Paard leren steigeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

Re: Paard leren steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:10

Ik snap dat je het leuk zou vinden om je paard aan de hand te kunnen laten steigeren, is dan ook een super gevoel als je dat kan en mooi om te zien.
Maar ik ben het wel met mijn voorgangers eens, er hangen veel risico's aan vast, verdiep je alsjeblieft wat in grondwerk en vrijheidsdressuur. Eerst een goede basis! Dit houdt in: volgen op nette afstand, stoppen als jij stopt (en niet pas als die op jouw botst!), 'parkeren' en achteruit.
Daarbij ben ik er zeker ook voorstander van om enkele kleine VD kunstjes aan te leren voordat je gelijk met het steigeren begint.
Dus, je kan het zeker leren maar verdiep je eerst een beetje en weet goed waar je mee bezig bent! Succes ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:05

H_Nalanta schreef:
Nou nou, wat een vergelijking zeg! :O Alsof je meteen doodgaat aan een paard leren steigeren. :roll:

Het niet correct leren aanleren van het steigeren hoeft geen dodelijke gevolgen voor jou te hebben, maar kan de eerste stap zijn naar een enkeltje slachthuis voor het paard.
Kijk eens even naar de gemiddelde leeftijd van de bokkers die dit op bokt vragen, en vraag je dan nog eens af of men op deze leeftijd echt de gevolgen kan overzien van wat men daar aan het doen is.
En leeftijdsdiscriminatie mag niet, ik kijk ook zelden in een profiel, maar mag ik zeggen dat ik bij een 12/13 jarige daar een beetje mijn twijfels over heb?

eline_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:11

als ik jou was zou ik hem niet leren strijgeren maar bijvoorbeeld voetballen apporteren kus geven ik heb wel een paar bestandjes daar van als je die wilt moet je me maar even een mail sturen ;) *D

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:10

soeboenoe schreef:
je bent twaalf en je paard/pony zal jouw dus makkelijk onder de voet lopen omdat je waarschijnlijk nog niet consequent en "sterk" genoeg bent om je paard/pony op zijn plaats te zetten en duidelijk te maken dat JIJ de baas bent en niet hij. Ik zou eerst maar eens wat makkelijkere kunstjes doen als: targetten, voedsel weigeren, ja/nee schudden, flemen op commando etc etc. dan ben je ook bezig met vrijheidsdressuur en dit is veeeeeeel minder gevaarlijk dan meteen met steigeren beginnen! Want zoals hierboven al meerdere malen verteld is kan je paard/pony dat heel makkelijk tegen je gaan gebruiken.

Wat wil je nu zeggen , dat als je 12 bent dat je de baas over je paard niet kunt zyn ? Ik heb enkele verzorgpony's , een haflinger, een shetlander en een arabier , en die kunnen ook steigeren , als je het juist aanleert gaan ze het NIET tegen je gebruiken hoor .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:13

Oud topic, slotje graag

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:54

ambeeeer schreef:
Wat wil je nu zeggen , dat als je 12 bent dat je de baas over je paard niet kunt zyn ? Ik heb enkele verzorgpony's , een haflinger, een shetlander en een arabier , en die kunnen ook steigeren , als je het juist aanleert gaan ze het NIET tegen je gebruiken hoor .

Het zal mij werkelijkwaar aan mijn achterste oxideren hoeveel paarden je hebt... En al helemaal hoeveel ervan kunnen steigeren. En ik heb het niet over "de baas spelen" over je paard, want als je in die termen denkt ben je niet geheel correct bezig. Je speelt niet "de baas" over je paard. Je paard hoort dermate respect voor jou te hebben en jou als leider te respecteren. Dat is totaal iets anders dan "de baas spelen" over je paard. En inderdaad ik vind dat 12/13 jarige nog niet de consequentie hebben om als leider van hun paard te fungeren omdat ze zelf nog kind zijn. Maar ik merk aan je reacties al wel dat je snel in het harnas schiet, dus ik ga mijn energie hier niet aan verdoen.

Veel succes met je steigerende paarden en net als Cassisy het verzoek om hier een slotje op te gooien.

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:39

ik bedoel dat wel hoor , en ik vond het gewoon nogal raar die reactie van je ... ;(

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 03:10

Dit topic gaat alsnog op slot, omdat het regelmatig 'omhoog gehaald wordt'.