Wel of niet longeren???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:16

als ze fris is longeer ik altijd wel eerst, omdat ze dan van alles schrikt en onverwachte sprongen maakt waar ik niet bij kan blijven zitten.

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:34

Je hoeft natuurlijk niet te longeren maar als je paard heel stijf loopt kan het handig zijn, maar ook als ie heel fris is, dan kan ie dat even uiten! ;)
succes!

miawallace

Re: Wel of niet longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:23

Ik vind longeren heel goed voor de band met je paard. Je kunt hem zo ook veel beter zien bewegen dan wanneer je op hem zit. En jonge paarden kunnen een beetje uitrazen voor je erop hoeft ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:33

Ik zie er totaal het nut niet van in. Ik vind het saai, afmattend en geestdodend voor het paard. In een rondje lopen is veel te belastend voor de gewrichten en je stompt je paard ermee af. Als je paard fris is, zou ik het een half uurtje naast de fiets laten draven en/of 10 min. loswerken.

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:54

Nou, als je bijv. met een longeersingel en pessoa teugel longeert, leert je paard/pony te ontspannen en mooi rond te lopen :P , en als je ff niet zoo veel tijd hebt dan kun je snel ff longeren, heeft je pony toch beweging gehad :+ , trouwens wat hij ook leert is dat hij zijn achterhand er onder moet doen ;), dus longeren zou ik juist wél doen :D

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:02

Dani62 schreef:
Ik zie er totaal het nut niet van in. Ik vind het saai, afmattend en geestdodend voor het paard. In een rondje lopen is veel te belastend voor de gewrichten en je stompt je paard ermee af. Als je paard fris is, zou ik het een half uurtje naast de fiets laten draven en/of 10 min. loswerken.

Als ik mijn merrie naast de fiets zou laten draven, blijft er niets over van mij en mn fiets.
Dan longeer ik haar toch echt liever even, wil nog niet dood.

Daarnaast ben wel een fan van longeren. Mijn paard wordt er los van en gaat er lekker van lopen. Het is ook weer eens wat anders dan altijd rijden.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:15

Antoontje schreef:
Dani62 schreef:

Als ik mijn merrie naast de fiets zou laten draven, blijft er niets over van mij en mn fiets.
Dan longeer ik haar toch echt liever even, wil nog niet dood.

Daarnaast ben wel een fan van longeren. Mijn paard wordt er los van en gaat er lekker van lopen. Het is ook weer eens wat anders dan altijd rijden.

Zo zou het bij mij ook gaan.. Dan gaat het echt niet goed! Als je het paard op een normale volte laat lopen is dit echt niet belastend voor de spieren. Dan kun je ook nooit weer gewoon in de bak rijden, want dan moet je toch ook steeds wendingen en voltes rijden? Behalve dan als je alleen maar buitenritjes maakt en rechtuit gaat. Ik zie mijn paard er alleen maar beter van worden, losser, sterker, ruimer, voorwaartser en blijer!! :D

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:19

ik heb het in het begin geprobeerd met mijn paard en ze vindt er echt niks aan. Nu doen we meer grondwerk in freestyle en dan is ze super allert en gemakkelijk beweegbaar.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:01

Ik longeer ook wel.. niet zo heel vaak moet ik zeggen!
Gemiddeld 1 keer per week, en soms ook wel 1 keer per 2 weken..

Moet ook zeggen dat het aan diverse dingen kan liggen:

Mijn stemming, voel ik me niet lekker, ben ik chagrijnig, heel erg moe, verdrietig, of wat dan ook, dan denk ik.. ik doe 'm even lekker aan de
longe, want als ik er nu op ga zitten wordt het toch niet wat, en reageer
ik al mijn frustraties alleen maar op mn paarden af.. en dat is niet eerlijk,
dus dan besluit ik om te gaan longeren.

Ontspanning voor het paard, ik vind het longeren namelijk ook wel
goed voor de afwisseling. Met 1 paard kan alleen maar gedressuurd
worden, en daarom vind ik zo een keer aan de longe ook wel goed.
(Wordt overigens ook met dit paard buiten gereden en dergelijke,
dus afwisseling genoeg krijgt hij.) en met het andere paard kan ik
gewoon alles doen, maar longeer ik ook zo nu en dan is een keer.
9 van de 10 keer word het paard dan gewoon aan een halstertje
gelongeerd, en mag hij gek doen wat hij maar wilt, rennen wat hij wilt.. zijn
hoofd zo hoog mogelijk dragen als wat hij wilt.. :Y) Ik gun hem dan even
zijn plezier, en omdat ze alle andere dagen wel met het hoofd naar beneden
moeten, mogen ze best zo even lekker met het hoofd omhoog aan de longe.
:j :D

Tijd te kort, zit ik krap met school en dergelijke, dan kan het wel eens
zijn dat ik naar het longeertouw grijp.. een halstertje met een longeerlijn
eraan, en peesbeschermers om is immers sneller dan het paard opzadelen.

Dit zijn eigenlijk mijn voornamelijkste redenen waarom ik de paarden zo nu
en dan eens longeer..

Scum

Re: Wel of niet longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:22

RT--> GVL