambette moeten kunnen en daarna de spagaat en vanuit de spagaat het compliment. Kan iemand dat uitleggen?

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 15:09

Vandaag heb ik weer met Duke geoefend om de Jambette te doen, in het begin begreep die het nog steeds niet en opeens gooide die z'n been helemaal naar voren! Ik heb hem natuurlijk uitgebreid beloond en verteld dat die het knapste paard van de wereld is :D .
Toen deed ik het ook met z'n andere voorbeen en oen begreep die al snel dat ook dat been naar voren moest, nu moet ik alleen wel even opletten dat die z'n been naar voren doet en niet helemaal gaat graven/schrapen. Maar ik ben trots op Duke!
Nu op naar het volgende kunstje! Kan iemand misschien foto's plaatsen van de Jambette, want elk paard doet het toch ook anders? Marlou_ de Jambette is dat ze de been naar voren doen ja.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:15

super!! vind alleen dat je véél te snel gaat, de jambette is als ik het zo hoor zeker nog niet bevestigd, morgen zal het weer eventjes duren voordat ie weer snapt owjaa ik moet mn been naar voren doen. dit doen ze in het begin, ze moeten iedere keer even op gang komen, na een week ong. verschillend per paard, doen ze het direct goed :) zal eventjes kijken voor foto's ;)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:35

Het is normaal hoor en ook niet erg dat hij in het begin een beetje schraapt ... hij heeft nog maar net doorgekregen wat hij moet doen. Laat het inderdaad even bezinken, oefen even door, maak het verschil tussen voet geven en jambette duidelijk en ga pas binnen een tijdje door met een nieuwe oefening.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 18:02

Ilja_1997 schreef:
super!! vind alleen dat je véél te snel gaat, de jambette is als ik het zo hoor zeker nog niet bevestigd, morgen zal het weer eventjes duren voordat ie weer snapt owjaa ik moet mn been naar voren doen. dit doen ze in het begin, ze moeten iedere keer even op gang komen, na een week ong. verschillend per paard, doen ze het direct goed :) zal eventjes kijken voor foto's ;)

Waarom vind je dat ik véél te snel ga? Doe ik iets verkeerd volgens jou?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:05

Rowenaduke schreef:
Vandaag heb ik weer met Duke geoefend om de Jambette te doen, in het begin begreep die het nog steeds niet en opeens gooide die z'n been helemaal naar voren! Ik heb hem natuurlijk uitgebreid beloond en verteld dat die het knapste paard van de wereld is :D .
Toen deed ik het ook met z'n andere voorbeen en oen begreep die al snel dat ook dat been naar voren moest, nu moet ik alleen wel even opletten dat die z'n been naar voren doet en niet helemaal gaat graven/schrapen. Maar ik ben trots op Duke!
Nu op naar het volgende kunstje! Kan iemand misschien foto's plaatsen van de Jambette, want elk paard doet het toch ook anders? Marlou_ de Jambette is dat ze de been naar voren doen ja.

dit bedoelde ik, jij vind het nog niet goed, hij schraapt nog, maar je wilt wel al meer aanleren, ik zou zeggen wacht totdat dit helemaal is bevestigd en ga dan verder ;)
je paard kent al andere kunstjes dus die kun je tussendoor doen als afwisseling. Je doet het écht niet fout hoor!!alleen zou ik dat persoonlijk niet zo snel doen. ;)

Edit: zie dat je het anders gaat doen :Y) goedzo!

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 18:21

Ilja_1997 schreef:
Rowenaduke schreef:

dit bedoelde ik, jij vind het nog niet goed, hij schraapt nog, maar je wilt wel al meer aanleren, ik zou zeggen wacht totdat dit helemaal is bevestigd en ga dan verder ;)
je paard kent al andere kunstjes dus die kun je tussendoor doen als afwisseling. Je doet het écht niet fout hoor!!alleen zou ik dat persoonlijk niet zo snel doen. ;)

Edit: zie dat je het anders gaat doen :Y) goedzo!

Daar heb je inderdaad wel gelijk mee!
Dan kan ik het eerst maar beter helemaal 100% aanleren als 50% :P
Heb jij nog foto's?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:28

jaaa ik ga ze zo van mn mobiel afhalen, zijn wel oudere foto's toen ik het net aan het leren was ;)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 18:31

Oke maakt niet uit, dan zie ik ze wel verschijnen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:37

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:47

Hoi,
De Jambette zit er nu goed in!
En Buigen ook, maar nu wil ik de Spaanse pas gaan leren, kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet leren, en ik weet niet of ik dan al gelijk het woordje pas of eerst nog been moet gebruiken.
alle tips,reacties zijn wekom ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:08

Mijn pony doet het ietsje enthousiaster :o

Afbeelding

Afbeelding

Moet de jambette lager, zoals Ilja_1997? Of is zo hoog als mijn pony ook toegestaan? Mijn pony tilt zijn been niet alleen op, maar hij gooit het been ook uit naar voren.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:29

@sander_lotte,
bij mij doet ze het ook zoals bij jou :)
eerst schraapte ze met haar been op de grond,
ik heb elke keer haar been moeten pakken en zelf in de lucht houden, en nu schraapt ze gewoon in de lucht :D

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:51

lottex schreef:
@sander_lotte,
bij mij doet ze het ook zoals bij jou :)
eerst schraapte ze met haar been op de grond,
ik heb elke keer haar been moeten pakken en zelf in de lucht houden, en nu schraapt ze gewoon in de lucht :D

Schrapen hoort er niet bij, ze moeten het been elegant omhoog houden gedurende een aantal seconden..
of word ik nu gek ? :+

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:07

Mijn pony gooit z'n been naar voren en zet hem weer neer. Hij doet hem niet echt omhoog en hoog houden, maar ik vind het goed hoe die het nu doet.