Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:38

Ik heb ook een basis van grondwerk zonder de clicker, maar zou het graag met de clicker proberen. Heb deze voormiddag (toen Bokt niet werkte ;) )een filmpje gezien over het leren spinnen van een paard met behulp van de clicker en wow, hiermee zou ik dadelijk aan de slag willen!

Ook bij het rijden zou ik de clicker willen introduceren, maar ik vind het op de grond al moeilijk om mijn clicker in de hand te houden en ander materiaal, dat het mij in het zadel nog moeilijker lijkt. En over het clickeren onder het zadel vind ik weinig info... Dus als iemand filmpjes heeft of tips of dergelijke...

Mij lijkt het momenteel de ideale manier om 'weer' te starten onder het zadel, nadat ik zo'n 4 maanden geleden van mijn paard gevallen ben en mijn binnenenkel gebroken heb. Ik moet nu naar alle waarschijnlijkheid nog een maand wachten op mijn nieuwe op maat gemaakte zadel, dus zal ik eerst op de grond weer beginnen.

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de clicker om een paard te leren op buitenrit te gaan?

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:27

Hallo Bijke,
Voor wat betreft specifiek buitenritten, daarmee heb ik geen ervaring. Maar ik ben wel tijdens het rijden met clicker aan het werken.
Voor wat info heb je misschien iets aan http://www.youtube.com/watch?v=DnZfM64J5NA (bitloos introduceren), http://www.youtube.com/watch?v=QPT4GlaAZJE ,
http://www.youtube.com/watch?v=Qsu42TqME2Q , http://www.youtube.com/watch?v=77BoDiAmXZ4 , http://www.youtube.com/watch?v=FUNxUAT2etY , en wat ik zelf heel erg gaaf vind is groundtying http://www.youtube.com/watch?v=1J5StnRJ ... 5&index=12 .
De website http://www.claritycanine.com/Horsetraining.html is heel motiverend.

Dat waren dus de tips. Hoe aan de gang? In ieder geval alles leren in het weiland of rijbak. Dan is het grotendeels geleerd als je naar buiten wilt.
Ik ben begonnen met mijn merrie:
- flexing op de grond
- lead (vind even het nl woord niet :(:) ) longeren in stap, draf en galop met zadel op en zonder te bokken
- vlaggen, bruggen, plastic, zakken, noem maar op. Schriktraining dus.
- begonnen met bareback om aan mijn zit te werken
- flexing en belonen op het paard in stilstand
- flexing en belonen tijdens het rijden
Dat is zo'n beetje mijn 'verzekering' dat ik tijdens de buitenritten niet voor verrassingen kom te staan. En ik moet zeggen dat het goed gaat.

Mijn ruin is een ander verhaal. Die heeft nare ervaringen van het vroegere berijden, dus met hem ben ik heel anders begonnen.

Ik hoop dat je wat met mijn info kunt aanvangen

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:51

Met dat 'longeren' (ik weet wat je bedoelt ;) ) heb ik nog een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop en ben benieuwd naar verschillende meningen...
Bij het belonen, laat je dan je paard naar je toekomen of ga je zelf naar je paard?
Waarschijnlijk zijn de meningen hierover verdeeld, maar ik zo graag weten welke manier jullie gebruiken en waarom...

En nu filmpjes kijken :D

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:59

Ja Bijke, als je 10 mensen vraagt, krijg je 10 meningen. En van iedereen leer je iets. Maar ... je moet het zelf ervaren en uitkristalliseren wat voor jou en jouw paarden het fijnste is.

Mijn paarden waren in het begin zo blij met de click, dat ze meteen naar me toe gerend kwamen. Vond ik prima in het begin, maar op een gegeven moment vond ik het handiger als ze dat niet meer deden. Als ik bijv clickte als ze voorwaarts/neerwaarts gingen in galop, kwamen ze heel blij in galop op mij af. Dat wilde ik toch bewaren voor een andere oefening. En dus had ik weer iets nieuws om te trainen: stoppen aan de longe en op de cirkel blijven.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:25

De mijne komt momenteel ook naar me toe voor de beloning, maar ik vind het bij de basis al vrij onhandig op sommige momenten...

Groundtying is inderdaad gaaf. Mijne kan het al een beetje zonder clicker en ik vind het heel handig om foto's te kunnen maken, zodat dat het paard je camera komt opeten :+

Filmpjes zijn heel interessant, ben zo op nog een paar andere filmpjes gebotst die interessant waren, zoals het hoofd omlaag brengen onder het zadel!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:37

In het begin wil ik graag dat het paard zijn beloning komt halen, daarmee heb je voor je zelf duidelijk dat je paard de clicker goed begrijpt en het principe snapt. Later kan je je paard vlugger af zijn door bijv tijdens het naar hem toe komen te clicken waardoor je hem met je lichaamstaal op z'n plaats houdt en dus kan belonen op de plek waar hij is.

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 02:03

Onderstaand de tekst zoals ik die ook meelever aan de nieuwe mensen binnen mijn hondenschool waar wij voornamelijk met de clicker trainen en waarmee ik nu ook bij mijn twee hengsten bezig ben (en onwijs lekker werkt! zeker ook bij angsten voor voorwerpen). Let wel: je moet even het woord hond voor paard ruilen :D en beloningen voor paarden zijn overigens net zo divers als voor honden: waar het ene paard uit zijn dak gaat voor een snippertje appel, wortel, gaat een ander uit zijn dak voor een uitgebreide knuffelsessie. Kijk naar wat je paard motiveert want als hij het snoepje b.v. of de knuffelsessie niet leuk / lekker vindt dan zal je clickertraining ook niet lukken...

De clicker en haar werking

De clicker is een klein metalen doosje die als je op het stukje staal drukt een click geluid geeft zoals we dat vroeger ook wel in speeltjes hadden. De clicker geeft een specifiek kortdurend metaalachtig geluid waardoor we heel precies kunnen timen. Dat timen is nu ook precies de kracht van de clicker tezamen met het feit dat het geluid geen enkele emotie kent of weergeeft.

De herkomst van de clicker moeten we zoeken in het trainen van dolfijnen. Een dolfijn trainen met correcties, zoals we dat vroeger b.v. met een slipketting deden, werkt uiteraard niet. Als ze geen zin hebben om iets te doen dan duiken ze onder water en zie dan maar eens dat je kunt corrigeren, laat staan iets aanleren. Enige dat je kunt doen is ze een beloning onthouden maar dat is niet bepaald een goede manier om ze te leren wat we willen zien. Door te werken met een fluitje konden ze een beloning koppelen aan het geluid in de vorm van een vis. Dus zodra de dolfijn het fluitsignaal hoorde wist de dolfijn dat hij een vis kreeg. Vervolgens ging men slechts fluiten als de dolfijn iets deed dat de trainer wilde zien en dat voor de dolfijn natuurlijk gedrag was om te laten zien zoals een sprong. Vervolgens blies de trainer direct op het fluitje en de dolfijn kwam haar beloning halen. Omdat de dolfijn graag nog meer vis wilde verdienen, ging de dolfijn bedenken welk gedrag net het fluitje en dus de beloning opleverde en ging dat gedrag herhalen. Exact zo werkt ook onze clicker.

De reden waarom we bij honden geen fluitje gebruiken ligt o.a. in het feit dat bij jachthonden getraind wordt met diverse fluitsignalen waarbij ieder fluitsignaal een specifieke betekenis heeft. Dit wil overigens niet zeggen dat de clicker niet vervangen kan worden door een fluit als u dat liever doet. Echter voor nu gaan we uit van de clicker wat overigens wel wat meer voordelen biedt (hij klinkt nl. altijd hetzelfde).

Met de clicker kunnen we al het gedrag aanleren wat we maar willen. Ook erg prettig is het feit dat we met de clicker op afstand kunnen aangeven dat wat de hond doet, goed is en dat hij zijn beloning mag komen halen.
Aanleren van de clicker

Het aanleren van de clicker gaat vrij eenvoudig: we laten de click horen en geven zonder dat de hond er iets voor hoeft te doen een beloning. Als we dit een aantal keer herhaald hebben, geven we een click en wachten we even wat de hond doet. Kijkt hij direct naar u op alsof hij wil zeggen “waar blijft het lekkers?” dan kent hij nu de betekenis van de clicker. Ook nu geeft u dan de hond wat lekkers. De volgende oefening kunt u zelf uitkiezen maar het beste is om makkelijk te beginnen met een aandachtsoefening bijvoorbeeld. Wel moeten we ALTIJD de beloning (mag ook een balletje zijn) laten volgen op de click. Het is nl. de overeenkomst die u met uw hond maakt. Dus zelfs als u verkeerd clickt volgt er op de click altijd de beloning.

Ook belangrijk is dat er maar één oefening (hooguit twee met een tussenpauze van op z’n minst een 20 minuten) tegelijk wordt aangeleerd omdat de hond anders in de war raakt

Bij paarden is het ongeveer dezelfde tijd die je kunt besteden aan de training per keer. Maak het dus nooit te lang want ondanks dat ze wellicht stilstaan...is de gevraagde geestelijke activiteit dermate hoog dat ze snel vermoeid (en voldaan) zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:09

Ik train ook graag met de clicker. Ik deed eerst veel met mijn stem omdat ik mijn handen vol hand in het begin. Maar nu merk ik dat ik een clicker fijner vindt omdat deze altijd hetzelfde klinkt. Nu bewaar ik mijn stem voor de signalen 'je bent warm, ga door' en 'dat was erg knap' waarbij ik variabel beloon.

Mijn veulen van 1 jaar oud kwam uit een natuurgebied en was geen mensen gewend. Door middel van de clicker heb ik haar kunnen leren dat aangeraakt worden een beloning oplevert. Ook het openen van de staldeur (een schuifdeur) was enorm beangstigend en dat heb ik kunnen verminderen door de clicker in mijn training te gebruiken. Ik heb het voor elke kleine stap om het vertrouwen te winnen ingezet en nu gebruik ik de clicker om te trainen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:09

Ik werk ook met de clicker, maar probeer nog de juiste ' toon' te vinden. Ik heb veel gelezen en bekeken, maar twijfel nog een beetje...

Pryor werkt alleen met click/beloning, dus niet met woorden ed. en traint alles, maar niet echt specifiek paarden
Inge Teblick werkt met stemclick en gebruikt aanmoediging tussendoor. Na stemclick (X) altijd beloning.
Ben Hart, die al meer dan 10 jaar als paarden/ezel/muildiertrainer werkt gebruikt de click als een 'keep going' signaal, zoals hij het noemt en de hand naar de snoepjeszak als terminale bridge. Hij werkt op die wijze, met variabele clicks, variabele tijden tussen laatste click en snoepje en uiteindelijk met clickloze beloning op eind en ook dat uiteindelijk variabel om het weglaten van de click bij de stabilisering van gedrag eenvoudiger te maken en om paarden geduld aan te leren en frustraties te voorkomen. Hij schrijft behoorlijk wat zaken die me logisch lijken....
Ik weet niet hoe jullie werken? Wat jullie het beste bevalt?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:18

Ik ben bezig op basis van een boek van Sharon Foley op dit moment, die volgt zowat de manier van Alexandra Kurland. Zij is ook eerder voorstander van click + beloning en dan steeds minder klikken als het gedrag meer bevestigd is, maar wel altijd de beloning die volgt op de click.

Zij ziet eigenlijk twee grote lijnen in het clickertrainen, die die zij volgt en die waarbij als een gedrag vrij goed bevestigd is een paar keer de click volgt en na 2 tot 3 clicks pas de beloning.

Ik vind de 1-op-1 manier het meest logische, maar denk dat dat ook altijd het best is om mee te beginnen.
Wel wordt er gesproken om eerst echt een clicker te gebruiken,maar later (als je teugels en zo moet beginnen vasthouden) over te gaan op een ander signaal, zodat je niet steeds de clicker moet blijven vasthouden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:17

Het heeft eigenlijk allebei zijn voordelen, vind ik. Alleen snap ik een ding niet goed. Je zegt dat sharon voorstander is van click en beloning, en in de allinea erna schrijf je dat zij gebruik maakt van 2 tot 3 clicks en beloning (hetzelfde dus als Ben Hart)?

1 op 1 klinkt logisch, maar als je de omschrijving en motivatie van de andere wijze goed bekijkt, vind ik die ook erg logisch.
Ik gebruik overigens wel een clicker omdat ik dat toch beter vind werken dan mijn stem. Click is altijd hetzelfde, duidelijke signaal. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.
Je wordt er wel vanzelf heel handig mee. Ik maak hem vast aan pols of vinger.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:20

In de alinea erna schrijf ik dat zij ook wel spreekt over de methode van meerdere clicks en maar één keer belonen. Zij vermeldt het als het ware wel in haar boek (om vollediger te zijn over de mogelijkheden), maar gebruikt het zelf niet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:25

Hoi,

ik doe het ook met mijn haflinger, ik neem les bij Inge Teblick. Op nog geen week tijd had ze hand touch onder de knie, beleefheid, achterwaarts, volgen en hoofd laag. Ondertussen gebruik ik het altijd. Roep ik haar en ze reageert wordt ze al beloond. Omdat zij dan het respect toont om te luisteren naar me.

Ik ben me sindsdien (een goed jaar) echt beginnen verdiepen in hoe een paard denkt en eerlijk gezegd, ik ben daardoor héél wat rustiger geworden :D Ook in omgang met paarden!

Ik ben begonnen met een bridge, namelijk 'ex' en nu kan ik haar al belonen door die ex alleen te zeggen. Bij training krijgt ze nog een beloning dmv een stukje wortel, maar dit hoop ik ook af te bouwen en te vervangen door wat ze uiteindelijk geweldig vindt, een kriebel op haar schoft :D Maar daarvoor is mijn bridge nog niet lang genoeg.

De clicker gebruik ik dus niet omdat ik die heb vervangen door 'ex'. Ex is ex en veranderd dus niet van klank, althans bij mij toch niet :+

Ik doe het in elk geval supergraag en zij ook, omdat ze weet dat ze beloond wordt. Omdat ze gewoon weet dat ze het goed doet. En het is nu eenmaal een merrie die graag alles goed doet :+

Toen ik haar net had sleurde ze me door het slijk heen overal naartoe, steigerde ze boven mijn hoofd, trapte ze me richting andere hoek van de stal of piste. Nu niet meer :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:47

Bijke schreef:
In de alinea erna schrijf ik dat zij ook wel spreekt over de methode van meerdere clicks en maar één keer belonen. Zij vermeldt het als het ware wel in haar boek (om vollediger te zijn over de mogelijkheden), maar gebruikt het zelf niet.

Ok duidelijk. Ik zie ook nu pas dat ik het niet goed had gelezen :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:49

chipieke schreef:
Hoi,

ik doe het ook met mijn haflinger, ik neem les bij Inge Teblick. Op nog geen week tijd had ze hand touch onder de knie, beleefheid, achterwaarts, volgen en hoofd laag. Ondertussen gebruik ik het altijd. Roep ik haar en ze reageert wordt ze al beloond. Omdat zij dan het respect toont om te luisteren naar me.

Ik ben me sindsdien (een goed jaar) echt beginnen verdiepen in hoe een paard denkt en eerlijk gezegd, ik ben daardoor héél wat rustiger geworden :D Ook in omgang met paarden!

Ik ben begonnen met een bridge, namelijk 'ex' en nu kan ik haar al belonen door die ex alleen te zeggen. Bij training krijgt ze nog een beloning dmv een stukje wortel, maar dit hoop ik ook af te bouwen en te vervangen door wat ze uiteindelijk geweldig vindt, een kriebel op haar schoft :D Maar daarvoor is mijn bridge nog niet lang genoeg.

De clicker gebruik ik dus niet omdat ik die heb vervangen door 'ex'. Ex is ex en veranderd dus niet van klank, althans bij mij toch niet :+

Ik doe het in elk geval supergraag en zij ook, omdat ze weet dat ze beloond wordt. Omdat ze gewoon weet dat ze het goed doet. En het is nu eenmaal een merrie die graag alles goed doet :+

Toen ik haar net had sleurde ze me door het slijk heen overal naartoe, steigerde ze boven mijn hoofd, trapte ze me richting andere hoek van de stal of piste. Nu niet meer :D

super dat je zoveel met haar hebt kunnen bereiken.
Clickertraining wordt vaak nog gezien als VD, terwijl de toepassing zoveel meer inhoudt. VD is slechts een klein (apart) onderdeel van de mogelijkheden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:48

@ liljebo: begin gewoon ergens en kijk hoe het bevalt. Ik ben van clicker (jaren geleden, toen ik begon) overgestapt naar mijn stem omdat ik de clicker zo onhandig vond en ook niet altijd bij me had. Nu ben ik recentelijk weer overgestapt van stem naar de clicker.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:16

HippoLogic schreef:
@ liljebo: begin gewoon ergens en kijk hoe het bevalt. Ik ben van clicker (jaren geleden, toen ik begon) overgestapt naar mijn stem omdat ik de clicker zo onhandig vond en ook niet altijd bij me had. Nu ben ik recentelijk weer overgestapt van stem naar de clicker.

Ik ben een tijdje geleden al begonnen, maar vond nog niet ' dat' om het zo maar te zeggen. Het ging wel en de paarden reageerde redelijk, maar ik vond het niet duidelijk genoeg en ik merkte dat vooral mijn zeer snel gestressde amber snel in de war raakte. Ik gebruikte eerst de clicker, toen de stem, maar vond dat ook weer wat minder en ben dus weer bij de clicker,
Ben sinds een paar dagen de methode van Ben Hart begonnen en merk nu heel snel de goede reacties bij de paarden, zelfs bij amber. Ik merk vooral dat het ongeduld (wat weer bij silja een issue was) hierdoor enorm wordt getemperd. Ik heb er hier en daar een kleine aanvulling bij gemaakt. Hij gebruikt bv als terminale bridge, de hand naar de snoepjeszak. Ik gebruik daar dan weer wel een woordje bij. Ik wil vooral bij amber extreem duidelijk zijn en dan overdrijf ik liever.
Momenteel train ik overigens meer nog mijn eigen lichaamstaal en duidelijkheid bij de cues dan echt de oefeningen. Ik denk dat als het systeem er bij de paarden in zit en ik in staat ben zeer duidelijk te zijn, dat de rest daarna een stuk gemakkelijker wordt.

Het is wel heerlijk werken zo. De paarden staan gewoon te popelen om aan de beurt te komen. :D

yEStraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:07

Hoi Gentedimare,

Wat leuk dat jij clickert en dan nog wel onder begeleiding van francoise!
Francoise is een vriendin van mij; we zitten in dezelfde groep van clicker instructeurs dus ik weet dat je een zeer goede instructeur hebt!
Hou ons op de hoogte hoe het gaat!

Mvg Eva S

yEStraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:10

Kyliam schreef:
wij oefenen ook met de clicker. Jammer genoeg geen les erin maar ik wil wel graag een workshop ofzo gaan volgen. Want merk dat ik al vlug tegen dingen aanloop die ik wil vermijden. Want een bedelpaard wil ik er niet van maken natuurlijk.
Ik dacht er over om bij Eva Sageman (weet niet of iemand haar kent) een workshop te doen....
Danielle

je bent welkom Danielle ;-)
De eerst volgende is 2 januari

Een bedelpaard mag je idd niet krijgen bij het clickeren. Het is trouwens de meest voorkomende valkuil en vaak de eerste reden om te stoppen met clickertraining. Een paard dat bedelt omdat hij of zij graag met je wil werken is natuurlijk niet erg maar een paard die jou daarbij omver dreigt te lopen of in je handen gaat bijten, wel.

Eigenlijk moet je eerst op "beleefdheid" trainen bij een opdringerig paard vooraleer je start met de andere oefeningen.

Groeten
Eva Saegerman

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:18

Ik was verbaasd hoe beleefd mijn paard is, eigenlijk... OP het begin snuffelde hij wel eens aan mijn handen, maar bijten of echt bedelen kwam er niet aan de pas. Soms vind ik het wel moeilijk om mijn zijn overenthousiasme om te gaan, want mijn paardje is niet gewoon enthousiast, bij hem gaat het nog een stapje verder...

Maar zodra ik zelf weer goed op de been ben (en het niet constant regent) ga ik ook weer aan de slag... Eerst op de grond, zodat ik binnen een maand als mijn zadel er is, stilaan de eerste clickerstapjes onder het zadel kan zetten.
Ik was eerst op mezelf begonnen en later een lesje van Francoise genomen en daar heb ik toen wat meer de valkuilen ontdekt (vooral dan kwestie van timing ;) )

Ik heb ook druk aan het lezen op een Duits forum met een topic rond clickertraining, maar heb daar nog vele pagina's te gaan, maar al interessante dingen en meningen uitgehaald :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:19

@ liljebo: ik denk dat de methode niet eens zo veel uitmaakt per paard, zolang de methode op de juiste manier gehanteerd wordt. Denk jij ook niet?

Ik merk zelf: al doende leert men. Hoe beter mijn timing wordt en hoe beter ik van te voren in mijn hoofd heb voor welk stukje gedrag (een deel oefening van het uiteindelijke gedrag) ik train, hoe duidelijker het wordt voor het paard.

Het is mijn doel om voor bevestigd gedrag de click helemaal weg te laten en variabel te gaan belonen (in allerlei vormen).

Ik heb voor het einde van een oefening ook een commando. Jullie ook?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:22

HippoLogic schreef:
@ liljebo: ik denk dat de methode niet eens zo veel uitmaakt per paard, zolang de methode op de juiste manier gehanteerd wordt. Denk jij ook niet?

Ik merk zelf: al doende leert men. Hoe beter mijn timing wordt en hoe beter ik van te voren in mijn hoofd heb voor welk stukje gedrag (een deel oefening van het uiteindelijke gedrag) ik train, hoe duidelijker het wordt voor het paard.

Het is mijn doel om voor bevestigd gedrag de click helemaal weg te laten en variabel te gaan belonen (in allerlei vormen).

Ik heb voor het einde van een oefening ook een commando. Jullie ook?

Klopt... Je moet dat kiezen waar je zelf het meeste vertrouwen in hebt/je het beste bij voelt. Na veel geexperimenteer (idd... al doende leer je zelfs heel veel) heb ik gekozen voor Harts methode en zie al meteen dat dat goed werkt voor mij en de paarden (heb er nog een extra duidelijkheidje aan toegevoegd... )
Ik zorg van te voren voor een opgeschreven plan. Ik schrijf het doel heel specifiek op en vul dan de stappen in op weg erheen en dat geeft veel duidelijkheid voor het paard (omdat je precies weet wat je doet/wilt) en voor jezelf.

Doel is voor mij hetzelfde: weglaten clicker en variabel te belonen (voerbeloning uiteindelijk slechts nu en dan... krabbel/aai ed kan altijd)
Ik heb geen commando voor het eind van de oef. Wel een rustmoment.
En ik heb een commando en duidelijksignaal begin training/eind training,.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:37

Het commando voor 'einde oefening' is uiteraard niet op elk gevraagd gedrag van toepassing. 'Einde oefening' gebruik ik bijvoorbeeld bij de spagaat en jambette.

Waarom gebruik jij een begin training/eind training signaal? Wat is het idee erachter?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:57

HippoLogic schreef:
Het commando voor 'einde oefening' is uiteraard niet op elk gevraagd gedrag van toepassing. 'Einde oefening' gebruik ik bijvoorbeeld bij de spagaat en jambette.

Waarom gebruik jij een begin training/eind training signaal? Wat is het idee erachter?

Tja...wat het eerste betreft... Ik doe (nog) geen vrijheidsdressuur. Weet ook nog niet of ik dat ga doen... er zijn nog zoveel dingen die ik wil... :D

Het idee achter begin en eind training is duidelijkheid voor de paarden. Als een clickertraining begint, valt er iets te verdienen.
Ik haal het paard de ring in (kan ook ergens anders, maar gezien ik 4 paarden heb, moeten ze eerst goed leren dat ik maar met 1 tegenlijk werk) en doe dan mijn heuptas met snoepjes om. Paard weet: training begint, ik kan iets verdienen. Oortjes gaan spits en paardje let op. (meestal hoef ik trouwens alleen maar de trainingsring open te maken en dan komt de eerste al aangehobbeld :+ )

Na de training zeg ik klaar, doe het tasje af en spendeer nog wat tijd met het paard met kriebelen of gewoon ff praatje maken of zo... Paard weet; training is voorbij dus ik kan nu geen snoepjes verdienen. Dat geeft veel rust.
Ze weten exact wanneer er iets te verdienen valt en wanneer we zomaar wat tijd spenderen samen. In dat tweede geval zoeken ze niet naar snoepjes; komen niet met ongevraagde uitvoeringen van oefeningen , maar vinden het wel gezellig om samen te relaxen.
In het begin controleerden ze nog wel eens of die heuptas nu echt weg was en dat liet ik ook gewoon toe.
Nu weten ze het exact en genieten na de training gewoon nog van ff tutten.

Ik vind het persoonlijk veel rust geven en als ik in de wei bezig ben of gewoon ff ga aanhalen of rondhangen, verwachten ze ook geen snoepjes of wat dan ook van mij. Ik heb nl twee paarden voor wie duidelijkheid superbelangrijk is. Eentje omdat ze anders heel erg heftig kan worden en de ander is een paard met een berg ellendige bagage, die nu pas (na drie kwart jaar) een beetje vertrouwen krijgt in de mens.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:01

Bedankt voor je antwoord. :) Heel logisch.