Wandelen met je paard zonder halster of touw

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:56

Zolang de omgeving ervoor geschikt is (bos, verlaten strand): geen probleem.

Langs een straat, druk fietspad of recreatiegebied: :n
Dit laatste hoeft maar 1x fout te gaan en je voelt je voor eeuwig schuldig.
Honden horen wat mij betreft ook niet los op drukke wegen of paden.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:59

Ik heb echt een superbraaf paard en op het erf en door de bak laat ik m meestal gewoon los naast mij lopen, maar echt buiten zou ik dit minder snel doen. Als ik ga wandelen loopt hij vaak zat naast me zonder dat ik m vast hou, ook met draven enzo.

Ik zou sowieso altijd een iig een touwtje om zijn hals laten, waarschijnlijk is het wel aan te leren maar om eerlijk te zijn hou ik te veel van mijn paard om toch zo'n risico te lopen... Een paard is idd (zoals velen al zeggen) een vluchtdier en mocht het echt eens écht schrikken kan je nooit 100% voor hem in staan.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:06

Ja was op jou gericht, maar meer bedoeld van je heb waarschijnlijk gelijk, want ik weet niet veel van honden af ;)

Damber

Re: Wandelen met je paard zonder halster of touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:12

vroeger liep hier in de binnen stad een man altijd met zijn paard los. Het kan dus wel, maar zou er zelf nooit aan beginnen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:18

In de bak, op het erf, en stukje van bak naar het erf kan ik hem los laten lopen, en loopt hij ook netjes mee. Ik durf het idd niet om hem op de weg o.i.d los te laten, stel dat ze er vandoor gaan.. Ik zou niet willen weten wat er dan kan gebeuren.

In het bos nooit geprobeerd eigenlijk... Soms wel als ik een stukje meewandel laat ik hem los naast mij lopen, maar dan heeft hij wel het hoofdstel om, binnen handbereik...

Ik denk dat als ik de mijne ergens los laat lopen, het eerste wat hij doet is het zoeken naar eten }:0

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:24

als mijn paard een eind van huis af schrikt, en naar huis rent.
is dat een heel gevaarijke situatie, voor misschien wel iedereen die op haar pad loopt of rijd.

stel dat een hond de benen neemt, vind ik dat toch een iets ander verhaal.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:27

hoi,
ik heb het dus wel gedaan. het was een gras dijk van 3 kilometer. ik liet me shet gewoon los lopen en als ik hem riep kwam hij als een speer terug galloperen langs me heen en weer de andere kant op. hij bleef dus echt in de buurt van mij. zo kon ik de hele dijk afwandelen met een racende shet om me heen. met me haflinger durfde ik dat niet aan. maar gaaf was het wel. :D
het was trouwens een omheinde dijk (stonden zomers koeien)

Xbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:38

Ik hoop sinds een tijd met mijn verzorg pony los in de duinen. De eigenaar van mijn verzorg pony had vroeger een shetlander fokkerij en liep iedere dag met het 2 shetlanders los in het bos en over het strand. Los lopen is naartuurlijk niet voor alle pony weg gelegt.
Hoe ben ik begonnen:
Als eerste ben ik begonnen met in de bak met biks dan die achter me aan ging rennen en bij me bleef. Dit heb ik een tijdje gedaan. later toen in dat vaak had gedaan ( en ook vaak gewandeld met lang touw) Ben ik gewoon op een dag met hem gaan wandelen zonder touw en met biks. eerst bijv. na elke 5 stappen een biksje en een klein stukje (waar bijna geen auto's komen) gewandeld. steeds een stukje uit gebreid. Op het begin was ik naartuurlijk supper dan dan die weg zou rennen. maar de eingenaar wist me over tehalen. ze zei: als die weg loopt weet die waar zijn stal is en anders blijft die gras eten. Nu ben ik al een tijdje bezig met los lopen en het gaat bij mij al aardig goed. Soms vind die het gras op weg naar het duin lekker der en blijft die dstaan eten maar het gaat al beter. Ik wandel nu hele stukken en blijft af en toen ergens eten en dan loop ik gewoon door en dan komt die vanzelf achter me aan gegalopeerd.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:09

Millanka schreef:
Ja was op jou gericht, maar meer bedoeld van je heb waarschijnlijk gelijk, want ik weet niet veel van honden af ;)

Ow haha, nou ja dan ben ik in je gelijk hoor ik weet er namelijk ook niet veel vanaf ;)
Den alleen wel dat honden wel iets anders zijn, honden zijn van nature jagers en paarden
wat dat beterft niet.. wat dan ook weer betekend dat zij (zonder schrik of wat dan ook) niet zomaar van
de kudde/baasje af zullen wijken. Neem ik aan? :o (als ik het verkeerd heb correct me even ;) )

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:45

Mijn paard loopt ook gerust los mee, maar ik heb áltijd een halster + touw om. (ik knoop het touw door de ringen zodat je een soort "teugels" krijgt.) Ik zou een paard ook nooit helemaal zonder iets meenemen, veel te gevaarlijk :n Elk paard kan schrikken, en ik wil mijn paard toch wel vast kunnen pakken mocht er iets mis gaan.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:58

Als het paard schrikt met hoofdstel of halster en hij gaat kun je hem toch ook niet houden? (Niet dat dit het loslopen meteen normaal maakt ofzo) Maar dat touwtje maakt niet heel veel uit toch?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:25

als een paard echt wil dan gaat hij, hoe klein ze dan ook zijn dan hou je ze niet. Maar meestal kan je ze wel laten merken dat ze bij je moeten blijven door druk op halster/hoofdstel.. Maar hoezo (niet dat dit het loslopen meteen normaal maakt ofzo)? Zo abnormaal is het toch niet ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:35

IggyPop schreef:
Als het paard schrikt met hoofdstel of halster en hij gaat kun je hem toch ook niet houden? (Niet dat dit het loslopen meteen normaal maakt ofzo) Maar dat touwtje maakt niet heel veel uit toch?

Maar een ruk aan het touw kan het paard weer tot bezinnen brengen of tenminste langzamer laten lopen denk ik. Ik heb vaak genoeg gehad dat mijn vzpony 'op hol sloeg' tijdens het buiten wandelen (voornamelijk in het begin) en ik heb geen moment los gelaten (werd dus mooi +- 30 meter mee gesleurd :+ ) en ik weet zeker dat als ik dat touw niet had, dan was ik hem kwijt geweest.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 23:25

nja, abnormaal niet, bijzonder wel een beetje?
Degene die hun paard dus wel bewust los laten lopen, hebben jullie ze dat geleerd of 'gewoon' gedaan?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:53

ja bijzonder wel haha ;) ik heb het gewoon gedaan, op een zondag tijdens het wandelen in de woonwijk (niemand op straat) en gewoon eens los gelaten. Tenminste halstertouw om dr hals om te proberen, ze stopte voor gras, ik liep terug en zij liep weer (los) mee. Dat ben ik gaan uitbreiden, langs de weg (60km waar ze 80 rijden) hou ik dr vast verder loopt ze los. Zie ik dat ze iets echt heel spannend vind dan pak ik dr ook..
Maar eerlijk is eerlijk ik vond het vaak wel een beetje spannend als ze los mee gaat wandelen, maar ja oefening baart kunst ;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:08

die van mij is net een hond,
ik zeg wachten en hij gaat wachten,
als ik dan zeg HIEEEEERRRR!
komt die naar me toe.
hij loopt ook gewoon mee, soms tussendoor even hapje gras.
ik kan hem overal loslaten, maar bij de weg enzo doe ik het niet,
want hij loopt niet in een rechte lijn naar me toe maar met omwegen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:40

knap joh! Nouja bij de weg loslaten doen we met onze honden en kinderen ook niet :o . Dus kan me voorstellen dat je dat niet aandurft :D

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:54

Als mijn paard er vandoor besluit te gaan, kan ik hem met touw inderdaad ook niet houden. Dat blijft dan ook één van mijn grootste angsten tijdens het wandelen... Overigens wel goed om te zien dat ik niet de enige ben waar dat wel eens bij gebeurt!

Ik vind het verhaal van een paard dat de kudde veiliger vindt dan de ruiter ook erg herkenbaar: mijn verzorgpaard wil ook liever bij de kudde blijven dan in z'n eentje met mij op pad. Toch prettig om te lezen dat zoiets niet (volledig) aan mij ligt. Overigens ga ik er wel aan oefenen, hij moet ook een beetje vertrouwen in mij krijgen.

Wandelen zonder touw/halster zou ik toch niet zo snel doen, inderdaad met name vanwege het schrikeffect. En je omgeving moet er ook maar mee om kunnen gaan! Als je paard nieuwsgierig is en mensen gaat staan besnuffelen ofzo, maar die mensen zijn er bang voor, is het voor hen ook wel prettig wanneer dat paard vastgehouden wordt. Dat vind ik met honden overigens ook: ik ben niet zo'n fan van honden overal loslaten. Er zijn te veel mensen die bang van ze zijn.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:01

Mijn vorige shetlanderhengstje liep zowel bij mij als mijn moeder los als we met hem gingen wandelen en de honden. Hij had dan alleen een halstertje aan. Beestje bleef netjes naast ons lopen en als die een hap gras wou dan duwde die ons aan en als we ja zeiden pakte die dat. Hij liep ook los op het voetbalveldje voor ons huis, kon hij even zijn benen strekken en als je floot dan kwam hij weer aangedraaft of gegaloppeerd.
De new forest pony die ik jaren heb gehad liep meestal ook los met buitenrijden en bleef altijd netjes bij me maar wel met hoofdstel of halster met halstertouw binnen bereik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:02

Het is prachtig om een paard los mee te kunnen laten lopen.
Maar het is níet verstandig ;)

Een paard is en blijft een vluchtdier, ook al vertrouwd hij voor 200% op je als baas, als hij écht schrikt, zal hij vertrekken.

En het vervelende is dan, dat jij als baasje altijd verantwoordelijk bent voor de schade die jouw paard daarbij veroorzaakt.

Mooie droom dus, maar buiten je eigen erf zou ik het risico niet nemen om 'm helemaal los mee te nemen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:24

ja waar, maar ja als je buiten gaat rijden en je paard schrikt en je valt en je paard gaat er vandoor? Als ik mijn paard erg druk is dan ga ik al niet met dr wandelen haha doe het alleen als ze lekker rustig is, en gelukkig is mijn paard niet snel bang en als ze schrikt dan rilt ze alleen maar.. maar ja het blijft idd wel een risico..

als ik mensen tegen kom dan hoe ik dr vast net als ik met een hond doe, want ja idd niet iedereen is er van gediend ;)

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:50

Ik doe wel eens stukjes op 't erf/in de stallen zonder halster, dan loopt hij achter me aan of ik pak hem bij zn manen beet, maar hij is totaal niet zo'n pony die van je weg zou rennen (behalve naar 't eten :P )
Op de weg NOOIT, dat is gewoon levensgevaarlijk!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:52

Ik ken een vrouw die op haar merrie reed en haar welsh los mee liet rennen in het bos... Maar dat is met een ander paard. Dus wel anders dan los naast jou...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:57

Ook mij shet rent wel eens los naast mn fjord. Maar ik zorg er ten aller tijde voor dat ik niet alleen ben. Iemand rijdt op mn fjord en d eander zorgt voor de shet. En als we even gaan galoperen op een stukje hei ja dan mag hij los, eerder niet :n

Tijdens het afstappen van mn fjord (om een hek open te doen) loopt mn fjord ook even 5 meter los. Maar niet constant dus

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:00

Ik doe het wel, maar niet buiten de paddock :+ Daar doet Sun het prima, overal eigenlijk wel, ook in de stalgang enzo, maar toch wil ik het liever niet proberen buiten dat ;)