Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
robin_hood schreef:Nell_ schreef:Ik heb nog een hele andere manier.
Ik haal de lijn door de bitring aan de binnenkant, en maak hem vast aan de onderste ring van de longeersingel.
Deze tip kreeg mijn stalgenootje van Lammert Haanstra. Mijn pony is scheef, en zo geef ik dus wat meer druk op de binnenkant.
Klinkt als een fijne methode. Werk je dan met dubbele longe? Zo niet, wat gebeurt er dan als je paard omdraait tijdens het longeren?
Dabo schreef:Nee, maar toch wel onvriendelijk hoor.
Als je paard linksom loopt, hangt het gewicht aan de buitenbitring. Niet logisch toch?
Judith schrijft:"Zorgt er wel voor dat door het gewicht van de stukje en de lijn er druk op beide bitringen naar beneden komt."
Dat klopt, dus leuk als het paard stilstaat. Als het paard gaat lopen krijg je toch ongelijke druk, want je lijn hangt niet naar beneden..
monica08 schreef:Sinds een paar weken doe ik de longe door de binnenste bitring, over de oren en dan naar de buitenste ring vast. Hierdoor krijgt mijn paard niet de kans om zich om te draaien en kan ik iets meer stelling vragen.
Noah2006 schreef:Minder druk als je de longeerlijn aan de buitenbitring vastmaakt en dan met een lus door de binnenbitring. Er zijn genoeg mensen die plukken aan het bit. Beter dit dan een verkeerde bevestiging, ik heb het zachtste bit wat er is voor een paard en heb hier goede ervaringen mee
Yunomi schreef:Met het bitstukje.
Vind ik makkelijk, en fijn. Maar ik heb ook wel andere manieren, maar vind ik moeilijk uit te leggen.
Koop anders een boek of dvd van Lammert Haanstra, vol nuttige informatie. Je hebt er echt wat aan.