Bijzet met longeren wel of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:54

Professor schreef:
DDW1190 schreef:
ik vind longeren aan de bijzet niet zo fijn meer, omdat ik van iemand een hele uitleg erover heb gekregen dat het zoiezo bij jonge paarden niet goed is omdat ze totaal niet op hun eigen benen gaan lopen, we hebben advies gekregen om ze los te laten met de bijzet om zodat ze rechtaan rechtuit kunnen lopen, en niet te strak natuurlijk maar gewoon dat ze een klein beetje druk in de mond laten voelen..
ik vond het eerst een gek idee, maar na een aantal keer het geprobeerd te hebben, vind ik het al een stuk beterde dan als ik het doe aan de longe

Leuke bemerking, maar wij hadden het hier over longeren.
En longeren is werken met een paard, en niet rond laten lopen.

ik begreep dat de ts een jong paard had dus vandaar ;)

16Eli

Re: Bijzet met longeren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:16

Vandaag heeft mijn pa foto's gemaakt van het longeren zo kunnen jullie het zien :p

Foto's komen eraan ;)

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:21

Foto's

Afbeelding

Afbeelding

Heb de mooiste maar gekozen ;)
Ze loopt niet continu zo, maar als ze eenmaal losjes is dan loopt ze meer en deel wel op deze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:22

Ik vind het gebruik van een hulpteugeltje bij het longeren absoluut niet verkeerd, mits gebruikt om te begrenzen en niet om wat af te dwingen. Helaas weten veel mensen het verschil blijkbaar niet meer tegenwoordig en blèren ze daarom meteen dat hulpteugels not done zijn. En voor die mensen, IS dat ook inderdaad zo.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:23

Dit noem ik rondslingeren, heeft geen enkel rijkunstig effekt.
Kun je nog beter je paard gewoon vrij in de bak laten bewegen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:41

Ik wissel af.
Paardje ontspant moeilijk, en soms slinger ik haar wel rond zonder touw. Ze kan zich dan moeilijk ontspannen omdat ze vanalles ziet.
1 keer in de week longeer ik met bijzet. Ze kan dan veel beter ontspannen, want ze let meer op mij, en minder op omgeving.
Door de bijzet kan ik haar ook rechter laten lopen. (Ze is scheef, en kijkt zonder bijzet heel erg naar buiten)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:45

Voorheen gebruikte ik een touwtje om bij te zetten. Dan komt er pas druk op te staan als ze het hoofd omhoog brengen. Nu longeer ik met een dubbele longe, kun je toch meer meegeven heb ik het idee. Maar een lesje hierin is wel aan te raden, want in het begin is het wel even klungelen met al dat touw in je hand :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:56

Ik vraag me af op je door longeren met bijzets het mondje niet onnodig verhard? Met dubbele longeerlijn heb je nog enige mogelijkheid om teugelvrijheid te geven. Vastzetten met bijzets lijkt me zo star en zo dwingend.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:58

piezze schreef:
Ik vraag me af op je door longeren met bijzets het mondje niet onnodig verhard? Met dubbele longeerlijn heb je nog enige mogelijkheid om teugelvrijheid te geven. Vastzetten met bijzets lijkt me zo star en zo dwingend.

Denk dat met dubbelelonge harder is wanneer men daar verkeerd mee omgaat en het niet geleerd heeft als met de goed ingestelde bijzetteugels.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:08

Dat zou goed kunnen hoor. Ik ben niet een longeerder maar zit er altijd met verbazing naar te kijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:15

piezze schreef:

Een paard wat niet compleet zo stom als het achterend van een varken is, zal echt niet de hele tijd tegen de bijzet gaan drukken. Een gevaar wat je met de dubbele longe wel hebt, omdat je dan afhankelijk bent van het gevoel en reactievermogen van de longeur. Het kan zijn dat ze de eerste keer er eens tegenin komen maar ze hebben al heel snel door dat nageven veel profijtelijker is. Zo hebben ze de hoeveelheid druk zelf in de hand.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:19

Hm, zelf in de hand afhankelijk van degene die lengte van de bijzets instelt. Het is denk ik wel een soort van afdwingen. Waarom is men zo negatief over het zonder iets longeren?

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:23

Ik vond zelf toch dat ze best ontspannen loopt met het longeren. is het dan niet goed (genoeg) hoe ze loopt op de foto?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:40

Ik vind het paard op de foto's wel ontspannen :j

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:41

Dan is een hulpteugel toch niet echt nodig of wel?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:23

Ik vind van niet (voor wat het waard is). Ze loopt ontspannen met veel ruimte maar ik denk dat je moet nadenken wat je doel is met longeren. (gewoon wat beweging, gehoorzaamheidstraining, moet ze op een bepaalde manier gaan lopen?). Ik gebruik zelf geen hulpteugels en longeer alleen bij het aanrijden om ze zadelmak te maken en wat commando's te leren. Maar als ik Bokt er op nasla ben ik nogal uniek hierin en je schijnt niet erop te mogen voordat je bepaalde spieren getraind heb aan de longeerlijn met hulpteugels.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:32

Lopen doet een paard in de wei.
Zodra wij er mee gaan werken gaat een paard.
Het heet voor niet voor niets Bestgaande Pony/Paard.
En niet best lopende.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:32

Ik vind je paard erg ontspannen lopen. Dat is in ieder geval een mooi begin.
Kijk even op http://www.paardenbegrijpen.nl
Daar staan wel wat tips, voorbeelden en filmpjes om het te verbeteren. probeer te letten op de lengtebuiging en het ondertreden van het binnenachterbeen naast de vwnw-tendens.
Daarna kan je meer op kracht gaan trainen dmv bijv veel overgangen. Je moet wel eerst zorgen dat je je paard altijd in vwnw-tendens kan krijgen, om altijd dat stretchende en ontspannende gelijk terug te kunnen halen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:33

Professor schreef:
En niet best lopende.

Door deze reactie, geeft u de doorslag van de oude originele paardenopvoeding.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:37

Professor schreef:
En niet best lopende.

Heel schattig allemaal maar een paard dat niet kan lopen, zal ook nooit goed gaan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:38

piezze schreef:
Professor schreef:
En niet best lopende.

Heel schattig allemaal maar een paard dat niet kan lopen, zal ook nooit goed gaan.

Dan begrijpt u niet wat dressuur is.
En wat men er mee bereiken kan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:41

Ik ben er ook bang voor professor, daarom hoop ik hier ook te leren. Zit net uw filmpje van Klimke te bekijken.

maar mijn definitie van dressuur is door samenwerking van ruiter en paard een soort van eenheid te krijgen waarbij de ruiter het denkwerk doet en het paard de bewegingen doet op zo'n manier dat een buitenstaander niet kan zien hoe de ruiter de commando's geeft waardoor het precies zo lijkt dat paard en ruiter één zijn.

Zo een eenheid krijg je volgens mij niet door longeren en vastzetten maar juist door rijden en meegaan met de bewegingen en wederzijds begrip en respect voor elkaar en veel liefde voor je dier.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:00

piezze schreef:
Ik ben er ook bang voor professor, daarom hoop ik hier ook te leren. Zit net uw filmpje van Klimke te bekijken.

maar mijn definitie van dressuur is door samenwerking van ruiter en paard een soort van eenheid te krijgen waarbij de ruiter het denkwerk doet en het paard de bewegingen doet op zo'n manier dat een buitenstaander niet kan zien hoe de ruiter de commando's geeft waardoor het precies zo lijkt dat paard en ruiter één zijn.

Zo een eenheid krijg je volgens mij niet door longeren en vastzetten maar juist door rijden en meegaan met de bewegingen en wederzijds begrip en respect voor elkaar en veel liefde voor je dier.

Wanneer men werkelijk longeren leert en ook met bijzetteugels dat leert, dan kan men het paard dwangloos longeren, de bijzetteugel wordt dan gebruikt om het paard tegen de teugel aan de drijven, zodra het paard tegen de teugel komt, kan het nageven in nek en mond, en stoot als het waare af om de bijzetteugel.
Dit is een leer process voor het paard en de ruiter.
Wanneer ik mijn paard wil ontspannen en voorwaarts neerwaarts wil hebben vind ik persoonlijk het chambon het beste, dit ontwikkeld de lendenspieren enorm, en bij goed gebruik de halsspieren ook.
Men moet altijd daarvoor zorgen dat de hulpteugels alleen werken wanneer het paard niet in de juiste houding beweegt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:04

waarom zou je een chambon gebruiken als het paard zelf gewoon keurig een vwnw-houding aanneemt? Dat begrijp ik niet helemaal.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:11

Ik wil graag van u weten, Professor, wat een paard moet loslaten c.q. nageven op een bijzet-teugel?
Als een paard onder het natuurlijk tempo wordt gelongeerd, komt het paard vanzelf in de voorwaarts-neerwaartse houding.

Of ik begrijp iets niet helemaal goed.

Als ik van achter naar voor, longeer, houden mijn paarden niets "vast" in nek en kaak.