zelf meelopen met longeren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:33

ilovetessa schreef:
ik loop ook mee. stilstaan lukt niet want dan stopt mijn pony ook

TolineS schreef:
haha, leuk om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik moet ook altijd wel meelopen want anders wil To ook niet lopen haha! En gelijk heeft ze!!!

Dat is toch ook maar een kwestie van aangeleerd? Je paard moet gewoon luisteren naar je commando's.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:35

Ik loop ook altijd onbewust mee :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:35

Heb mijn post even bijgewerkt.

Vonnie84 : paard luisterd ook zeer goed naar lichaamstaal

vivian2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:37

ik longeer wel eens meerdere paarden per dag en het verschilt bij mij per paard of ik mee loop of niet.
bij een paard dat wat naar buiten trekt loop ik automatisch mee zo is de druk wat minder en een paard dat netjes zn rondje loopt sta ik stil en draai ik om mn `binnenste` been heen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:38

Jolliegirl schreef:
als jij actief bent, is het paard ook actief.
Die stilstaande mensen die maar met die zweep drijven noem ik luilakjes/makkelijkste weg zoeken, en hier heb ik een gruwelijke hekel aan. Het is geen robot die je rondjes laat lopen
dus met longeren actief zijn, en loop mee en blijf zelf ook actief. Stukje lichaamstaal.

Geloof je echt dat een paard zo denkt??
Longeren is voor mij echt geen luilakken werk. Ik ben daarna kapot, ook al heb ik stil gestaan. Elke pas die mijn paard zet, moet kloppen. En daarvoor voer ik correctie's uit. Maar met meelopen bereik ik echt helemaal niets! Behalve dat mijn paard bewogen heeft (doet hij in de wei ook) en dat ik bewogen heb (doe ik de hele dag). Dus dan had ik net zo goed niet kunnen trainen.
En over dat het een robot is: ik communiceer constant met m'n paard, beloon hem en praat tegen hem. Hij voelt zich echt geen robot hoor.

En tuurlijk snap ik wel wat voor mensen je bedoelt. Maar dat heeft niet per definitie te maken met het stilstaan met longeren. Dat stilstaan is juist een moet voor juist longeren.

Jolliegirl schreef:
Heb mijn post even bijgewerkt.

Vonnie84 : paard luisterd ook zeer goed naar lichaamstaal

Ja, dat snap ik. Je paard heeft de link gelegd tussen: baasje bewegen, ik bewegen. Maar je paard kan ook de link leggen tussen: baasje staat stil, ik beweeg. Baasje zegt draf, ik draaf aan.
Daar hoef je toch niet als een idioot voor te gaan mee bewegen.

[edit: tweede quote toegevoegd]
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 07-04-10 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Desty

Re: zelf meelopen met longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:39

ongemerkt zal ik heeel wat lopen met longeren :+
ik loop dus ook mee ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:39

Ik heb geen zweep nodig en ik probeer ook stil te staan. Lukt tot heden goed (al longeer ik nog maar weinig) Ben ik nu ook lui?

Voor de duidelijkheid, mn paard is een heel gevoelig dier, met je lichaam spreek je paardentaal naar haar. Moet er voorzichtig mee zijn, zonder stemhulpen kan ik ook longeren. Daarnaast is het ook een soort van status heb ik geleerd, de dominante hoeft niet te lopen om de ander te laten bewegen.

Dus jullie zijn allemaal stom bezig. Leuk hoor dat in hokjes plaatsen. (Sorry, ben flauw)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:43

Ik plaats niemand in een hokje, ik geef MIJN mening :)
En als jij dat stom vind, dan mag jij dat vinden. Maar dan plaats jij nu zelf mensen in een hokje door ze stom te noemen. :roll:

Vonnie84 : ik beweeg niet als een idioot. Loop gewoon rustig mee. Als ik mijn arm omhoog doe, gaat 't paard harder. als ik de zweep voor haar neus doe, moet zij langzamer.
Dit ondersteun ik door zelf actief of niet actief mee te lopen.
En het lukt ook prima als ik stilsta. dan is het simpel, zweep erachter is voorwaarts, zweep ervoor is langzamer.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:48

Jolliegirl schreef:
Ik plaats niemand in een hokje, ik geef MIJN mening :)
En als jij dat stom vind, dan mag jij dat vinden. Maar dan plaats jij nu zelf mensen in een hokje door ze stom te noemen. :roll:

Vonnie84 : ik beweeg niet als een idioot. Loop gewoon rustig mee. Als ik mijn arm omhoog doe, gaat 't paard harder. als ik de zweep voor haar neus doe, moet zij langzamer.
Dit ondersteun ik door zelf actief of niet actief mee te lopen.
En het lukt ook prima als ik stilsta. dan is het simpel, zweep erachter is voorwaarts, zweep ervoor is langzamer.

Sorry, het was anders omschreven als wat ik bedoelde :) Het komt idd als je het leest anders over als wat ik bedoelde.

Maar waarom kies je ervoor om de ene keer wel mee te lopen, en de andere keer niet? En wat houdt longeertraining in voor jou?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:54

Geeft niet hoor ;) voelde me niet aangevallen hoor

Ik kies er niet steeds anders voor.
Momenteel op het huidige adres, is longeren gewoon : samen actief zijn.
Zweep ervoor is rustig, zweep erachter is langzaam. Zelf actief meelopen is ook actief lopen voor het paard, zelf rustiger, paard rustiger. Duidelijke commando's

maar op adres waar ik eerder reed + handelstal, was ik eht na 4 paarden wel zat om mee te lopen hoor, dan ging ik gewoon lekker bezig met commando's, liep afentoe stukje mee.

Longeertraining houdt voor mij in, je paard soepel krijgen. Problemen waar je OHZ tegenaan loopt (dus bijvoorbeeld stijfheid, of verkeerde stelling, verkeerd spiergebruik) kan je heel mooi via de longe weer oplossen. Ook zie je je paard eens lopen ipv altijd van bovenaf. Je ziet het beengebruik ipv je het voelt. je ziet hoe die zn rug gebruikt.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:59

Jolliegirl schreef:
als jij actief bent, is het paard ook actief.
Die stilstaande mensen die maar met die zweep drijven noem ik luilakjes/makkelijkste weg zoeken, en hier heb ik een gruwelijke hekel aan. Het is geen robot die je rondjes laat lopen
dus met longeren actief zijn, en loop mee en blijf zelf ook actief. Stukje lichaamstaal.

En ik heb dus ook altijd de driehoek.
Voorwaartse kracht -mijn achterkant arm
Afremmende kracht, mijn voorkant arm.
en mijn lichaamstaal, zelf harder op langzamer.

En dat is dan echt niet dat ik rondjes van 10 meter meeloop. Maar ik loop in de diagonaal van ongeveer 3 meter mee.

Uh ja, dat is dus niet zo. Met rijden ben je toch ook niet actief en drijf je toch alleen met je benen?
Het is de bedoeling dat je in het midden stilstaat en dat hij, net als met rijden voor je been, met longeren voor je zweep/stemhulp is. Het paard moet het werk doen en actief worden op je stem en eventueel zwiep met de zweep. Anders kun je net zo goed niet longeren en gewoon rondjes ernaast gaan rennen. Stukje lichaamstaal? Als jij goed met je lichaam naar hem toe gaat staan, sterk je hulpen door geeft met je stem en zweep is je paard ook actief.
Ik liep altijd mee en mijn trainer heeft me dat streng verboden, omdat het paard zo niet leert om zelf de lijn strak te houden. Hi

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:01

Als jij stilstaat kan jij nooit de 3 hoek blijven vormen. zo wel, leg mij dat dan maar eens uit :j
Dus is je enigste hulp de zweep.

Ik heb ook de lijn niet strak. paard moet op eigen benen lopen en niet op de lijn.

Ik ren niet mee. Ik loop ook geen kilometers mee.

Ieder zn eigen manier ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:04

Bij mij verschilt het door wat ik als doel heb van het longeren.

Als ik longeer voordat ik erop ga, longeer ik alleen om haar vast wat warm te maken, zodat ik makkelijker mee kan komen, als ik zelf stijf ben (reuma) Dan loop ik meestal mee (tenzij er meer mensen in de bak zijn)

Als ik longeer als training blijf ik staan. Soms laat ik haar even een stuk rechtuit lopen als training, dan loop ik een stukje mee, maar verder blijf ik gewoon staan. Ben het dan ook met Vonnie eens.

Als je stilstaat kan je juist makkelijk een driekhoek vormen. Jij bent een hoek en de longeerlijn, je paard en je longeerzweep zijn zijdes. Je zweep voor je paard houden als je wilt dat hij langzamer gaat, is geen commando zoals je het leert hoe het moet. Je verbreekt dan namelijk de driehoek en gaat op een andere plaats een nieuwe driehoek maken. Het is juist de bedoeling dat je 1 driehoek in stand houdt.
Laatst bijgewerkt door KozieZ op 07-04-10 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:05

ik loop ook mee. ik zou niet eens kunnen stil staan met longeren haha. het is er zo ingeslopen dat ik dat deed. het zelfde als steeds je hang over de hals doen tijdens het rijden. je hebt het je zelf aangeleerd. en zie het dan maar is af te leren haha. ;)

Ik ben dus een echte meeloper haha

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:05

Natuurlijk kun je wel een 3 hoek vormen. Je doet de zweep in je rechterhand als je linksom gaat, je lijn in je rechter en dat vormt de driehoek. Je draait natuurlijk wel mee met je paard, anders zit je zelf zo on de knoop! :)
Juist als je loopt heb je geen constante driehoek/ spanning. Gewoon draien op een been. Ik bedoel ook niet strak, maar niet over de grond zeg maar, er mag een boogje in zitten maar niet dat je elke keer de lijn korter/langer moet doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:07

Franciska15 schreef:
Natuurlijk kun je wel een 3 hoek vormen. Je doet de zweep in je rechterhand als je linksom gaat, je lijn in je rechter en dat vormt de driehoek. Je draait natuurlijk wel mee met je paard, anders zit je zelf zo on de knoop! :)
Juist als je loopt heb je geen constante driehoek/ spanning. Gewoon draien op een been. Ik bedoel ook niet strak, maar niet over de grond zeg maar, er mag een boogje in zitten maar niet dat je elke keer de lijn korter/langer moet doen.

Kom jij een keertje kijken, dat ik tijdens het lopen continu de 3hoek vorm heb ;)
Lijn blijft op een lente. Pak hem alleen over als ik eht paard naar mij toe haal.

Maar iedern zijn/haar manier toch :) Zo kunnen we leren van elkaar :j
maar eigenaren hier willen dat wijzelf ook actief meelopen :) simpel.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:13

Ik loop mee, maar eigenlijk doe ik gewoon maar wat, net waar ik zin in heb, doe ook af en toe mee rennen met de lange zijde.

En heb ook geen goede driehoek en laat de longeerlijn vaak over de grond slepen.

Best slecht eigenlijk :P .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:13

Opzich loopt een paard ook wel zonder die driehoek :+

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:15

Ja, dat kan! Iedereen heeft andere manieren. Ja, paard loopt ook wel zonder driehoek, maar er zijn er genoeg die dan denken, he! Ik kan ook de andere kant op! De driehoek is vooral belangrijk bij jonge paarden denk ik

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:16

Franciska15 schreef:
Ja, dat kan! Iedereen heeft andere manieren. Ja, paard loopt ook wel zonder driehoek, maar er zijn er genoeg die dan denken, he! Ik kan ook de andere kant op! De driehoek is vooral belangrijk bij jonge paarden denk ik

Ja klopt, ligt er ook maar net aan wat je ze leert :j

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:19

Ik ben ook een meeloper ;)
Alleen als ik de volte iets verklein blijf ik netjes op m'n plek staan.
Ik probeer er wel op te letten dat ik op mijn plaats blijf, maar mijn paard is van zichzelf niet heel erg voorwaarts en daarom is het erg verleidelijk om achter haar aan te lopen om haar goed voorwaarts te houden. Daar komt nog bij dat ze precies weet hoe lang de zweep is en dus minder moeite zal doen als ik in het midden blijf staan (en een langere zweep wordt erg zwaar voor mijn armen...). Ook trekt ze af en toe nog wel eens. Dat alles maakt het wel lastig voor mij om precies in het midden te blijven, maar aan de andere kant krijg ik zelf ook wat beweging als ik een beetje meeloop. :+

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:05

Nu ja, het feit dat ik meeloop is helemaal medisch :) Als ik stilsta val ik na 10 seconden flauw omdat ik een tekort heb ik mijn bloed ofzo :P

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:07

Ik doe het allebei.. Tijdens het longeren wissel ik vanalles af; grote volte - kleine volte, meerennen door de hele bak, meerennen met een gedeelte van de bak. De hele bak wordt benut. Dit omdat ik het belangrijk vind dat ze niet maar steeds dezelfde rondjes blijft lopen maar ook afwisselend loopt.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:18

En wat houdt het longeren in dan, voor jullie? Met bijzet, of zonder? Enkele of dubbele lijn?

Ik longeer met dubbele lijn, en ja, ik loop mee.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 23:20

ik longeer de ene keer met bijzet en de andere keer los. De reden voor mij is dat ik wel mee moet lopen want als ik stil sta en rondjes blijf draaien op mijn plaats dan houd mijn rug er mee op en schiet ie op slot !!