Aanvallen tijdens het longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:26

Celestatjuh schreef:
Oke, ik zal dan ook wat extra goed opletten, want ik heb het niet zo gauw door als hij dan op me afkomt. ( volgens mij minderd hij de vaart niet, iig, dat lijkt zo) want hij komt echt keihard (het lijkt wel of hij juist harder gaat) op me af komt rennen!

Je moet eigenlijk zo longeren dat je iedere verandering van snelheid aan ziet komen :) Dan weet je waar je precies aan toe bent ;)

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:44

Tjonge, jonge,jonge

Uit welke tijd komen jullie? Erop los slaan met je zweep??? :( Denken jullie nu echt dat dat DE oplossing is hier???
Ik zou zeggen zoek iemand die met zulke problemen kan omgaan op een diervriendelijke manier en gooi die zweep weg.
Erop slaan, stampen of wat dan ook kan het nog vele malen erger maken dan het nu al is.
Hopelijk kan je je paardje nog helpen voor het telaat is...
Ik geef je één goede raad, BEL Annemarie Van Der Toorn op, en nog liever vandaag dan morgen.

Veel succes voor jullie beiden.

zonnestraal2

Re: Aanvallen tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:51

ik kan helemaal instemmen met punke :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:01

Ik heb het niet over slaan gehad.
Ik denk dat je met je houding en positie t.o.v. het paard al veel kan bereiken. Daarom heb ik de TS geadviseerd om haar paardje goed te observeren, zodat ze het omdraaien voor kan zijn.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:09

punke schreef:
Tjonge, jonge,jonge

Uit welke tijd komen jullie? Erop los slaan met je zweep??? :( Denken jullie nu echt dat dat DE oplossing is hier???
Ik zou zeggen zoek iemand die met zulke problemen kan omgaan op een diervriendelijke manier en gooi die zweep weg.
Erop slaan, stampen of wat dan ook kan het nog vele malen erger maken dan het nu al is.
Hopelijk kan je je paardje nog helpen voor het telaat is...
Ik geef je één goede raad, BEL Annemarie Van Der Toorn op, en nog liever vandaag dan morgen.

Veel succes voor jullie beiden.

Ik kom uit de tijd dat de ruiter/longeur de baas is en bepaalt wat er gebeurt en niet het paard/de pony ;-) Paarden onderling communiceren net zo. Zou hij zoiets bij de leider van de kudde proberen, dan zou hij ook een flinke trap krijgen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:11

Tuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat je er meteen flink op los moet slaan. Je kunt vaak met houding e.d. al veel doen. Hebben ze het 'spelletje' echter door, dan is het idd wel eens nodig om ze weer even goed op hun plek te zetten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:13

Pollewoppy schreef:
Tuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat je er meteen flink op los moet slaan. Je kunt vaak met houding e.d. al veel doen. Hebben ze het 'spelletje' echter door, dan is het idd wel eens nodig om ze weer even goed op hun plek te zetten.

Zeker, maar als een paard met oren plat naar mij toe komt rennen en vlak voor mij gaat steigeren krijgt hij toch echt wel een mep hoor. Ik ben de leider, niet hij.

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:15

Niet te snel aangevallen voelen hoor.
Er staan geen namen vermeld in mijn post en heb het dus niet over iedereen die op haar gereageerd heeft.
Maar als ik op ieders mening afzonderlijk moet gaan reageren ben ik overmorgen nog bezig.

Ik zeg gewoon tegen alle bruten: leer tegoei hoe je met paarden om hoort te gaan en gebruik hen niet als frustratie verlichter. Want dan ben je gewoon zwak bezig. Een dier dient niet om op te slaan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:16

Precies Horseware, bij mij ook hoor. Het moet niet gevaarlijk worden.
Dat probeerde ik ook te zeggen in mijn bovenstaande reactie, een paard die het spelletje door heeft (wat jij beschrijft) moet goed op z'n plek gezet worden en dat lukt niet met lieve woordjes ;)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:18

Ik heb dit ook gehad met een jonge pony. Goed op z'n lichaamstaal letten en opletten wat hij doet voordat hij met dit gedrag begint. Op het moment dat je al denkt dat ie wat gaat doen extra met de zweep erbij en als die begint met drijgen mag je hem best even een flinke klap verkopen. Ik weet dat het in het begin erg moeilijk is. Ik heb er zelf ook veel moeite mee gehad, maar op een gegeven moment ben ik er gewoon gaan staan met de gedachte ik laat niet over me heenlopen, flink aangepakt en sinds dien gaat het longeren gewoon goed :)

Succes ermee!

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:20

Trouwens als een paard zo op je afkomt, dan is het al veel eerder fout gelopen.
Het had nooit zover mogen/moeten komen. Maar slaan is niet de oplossing.

Tip: als je dit kunt, probeer dan eens te longeren met dubbele lijnen, dan kan hij niet tot bij je komen (als je het kunt hé). Want dan kan je hem sturen.
En dan drijf je hem kordaat voorwaarts, als hij dat niet wilt en weigert voorwaarts te gaan, zeg jij oké jij wilt niet, dan gaan we maar achteruit e je "trekt" hem achterwaarts tot jij vind dat het genoeg is. Natuurlijk niet oneindig doorgaan met achteruit lopen hé, geef hem regelmatig de kans om wel voorwaarts te willen gaan. Maar werk aan jullie relatie, hij moet respect voor jou gaan krijgen en jou gaan zien als zijn leider. Het beste is hulp zoeken bij ieman die hierin véél ervaring heeft.
Laatst bijgewerkt door punke op 21-02-10 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:22

punke schreef:
Niet te snel aangevallen voelen hoor.
Er staan geen namen vermeld in mijn post en heb het dus niet over iedereen die op haar gereageerd heeft.
Maar als ik op ieders mening afzonderlijk moet gaan reageren ben ik overmorgen nog bezig.

Ik zeg gewoon tegen alle bruten: leer tegoei hoe je met paarden om hoort te gaan en gebruik hen niet als frustratie verlichter. Want dan ben je gewoon zwak bezig. Een dier dient niet om op te slaan.

Ik voel me niet aangevallen hoor, ik had nog niet eens gereageerd in dit topic ;-)
Begrijp me niet verkeerd, ik hou ook niet van slaan en doe het vrijwel nooit. Komt ook doordat ik dergelijke situaties eigenlijk altijd voor ben door gewoon heel consequent te zijn. Maar dit vind ik nou typisch zo'n situatie waarin het paard wèl gewoon op zijn donder moet krijgen. Dergelijk gedrag moet echt direct afgestraft worden. Waarschijnlijk doet hij het daarna dan ook nooit meer.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:29

punke: Ik denk eigenlijk dat de TS een beetje te onervaren is om met dubbele lijnen te longeren. Laat haar eerst met een enkele lijn de basisbeginselen leren, waaronder haar positie t.o.v. het paard.

Zoals ik al zei, heeft zo'n paard het spelletje door. Daarmee bedoelde ik ook dat het al eerder en vaker is fout gegaan. Het had inderdaad niet zover moeten komen, maar dat is wel gebeurd.

Je schrijft steeds dat slaan niet de oplossing is, ik ben benieuwd hoe jij zo'n paard op z'n plek zet als de dingen die ik eerder genoemd heb niet afdoende zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:40

mensen kunnen hier praten wat ze willen, maar een paard die dat bij mij doet heeft het even ernstig zuur, en kan voorlopig niet naar de slager......... Is die besodemietert zeg!!!

Ik laat me door niemand bedreigen.......... en ZEKER door een paard niet.

Van mij zou een paard die me dat flikt echt een paar goede opsodemieters krijgen, is die gek geworden

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:44

Pollewoppy schreef:
punke: Ik denk eigenlijk dat de TS een beetje te onervaren is om met dubbele lijnen te longeren. Laat haar eerst met een enkele lijn de basisbeginselen leren, waaronder haar positie t.o.v. het paard.

Zoals ik al zei, heeft zo'n paard het spelletje door. Daarmee bedoelde ik ook dat het al eerder en vaker is fout gegaan. Het had inderdaad niet zover moeten komen, maar dat is wel gebeurd.

Je schrijft steeds dat slaan niet de oplossing is, ik ben benieuwd hoe jij zo'n paard op z'n plek zet als de dingen die ik eerder genoemd heb niet afdoende zijn.

Die gaat zeker een Join Up voorstellen ofzo :=

Paardje lief had het bij mij niet moeten proberen. Had hij op z'n donder gehad! (oh nee, das zielug :(:) )

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:45

Punke ik ben het met je eens dat je zulke problemen zou moeten voorkomen en dat veel mensen beter naar hun eigen kunnen moeten kijken en dingen laten die ze niet kunnen.

Ook ben ik het met kiwiko eens.
Er zijn nou eenmaal paarden die gelongeerd zijn door mensen die hun eigen kunnen wat overschat hebben. Zo'n paard heeft het spelletje door en moet op zijn plek gezet worden. Ik probeer dit altijd eerst door hem kordaat voorwaarts te houden. Maar probeert hij het dan nog, dan laat ik hem echt wel even voelen dat dat gewoon niet de bedoeling is. In mijn ogen is het gewoon gevaarlijk als je dat niet doet..

En bang paard is een heel ander verhaal, maar daar gaat het hier niet om.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:48

standaard is dat je het paard de mogelijkheid niet bied...........

maar als een paard ondanks dat toch meent dit gedrag tegen mij te moeten tonen........ Dan issie echt van mij, en dan zal ik hem op een andere manier duidelijk moeten maken dat ik bedoel wat ik vraag en zeg :D

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:48

S_zanne, jij kent duidelijk niets van een join-up...dezemag je niet gebruiken bij een agressief paard.
Dus gelieve je niet uit te spreken over zaken waar je niet van op de hoogte bent.
Dus neen ik ga geen join-up voorstellen, heb jij even geluk seg.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:52

Kiwiko: Precies en als dat op de normale manier niet duidelijk is voor hem, dan maar op de hardere manier. Hij heeft zn kans gehad dan.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:56

punke schreef:
S_zanne, jij kent duidelijk niets van een join-up...dezemag je niet gebruiken bij een agressief paard.
Dus gelieve je niet uit te spreken over zaken waar je niet van op de hoogte bent.
Dus neen ik ga geen join-up voorstellen, heb jij even geluk seg.

-O- Verdorie (punke, ik weet idd niet veel van join-up, ik heb het gelukkig ook niet nodig :D Maar wat stel jij voor aan TS?)

@ TS, Ik hoop dat je instructrice je kan helpen met je pony. Je mag echt wel wat strenger voor je paard zijn, ze hebben duidelijkheid nodig, jij bent de leider, anders nemen zij de leiding over.
(Ga ajb niet verder aanprutsen, samen met iemand die er verstand van heeft is veiliger voor jou en beter voor je pony)
Laatst bijgewerkt door S_zanne op 21-02-10 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

zij stelt dubbele lijnen voor aan de onervaren TS

KiWiKo

dubbele lijnen stelt ze voor.............

levensgevaarlijk bij een naarling, maargoed :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:59

Pollewoppy schreef:
zij stelt dubbele lijnen voor aan de onervaren TS

Dat zou ik dus niet doen als je dat nog nooit gedaan hebt. Het is niet zo makkelijk als het lijkt en zeer zeker niet een goed idee om er mee te beginnen zoals je pony nu is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:02

het beste wat ze kan doen is er iemand bijhalen die haar helpt dit probleem op te lossen.......... en dan zelf leren hoe dit te voorkomen ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:02

Dat schreef ik dus ook al, lijkt mij ook niet handig die dubbele lijnen...
Jammer dat punke zelf nu niet meer reageert...

Ik heb de TS ook geadviseerd om er iemand bij te halen. Dan eerst zelf haar paardje eens goed te observeren en dan later onder begeleiding te gaan leren longeren.

Longeren wordt onderschat, dat is meer dan je paard alleen wat rondjes laten lopen. En dat blijkt wel weer als het weer fout gaat.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 21-02-10 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt