LauraBeauty schreef:Beauty kan steigeren als ik op hem zit.
Heb ik al een paar jaar niet écht meer gedaan..
Gwn een paar keer een hupje.
Ikk leerde het hem door hem te laten halthouden,
en vasttehouden (niet aan teugels trekken, gwn wat spelen)
en dan aan te sporen,.. hij mocht dan niet voorruit..
Hij moest voor mij niet steigeren hoor..
Maar ineens deed hij dat en het leek me wel leuk om er in verder te gaan..
Hij kan ook kaarsrecht onder het zadel, maar dat vroeg ik hem op 1 keer na nooit.
Gwn eens om te zien hoe ver hij wou gaan / kon gaan.
Jaa zo kan die van mij ook steigeren, als ze voor barrelrace een beetje warm staat en zij wilt vertrekken maar ik wil achterwaarts gaat ze ook lekker de lucht in. Als ik wil maak ik hier ook een steigertrucje van. Maar weet je wat mijn paard krijgt als ze zo de lucht in gaat, jaa en goede klets rond haar oren (nee niet letterlijk, maar ik bedoel dit tolereer ik niet). Dat ze eens een wipje maakt omdat ze graag wil vertrekken, dus als ik niet trek. Maar als ik haar tegenhoudt en haar reactie is de lucht in, dan zal ik haar duidelijk maken dat dit absoluut niet door de beugel kan.
Steigeren is niet zomaar iets, erg gevaarlijk. Dus de manier van jou vind ik verschrikkelijk. En je kan nooit zeker zijn dat je je paard altijd gaat houden en dat er nooit iemand anders opgaat. En daar gaat het meestal fout. Maar goed je wil er niets over horen, maar ik kon het niet laten van hierop te reageren.
@ Ts
Verder ben ik niet echt tege steigeren onder de man als inderdaad het commando zo duidelijk afwijkt van alle andere hulpen en er zijn paarden die dit nooit zullen misbruiken, hoewel het volgens mij erg gevaarlijk kan worden.
Maar het lijkt mij dat je goed nagedacht hebt voor hier mee te beginnen en ook met alle andere trucjes rekening houdt met veiligheid, dus hopelijk beleven jullie er plezier aan.