Stoppen, omdraaien, dom of dwars?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:49

anneliesdj schreef:
Dat klinkt wel als die van mij, als je biks hebt duwt ze je ook omver (zijn we hard op aan het trainen en gaat langzaam steeds beter) maar bv ook als ze in de weide staat en je komt aan lopen met biks, meestal gaat het goed, soms niet en dat gaat ze dus door de draad heen, ookal zijn dat er 3 en staat er een flinke lel op.
'Vroeger' hing ze ook geregeld in de draad doordat ze weggejaagd werd door de anderen en in haar lompheid gewoon de draad in rende, nu begint ze wat meer voor zichzelf op te komen gelukkig.

Ik heb ook altijd gedacht dat ze dominant was maar ze is verder de liefheid en rust zelve. Is nergens bang voor, zadel en singel waren geen enkel probleem, zelfs geen klein bokje naar gemaakt en hetzelfde voor de eerste keren erop, ze is zo mak dat het bijna verdacht is.

Ze is wel wat stijf idd maar ze is ook vrij slungelig en mist nog bespiering. De hoefsmid was er gister en die zei ook dat ze aardig stijfjes was met de achterbenen.

Dubbele lijnen twijfel ik erg over, had ik zelf ook al aan gedacht namelijk maar ze kent de teugelhulpen nog niet goed genoeg denk ik en als ze het dan nog steeds blijft doen maakt dat het er niet makkelijker op.

Dat zijn dominante dieren meestal om de reden die Pollewoppy hier onder al noemt. Je krijgt ze alleen maar dwars als je ze iets wil laten doen dat "onder hun rang" ligt. ;) Dat ze je aan de kant duwt voor voer versterkt mijn vermoeden eigenlijk enkel. :) Dat is eh... Typisch.. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-06-10 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:55

Probeer haar eens te longeren met dubbele lijnen. Zo kan ze niet doordraaien en kun je haar terugsturen als ze wil omdraaien!
Ik start een jong paard op dubbele lijnen altijd eerst op een Dually halster (of sidepull), zodat je niet in de mond werkt. Hierna schakel je over op het bit, en zo leert je paard ineens een hoop "skills" voor onder het zadel(sturen, stoppen, achterwaarts gaan...).

Als je dat nog niet gedaan hebt is begeleiding wel even handig ;)

Ook zelf iets meer in drijvende positie blijven, schuin achter het paard ipv in het midden van de cirkel...

x_Staceyy

Re: Stoppen, omdraaien, dom of dwars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:01

Ik heb het ook met mijn haflinger gehad, omdraaien, opeens naar binnenkomen en dan maar voor je blijven staan en geen pas verzetten en omhoog willen komen.
Heb een longeerclinic gehad met hem, en hem gelongeerd met dubbele lijnen en hij liep als een zonnetje werkelijk waar! Het was voor mij bijna niet te geloven. Hij probeerde het eerst wel, maar hij had al gauw door dat het niet ging.
Blijf ook letten op je lichaamstaal en continue erbij blijven met je hoofd. Als ik maar heel eventjes ergens anders naar keek of tegen iemand praatte, was ik zijn aandacht kwijt, en ging die weer.
Ik denk dat dubbele lijnen een heel goede oplossing zal zijn, en daar kan je steeds verder mee komen. Mij is mn eerste les omdat het zo goed ging al door een S van hand veranderen gelukt in de longeercirkel in draf. Als het eenmaal goed gaat word het heel leuk, voor jou en voor je paard!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:32

Pony heeft het hier in het begin ook gedaan, en heeeeeeel soms probeert hij het nog (al longeer ik hem al bijna nooit meer omdat hij er zo een hekel aan heeft) in het begin was het echter heel erg. Hij bleef omdraaien. Toen is hij door de eigenaresse eerst flink aangepakt, daarna heb ik het geprobeert. Hij deed het inderdaad, net als jij zegt, als je even wegkeek, BAM! omgedraaid. Dus vooral in het begin moet je echt heel erg opletten dat ze dat niet zomaar doet.

Ik heb wel wat makkelijker praten met een mini-shetlander, natuurlijk...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 01:45

Ayasha schreef:
Dat zijn dominante dieren meestal om de reden die Pollewoppy hier onder al noemt. Je krijgt ze alleen maar dwars als je ze iets wil laten doen dat "onder hun rang" ligt. ;) Dat ze je aan de kant duwt voor voer versterkt mijn vermoeden eigenlijk enkel. :) Dat is eh... Typisch.. :)

Ja tuurlijk maar ze is in omgang met de andere paarden juist het pispaaltje en nog te benauwd om zelfs maar de oren naar achter te leggen, vreemd dat ze dan naar mensen toe wel zo dominant is?
En het door de draad lopen voor voer, dat is toch gewoon domheid? Ik kan het iig niet anders noemen, ze krijgt gigantisch stroom en toch loopt ze door en ze bereikt er niets mee want als ze dat doet jaag ik d'r terug het land in voor de biks uberhaupt bij haar in de buurt komt.

Het omver lopen (is niet beperkt tot wanneer ze biks krijgt) ben ik mee aan het werk maar boek daar maar langzaam vooruitgang. Eigenlijk elke vorm van oplossing of vragen om ruimte beantwoord zij met doorduwen, of ik haar aan halster of hoofdstel heb maakt nauwelijks verschil. Langzaam wordt het beter maar ik geloof toch dat ze vrij dom is, ik heb wel eerder paarden gehad die dominant waren en dat was dan na 2 of 3 'standjes' wel opgelost maar zij blijft maar doorgaan, het 'land' om een of andere reden maar niet.
TeamUp schreef:
Ook zelf iets meer in drijvende positie blijven, schuin achter het paard ipv in het midden van de cirkel...

Dat doe ik al, ik loop nu continu iets 'achter' haar, als ik op schouderhoogte kom staat ze acuut stil.

Dubbele longe heb ik wel vaker gedaan dus dat moet wel lukken, hopelijk heeft zij er geen problemen mee.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:54

Ik denk dat juist omdat ze het pispaaltje bij andere paarden is, dat ze jou domineerd zodat ze wel ergens de baas over kan zijn.

edit

ik denk dat consequentheid en haar echt NEVER een een kans te geven, en iedere kans die ze wel heeft gelijk wegnemen door haar weer meteen terug te zeggen het beste is. Dan kost het haar meer energie dan wat ze er van krijgt. Maar alsnog, this makkelijker gezegt dan gedaan...
Laatst bijgewerkt door Mastrootje op 12-06-10 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:03

hee mijn pony doet dit ook,
die viel eerst echt aan met longeren en kon niet een draven met longeer lijn (vermoedelijk iets gebeurt vroeger beetje opgejut e.d.)

de mijne stopt ook en draait of om of gaat omhoog als je hem voorwaarts wil zetten,
het is een western pony en draaien kan die als de beste, dus als ik er naast loop om hem terug in de cirkel te laten lopen draait hij net zo snel mee,

ik doe het nu zo,
ik pak de lijn weer kort, en loop samen met hem een half rondje,
vervolgens duw ik hem met de punt vd zweep naar buiten en dat iedere x opnieuw

succes ermee

anneliesdj schreef:
Maar hoe kan ik haar ervan overtuigen dat ze er beter mee op kan houden?
Want dit gaat dus al een jaar zo door en ik had gedacht dat ze er op den duur wel mee zou stoppen, of het nu domheid of dwarsheid is, als ze maar steeds weer terug op de volte gezet wordt houd ze wel op maar dus niet...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:15

Had ongeveer hetzelfde,
met dubbele lijnen in no-time opgelost, en je hebt het voordeel dat ze de achterhand er meteen lekker onderbrengen
Zeker een tip!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:21

Mijn Haflinger deed dit eerst ook, vooral toen ik haar net had, en zelf ook nog maar weinig ervaring had.
Ik ben eerst begonnen met loswerken (paard in een bak van 15 x 15, en door je lichaamstaal vertellen hoe hard het paard moet, en waar het paard heen moet, dus zonder longeerlijn&zweep) daarna begonnen met grondwerk, uiteindelijk verder gegaan met de dubbele lange lijnen. Nu gaat het hartstikke makkelijk en longeer ik zonder zweep oid :)
Ik denk dat het met de dominantie te maken heeft, daarom lijkt me het loswerken een goede oplossing, succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 00:31

Millanka schreef:
ik denk dat consequentheid en haar echt NEVER een een kans te geven, en iedere kans die ze wel heeft gelijk wegnemen door haar weer meteen terug te zeggen het beste is. Dan kost het haar meer energie dan wat ze er van krijgt. Maar alsnog, this makkelijker gezegt dan gedaan...

Dat is ook wat ik nu doe, ik kan met meestal wel voor zijn maar een enkele keer piept ze er toch tussenuit en dan volgt dus een gevecht wat zo 10-15 minuten duurt omdat ze dus niet simpelweg terug op de volte te krijgen is. D'r een tik verkopen heeft geen zin, daar wordt ze alleen 'bozer' van.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:49

Pispaaltjes in de kudde zijn vaak kliertjes in de omgang met mensen,
Tik verkopen werkt vaak niet.
Zweep dervoor en goed erachter en als dat niet werkt, het is niet verboden om een paard een keer ondersteboven te trekkken
Ik vind het trouwens wel een beetje erg, dat een paard een jonge vrouw de wet voor schrijft :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:57

Je zegt nu "tik verkopen heeft geen zin". En als je daarin eens door gaat? Laar haar maar boos worden.. :) Dat ze geen correctie "pikt" (boos wordt) is ook weer dominantie.. Ik denk dat jouw dame dominanter is dan je haar in schat. :) Of juist negeren? Alsin: Rustig bij het halster pakken, terug de juiste kant op begeleiden en opnieuw beginnen zonder er verder woorden aan vuil te maken? (of enkel een "Neen!" of "foei!") Desnoods dat je vriend er een paar pasjes langs loopt tot ze weer op de juiste volte blijft?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:57

Zoals Milanka al zegt: juist als ze het pispaaltje is bij andere paarden, kan ze deste eerder de discussie met jou proberen te winnen.

Als ik je eerste post lees, en er even vanuit ga dat ze verder geen pijn of ergens last van heeft, lees ik dat er de afgelopen twee jaar bijna alleen maar met haar gelongeerd is. Als ik een paard was zou ik het dan ook wel gezien hebben met dat rondjes lopen aan een touwtje. Misschien heeft ze het longeren wel TE goed door, in plaats van dat ze het niet doorheeft, en ziet ze er voor haarzelf geen uitdaging meer in. Dan is het zorgen voor voldoende afwisseling in het werk aan jou.
Als ze een aantal rondjes netjes heeft gelopen zou ik stoppen, of een break geven. Ze moet leren dat DAT het gewenste gedrag is, juist door dan nog wat meer te willen pakken 'omdat ze het zo goed doet' geef je haar misschien geen duidelijk signaal.

Omver duwen ben ik sowieso niet van gecharmeerd, een paard moet weten (en hoort heel goed te snappen) wat jou ruimte is en dat hij daar niet door heen mag denderen. Als het paard niet het idee heeft dat hij voor jou aan de kant moet gaan wordt het volgens mij lastig longeren, zeker zonder touwtje.

Haar voor zijn is belangrijk, maar als dat niet lukt... haar haar zin geven, maar zo dat het voor haar niet leuk meer is?
Mijn eigen paardje heeft dat bliksemsnel omdraaien met longeren ook een paar keer geprobeerd toen ik hem net had. Ik heb hem toen, heel simpel, achterwaarts in mijn gewenste richting verder op de cirkel gezet. Omgedraaid of niet, dat is de richting die we opgingen. Na een half rondje wilde hij maar wat graag weer vooruit lopen en daarna heeft hij het nooit meer geprobeerd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 01:02

Ik denk dat jou paard een slimme manier heeft gevonden om onder het werk uit te komen. Wat de oorzaak daar van is maakt voor de methode verder niet uit. Ze weet dat als ze uitbreekt ze een tijdje geen rondjes meer moet lopen, zich niet meer moet inspannen. Het kan een medische oorzaak zijn. Begint ze na die 15 minuten onregelmatiger te lopen of veranderd er niets? In ieder geval is dit gewoon haar trucje om onder het werk uit te komen. Mocht iets medisch uitgesloten zijn is het gewoon een kwestie van laten zien dat jij de baas bent, dus zoals je zelf al zei met sterke lichaamstaal. Haar gewoon duidelijk op haar plek zetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 01:16

Joyce900 schreef:
Pispaaltjes in de kudde zijn vaak kliertjes in de omgang met mensen,
Tik verkopen werkt vaak niet.
Zweep dervoor en goed erachter en als dat niet werkt, het is niet verboden om een paard een keer ondersteboven te trekkken
Ik vind het trouwens wel een beetje erg, dat een paard een jonge vrouw de wet voor schrijft :D

Ik ook hoor, absoluut en ben er ook helemaal niet van gediend, ik ben ook niet vies van een tik uitdelen, laat dat even gezegd zijn.

Ondersteboven trekken zou ik overwegen als ze echt zou steigeren maar ze dreigt alleen, hoger dan een halve meter komt ze normaal gesproken niet.
Ayasha schreef:
Je zegt nu "tik verkopen heeft geen zin". En als je daarin eens door gaat? Laar haar maar boos worden.. :) Dat ze geen correctie "pikt" (boos wordt) is ook weer dominantie.. Ik denk dat jouw dame dominanter is dan je haar in schat. :) Of juist negeren? Alsin: Rustig bij het halster pakken, terug de juiste kant op begeleiden en opnieuw beginnen zonder er verder woorden aan vuil te maken? (of enkel een "Neen!" of "foei!") Desnoods dat je vriend er een paar pasjes langs loopt tot ze weer op de juiste volte blijft?

Het doorgaan heb ik geprobeerd, werkt niet :o Ik heb haar al een paar keer goed met de longeerzweep onder d'r kont gemept maar het enige wat ze doet is blijven dreigen en achteruit slaan, heb zelfs al eens een capriole gezien :P Op zo'n moment geef ik niet op want ik wil degene zijn met het laatste woord maar we zijn zo 10-15 minuten aan het vechten en een longeerzweep is ook niet het meest handige instrument om mee te straffen (te lang en te onhandig).

Het vastpakken en doodsimpel terug op de volte zetten werkt ook niet, op het moment dat ik haar vastpak en om wil draaien trekt ze terug, draait met haar achterste bij me weg, dreigt en steigert. Alleen als ik heel snel ben werkt het soms maar dat ligt geloof ik een beetje aan haar dwarsheid op dat moment.
raya00 schreef:
Als ik je eerste post lees, en er even vanuit ga dat ze verder geen pijn of ergens last van heeft, lees ik dat er de afgelopen twee jaar bijna alleen maar met haar gelongeerd is. Als ik een paard was zou ik het dan ook wel gezien hebben met dat rondjes lopen aan een touwtje. Misschien heeft ze het longeren wel TE goed door, in plaats van dat ze het niet doorheeft, en ziet ze er voor haarzelf geen uitdaging meer in. Dan is het zorgen voor voldoende afwisseling in het werk aan jou.
Als ze een aantal rondjes netjes heeft gelopen zou ik stoppen, of een break geven. Ze moet leren dat DAT het gewenste gedrag is, juist door dan nog wat meer te willen pakken 'omdat ze het zo goed doet' geef je haar misschien geen duidelijk signaal.

Omver duwen ben ik sowieso niet van gecharmeerd, een paard moet weten (en hoort heel goed te snappen) wat jou ruimte is en dat hij daar niet door heen mag denderen. Als het paard niet het idee heeft dat hij voor jou aan de kant moet gaan wordt het volgens mij lastig longeren, zeker zonder touwtje.

Haar voor zijn is belangrijk, maar als dat niet lukt... haar haar zin geven, maar zo dat het voor haar niet leuk meer is?
Mijn eigen paardje heeft dat bliksemsnel omdraaien met longeren ook een paar keer geprobeerd toen ik hem net had. Ik heb hem toen, heel simpel, achterwaarts in mijn gewenste richting verder op de cirkel gezet. Omgedraaid of niet, dat is de richting die we opgingen. Na een half rondje wilde hij maar wat graag weer vooruit lopen en daarna heeft hij het nooit meer geprobeerd.

Het is niet zo dat ze twee jaar lang alleen gelongeerd is, ze was als 4 jarige nog erg jeugdig en slap, ik heb haar toen alleen het longeren geleerd, zadel en hoofdstel. Totaal misschien 2-3 keer per week over een periode van hooguit 3 maanden. Het jaar erop hetzelfde verhaal maar dan met een touwtje als toevoeging.
Nu moet ze serieuzer aan de slag, ze is nog steeds een slungel maar ze moet nu gewoon spieren kweken. Ik heb dit jaar nog niet de drama's gehad die ik vorig jaar nog had, we hebben nog maar een paar aanvaringen gehad en die heb ik opgelost met op mijn strepen staan, de andere kant blokkeren en wachten tot ze het zat is en wel weer de goede kant op wil. Maar ik vraag me af of dit op de lange termijn een oplossing is.

Ik heb ook al eens geprobeerd haar hard de andere kant op te jagen, dat wordt ze idd wel zat na een paar rondjes maar toch blijft ze 't doen.
Overigens ben ik er wel achter dat ze het vaker doet als ze moet galopperen, dat vind ze dus blijkbaar niet leuk, zal ook wel als je zo'n slappe slungel bent en je moet ineens je lijf gebruiken.

Het over me heen lopen is al minder zoals ik zei maar dat is een beetje hetzelfde probleem, een correctie pikt ze gewoon niet. Als ze me omver duwt geef ik haar een tik tegen de borst en als reactie duwt ze nog harder, geef ik d'r nog een (harde) tik duwt ze nog harder. Ze gaat alleen achteruit als ik het haar vriendelijk vraag en dan nog niet van harte, op het moment dat ze biks wil gaat ze helemaal niet. Tegenwoordig blijft ze dan wel staan trouwens, vroeger duwde ze je finaal omver, nu heeft ze wel door dat ze dan juist de biks niet krijgt dus ze is opdringerig maar echt omver duwen doet ze niet meer.

Het op de plek zetten is dus nogal een moeilijk verhaal, als iemand daar nog tips voor heeft heel graag.
Stiekem schaam ik me er wel voor want ik heb een gruwelijke hekel aan ongemanierde paarden maar deze is gewoon een geval apart, ik kan d'r maar moeilijk peilen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 01:19

Anneliesdj schreef:
Ayasha schreef:

Het doorgaan heb ik geprobeerd, werkt niet :o Ik heb haar al een paar keer goed met de longeerzweep onder d'r kont gemept maar het enige wat ze doet is blijven dreigen en achteruit slaan, heb zelfs al eens een capriole gezien :P Op zo'n moment geef ik niet op want ik wil degene zijn met het laatste woord maar we zijn zo 10-15 minuten aan het vechten en een longeerzweep is ook niet het meest handige instrument om mee te straffen (te lang en te onhandig).

Het vastpakken en doodsimpel terug op de volte zetten werkt ook niet, op het moment dat ik haar vastpak en om wil draaien trekt ze terug, draait met haar achterste bij me weg, dreigt en steigert. Alleen als ik heel snel ben werkt het soms maar dat ligt geloof ik een beetje aan haar dwarsheid op dat moment.

Als ik je dit zo hoor vertellen ga ik nog harder naar dominant. Ik denk dat jullie de verhoudingen onder elkaar nog eens even duidelijk moeten maken.. :) Volgens mij denken jullie er nl niet helemaal hetzelfde over. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 01:49

Doe eens een suggestie ;)
Heb je ook 't laatste stukje gelezen over het omver lopen? Beest is gewoon een ontzettende bullebak...

Ik denk dat ik d'r morgen eens ga longeren met een dressuurzweepje, dan kan ik haar wat makkelijker aanpakken als ze zo tegen me dreigt, kijken of ze daar nog anders van wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 02:30

Grondwerk in de bak, ipv longeren leren wijken voor druk. Achterwaarts leren gaan voor jou, zorgen dat ze jouw ruimte respecteert. Laat haar wijken voor druk tot ze zo ver is dat je bij wijze van spreken maar moet kijken naar een lichaamsdeel en ze al opzij gaat. Ga er langs lopen, als jij zegt "HO" dan is het "HO". Geen stap verder, niet voor je laten lopen, ga stap en draf af en zorg dat ze uit jouw ruimte blijft én dat ze jou de leiding geeft. Wissel draven en stappen af met wijken voor druk. Keren en figuren kan je allemaal gebruiken als afwisseling en om te zorgen dat ze bij je blijft met haar aandacht. ;) In alles wat je doet, geen mm toegeven. Ze mag je niet een beetje duwen, ze mag het helemaal niet, duwt ze harder terug? Dan was je eerste correctie niet hard genoeg. ;) Laat haar maar effe heeeeel kleintjes voelen. :) Hard als het moet en zacht als het kan. :) Schrapen, happen, zich groot maken, te dicht komen mag allemaal níet! Niet op stal, niet in de weide en zeker niet in de bak! Als je eens een paar keer meteen heel fel uit de hoek komt ipv eerst gewoon corrigeren en pas als reactie op haar protest harder inkomen? Probeer haar te verrassen, maak je groot, stel jezelf dominant op met je lichaamstaal. Ik vind een dressuurzweep overigens handiger dan een longeerzweep maar dat zei je zelf ook al. :j Longe zelf is overigens ook prima om effe duidelijker te zijn hoor, als je een stukje over hebt kan je dat naar ze toe gooien. Houd haar lichaamstaal goed in het oog, vrijwel elk paard verraad wel iets, een blik, een spier die even opspant.. Probeer dat voor te zijn. Zo snel je ziet dat ze op spant meteen achter haar vodden zitten. Eventueel met stemhulp "DOOR!!!!" (of vooruit, wat jij het krachtigst vind overkomen. :D)

Steigeren mag nie, ook niet dreigen. Over het algemeen helpt het om, als ze echt enkel dreigen, ze zo snel ze omhoog gaan met de zweep (of wederom je longe er heen gooien als je niet zo dicht durft te komen) onder de buik te tikken (gooien) op de plek waar de singel zit (om te voorkomen dat je haar raakt op de gevoellige liezen/uier.). De meeste paarden schrikken dan van het feit dat ze zichzelf eigenlijk erg kwetsbaar opstellen. :)

Paard stout? Prima! Dan jij ook... :D Je kan vast ergens wel een beetje woede vandaan halen en effe vanaf seconde een HEEL boos op haar zijn... En zo gauw ze het goed doet, meteen woede laten zakken, druk weg en haar de hemel in prijzen. :j "goezzo paard, zie je, samenwerken is veel leuker :j"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 12:54

Haha ja heb ik al meerdere keren gedaan hoor maar ze is echt niet snel onder de indruk.
Ik accepteer het ook echt niet als ze duwt maar als ik haar een tik geef duwt ze dus harder en het is nogal lastig om stoer en hard te zijn als je letterlijk omver wordt gelopen.

Het tikken onder de buik heb ik weleens geprobeerd, dat resulteerd in een bok in de lucht of een sprong voorwaarts en een sprong voorwaarts kan dus niet als ik ervoor sta. Ga ik ernaast staan dan is de weg open naar de andere kant (dus loopt ze tegengesteld van wat ik wilde).

Grondwerk doen we regelmatig maar dat gaat dus maar langzaam, ze zal behalve dominant dan ook wel dom zijn, beide dus :+

Maar als ik de reactie's zo lees mag ik dus nog wel wat harder zijn dan ik al was, ik twijfelde wat nu de oorzaak is en ik wil natuurlijk een dom of onwetend paard niet straffen maar als ik de reactie's zo lees en nog eens 'terugblik' op d'r gedrag dan klopt het idd ook wel dat ze gewoon dominant en strondeigenwijs is.

Happen deed ze vorige week toen de DA er was, de donder, dat heeft ze wel geweten hoor! Mijn zusje liep achter de andere pony's aan om er een te vangen voor de enting en ik had Zaza nog vast om de voorkomen dat het hele spul aan de loop ging, dat deden ze toch en Zaza was het er niet mee eens dat ze niet mee mocht en hapte uit frustratie in mijn arm... 8)7

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 00:31

Hihi, het duwen en dringen probleem is grotendeels opgelost.
Ik was vorige week met haar bezig en ze dacht weer over me heen te kunnen lopen en toen ze een corrigerende tik kreeg begon ze meteen weer te dreigen en aangezien ik een zweepje in mijn hand had heeft ze hem meteen even goed gevoeld. In eerste instantie werd ze nog dwarser en kwam nog meer op me af, al dreigend, maar na een paar flinke tikken leek er ineens een knopje om te gaan en draafde ze bijna achteruit, nooit gedacht dat ze dat nog ooit zo snel zou doen.
Daarna maar meteen even door geoefend en ze kon plots heel keurig terug en om, het is alleen wel opletten dat je niet te dichtbij komt en heel duidelijk bent anders probeert ze het alsnog.

Ik ben blij dat ik ineens zo'n vooruitgang heb, ik kan dus best nog wat harder voor haar zijn :P

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:12

Fijn om te horen dat je al zo'n vooruitgang hebt geboekt! Het zal jullie goed doen!