Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
listiglistje schreef:Ieder zijn ding, ik ben niet zo van dat idealistische zweverige,
jonge net zadelmakke paarden hebben nog geen stuur en rem en komen zeker niet terug op je zit als ze er nog geen jota van snappen!
Leuk misschien op een trage tinker of fjord maar een rillerige, vlugge net zadelmakke KWPN'er zie ik nog niet terugkomen op je zit![]()
Leuk ideaal maar niet de werkelijkheid bij het zadelmak maken....daarbij al mijn paarden zijn er nooit slechter van geworden
RianneH schreef:Ook ik vind longeren een belangrijk deel van de training, mits het goed gebeurd. Helaas zie ik te vaak mensen stil in het midden een paard om zich heen slingeren. Tja, dan kan je ze beter op het land laten staan.
Ik longeer regelmatig, maar ben dan ook bewust aan het werk. Ontspanning, stelling en buiging, achterbeen onder de massa plaatsen, activiteit, mijn paard moet wel aan het werk blijven. Heb hierdoor gemerkt dat ze in een korte periode zo veel beter werd.
Ik longeer met halster of (academische) kaptoom, verder geen longeersingel, pessoa, bijzet of touwtjes. Als die het met een ruiter ook kan, dan kunnen ze het ook als je ernaast staat. Alleen moet je zelf nog even leren waar je de hulp moet geven. Dubbele lijnen wil ik wel weer mee beginnen, maar ik hou niet van de druk die de buitenste lijn geeft. Dan werk ik liever aan de hand.
Trouwens, wie longeerd hier allemaal stilstaand? Of lopen jullie ook met je paard mee stukken vooruit? Daar kan ik me ook erg aan ergeren, paarden die constant hetzelfde rondje moeten draaien en dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor het paard..