Jolliegirl schreef:als jij actief bent, is het paard ook actief.
Die stilstaande mensen die maar met die zweep drijven noem ik luilakjes/makkelijkste weg zoeken, en hier heb ik een gruwelijke hekel aan. Het is geen robot die je rondjes laat lopen
dus met longeren actief zijn, en loop mee en blijf zelf ook actief. Stukje lichaamstaal.
Geloof je echt dat een paard zo denkt??
Longeren is voor mij echt geen luilakken werk. Ik ben daarna kapot, ook al heb ik stil gestaan. Elke pas die mijn paard zet, moet kloppen. En daarvoor voer ik correctie's uit. Maar met meelopen bereik ik echt helemaal niets! Behalve dat mijn paard bewogen heeft (doet hij in de wei ook) en dat ik bewogen heb (doe ik de hele dag). Dus dan had ik net zo goed niet kunnen trainen.
En over dat het een robot is: ik communiceer constant met m'n paard, beloon hem en praat tegen hem. Hij voelt zich echt geen robot hoor.
En tuurlijk snap ik wel wat voor mensen je bedoelt. Maar dat heeft niet per definitie te maken met het stilstaan met longeren. Dat stilstaan is juist een moet voor juist longeren.
Jolliegirl schreef:Heb mijn post even bijgewerkt.
Vonnie84 : paard luisterd ook zeer goed naar lichaamstaal
Ja, dat snap ik. Je paard heeft de link gelegd tussen: baasje bewegen, ik bewegen. Maar je paard kan ook de link leggen tussen: baasje staat stil, ik beweeg. Baasje zegt draf, ik draaf aan.
Daar hoef je toch niet als een idioot voor te gaan mee bewegen.
[edit: tweede quote toegevoegd]
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 07-04-10 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt