Longeerprobleem, paard draait om

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:13

sheela schreef:
Ik zou zeggen: ga longeren met een tweede persoon erbij. die houdt de zweep vast en loopt mee en zorgt dat de zweep steeds achter je paard blijft. zodra je paard stil gaat staan of omdraait, flinke tik met de zweep. De persoon met de zweep rent zich aardig moe, maar die moet alert blijven omdat hij met de zweep moet corrigeren.
Zo heb ik het ook wel eens gedaan met een paard van een stalgenoot; die vond rechtsom lopen erg moeilijk en draaide dan ook om. Dus hulp van dochter erbij geroepen en zij mocht erachter lopen met de zweep en steeds als het paard wilde omdraaien; zweep! Uiteindelijk heeft hij de bedoeling gesnapt en daarna was het omdraaien zo goed als afgelopen.
En ook een stuk afzetten waar je kan longeren zodat hij je niet de hele bak kan door slepen.

Zo heb ik het dus ook gedaan (alleen dan met een zweep en dubbele longe)en elke keer weer een stapje verder gaan.. Nu kan ik het alleen met dubbele longe en zonder zweep :D

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:20

Jenkins schreef:
Toch verkeerd gedacht :P
Mijn pony draait dan juist zijn kont weg, zodat de zweep er niet bij kan en rent dan de andere kant op :)

@TS: Probeer sneller te zijn en sneller te denken dan je paard. Is even oefenen. En vooral erg streng zijn als hij omdraait, zet hem dan stil en achteruit en probeer het nog een keer.
Mijn jonge pony deed dit ook telkens maar nu gaat het beter, hij wilt namelijk niet naar links. Gewoon even doorzetten en het gevecht winnen, straffen als hij omdraait en belonen als hij de goede kant op blijft lopen.

Tuurlijk draait zijn kont weg. Je paard kan die buiging naar die kant gewoon niet aan.
Kijk eens naar dit plaatje:
Afbeelding
Dit is een rechtsgebogen paard op een linker volte. Wat gebeurd er als je probeert zijn hoofd naar je toe te halen? Zijn kont draait weg, omdat hij niet naar links KAN buigen.

Jenkins

Re: Longeerprobleem, paard draait om

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:25

Ah oke, en stel dan dat hij hier last van heeft, hoe zorg ik dat dit probleem vriendelijk word opgelost?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:29

Je paard weer recht maken (oftwel rechtrichten). Dus zorgen dat hij recht is en dat hij even gemakkelijk naar links als naar rechts buigt.
Google maar eens op rechtrichten. Dan kun je er vanalles over lezen/leren.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:35

ik heb hier pony met zelfde probleem, ze wil ook 1 kant niet uit... ik kan doen wat ik wil, maar zoals goed staan, zweep er bij ect. werkt niet, mvr. komt dan omhoog.

We gaan van de week met dubbele lijn proberen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:38

natascha44 schreef:
Mijn paard doet dit ook, ik heb het opgelost door een dubbele longe te gebruiken. Als ze het nu probeert dan zet ik extra druk op de "buiten"longe en draait ze dus niet meer om..
Vervelend he?!
Probeer het anders eerst met iemand erbij..

Dit is inderdaad een goede oplossing. Ik heb dit ook zo gedaan.
Ik kon op een bepaald moment ook merken dat ze de buitenlonge losser liet, en dan omdraaide.
Dus ik zorg nu gewoon voor voldoende druk op de buitenkant :)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:44

berdien85 schreef:
natascha44 schreef:
Mijn paard doet dit ook, ik heb het opgelost door een dubbele longe te gebruiken. Als ze het nu probeert dan zet ik extra druk op de "buiten"longe en draait ze dus niet meer om..
Vervelend he?!
Probeer het anders eerst met iemand erbij..

Dit is inderdaad een goede oplossing. Ik heb dit ook zo gedaan.
Ik kon op een bepaald moment ook merken dat ze de buitenlonge losser liet, en dan omdraaide.
Dus ik zorg nu gewoon voor voldoende druk op de buitenkant :)

Maar, wat train je op die manier? En dan bedoel ik niet: dat je paard zich niet meer omdraait. Je maakt je paard daarmee nog meer scheef. Want je trekt je paard nog meer naar zijn kromme kant. Dus uiteindelijk train je er niets mee.....
Alhoewel het er wel aan ligt hoe je het doet hoor met de buitenlonge. Want je kunt je paard daar idd ook weer recht mee krijgen.
Maar ik bedoel te zeggen: weet wel wat je aan het doen bent als je een correctie uit voert en wat je ermee wilt bereiken.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:15

Nou ja sowieso ben ik van mening dat druk op beide kanten ongeveer gelijk moet zijn. Natuurlijk zorg ik wel dat ik niet teveel druk op buiten heb, dus dat ze wel stelling naar binnen heeft.
Het gaat mij er om dat zij bij mij compleet los laat op buiten, en vervolgens omdraait..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:36

berdien85 schreef:
Nou ja sowieso ben ik van mening dat druk op beide kanten ongeveer gelijk moet zijn. Natuurlijk zorg ik wel dat ik niet teveel druk op buiten heb, dus dat ze wel stelling naar binnen heeft.
Het gaat mij er om dat zij bij mij compleet los laat op buiten, en vervolgens omdraait..

De druk op beide lijnen (of teugels als je rijd) zou idd gelijk moeten zijn. Maar bij de meeste paarden is het zo dat ze de ene teugel vasthouden en de ander niet aan nemen. Dit heeft te maken met het gewicht op de voorbenen, dat is gelijk aan het gewicht op je teugels.
Dus bij een scheef paard kun je geen gelijke druk hebben.

Maar je paard laat los op z'n holle zijde. Wat bij een rechtsgebogen paard idd je rechterteugel is. En dus linksom je buitenteugel. Wellicht valt ze heel erg scheef voordat ze omdraait. Dus ze valt zo erg, dat ze niet anders kan dan omdraaien. En dat kan je oplossen zoals jij doet.

Maar dat is dus ook wat ik bedoel met: wat train je en hoe. Want je kunt gefocust zijn op het oplossen van je probleem (dus dat je paard linksom op de volte blijft) of je bent bezig met het oplossen van de oorzaak (zorgen dat je paard naar links kan buigen).
Maar dan moet je wel weten wat de oorzaak is. Want het probleem kun je wel oplossen door de oorzaak weg te halen. Maar als je het probleem an sich verkeerd oplost, heb je kans dat je paard iets anders gaat doen, omdat de oorzaak niet weggenomen is.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:00

Hoe zou dat volgens jou dan moeten?

jerneykarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:35

ik heb ook hetzelfde probleem met mijn verzorgpony.. :?

en ik hou dan snel de zweep erachter enzoo maar dan gaat ie gewoon snel galloperen de andere kant op!
heeft iemand tips?

alvast bedankt!

sandersenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:59

Haaay

wat ook kan helpen is, als hij wil omdraaien, er zegmaar naar toe lopen/rennen en gewoon voor hem staan en hem andere kant op sturen..
beter uitgelegt: je staat in het midden en steek dan gwn over naar een kant en jaag hem de andere kant op en loop dan weer rustig naar het midden, als hij weer wil omdraaien meteen weer oversteken en hem terugjagen naar de gewenste kant die hij op moet lopen.
dit klinkt echt dom.. maar ik kan het niet echt goed uitleggen
want ben op een ponykamp geweest waar ik veel grondwerk dingen heb gedaan.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:08

Ga heeeeeeel wat commentaar over me heen krijgen waarschijnlijk,
maar jarenlange ervaring met dit soort gedrag heeft me geleerd dat rustig er naar toe stappen en dan terug op weg zetten het beste helpt.

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:28

het kan ook zijn dat het aan je zadel ligt als je zadel niet goed is opgevult en je vraagt stelling kan het zijn dat je paard teveel druk krijgt op zijn schouder als hij stelling geeft en daarom zitten ze vast
Jooliieen schreef:
Met rijden is mijn paard iets naar rechts gebogen (word aangewerkt)
En als ik hem dan Longeer, dan loopt hij rechts helemaal goed in stap, draf en galop, niks aan de hand.
Maar als ik dan links op de volte wil met Longeren, dan gaat stap nog goed, maar dan wil ik dat hij gaat draven, en dan steigert hij een half rondje andersom en dan staat hij dus weer op de rechterkant. En dan is er weer niks aan de hand. Je kunt zo hard trekken als je wilt als hij op de linkerhand zit, maar hij wil gewoon rechtsom, verder gebruik ik geen hulpteugels, gewoon longeren aan de longeerlijn met een halster op, iemand tips?

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:35

Vonnie84: Wat train ik dan?? Ik probeer nu alleen eerst maar eens het probleem "omdraaien"aan de longe te verhelpen..
Ze doet het echt uit protest, niet omdat ze scheef is of dat het zadel niet goed is..
Zodra ze druk ervaart aan de buitenkant, voorwaartse drang aan de achterkant, dan draait ze niet om..

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:17

Dat heb ik dus ook met shetlander Tiamo, wat mijn oplossing is:

Als het paard dreigt om te keren, goed voorwaarts houden(desnoods een tik met de longeerzweep)...

Bij mij werkte het :P

ebn830

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:07

Dit doet mijn bijrijpaard ook de eigenaar laat haar dan weer terugdraaien door zelf naar het hek te lopen en haar dan weer terug te draaien na een paar keer is ze het zat en blijft ze goed lopen.
Ze doet het id vooral op haar moeilijkere hand.