Het liggen aanleren .. Is dit gewoon wreed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:17

NHevaVD schreef:
Maartje1990 schreef:
verbaas me wel dat er mensen hier roepen dat de paarden gedwongen worden, wat doen wij als 'normale' ruiters dan? Dwingen wij onze paarden niet over hindernissen heen? dwingen wij onze paarden niet bepaalde oefeningen te doen?

Nah, ik weet niet je een paard dwingt te springen hoor, er zijn zát paarden die met heeeel veel plezier over de hindernissen heen vliegen :D

inderdaad. Als je zegt, we dwingen die paarden over de hindernissen heen dan zie ik eerder iets dat we ons paarden erover heen gooien. Paarden weigeren ook vaak genoeg ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:47

Ik ben heel lang terug ook eens flink veel rare filmpjes tegengekomen over het leren liggen van paarden....

Been opknopen/omhoog trekken met een longe en dan aan het hoofd omtrekken....
Vanuit het compliment paard uit evenwicht duwen of aan het hoofd omtrekken......

Dat vind IK iig niet de manieren :n .....

Mijn manieren:
-Vanuit het natuurlijke gedrag
-Stap voor stap vanuit berggeit, naar knielen, naar het liggen.
-Vanuit het compliment, naar een 2e been erbij (knielen) en dan liggen.

Het paard dus alleen suggesties geven en vervolgens de juiste beweging of richting in de kleinste stapjes belonen :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:53

Maartje1990 schreef:
verbaas me wel dat er mensen hier roepen dat de paarden gedwongen worden, wat doen wij als 'normale' ruiters dan? Dwingen wij onze paarden niet over hindernissen heen? dwingen wij onze paarden niet bepaalde oefeningen te doen?

Er is een verschil tussen vragen en dwingen.
er was onlangs nog een topic over een ruiter die maar bleef slaan op zijn paard om het erover te krijgen, ook al was het gewoon 'waarschijnlijk zijn fout' een weigering. Hier is toch ook niemand van ons tevreden mee. En dat word ook dwingen genoemd. Een normale manier van paardrijden is het vragen met je been, zit, stem, .. hulpen, doet ie het niet, vraag je nog eens.
Maar ik denk niet dat er hier iemand op bokt zit die zijn paard over een hindernis wil 'dwingen' en zeker niet op zo'n manier 'leren' liggen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:35

Het is heel gevaarlijk, als het paard wegrent ofzoo, kan hij zo zijn benen breken!
Liggen kun je ook op een normale manier leren, en ik vind dit het vérre van normaal!!

Maaik

Re: Het liggen aanleren .. Is dit gewoon wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:14

Tsja, ik vind dit nog vriendelijker dan een paard aan zijn been omhoog tillen om 'm te leren steigeren.
Ik zie geen spanning bij dit dier, en ik kan er ook niet vanaf zien dat 'ie er pijn van heeft. Ik keur deze manier niet goed, maar dit zie ik nog liever dan het bloedende sporenplekjes als ik eerlijk ben. ;)

flippi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:09

Ik weet wel dat sommige mensen een touw gebruiken om het been van het paard op te tillen, omdat ze dat zelf niet kunnen, maar dan is het nooit vastgebonden en nooit achter de kont om, dit is gewoon dwang en trekken, wat geen enkele zin heeft, het paard zal de volgende keer niet reageren als je hem vraagt om te gaan liggen, er is niks fout aan een hulpmiddel zoals een touw, maar niet op zo'n manier.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:09

Bij sommige filmpjes trekken ze het hoofd van het paard ook opzij (met vastgebonden been) waardoor sommige paarden als echt hard neervallen. Bij een van die filmpjes zag ik een reactie: door het hoofd van een paard opzij te trekken komen er een soort stofjes in de hersenen waardoor een paard heel erg ontspannen wordt en uit zichzelf gaat liggen(waar is dat opgebonden been dan voor nodig?). Ik vind het maar een raar iets. Je moet bij sommige paarden ook zelf kracht zetten om ze te laten liggen, dus waarom niet al die moeite besparen en het via de natuurlijke manier aanleren?

NHevaVD schreef:
Maartje1990 schreef:

Nah, ik weet niet je een paard dwingt te springen hoor, er zijn zát paarden die met heeeel veel plezier over de hindernissen heen vliegen :D

Er is mij ooit een keer door een springinstructeur verteld dat paarden eigenlijk springen uit angst, omdat ze geen diepte kunnen zien.
Maar ik weet niet wat ik hier nou van moet denken, er zijn genoeg paarden die met oortjes naar voren of zelfs vrij springen :? :? Of zijn die ook bang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:29

niet normaal om je paard zo dingen aan te leren.,,,
arme beestje... je gaat niet lopen trekken en je paard vastbinden om iets gedaan te krijgen...! achterlijk dat mensen dit doen ( net zoals vele andere dingen helaas.. )

dat doe je maar op een beteren en respectvolle manier

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:13

Als het hoofd zo opzij getrokken word word er geen stofje vrijgemaakt maar word de bloedtoevoer naar de hersenen belemmerd waardoor ze als het ware flauwvallen..

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:32

Liggen kan je aanleren door hem eerst te laten buigen en dan moet je hem in de ligpositie leggen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:33

Da's ook knap als jij een paard in een ligpositie kan leggen vanuit de buiging! :))

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:45

wat een vrijheid zeg... * :n

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:27

dit is een perfect filmpje van hoe het niet moet.

wel raar hè waarom dit vrijheidsdresuur heet :roll:

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:59

Die mensen snappen de betekenis van VD gewoon niet.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:17

Dit is idd gewoon wreed .

quartermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:26

bind u benen is vast en laat er iemand aan trekken da gevoel heeft da paard ook da doet pijn je hebt meerdere manieren om dit te doen ik probeer het soms met en wortel en hou zen linkerbeen in men hand vast .
je zult dit ni op 1 dag kunnen berijken ma met veel geduld en oefenigen zonder geweld komt da wel .
het paard ni te veel forceren.