Steigeren (wel/niet)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:55

jouke_h schreef:
Van mij hoeven ze dat ook niet te leren. En dan niet zo zeer dat ze het tegen mij zullen gebruiken maar misschien wel bij een ander.

Een goed getraind paard zal het niet tegen je gebruiken ook niet bij een ander.
Ik heb hier 3 paarden staan die o.a. fanatiek getraind worden in het vrijheidsdressuur en een hele reeks oefeningen kennen waaronder het steigeren, zo af en toe mogen anderen wel eens met ze werken of op ze rijden maar nog nooit hebben ze gesteigerd zonder dat het gevraagd is.

Dus dat is ook een andere kant, maar het gaat inderdaad te vaak fout jammergenoeg.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:56

Maar als een paard steigeren misbruikt
lijkt hij mij wel erger dan dat een shetje
steigeren misbruikt, al lijken shetlander
hoefjes in me gezicht ook niet echt fijn.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:57

jouke_h schreef:
Mensen zijn niet altijd even consequent in alles. De ene keer vind je alles best de andere keer niet en dan kan het fout gaan

En daar herken ik me zelf een beetje in zoals ik hierboven heb gezegd. Als mijn paard overenthousiast is gaa thij wel is uit zichzelf kusjes (wel heel voorzichtig en veel 'slechter' dan wanneer ik eht op commando vraag) en ja knikken. Ik lig dan dubbel want ik vind dat comisch en dan denkt hij enthousiast > is goed!

Ik moet dus ook nog eerst aan me zelf werken als ik er ooit aan zou beginnen ;)!

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:58

nee, ik leer hem liever andere kunstjes aan.. :o
ik zou niet willen dat hij het dalijk lekker onder de knie heeft met stijgeren dat hij het dalijk gaat uit voeren waneer ik het niet wil.. }>
en het lijkt me ook moeilijk afteleren ik begin er niet aan. :o
ik kijk liever :D

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:59

Leinearthur schreef:
Maar als een paard steigeren misbruikt
lijkt hij mij wel erger dan dat een shetje
steigeren misbruikt, al lijken shetlander
hoefjes in me gezicht ook niet echt fijn.

daar ben ik het volkomen mee eens :o

Bloempotje

Re: Steigeren (wel/niet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 23:01

Ik heb toevallig 'ook' een shet, maar daar zou ik het sowieso nog niet aanleren die is pas 8 maanden, veel te vroeg dus! (Is niet 'mijn' shet, maar ik betaal wel het een en ander ervoor, wormenkuren brokken etc. en mag het ook 'mijn' noemen).

Ik durf het sowieso nog niet aan te leren, ik wil niet aan iets beginnen waar ik de 'ballen verstand' niet van heb laat ik maar zeggen!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:01

Geen enkel paard groot of klein hoort te 'misbruiken', al vind ik dat een misleidende term, want het is een reactie van de gene die het hem leert of hem op dat moment in handen heeft, dus diegene zijn verantwoordelijkheid.
Een paard reageert alleen maar naar wat hij geleerd heeft en wat het hem heeft opgeleverd.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:02

Bojangles schreef:
jouke_h schreef:
Van mij hoeven ze dat ook niet te leren. En dan niet zo zeer dat ze het tegen mij zullen gebruiken maar misschien wel bij een ander.

Een goed getraind paard zal het niet tegen je gebruiken ook niet bij een ander.
Ik heb hier 3 paarden staan die o.a. fanatiek getraind worden in het vrijheidsdressuur en een hele reeks oefeningen kennen waaronder het steigeren, zo af en toe mogen anderen wel eens met ze werken of op ze rijden maar nog nooit hebben ze gesteigerd zonder dat het gevraagd is.

Dus dat is ook een andere kant, maar het gaat inderdaad te vaak fout jammergenoeg.

Nou dat is het em, goed getrained. Weet nog dat iemand zijn veulentje had geleerd dat zijn voorbeentjes op de schouders van zijn baas te leggen. Als veulen ging dat lekker maar toen het een echt paard werd, ging dat niet meer.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:03

Oeps dat is wel heel erg dom....

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:05

Nou ja daar miste een stukje consequentie in dus als hij achter je liep moest je als de donder uitkijken. Als veulen was hij geweldig als hij dat deed.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:06

Ja inderdaad zeg, wat dom :oo

Maar Chantal, wat is voor jou de reden om het wél te doen?
Om het niet te doen zijn hier volgens mij al genoeg argumenten gegeven.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:11

Ik zelf zal niet snel steigeren aanleren dit ivm 2 redenen.
De eerste hij mag nooit in welke situatie steigeren van mij dit wordt hard afgestraft als hij het wel doet. Dus eigenlijk kan ik het hem niet aanleren dan zit ik zelf fout.

Ten tweede, ik heb hem geleerd door tussen zijn voorbenen te tikken met mijn hand dat hij moet buigen, hoofd tussen de benen onder de buik. Nu doet hij nog wel eens buigen als ik bijvoorbeeld een strootje wil weghalen. Of modder weg poets.

Hij doet het dus op aanwijzingen en nog niet alleen op de stem hulp. Ik vindt het dus te link nog. Maar goed niet elke pony is hetzelfde.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 23:37

Palouse schreef:
Ja inderdaad zeg, wat dom :oo

Maar Chantal, wat is voor jou de reden om het wél te doen?
Om het niet te doen zijn hier volgens mij al genoeg argumenten gegeven.

Omdat ik het een leuk kunstje vind om toe te voegen aan onze vd lijst. (En nee ik ben niet zon penny die het even aanleert omdat die het een mooi en leuk kunstje vind, om misverstanden te voorkomen).

En verder heb ik ook geen goede reden eigenlijk, en daarom dat ik het ook -nog- niet aanleer ;)!
Zoals ik al eerder zei moet ik eerst wat aan me zelf verbeteren, en hebben we nog een hele lijst hangen die we kunnen leren. En steigeren staat op het eind van de lijst, tegen de tijd dat die inzicht is ben ik een hoop wijzer en weet ik heel duidelijk of ik het wel of niet wil leren hoop ik. Maar tot nu toe wil ik het niet leren ;)! Ik vind het natuurlijk hardstikke mooi om te zien maar ben gewoon niet 'ervaren' genoeg ervoor. Ik weet nog te weinig over het steigeren zelf en vind het te link om het dan aan te leren. Vooral als ze het tegen je gebruiken, al roep je nog zo hard dat ze het nooit tegen je zouden doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:39

nogal afhankelijk van paard en trainer of het verstandig is om aan te leren ja of nee.
Mijn haflinger kan het, mijn vorige shetlander heb ik het bewust niet geleerd omdat zij veel in kinderhanden was, en zo'n goedzak was dat ze braaf omhoog zou gaan als een kind het vroeg

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:41

Ik zou het mijn paard voor geen goud aanleren. In het verleden is het een dominante madam geweest, die het steigeren maar al te graag als middel inzette. Ze heeft nu al meer dan 1.5 jaar niet meer gesteigerd, en daar ben ik heel trots op :+ Voor mij is dus de kans veel te groot dat ze het gaat misbruiken.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:43

Zo'n ding hebben wij ook gehad. Die hadden ze ook geleerd de pootjes lekker op de schouders te leggen. toen hij klein was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:46

paard misbruikt steigeren niet, want zo denkt een paard niet. Uiteraard wel een kwestie van consequent aanleren, want als je 1x de fout maakt om te belonen terwijl je niks vroeg ga je voor gaas. Maar dan gaan ze dus bedelen en niet misbruiken

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:52

Menno kan het wel op commando, maar we doen 't eigenlijk nooit.. Simpelweg omdat hij 't niet leuk vind. Nouja, VD moet leuk blijven natuurlijk. ;)
Ik had totaal geen twijfel of ik 't 'm aan zou leren aangezien ik van hem wist dat hij dit niet zou misbruiken.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:54

@stef: Ligt eraan hoe je misbruiken opvat. Een paard heeft geen slechte gedachten over hoe zal ik dat baasje nu eens dwarszitten, nee, natuurlijk niet. Maar een paard kan steigeren op een moment dat het niet de bedoeling is, bijvoorbeeld uit aandachttrekkerij. Net zoiets als hoefjes schrapen of met het hoofd knikken.

@Chantal: Goed dat je er nog even mee wacht. Ik had eigenlijk gehoopt dat je met een antwoord kwam waaruit op te maken valt dat je steigeren niet alleen als iets 'moois' ziet maar ook als een manier om de bewegingen van het paard onder controle te hebben, voor een optimale samenwerking en leiderschap. Maar wellicht heb ik je nu een extra reden gegeven om het steigeren aan te leren ;). In ieder geval ben ik blij dat je er nog mee wacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:55

Palouse schreef:
@stef: Ligt eraan hoe je misbruiken opvat. Een paard heeft geen slechte gedachten over hoe zal ik dat baasje nu eens dwarszitten, nee, natuurlijk niet. Maar een paard kan steigeren op een moment dat het niet de bedoeling is, bijvoorbeeld uit aandachttrekkerij. Net zoiets als hoefjes schrapen of met het hoofd knikken.

Ja, dat is bedelen en vind ik dus geen misbruiken. Misbruiken is met voorbedachte raden iets doen, ergens gebruik van maken, en tja, zo denkt een paard iid niet ;)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:30

Ben ik met je eens ;) maar ik bedoelde even te zeggen dat degenen die hier het woord 'misbruiken' gebruiken, het waarschijnlijk anders opvatten.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 00:31

Als ik het over misbruiken heb, spreek ik niet meteen vanuit de boze/agressieve kant om het zo maar te noemen ;)!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:19

maar dan blijft mijn punt nog steeds: Een paard wat iets correct aanleert, gaat ook niks "misbruiken".
Een paard wat net travers leert gaat toch ook niet ineens in traver lopen?

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:36

Het hangt echt (zoals al is gezegd) echt van het paard af of die het gaat 'misbruiken'.

Mijn shet kon het al toen ik haar ging verzorgen (ze was eerst mijn verzorgpony) en ze steigerde alleen als ze moest rijden met een wat groter kind (daar had ze dus geen zin in).
Bij kleine kinderen en beginners doet ze het nooit.

Verder doet ze het eigenlijk nooit, alleen als ze heel graag wilt lopen (als ze voor de kar staat) en moet blijven staan.

De shet van mijn vriendin kan het ook, maar die maakt er echt 'misbruik' van.
Als je bijvoorbeeld eten bij je hebt en probeert haar van je weg te duwen omdat ze in de weg loopt, steigert ze naar je.
Ook steigert ze voor de kar en als ze geen zin heeft om onder het zadel te werken.

Omdat ze weet dat het bij mij geen zin heeft om te doen, omdat ik 'haar toch wel de baas ben' doet ze het ook niet.
Maar bij anderen dus wel...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 12:44

Maar travers en steigeren kun je in mijn ogen niet vergelijken. Travers leer je (tenminste nog niet tegen gekomen) niet aan met een clicker/voedsel beloning, en dus gaat een paard ook niet door middel van travers 'misbruiken' schooien. Het is denk ik ook niet 'misbruiken' maar eerder aandacht vragen/snoepje willen en zoals hier boven 'protest'. Ofzoiets ?