elastiek, touwtjes met het longeren ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

Re: elastiek, touwtjes met het longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:45

valt wel mee hoor dat traag zijn van begrip. Soms is het ook niet zo gemakkelijk iets op papier te snappen, omdat het gewoon handiger is om het te zien :). Maar ik bedoel inderdaad als je ernaast loopt (jij aan de binnenkant van de volte) Maak de volte niet al te groot. Je kan het zelfs aan een halster doen, zonder bit. Het gaat voornamelijk om lichaamsbuiging, daar heb je niet perse een bit voor nodig.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 22:53

ja dat is idd wel lastig.. :)
ik heb wel es zoiets geprobeerd, maar dan begrijpt hij het niet helemaal en gaat stilstaan. Hij vind het maar typisch, hij kijkt me dan zo aan van: jaa wat doe je nou dan, ik kan je zo niet zien hoor ! :+

hoe vraag hij stelling, hoe moet ik het doen. Je had het over een hand op zijn schouder ?

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 21:09

vinden jullie trouwens dat als je met elasteik longeerd, je paard erin gaat hangen en hij hierdoor zwaar in de hand kan worden ?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:29

hiya, als je paard het nog niet begrijpt is het wel logisch als hij gaat stilstaan. Vraag hem dan in stilstand om alsnog zijn schouder of achterhand (afhankelijk welk deel van je paard niet op de cirkel is) naar buiten en ga dan weer stappen. Als je beloont door de druk weg te nemen op het moment dat hij die pas opzij doet met zn schouder/achterhand dan gaan ze het als heel snel snappen.
Bouw het rustig op; je kan je paard niet met woorden uitleggen wat je bedoelt dus hij moet je lichaamscommunicatie gaan begrijpen!
succes

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 22:08

ik begrijp nog niet helemaal hoe ik het nu moet doen.
ik sta naast mijn paard, met beide teugels in mijn hand net alsof ik op het paard zit. Wat ga ik dan doen ? :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:15

hmm nee niet precies. Je neemt een halster en een lang touw. Je loopt dan naast je paard met je touw in je binnenhand en je paard aan de buitenkant. Dan loop je op de cirkel en kijkt van opzij of je paard de juist buiging heeft. Zo niet, dan vraag je met de hand die het dichts bij het paard is of je paard dus dat lichaamsdeel kan verplaatsen wat niet op de cirkel is. Dus bv:

Je paard loopt op de cirkel maar kijkt naar buiten. Vaak is dan ook de schouder naar binnen. Vraag met de hand waar je je touw in hebt je paard om naar binnen te kijken en tegelijk vraag je met de hand die naast je paard is zijn schouder naar buiten door dus tegen de schouder te duwen. Begin zo licht mogelijk. Zodra hij reageert laat je de schouder los en stap je door.
Evt kan je in je touwhand ook een kleine zweep nemen om aan te geven dat hij door moet stappen mocht hij stil gaan staan.
Doe alles rustig en vriendelijk, bouw druk op en laat los zodra je reactie hebt en begin opnieuw

is dat iets duidelijker?

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 13:06

ahaa ! Jaa, nu gaat er een lampje branden. :)

met mijn buiten hand op de schouder drukken, zo min mogelijk.
dat snap ik.
Maar hoe moet ik volgens jou vragen of hij naar binnen wil kijken? Moet ik dan zachtjes een beetje aantrekken?

hoever moet hij naar binnen kijken, sommigen bij mij op de manege doen het maar een tikkeltje als ze rijden, maar sommigen ook heel ver.
Wat vind jij ?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:12

in principe moet je paard gebogen zijn met de lijn mee van de volte die je maakt. Dus op een kleine volte zal je paard meer gebogen zijn dan op een grote volte. Ik vind dat mensen vaak meteen teveel stelling/buiging vragen.

En wat betreft de druk op de schouder ed. Begin met een klein beetje ja, maar als je paard niet reageert bouw je het op totdat hij wel reageert en dan laat je meteen los. Als hij dan weer met zn schouder naar binnen komt begin je gewoon overnieuw.
Wat betreft het hoofd, dit kan je inderdaad een beetje naar binnen vragen mbv je touw, maar dwing dit niet teveel af.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:37

okee, super bedankt !

ik zal het gaan proberen. Mocht het nou niet lukken, dan laat ik het weten. Ook met eventuele vragen enzo.

:D

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:35

succes

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:59

Ik doe altijd met touwtjes. Hij beloont zichzelf dan als het ware als hij de hals omlaag brengt en ontspant. Elastiek heeft als nadeel dat het terugveert en als het ware een klap in de mond geeft.
Een nadeel van touwtjes is wel dat, wanneer paarden in paniek raken, achterover kunnen klappen inderdaad. Dit is in mijn ogen simpel op te lossen door jonge of groene paarden eerst met behoorlijk losse touwtjes te longeren. Als er dan iets gebeurt, is het te overzien. Je kunt ze altijd wat strakker doen wanneer jij denkt dat je paard eraan toe is.
Bij touwtjes moet je wel opletten dat je zelf te allen tijde rustig bent. Vooral wanneer een paard in paniek raakt, moet je zorgen dat je zelf rustig blijft, ook al is het een beetje eng. Mijn paard schrikt ook om de haverklap, maar als ze merkt dat ik rustig blijft, is ze binnen no time weer rustig. Gewoon het ongewenste gedrag negeren en het positieve benadrukken.
Ik moet zeggen dat mijn paard op alles wat ik hierboven heb beschreven heel goed reageert. Ook de andere paarden op stal worden op deze manier gelongeerd van jongs af aan. Ze hebben allemaal een prima ruggebruik en zijn er niet stug van in de mond geworden.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:30

dat over die mond vind ik wel fijn om te horen!
Hier zat ik namelijk nogal over in. Zul je net zien dat mijn paard er niet goed op reageerd, dat wil ik niet ;)

Hoe maak jij je touwtjes vast als ik vragen mag ?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:51

Ik gebruik een (nylon) longeersingel met ringen op verschillende hoogtes. Ik pak altijd de laagste ringen. Dan brengt ze de hals het laagst en ontspant ze altijd het best en plaatst ze de achterhand er het best onder.

Aan de uiteindes van de touwtjes heb ik "halstertouwclipjes" gemaakt. Dit kun je gewoon bij de welkoop halen allemaal. Gewoon zo'n doodnormale clip dus.

Het deel van het touw dat aan de longeersingel zit, maak ik vast met een veiligheidsknoop. Als er dan wat gebeurt, kan ik ze snel losmaken.

Ik maak de touwtjes altijd aan de zijkant van het paard vast.

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat je bij touwtjes wel wat beter moet uitkijken met jonge en schrikachtige paarden, maar zoals ik al eerder zei kun je met je lichaamstaal een boel ellende voorkomen.
Belangrijk is, dat zodra een paard gaat hangen of de lucht in komt, direct de zweep erachter. Niet slaan, maar gewoon voorwaarts aansporen en niet in paniek raken. Vervolgens gewoon net doen alsof er niks aan de hand is.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:56

ik ben nu een poosje aan het werk met elastiek, en in galop negeert hij het ding volledig..
MAAR, in draf pakt hij het al op. Ook als hij moet uitstrekken houd hij zijn hoofd nog steeds mooi laag. Dit kon hij in het begin helemaal niet !
Onder het rijden krijg ik hem in stap aan de teugel, dit lukte eerder bijna niet. En ik heb geen zin om een uur lang aan zijn bit te pielen..
In stap gaat het wel goed, moeilijk, maar beter. Draf en galop, nada. Wil niet lukt niet goed. Hij gooit hij zijn hoofd weer op.

Omdat ik nog maar net een paar weken bezig ben met elastiek, wacht ik nog even af. Aangezien hij stap en draf al wel goed oppakt.

Gelukkig raak in niet zo snel in paniek. Met mensen wel, maar met de omgang met paarden bijna nooit. Heel gek, alleen maar voordeel. Ik kan niet helder denken als ik in paniek ben.

bedankt voor de tip ! :D

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:37

Ik denk dat jij veel te veel bezig bent met het nageeflijk laten lopen, het is helemaal niet zo slim om met allerlei hulpteugels te gaan werken als je al niet zo goed weet hoe het eigenlijk moet.
Met hulpteugels kan het wel hardstikke goed gaan, maar wat gebeurd er als je die hulpstukken er weer afhaalt? vaak ben je dan weer terug bij af

Is er niemand in je omgeving die met dubbele lijnen kan werken? of met passoa kan longeren? Misschien kun je een oproepje plaatsen of iemand het je wilt leren??

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:40

Nee, je bent niet terug bij af. Je paard wordt er heerlijk los van in de rug. als je het goed doet tenminste.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:50

hee, heb je ook al eens volgens mijn manier geprobeert? wel altijd dubbel longeren hea.. laat um eerst daar aan wennen, nageven komt wel een keer.. soms is het ook gewoon een questie van concequent en zelfs streng zijn, voor je paard maar vooral voor jezelf, je mag ook een pb sturen hoor ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:02

Wat wel belangrijk is, wanneer je erop zit, is de achterhand eronder rijden. Dat is de basis. Als je paard de rug ontspant, komt die hals vanzelf. Dus niet aan het bit 'pielen'. Dan spoel je m alleen maar van je hulpen af. Hand stil! Altijd!

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:10

Sorry, heb niet alle reacties gelezen dus ik weet niet of het al is gezegd :P

Ik zelf longeer met touwtjes, maar hoe je die vast wil maken, ligt een beetje aan hoe je wil dat je paard loopt.

Wil je dat hij laag loopt, maak het dan vanaf de bovenste ring door de 3e ring, door het bit en dan aan de buikringen.

Dus daar ligt het een beetje aan :)

Succes!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:14

Ik longeer met elastiek: leg het elastiek over zijn rug, de uiteinde naar beneden tussen de voorbenen en dan vastmaken aan het hoofdstel ;)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:08

ik wil graag dat 'ie laag loopt, dan loopt hij heel fijn.
ik heb mijn elastiek op hetmoment tussen zijn voorbenen, op zijn langs wel te verstaan.
als ik hem aan de zijkanten doe weet hij niet wat hij er mee moet. :)

van de zijkant door het bit tussen zijn voorbenen, is dat een idee ? Zoiets werd ook al gezegd.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:19

IloveAlfriee schreef:
ik wil graag dat 'ie laag loopt, dan loopt hij heel fijn.
ik heb mijn elastiek op hetmoment tussen zijn voorbenen, op zijn langs wel te verstaan.
als ik hem aan de zijkanten doe weet hij niet wat hij er mee moet. :)

van de zijkant door het bit tussen zijn voorbenen, is dat een idee ? Zoiets werd ook al gezegd.

En waar maak je dat dan vast? Ik heb alleen maar een hoofdstel en elastiek dus geen longeersingel. Vandaar dat ik het elastiek over zijn rug leg, dan naar beneden en dan tussen de voorbenen uitkomen en dan vastmaken aan het bit ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:38

je kunt ook het elastiek (halsverlenger) over het kopstuk door het bit en dan tussen de benen doen. Als hij dan te hoog loopt krijgt hij druk achter zijn oren en komt dan als het goed is naar beneden.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 13:46

ik heb een longeersingel en daar heb ik een soort lusje bijgekocht waar een ring aan zit. Daar kan ik dan het elastiek aan vast maken. Ik longeer altijd met longeersingel omdat ik óf rij, óf longeer. Niet meer allebei, tijd tekort..

@yvonnedv: zo heb ik hem nu ook vast, achter zijn oren, langs het kopstuk door het bit, en dan aan de lus vast tussen zijn voorbenen.