Hoe steigeren onder de man aanleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:41

Cassidy schreef:
Dan hoop ik voor je dat je het ook nooit meer aan hem gaat vragen. Misschien is het wel zover weggezakt dat hij het niet meer doet (en ga nu alsjeblieft niet uitproberen of hij het nog weet)...

tuurlijk niet,
steigeren is al gaan slapen :Z

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:42

Bedankt Djuno. ;)

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:43

djuno schreef:
Jawel...wij snappen jou wel maar het probleem is dat je ons niet wilt snappen. Jij denkt dat we jou aanvallen maar het tegendeel is waar...wij waarschuwen jou.
We zeggen dit voor jouw eigen bestwil en voor Beauty's bestwil en niet omdat we jou willen afkraken.

snap ik wel,
maar Beauty maakt er geen misbruik van.!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:46

Julia_14 schreef:
Iemand er naast laten staan en het commando geven terwijl jij erop zit is inderdaad al een goed plan. Zo kan je paard ook een beetje wennen aan het steigeren met iemand op z'n rug, want dat is toch al heel anders! :)
Dan kun je inderdaad een ander commando erbij gaan geven. Let er wel op dat je het/de commando('s) heel specifiek en apart maakt, zodat je paard ze onder geen omstandigheden kan verwarren met normale hulpen die je bv tijdens het rijden gebruikt. Dat is echt heel belangrijk! Anders heb je straks een steigerend paard wat in principe niks verkeerd doet, en das een lastige situatie.
Verder kan ik je eigenlijk niet echt helpen, ik heb het mijn pony op een hele andere manier aangeleerd. Wil je wel alvast "waarschuwen" dat je misschien flink wat negatieve reacties kan gaan krijgen van bokkers hier. Steigeren op commando aanleren is niet echt een geliefd iets hier, en het is zeker een onderwerp wat altijd tot heftige discussie's leidt. Niks mis met een discussie natuurlijk, maar misschien begrijp je wel wat ik bedoel ;)

Veel succes en plezier met je paardje! Je mag me ook nog wel pb-en ofzo als je meer vragen hebt.

Hoi. Ik heb de foto's in jou profiel gezien.
Wat heb je een schitterende pony.
Maar! Ik vind de steigerfoto's verschrikkelijk. Zie de oren, zie de ogen. Het dier zit op randje agressie. Oren plat in de nek, en die blik in de ogen, half wild.
Eigenlijk ook logisch he. In een kudde hoort steigeren bij zeg maar verdedigen/imponeren/vechten. paarden steigeren niet in plaats van dat ze een liedje fluiten. Steigeren is in de natuur hun wapen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:53

LauraBeauty schreef:
Beauty kan steigeren als ik op hem zit.
Heb ik al een paar jaar niet écht meer gedaan..
Gwn een paar keer een hupje.
Ikk leerde het hem door hem te laten halthouden,
en vasttehouden (niet aan teugels trekken, gwn wat spelen)
en dan aan te sporen,.. hij mocht dan niet voorruit..
Hij moest voor mij niet steigeren hoor..
Maar ineens deed hij dat en het leek me wel leuk om er in verder te gaan..
Hij kan ook kaarsrecht onder het zadel, maar dat vroeg ik hem op 1 keer na nooit.
Gwn eens om te zien hoe ver hij wou gaan / kon gaan.

Jaa zo kan die van mij ook steigeren, als ze voor barrelrace een beetje warm staat en zij wilt vertrekken maar ik wil achterwaarts gaat ze ook lekker de lucht in. Als ik wil maak ik hier ook een steigertrucje van. Maar weet je wat mijn paard krijgt als ze zo de lucht in gaat, jaa en goede klets rond haar oren (nee niet letterlijk, maar ik bedoel dit tolereer ik niet). Dat ze eens een wipje maakt omdat ze graag wil vertrekken, dus als ik niet trek. Maar als ik haar tegenhoudt en haar reactie is de lucht in, dan zal ik haar duidelijk maken dat dit absoluut niet door de beugel kan.
Steigeren is niet zomaar iets, erg gevaarlijk. Dus de manier van jou vind ik verschrikkelijk. En je kan nooit zeker zijn dat je je paard altijd gaat houden en dat er nooit iemand anders opgaat. En daar gaat het meestal fout. Maar goed je wil er niets over horen, maar ik kon het niet laten van hierop te reageren.

@ Ts
Verder ben ik niet echt tege steigeren onder de man als inderdaad het commando zo duidelijk afwijkt van alle andere hulpen en er zijn paarden die dit nooit zullen misbruiken, hoewel het volgens mij erg gevaarlijk kan worden.
Maar het lijkt mij dat je goed nagedacht hebt voor hier mee te beginnen en ook met alle andere trucjes rekening houdt met veiligheid, dus hopelijk beleven jullie er plezier aan.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:15

sjeik schreef:
Bedankt Djuno. ;)

you're welcome ;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 16:47

Leuk joh, twee pagina's vol over LauraBeauty, die haar pony op de verkeerde manier heeft laten steigeren :roll: Topic verpest.

Ik ben het met jullie eens, manier is verkeerd aangeleerd. En een meisje van 13 (gezien het taalgebruik en haar reactie) denkt ze niet na over hoe dit later fout kan gaan. Enne, pony's verleren niet zo snel iets! Laat ik er nu maar over ophouden, er staan al twee pagina's :)

Enne, voor de rest (dat zijn er nu in totaal 3 volgensmij :') die mijn vraag proberen te beantwoorden) bedankt. Volgensmij is mijn commando afwijkend genoeg. Alleen zweep omhoog en 'sta'. Dit kan ik dus ook vragen met neckrope, ik zit immers niet aan haar mond, en ik geef geen beenhulp. Als ik het steigeren van d'r vraag, houd ik eerst halt en dan vraag ik het. Ook het halthouden wissel ik af, dus halthouden, draf, stap, halthouden, steiger, stappen, halthouden, achterwaarts etc. Gewoon afwisselen, dat ze echt op mijn commando moet wachten. Als ik alleen maar halt houd en steiger, wordt het een gewoonte. :)

Topic mag van mij wel op slot, of willen jullie nog verder praten? :)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:52

xDonja schreef:
Leuk joh, twee pagina's vol over LauraBeauty, die haar pony op de verkeerde manier heeft laten steigeren :roll: Topic verpest.

En een meisje van 13 (gezien het taalgebruik en haar reactie) denkt ze niet na over hoe dit later fout kan gaan

Sorry hoor maar gezien jou reactie nu...ben je ook niet veel ouder dan 13 (hooguit 15 :+ ). Ging toch allebei over hetzelfde en het gevaar ervan? Indirect waren de reacties dus ook voor jou bedoeld :)*

sjeik

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:54

Hoezo is het topic dan verpest?
is het dan fout om te waarschuwen tegen gevaarlijke toestanden?
En wie kan me uitleggen wat het nut is, om een paard te leren steigeren?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 16:57

Ik vind, gezien de band met mijn paard, echt een mijlpaal dat ze tegen haar natuurlijke principes ingaat (steigeren tegen de baas ;) ) om mij te gehoorzamen. Ik vind dit echt super :)

Enne, ik heb al veel meegemaakt, en heb volgens vele het verstand van een 20 jarige :) Zo voel ik me ook :) Klink misschien arrogant, but that's the way it is ;)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:00

sjeik schreef:
Hoezo is het topic dan verpest?
is het dan fout om te waarschuwen tegen gevaarlijke toestanden?
En wie kan me uitleggen wat het nut is, om een paard te leren steigeren?

Ikke! :P

Het is stoer...staat leuk op foto's...werkverschaffing voor 1ste hulp-posten/ziekenhuizen...werkverschaffing voor DA's...werkverschaffing voor professionele stallen om het weer af te leren en lukt dat niet dan pikt de slager ook nog een graantje mee ;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:02

Mijn reden kan je boven jouw post lezen :)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:06

xDonja schreef:
Mijn reden kan je boven jouw post lezen :)

Die had ik daarnet dus nog niet gelezen..maar maakt verder ook niet uit. Ookal heb je de geest van een oude ziel....het is gewoon iets wat je niet moet doen (watvoor motivatie hier ook aan ten grondslag ligt).
Mijn post geldt niet alleen voor jou want er zijn zat die dit geweldig cool vinden met alle gevolgen......

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:11

Dus alleen maar zelfverheerlijking Donja? waar ben je dan mee bezig. (en al die anderen die er mee bezig zijn)
Wel weer werkverschaffing voor africhters en correctie-mensen.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:13

Ik dacht dat jullie het hadden over de manier waarop de pony van LauraBeauty leert steigeren: en commando die snel te verwarren is met halthouden en achterwaarts :) Dat het daarom gevaarlijk is, omdat als je hem verkoopt en iemand gaat iets te grof achterwaarts dat de pony op de achterbenen staat :)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:14

Steigeren is altijd gevaarlijk. Zelfs als je je pony het leert met een zak diepvries-doperwten.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:15

sjeik schreef:
Dus alleen maar zelfverheerlijking Donja? waar ben je dan mee bezig. (en al die anderen die er mee bezig zijn)
Wel weer werkverschaffing voor africhters en correctie-mensen.

Wat bedoel je nou? Dat mijn paard gecontroleerd en op commando steigert, en het niet misbruikt? Of dat LauraBeauty's pony op een verkeerde manier het commando heeft?

Is het zelfverheerlijking als ik zeg dat mijn paard netjes onder commando staat? Dat staan die van Amable, dndnlover, Hannah_Menno en NHevaVD toch ook? En die zijn meer dan ik? :)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:16

xDonja schreef:
Ik dacht dat jullie het hadden over de manier waarop de pony van LauraBeauty leert steigeren: en commando die snel te verwarren is met halthouden en achterwaarts :) Dat het daarom gevaarlijk is, omdat als je hem verkoopt en iemand gaat iets te grof achterwaarts dat de pony op de achterbenen staat :)

ja...daar ging het o.a. ook over...maar ook over het steigeren zelf.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:19

xDonja schreef:
Is het zelfverheerlijking als ik zeg dat mijn paard netjes onder commando staat? Dat staan die van Amable, dndnlover, Hannah_Menno en NHevaVD toch ook? En die zijn meer dan ik? :)

Nee, die zijn niet meer dan jij maar wel (sorry voor de uitdrukking) netzo dom!
Je paard goed onder commando hebben is heerlijk en een must maar omdat te bewijzen heb je het steigeren niet voor nodig. Het is en blijft ten allen tijde een dier...een vluchtdier zelfs.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:27

Tsja, dat jij mij en hun net zo dom vind is jou mening. Ik ben het alleen niet met je eens :)

Kun je uitleggen wat steigeren en een vluchtdier met elkaar te maken hebben? :)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:29

Steigeren is een wapen, wat onder meer door vluchtdieren word gebruikt als ze in het nauw komen.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:52

Thanks Sjeik...je was me effies voor

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:53

Sorry, snij ik je de pas af? :D
Het valt mij op, dat iedereen die graag wil steigeren nog erg jong is. (onbezonnen ook vind ik)
Het valt mij ook op, dat het allemaal wat ouderen zijn die het afraden. Ik denk uit ervaring.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:01

stijgeren?
Dan beschijt ik me,echt waar hahaha
Geen haar op mn hoofd wat er aan denkt om mn knollebol dat te gaan leren.
Maar stiekem moet ik wel toegeven dat ik het erg gaaf vind als iemand zn paard zo getraind en onder controle heeft dat ie dat kan!
Maar het blijft een "vak apart"!Het is stuntwerk.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:04

sjeik schreef:
Sorry, snij ik je de pas af? :D
Het valt mij op, dat iedereen die graag wil steigeren nog erg jong is. (onbezonnen ook vind ik)
Het valt mij ook op, dat het allemaal wat ouderen zijn die het afraden. Ik denk uit ervaring.

Nee hoor...geef je graag voorrang :D

Niet alleen ervaring maar ook de gevolgen/consequenties kunnen inschatten/overzien. En dat ontbreekt (logisch) nog bij een heleboel jeugd.