Raar bekeken voor grondwerk/schriktraining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Raar bekeken voor grondwerk/schriktraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:46

Ja, was helemaal trots op mijn pony... :)
Da's ook niet om op te scheppen maar op dat moment is het stiekem toch wel even genieten... :))

Met lange teugels geen controle?
Euh... Ik rijd Western... Niet dat je dan altijd losse teugels hebt, da's een vooroordeel, maar ws gemiddeld genomen wel een stuk losser...
Maar je hebt gelijk, wij rijden allebei heel gevaarlijk! :j :+

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 09:58

Mijn westernlesgeefster roept toch de hele tijd dat ik mijn teugels moet loslaten... Maar ja, was mijn eerste les :+

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:36

TurdusMerula schreef:
Uiterst tevreden wilden we weer naar huis... Ik kreeg alleen dat grote zeil niet meer in dat tasje was het in zat. Heb het zo een beetje in elkaar gefrommeld en opgerold.
Teugels in de ene hand, zeil in de andere hand en naast het paard mee.
Op de terugweg kwamen er tegenliggers - ruiters te paard...
En de paarden durfden niet verder. :') Ik was te eng toen ik kwam aanrijden met zeil en al. :')
En mijn knappie pony liep rustig verder. :D
*Zo trots!*

Gaaf hoor! +:)+ .

Maar waarschijnlijk dachten de tegemoet komende ruiters niet dat dit door een bepaalde manier van trainen/vertrouwen/huisvesten (totaalplaatje) komt, maar jij hebt een sulletje onder je kont en zij bloedpaardjes (jeweetwel, van die paarden die niet op de wei kunnen) :+.

(Niet dat je het voor hen doet natuurlijk, maar ik vind het wel jammer dat het nooit overkomt :).)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 10:49

Op stal hoor ik wel eens dat 'schriktraining niet helpt', want als je paard er vandoor gaat, gaat die er toch vandoor :+

Sorry, maar door schriktraining gaat mijn paard juist minder snel van dingen schrikken en er minder snel vandoor gaan... Maar zal wel aan mij liggen ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:33

Dani62 schreef:
TurdusMerula schreef:
Uiterst tevreden wilden we weer naar huis... Ik kreeg alleen dat grote zeil niet meer in dat tasje was het in zat. Heb het zo een beetje in elkaar gefrommeld en opgerold.
Teugels in de ene hand, zeil in de andere hand en naast het paard mee.
Op de terugweg kwamen er tegenliggers - ruiters te paard...
En de paarden durfden niet verder. :') Ik was te eng toen ik kwam aanrijden met zeil en al. :')
En mijn knappie pony liep rustig verder. :D
*Zo trots!*

Gaaf hoor! +:)+ .

Maar waarschijnlijk dachten de tegemoet komende ruiters niet dat dit door een bepaalde manier van trainen/vertrouwen/huisvesten (totaalplaatje) komt, maar jij hebt een sulletje onder je kont en zij bloedpaardjes (jeweetwel, van die paarden die niet op de wei kunnen) :+.

(Niet dat je het voor hen doet natuurlijk, maar ik vind het wel jammer dat het nooit overkomt :).)

Klopt, want ik heb een haflinger...
Die overigens niet meer zo erg op een haflinger lijkt en erg gevoelig is...
Als ik in de bak reed met de arabier, de kwpn'ers, enz...
Wie denk je dat er schrikt... }:0

Maar het maakt me niet uit, het heerlijke rijden is de eer van mijn werk.
Zit ook niet te wachten op complimenten of erkenning ofzo :P maar soms geniet ik wel even in stilte... :))

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:35

Ik ben ook de enige op stal die grondwerkt met mijn paard..
ach.. ik ben die vragen wel gewend.. en wil degenen die echt geinteresseerd zijn ook wel uitleggen waarom.. maar de meesten trekken hun wenkbrauwen op, en gaan weer verder met hun eigen ding..

Wel grappig dat ze mij er bij willen halen als ze problemen met hun paard hebben.

Ook denkt iedereen dat mijn paard zo braaf geboren is..
nou niet dus.. daar zitten heel wat uren in..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:38

Heb jij ook al zo een braaf paard? Wow! :+

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:40

Nu wel ja.. maar toen ikhem kreeg was het een regelrechte draak.. mensen omverlopen, kinderen op hun tenen stampen (gericht)
Er viel niet mee te wandelen, geen respect voor je persoonlijke ruimte..

Nu wel :P :P

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:41

Op stal hebben ze tenminste al het stereotype 'een arabier is een hevig paard' afgeleerd, want mijn arabier is een sloompie ;)
En zolang hij wat vrijheid heeft met zijn hoofd en alles kan zien (nieuwsgierig beestje heb ik :D zal hij wel van de baas hebben ;) ) zal hij geen stap verkeerd zetten... Maar neem je hem te vast in zijn mond en beperkt je zo zijn hoofdvrijheid (wat een leuke dressuurlesgevers toch in onze buurt :+ ), heb je een huppelkonijn dat opeens nergens meer voorbij durft...

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:43

Gelukkig is mijn paard nooit echt een draak geweest (behalve in het vangen, heb er ooit een uur achter gezeten, nu komt hij in de weide naar mij toe ;) ) en heb ik een goede start met hem gehad (heb hem gekocht na een NH-clinic die ik met hem gevolgd heb).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:46

FitzChivalry schreef:
Nu wel ja.. maar toen ikhem kreeg was het een regelrechte draak.. mensen omverlopen, kinderen op hun tenen stampen (gericht)
Er viel niet mee te wandelen, geen respect voor je persoonlijke ruimte..

Nu wel :P :P

:n Kan nooit, jouw paard is braaf geboren, net als de mijne en alle andere goed opgevoede paarden... :+

@ Bijke, da's wel origineel! :j

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:49

Mijn paard is dus zeer veelzijdig, gewoon het juiste knopje gebruiken om je favoriete paard naar boven te toveren :+

Misschien nog een nieuw idee voor jullie: de huppelkonijn-noodknop :+ De perfecte knop voor als 'korte teugel en stamp in de buik'-mensen je paard willen testen... Al moet dan nog een lanceerknop geïnstalleerd worden :+

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:56

Leuk topic!
Ik heb van mijn stal eigenaresse 'toestemming' om in de bak 'mijn ding te doen' omdat het iets anders heet/is dan longeren. Haha zo zegt ze het tegen de meiden die naar haar toe gaan van 'je mag toch niet in de bak longeren'
maar ik lees hier allemaal leuke dingen over zeiltjes enzo. Ik hoor graag wat van die leuke ideeen om uit te voeren!!! Kan waarschijnlijk al gewoon met een vuilniszak??

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:00

Hahaha.. met zeiltjes.. dat is erg leuk..
Ik laat mijn paardje het zeiltje ook zelf meenemen..
Dan gaat hij er in de bak op staan, en steekt zijn lekkere kriebelplekje naar me toe..
kriebel me dan.. ik doe het goed.. heel schattig..
Ik kan helaas niks meer bedenken om mee te oefenen.. hij vind niks eng.. zolang ik het maar niet eng vind..
als ik schrik gaat meneer zich enorm aanstellen.

@ TM.. je hebt me gesnapt.. hij is heel braaf geboren..

Het leuke was.. zadelmak maken.. vrouwtje legt het zadel erop.. gaat erop zitten.. paard staat te slapen..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:02

Ghehe, heb ik even geluk dat ik niet op een pensionstalling sta. :D (al kijkt mn vriendin me soms ook heel raar aan. :'))

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:18

Zeiltje kan inderdaad ook al met een vuilniszak... Je kan je paardje erover laten gaan, erop laten staan, vuilzak over het paard leggen,....

Met wat werken jullie nog zoal?
Ik heb een zeil, zwemnoedels, turnmatje (matras heb ik ook ooit gedaan en vond paardje leuk :D ), hoepel, kegeltjes, politielint, balken,...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:20

kliko, bladblazer, ratel, vrouwtje in knalgele poncho, paraplu, grote bal, kleine bal, zwemband, zeiltje op en onder het paard.. wapperende vlaggen, vliegengordijn, hoepel, kegel, muziek, draaiende tractor in de binnenbak.

Ik zou wel eens een rookmachien willen proberen.. maar daar kan ik moeilijk aan komen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:23

Citaat:
Ik zou wel eens een rookmachien willen proberen.. maar daar kan ik moeilijk aan komen

Ik weet nog wel wat andere manieren om rook te maken, maar dat gaan ze waarschijnlijk op de pensionstal niet erg waarderen :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:26

Jaaaa herkenbaar. Nu heb ik wel de ultra goede reden dat ik niet zoveel rij: heb zelf een blessure waar ik van aan het genezen ben. Maar elke keer als ik op stal kom is het: ga je rijden? Maar ik vind longeren, grondwerken, aan de hand lopen, stappen met 1 van de kids op zijn rug en lange lijnen ook gewoon leuk en lekker afwisselend voor het paard. Hij heeft zoveel gemoeten in korte tijd voor mijn gevoel (reed B dressuur wedstrijden en is pas net 6)...

Maar ook mijn man heeft er een handje van hoor. Of ik alweer gereden heb.

Schriktraining wil ik ook gaan doen.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:27

oww echt leuk!!! Ga wat dingetjes proberen al weet ik zeker dat meneer het prima vindt totdat we het onderweg tegen komen :s
hoe reageren jullie paarden op groene bak dingen waar dode beesten onder gelegd worden??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:28

Zoefff schreef:
oww echt leuk!!! Ga wat dingetjes proberen al weet ik zeker dat meneer het prima vindt totdat we het onderweg tegen komen :s
hoe reageren jullie paarden op groene bak dingen waar dode beesten onder gelegd worden??

De mijne vindt het al eng als de grijsbak 10 cm verderop staat... laat staan als hij hier langs zou moeten :+

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:43

Nooit tegekomen, dus geen idee...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:45

@zoeff: misschien ligt dat niet alleen aan het groene ding, maar komt er ook een rare lucht vanaf.
(waarvan ik me best voor kan stellen dat je paard daar niet langs wil)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:51

Boek van Inge Teblick heb ik al, een heel aantal andere boeken ook ;)
Nu ben ik wel weg van een nieuw boek: 101 horsemanship oefeningen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:57